Rumsväxter 2

Såhär ett kort tag efter att den där nya Alocasian från Nederländerna blev hängig vid ankomst så borde en kanske vara lite försiktig med beställningar från utlandet? Nääää. Två Philodendrons beställda från Tyskland, en tenue och en roseocataphyllum. Yolo som kidsen sa för 10 år sen eller nåt :D

Jo, jag fick upp det när jag googlade. Men jag fick också svar som sa motsatsen...
Jag har svårt att tro att någon här kan säga med säkerhet om det funkar i sådana fall :) . Personligen har jag svårt för att tro att det skulle vara någon fara med att använda vattnet. Men vem vet?

Jag har svårt att tro att någon här kan säga med säkerhet om det funkar i sådana fall :) . Personligen har jag svårt för att tro att det skulle vara någon fara med att använda vattnet. Men vem vet?
Jag tänkte om någon testat och vet om det funkar. Vill ju inte råka ha ihjäl mina växter..

Snus för att behandla mot ohyra, är det någon som vet hur det ska doseras?
Jag har självbevattning och pon till majoriteten av mina växter. Kan jag bara droppa ner en prilla eller två i reservoaren eller i ponet?

I februari är det ett år sen jag fick hem den här godingen. Den kommer från en garderobsblomma där hela plantan såg likadan ut. Då hade den stått ljust i ett år utan att svartna som raven brukar göra. Teorin är att den är muterad.
Screenshot_20250104_194407.webp

De som tagit sticklingar på garderobsblommor vet att de är sjuuukt långsamma... Och här är samma stickling idag! Äntligen tillväxt :)

Jag frågade säljaren om moderplantan häromdagen och den har blivit lite mörkare men är fortfarande grön. Ska bli kul att se utvecklingen på den här, även om det är en långsam sådan! :D
Screenshot_20250104_195422_Instagram.webp

Jag fick månadens prenumeration idag! En Philodendron splendid och en Anthurium bessae aff×forgetii dark form. Överväger att byta philodendron till ovanliga alocasior, vi får se. Det är lite dyrare men so far är det så tråkiga philodendrons 🙈 Annars gillar jag konceptet med en liten överraskning i bebisformat varje månad!

Utöver det blev det även en Anthurium veitchii jag vunnit på auktion, samt en liten julklapp till mig själv... Godingen på bild, Philodendron spiritus sancti! :love:

Visa bifogad fil 158974
Fick en philodendron ring of fire GOLD nu, men känner inte att det är värt över 200kr för en växt som är ca 5 cm hög....Så sa upp min prenumeration.

Fick en philodendron ring of fire GOLD nu, men känner inte att det är värt över 200kr för en växt som är ca 5 cm hög....Så sa upp min prenumeration.
Tur att det var en gold iaf, vad det nu är, iom att du får en ring of fire för 49 kr på Ikea... 🙈 Hoppas att jag inte får samma, just ring of fire känns inte lockande i nån form alls :laugh:
Jag ger det en månad till, mest för att jag ändå beställt en Monstera burle marx flame som kommer samtidigt. Men sen ger jag nog upp jag med och testar ovanliga alocasior istället 😅

Tur att det var en gold iaf, vad det nu är, iom att du får en ring of fire för 49 kr på Ikea... 🙈 Hoppas att jag inte får samma, just ring of fire känns inte lockande i nån form alls :laugh:
Jag ger det en månad till, mest för att jag ändå beställt en Monstera burle marx flame som kommer samtidigt. Men sen ger jag nog upp jag med och testar ovanliga alocasior istället 😅
Ja, det är väl liiiite mer guldiga blad :meh:
Nä jag kommer köpa egna plantor framöver, vill inte ha så små utan betalar då hellre för en större etablerad. Tycker inte det framkommit att det är mikroskopiska plantor man ska få heller

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 381
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 716
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 413
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 562
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka