@pepp
Hur ser era önskelistor ut nu, vilka växter vill bukefalisterna ha egentligen?
Jag vill ha ett baobabträd, ett litet ett! Fast det får bli i min soliga lägenhet där jag och mina katter ska bo när jag blir gammal Har för mörkt inomhus här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@pepp
Hur ser era önskelistor ut nu, vilka växter vill bukefalisterna ha egentligen?
Inte klyva. Men kanske avsöndra en ytterkant?Åbäket vilket gulligt namn!
Jag har ju min jättestora svärmors tunga som börjar närma sig trettio år nu. Jag har bott ihop med honom längre än någon människa, och en bra bit över halva mitt liv. När jag insåg det bestämde jag mig för att han behövde ett eget namn. Såååå, säg hej till Fredrik!
Visa bifogad fil 57676
Tidigare tänkte jag dela på jätten, men nu känns idén hemsk. Klyva Fredrik på mitten?! Det går ju inte!
Jag skulle vilja ha en stor, grön växt i vardagsrummet, den kommer alltså inte få nån sol och den ska helst klara av att jag glömmer bort att vattna den, tips?
Men vad häftigt! Hittade frön nu när jag googlade, visste inte att man kan ha de som krukväxt.Jag vill ha ett baobabträd, ett litet ett! Fast det får bli i min soliga lägenhet där jag och mina katter ska bo när jag blir gammal Har för mörkt inomhus här.
Kul! Jag har lite svårt för monstera faktiskt! Tycker det är lite äckligt med bladsprickorna men har upptäckt dom med vitgröna blad och tycker de är så vackra!
Jag började också med pelargoner. Har bara Mårbacka nu, moderplantan dog tyvärr i vinter pga min sambo älskar att vattna blommor..! Men hann klippa bort flera sticklingar innan hon dukade undan så har 5 nya på G.
Jag har också lite svårt för orkidéer. Tycker dom är jättevackra när dom blommar men när dom inte gör det är dom trista. Finns roligare gröna växter!
Fick två svårt vanvårdade orkidéer av en kollega förra året (även hem som gav mig alla svärmorstungor.. tror jag fick 6-7st). Dom hade haft rotröta och sen inte vattnats alls och stod i blomjord mycket ledsna! Den ena har jag fått bra liv i och blommade i vintras. Den andra lever fortfarande men undra om den kommer hämta sig någonsin igen.
Mina favoriter är ormbunkar och hoyor, så nån form av regnskog är det nog här. Orkidéerna mår oförskämt bra också. Bebisarna just nu är en hoya, pubicalyx Black Dragon, och ett gäng groddbräken, krokodilbräken och davallia. Skaffade precis en amazoncissus också, som kommer passa som handsken i gänget. I övrigt fylls hyllorna av vanligare "tråkväxter" till vidare, hartassbräken, tradescantia, philodendron och begonia, och vårens alla frösådder. Var gör man av allt nu i perioden då allt som växer både behöver allt ljus de kan få men inget vill vara i direkt sol...?
Ska flytta och vill pröva få in lite mer grönt hemma kan man dela på fredsliljor? Den blommar nu iaf och är stor och fin, men tänkte den kanske ville göra sig dom 2 på sikt
Den har fått väldigt lite vatten. En liten skvätt var 3e vecka på sin höjd. Den har stått ljust men inte i direkt sol. Nu slokar varenda blad. Den är alldeles vit och mjuk vid bladfästena. Har en annan gammal dracena fast av nån annan variant, den fick jag rådet att ställa i ett hörn utan så mycket sol. Gärna lite skuggigare. Det var jättehängig i fönstret men efter flytten och omplanteringen så fick den mycket mer volym på bladen. Provade att ställa tillbaka den i fönstret och då började den se ut som innan igen. Men så fort jag ställde den i hörnet så blev den fin.@nightcrawler Hur mycket vattning är "inte överdrivet"? Hade låtit den torka upp och provat ställa ljusare snarare än mörkare. Sedan bara vattna när jorden är helt torr överst. Min erfarenhet är som sagt att dracena trivs bra i soligt läge.