Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den är lång gänglig och hängerJag upplever tvärtom att dracaenor vill ha Jättemycket ljus! Annars blir de sådär hängiga och långa och gängliga som man ofta ser dem i vardagsrum och hallar. Mina står i mitt sydligaste fönster och stortrivs.
Ändrar lite. Den är lång gänglig och hänger inte längre jäklar vad den ser glad ut. Satte den i fönstret igen för att se om det funkar. Omplanteringen måste ha gjort susenDen är lång gänglig och hänger
Bara kapa av stammen? Ska man kapa vid förgrening då?Långa gängliga dracaenor kan man klippa i kortare bitar, ca 40-50 cm, och plantera i nya krukor. Fast det tar rätt lång tid innan de grenar sig och får blad.
Ja det hade den, en tapet med lite struktur , men det räckte tydligen.Oj, vad trist! Då måste den ha fäst rejält.
Alltså!Min forellbegonia blommar!
Trodde den började skjuta vita bleka blad och blev lite putt, sedan upptäckte jag att det var blomknoppar och några redan utslagna. Ingen aning om att den kunde blomma! Ska ta bild i dagsljus imorgon.
Det är kanske olika på olika dracenor, men jag kapade en doftdracena mitt på stammen (den hade inga förgreningar alls) och den skylt massor med nya ”grenar” från stammen, lite varstans. Såhär:Bara kapa av stammen? Ska man kapa vid förgrening då?
Jag får se om jag vågar. Den ser ju faktiskt riktigt bra ut nu när bladen inte slokar längre.Det är kanske olika på olika dracenor, men jag kapade en doftdracena mitt på stammen (den hade inga förgreningar alls) och den skylt massor med nya ”grenar” från stammen, lite varstans. Såhär:
Ja, just denna dracenan såg verkligen underlig ut när jag fick den. Då såg den ut såhär:Jag får se om jag vågar. Den ser ju faktiskt riktigt bra ut nu när bladen inte slokar längre.
Oj, den såg inte kul utJa, just denna dracenan såg verkligen underlig ut när jag fick den. Då såg den ut såhär:
Nu ser den ut ungefär såhär (men har vuxit lite till sen jag tog fotot:
Nej, det behövs inte men man kan prova.Bara kapa av stammen? Ska man kapa vid förgrening då?
Mina monkey mask gör sådär med jämna mellanrum. Jag klipper ner helt, tar nya sticklingar och gör en "ny planta".Inte jätteglad i mina växter just nu... mosaikvirus?
Visa bifogad fil 56923
Inte jätteglad i mina växter just nu... mosaikvirus?
Visa bifogad fil 56923
Mina monkey mask gör sådär med jämna mellanrum. Jag klipper ner helt, tar nya sticklingar och gör en "ny planta".
Du ser ut att ha långa rankor? Mina monkey mask blir fula när de blir längre, men de kortare rankorna är fina.Gjorde det efter jag skrivit