Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv tänkte jag skaffa oriusbaggar när det börjar bli lite varmare ute. Någon som testat? Tanken är att ha dem i "karantänen" (aka badrummet, förhandlingar med min inneboende, om hur mycket plantor som kan hänga i badkaret, pågår) och i kupan där jag ställer inköpta kryddörter.

Helst vill jag ju att de ska trivas såpass att jag har ett litet bestånd, så jag funderar på om man kan mata dem med artemia eller liknande akvariekryp. 😎
 
Själv tänkte jag skaffa oriusbaggar när det börjar bli lite varmare ute. Någon som testat? Tanken är att ha dem i "karantänen" (aka badrummet, förhandlingar med min inneboende, om hur mycket plantor som kan hänga i badkaret, pågår) och i kupan där jag ställer inköpta kryddörter.

Helst vill jag ju att de ska trivas såpass att jag har ett litet bestånd, så jag funderar på om man kan mata dem med artemia eller liknande akvariekryp. 😎
@Scandi skaffade baggar har jag för mig. Hojt!
 
@Scandi skaffade baggar har jag för mig. Hojt!
Själv tänkte jag skaffa oriusbaggar när det börjar bli lite varmare ute. Någon som testat? Tanken är att ha dem i "karantänen" (aka badrummet, förhandlingar med min inneboende, om hur mycket plantor som kan hänga i badkaret, pågår) och i kupan där jag ställer inköpta kryddörter.

Helst vill jag ju att de ska trivas såpass att jag har ett litet bestånd, så jag funderar på om man kan mata dem med artemia eller liknande akvariekryp. 😎

Yäss! Jag har testat oriusbaggar. De gjorde verkligen så att tripsangreppen minskade rejält, tror tyvärr de dog innan tripsen var utrotade. Stod att man kunde behöva behandla två ggr med 2-4 veckors mellanrum för att verkligen bli av med alla tripsen, så jag ska testa med en omgång till oriusbaggar nu.

De äter ju en hel del annan ohyra med, men jag vet inte vad man kan mata de med när ohyran tar slut. Hade också gärna haft ett litet bestånd orius... De är jättediskreta och stör inte alls :heart

20201209_132959.jpg
 
Jag läste på något forum i USA att de (åtminstone den amerikanska varianten) även kan äta pollen och gillar tex strandkrassing (som är en otroligt trevlig och lättodlad liten växt, jag har mängder av den på balkongen på sommaren). När det blir lite varmare sätter jag ett gäng krukor med krassing, så kan jag utvärdera överlevnaden. 😊
 
Ja, de äter pollen med! Så de vill gärna (ska?) ha tillgång till blommande växter med. Har också förstått att man helst ska sätta ut baggarna (och deras ägg o nymfer också) på de angripna växternas blad hellre än att lägga dem i krukan. Båda de grejerna missade jag... :(
 
Har tagit ett par skott på pappas ampellilja och satt dom i vatten. Men det händer inget. Dom har stått ett bra tag nu och det har inte ens börjat bli nått som liknar rötter. Tycker det står överallt att dom är lättrotade.
 
Har tagit ett par skott på pappas ampellilja och satt dom i vatten. Men det händer inget. Dom har stått ett bra tag nu och det har inte ens börjat bli nått som liknar rötter. Tycker det står överallt att dom är lättrotade.
Sätt dem direkt i jord istället. Snabbt och lätt! :)
 
Får hoppas dom här överlever. Sist jag försökte odla ampellilja så hade jag ihjäl den :angel:

Hur i hela världen lyckades du med det?
Min har blivit uppäten av katt, förpassas till mörkaste hörnet av badrummet, utsatt för diverse skadeinsekter (eftersom jag använder badrummet som karantän), och blir i största allmänhet mest misshandlad av alla mina växter. Lever fortfarande. 😅
 
Hur i hela världen lyckades du med det?
Min har blivit uppäten av katt, förpassas till mörkaste hörnet av badrummet, utsatt för diverse skadeinsekter (eftersom jag använder badrummet som karantän), och blir i största allmänhet mest misshandlad av alla mina växter. Lever fortfarande. 😅
Jag dödar det mesta. Speciellt om det är enkla växter. Ju lättare dom är desto fortare tar jag död på dom. Jag har inte några gröna fingrar om man säger så 😅 Det enda som överlever är orkidéer och svärmors bladrosett.
 
Igår fick jag en monkey mask-stickling av en vän, men när jag kom hem med den såg jag att den nog har trips, jag satte in den i badrummet där jag inte har några andra växter (men ett fönster!). Men hur långt kan dom flyga?? :nailbiting:

Borde jag bara slänga den, eller ska jag försöka bli av med dom..? Har fan typ 40 krukväxter hemma, vill inte att dom ska bli smittade haha 😅
 
Igår fick jag en monkey mask-stickling av en vän, men när jag kom hem med den såg jag att den nog har trips, jag satte in den i badrummet där jag inte har några andra växter (men ett fönster!). Men hur långt kan dom flyga?? :nailbiting:

Borde jag bara slänga den, eller ska jag försöka bli av med dom..? Har fan typ 40 krukväxter hemma, vill inte att dom ska bli smittade haha 😅
Släng, inte värt att riskera för en stickling!
 
Har köpt en ny växt, blev lite kär i bladen 🤗 frågade i affären vad det var för nått, men det har jag ju redan glömt 🙈 hoppas det är någon hör som vet? Kanske också nån som vet om den kan delas lr om jag kan ta sticklingar på den? ☺️

IMG_20210113_091503387.jpg
 
Har köpt en ny växt, blev lite kär i bladen 🤗 frågade i affären vad det var för nått, men det har jag ju redan glömt 🙈 hoppas det är någon hör som vet? Kanske också nån som vet om den kan delas lr om jag kan ta sticklingar på den? ☺️

Visa bifogad fil 63214

Jag tror att det är en rosenstänk. Jag har en jag också, fast den är rosa istället för vit. Mycket enkel att ta stickling av. Bara klippa av och sätta i vatten. Får rötter snabbt.
 
Jag tror att det är en rosenstänk. Jag har en jag också, fast den är rosa istället för vit. Mycket enkel att ta stickling av. Bara klippa av och sätta i vatten. Får rötter snabbt.

Oh, så kul! Har gjort sticklingar av palettblad, är det samma princip, dvs att dom grenar sig för man klipper av? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp