Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut som någon slags Tradescantia. Släkt med Zebrablad och purpurblad.Köpte denna på willys, vet ni vad det är för sort?Visa bifogad fil 109830
Vet ej men den ser ut att vara släkt med Apsvans kanske? Fast Apsvans brukar inte ha hår. Kanske kan vara nån ledtråd?Var är det här?Visa bifogad fil 109833
Jag tycker det ser ut som en Dracaena Lemon Lime står det inget på innerkrukan annars? Brukar finnas en ruta för "plant passport"Köpte denna på willys, vet ni vad det är för sort?Visa bifogad fil 109830
Tycker det ser ut som någon sorts Dracaena?Köpte denna på willys, vet ni vad det är för sort?Visa bifogad fil 109830
Ja jag fick svar i en facebookgrupp att det är en Dracaena fragrans 'Lemon Lime'Tycker det ser ut som någon sorts Dracaena?
Tyckte den påminde om mina Dracaena i bladformen.Ja jag fick svar i en facebookgrupp att det är en Dracaena fragrans 'Lemon Lime'
Förlåt, missade ditt svar du har rätt!Jag tycker det ser ut som en Dracaena Lemon Lime står det inget på innerkrukan annars? Brukar finnas en ruta för "plant passport"
Väldigt få blommor trivs ovanför ett element. Flytta in de en bit i rummet? Plantera om?Jag har två porslinsblommor som växte kopiöst mycket i somras. Jag fick börja klippa ner dem för att de inte skulle växa ur krukorna.
Men nu har de börjat tappa blad istället. Bladen bara rasar av. Speciellt på den som står i ett fönster, ovanpå ett klassiskt gammalt element.
Kan det bero på att det blir för torrt och varmt för dom? Jag vattnar typ en gång i veckan, så jag tror inte de är övervattnade.
Jag har två porslinsblommor som växte kopiöst mycket i somras. Jag fick börja klippa ner dem för att de inte skulle växa ur krukorna.
Men nu har de börjat tappa blad istället. Bladen bara rasar av. Speciellt på den som står i ett fönster, ovanpå ett klassiskt gammalt element.
Kan det bero på att det blir för torrt och varmt för dom? Jag vattnar typ en gång i veckan, så jag tror inte de är övervattnade.
Den som tappar flest blad står i ett sydväst-fönster.. Den andra står en bit in i rummet. Läste att hoyor gärna vill ha det lite fuktigt. Kanske ska börja spreja dom med vatten. Annars får jag väl klippa ner dom och starta om domMina två står på element. Men de står i söderfönster och även om det inte är supermycket sol så mår de bättre där än längre in i rummet. Nu har de börjat växa igen! De växer inget/mkt lite på vintern men nu så fort ljuset börjar komma tillbaka så börjar de växa igen så smått!
Får dina tillräckligt med ljus?
oj, jag skulle vara lite orolig för virus eller trips på den där...Jag har också köpt växter. 3 st. Philodendron; Pink Princess, Red Sun och King of Orange. Sedan blev det ytterligare två, Hemigraphis Snow White, vad nu den heter på svenska.
Tyvärr lite tveksam kvalitet på växterna (beställde på nätet), tråkiga blad, ena var halvdöd när den kom fram (nu död), och ohyra på en annan. Förutom den med ohyra är det oklart om växterna mådde bra innan utskick och sedan fått köldskador under fraktdagen dock, men jag kommer nog inte beställa därifrån igen.
Visa bifogad fil 111540
(Lånad bild på Hemigraphis)
Den ser ut att ha trips på bladen. Torka bort dem med våt trasa till att börja med. Eller spraya rejält med såplösning.Visa bifogad fil 109867
Min Bloddracena har fått lite fula blad nedtill. Verkar vara något angrepp så klippte bort dom fulaste och sprayade den. Får se hur det går.
Kommer nya fina blad iallfall.
Jag har också köpt växter. 3 st. Philodendron; Pink Princess, Red Sun och King of Orange. Sedan blev det ytterligare två, Hemigraphis Snow White, vad nu den heter på svenska.
Tyvärr lite tveksam kvalitet på växterna (beställde på nätet), tråkiga blad, ena var halvdöd när den kom fram (nu död), och ohyra på en annan. Förutom den med ohyra är det oklart om växterna mådde bra innan utskick och sedan fått köldskador under fraktdagen dock, men jag kommer nog inte beställa därifrån igen.
(Lånad bild på Hemigraphis)
oj, jag skulle vara lite orolig för virus eller trips på den där...
Om det är trips släng och bränn på en gång. Men om dom nu ska se ut sådär så vet jag inte problemet riktigt..Den ser ut att ha trips på bladen. Torka bort dem med våt trasa till att börja med. Eller spraya rejält med såplösning.