Rumsväxter 2

Hoppar in i tråden med en liten fråga, har två yuccapalmer som vi drivit upp själva från sticklingar. Men dom börjar bli fula och gula och jag börjar tröttna på dom. Skulle vilja ha som ett litet träd och har snöat in lite på olivträd. Har katt och bor i söderläge med stora fönster så växten måste tåla sol. Hittills är mina flaskliljor dom enda som överlevt solen i fönstrena och är väldigt lättskötta. Trädet skulle dock inte stå i ett fönster utan ett par meter in i rummet men rummet är väldigt ljust då det i princip är fönster från golv till tak.
Har läst att olivträd inte mår så bra inomhus utan mår bäst utomhus på sommaren och sedan svalt på vintern. Jag vill ju dock ha trädet inne året runt och funderar på att köpa en växtlampa på fot som kan lysa upp den lite så den förhoppningsvis mår lite bättre. Jag ska tyvärr erkänna att jag inte är något vidare på att ta hand om växter så behöver vara lättskött.. Så vad tror ni som kan lite mer, är det något att satsa på eller är det kasta pengarna i sjön. Har ni annars något annat förslag?😊

Hoppar in i tråden med en liten fråga, har två yuccapalmer som vi drivit upp själva från sticklingar. Men dom börjar bli fula och gula och jag börjar tröttna på dom. Skulle vilja ha som ett litet träd och har snöat in lite på olivträd. Har katt och bor i söderläge med stora fönster så växten måste tåla sol. Hittills är mina flaskliljor dom enda som överlevt solen i fönstrena och är väldigt lättskötta. Trädet skulle dock inte stå i ett fönster utan ett par meter in i rummet men rummet är väldigt ljust då det i princip är fönster från golv till tak.
Har läst att olivträd inte mår så bra inomhus utan mår bäst utomhus på sommaren och sedan svalt på vintern. Jag vill ju dock ha trädet inne året runt och funderar på att köpa en växtlampa på fot som kan lysa upp den lite så den förhoppningsvis mår lite bättre. Jag ska tyvärr erkänna att jag inte är något vidare på att ta hand om växter så behöver vara lättskött.. Så vad tror ni som kan lite mer, är det något att satsa på eller är det kasta pengarna i sjön. Har ni annars något annat förslag?😊
Citrus? Behöver massor med ljus så kanske kan fungera? Kan bli deppade på vintern om det är för mörkt. Jag har haft svårt att få olivträd att överleva inomhus, så har gett upp. Dom är dock ganska billiga på våren om du ska ha ett litet och testa.

Lite ångest över hur jag ska hålla mina favoriter nöjda när jag åker bort i två veckor över jul. Tänkte minska tiden med lampan lite men hur mycket vågar man vattna på? De duschar ju en gång i veckan annars. Har ni några idéer? Allt som innebär omplantering fungerar inte. Den tiden har jag inte innan jag åker. 😅

3SGYYYw.jpeg

Lite ångest över hur jag ska hålla mina favoriter nöjda när jag åker bort i två veckor över jul. Tänkte minska tiden med lampan lite men hur mycket vågar man vattna på? De duschar ju en gång i veckan annars. Har ni några idéer? Allt som innebär omplantering fungerar inte. Den tiden har jag inte innan jag åker. 😅

3SGYYYw.jpeg
Nån form av självbevattning kanske? Typ sånadär semestersnören?

3SGYYYw.jpeg
Anlita blomvakt! Två veckor känns för länge utan vattning.

Finns ingen jag litar på så mycket 🫣😂
Jag vet inte om jag hade litat på att inte ha nånting med en kinkig thai i lerkruka däremot 😅

Det är vid sånahär tillfällen jag är sååå nöjd över mina självbevattningskrukor. Ska jag åka iväg ett tag så fyller jag bara upp de innan och vid ev blomvakt så är det tydligt hur de ska vattna så inget blir övervattnat :bow:

Jag vet inte om jag hade litat på att inte ha nånting med en kinkig thai i lerkruka däremot 😅

Det är vid sånahär tillfällen jag är sååå nöjd över mina självbevattningskrukor. Ska jag åka iväg ett tag så fyller jag bara upp de innan och vid ev blomvakt så är det tydligt hur de ska vattna så inget blir övervattnat :bow:
De lever life ju! 😂 Jag kanske får åka hem en dag och vattna mina kräsna jäklar. 🤣

Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

Visa bifogad fil 98026
Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.
Såhär ser vår Monstera ut idag - snodde en liten stickling från plantan i simhallen, en liten stjälk med ett blad typ….. Det var nog 5 år sen. Sommartid flyttar den ut i uterummet. Nu blir det snart kris…… Den växer enormt! Vi sätter om den i större krukor varje vår men den växer oss över huvudet - och köksbordet!!
IMG_4863.webp

3SGYYYw.jpeg
Såda där snören/semestersnören har funkat superbra för mig. Hade det i somras när jag var borta i 3 veckor. Hade en person som kom och fyllde på skålen med vatten bara någon gång. Snörena behöver ligga i vatten 24 h innan och jordnivån i växterna behöver vara högre än vattennivån i vattenbehållare/skålen med vatten.

Har funkat så bra med snörena så att jag använder det för 3 växter permanent sedan dess (har då små prydnadsvaser som vattenbehållare brevid). Dom växterna har aldrig mått bättre :laugh:

Såda där snören/semestersnören har funkat superbra för mig. Hade det i somras när jag var borta i 3 veckor. Hade en person som kom och fyllde på skålen med vatten bara någon gång. Snörena behöver ligga i vatten 24 h innan och jordnivån i växterna behöver vara högre än vattennivån i vattenbehållare/skålen med vatten.

Har funkat så bra med snörena så att jag använder det för 3 växter permanent sedan dess (har då små prydnadsvaser som vattenbehållare brevid). Dom växterna har aldrig mått bättre :laugh:
Hur lägger du snörena i krukan?

Hur lägger du snörena i krukan?
Trycker en änden rakt ner ca 5 cm så att plaströret/höljet runt snöret kommer ner någon mm i jordrn (instruktionen på förpackningen angav typ så). De snören jag har har ett plaströr/hölje runt sig frånsett typ ändarna. Tanken är att ingen del av snören som inte är i plaströret ska vara i luften för att undvika att det torkar.

Men jag brukar ju inte göra det! 😂

Har du tips på snygga självbevattningskrukor så tar jag gärna emot det till nästa gång. 😅
Min favorit är Elho, de har insatser som du kan stoppa i vilken vattentät ytterkruka som helst :) Här står min thai i en Elho-insats i en vanlig vit Elho Brussels som ytterkruka.
20241221_143847.webp

Nackdelen är att de inte finns under 18 cm dock, så till mindre växter har jag billigt krafs från typ Temu och Amazon. Har några med genomskinlig botten och några med ett fönster men tycker de funkar rätt kasst överlag, det blir skitigt och nivån i fönstren syns ofta lite dåligt, föredrar helt klart en mätare som den på Elho.

Som Jordgubben skriver har Lechuza krukor också, de ska vara bra och finns i mindre storlekar men då är det kompletta set. Lite olika utformning bara, vissa kommer med insats och vissa är det bara en bottenplatta med mätare för självbevattning. Det funkar säkert men själv vill jag kunna lyfta upp en innerkruka för att se om det börjat kika fram rötter samt kunna spola igenom då jag använder pon :)

Jag är jäkligt sugen på Lechuzas deltini och minideltini att byta ut mina mindre krukor till själv men de är tyvärr tokdyra... Önskar att Elho fanns i mindre storlekar 😅

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 373
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 429
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar