RP hingst till mitt welsh sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 4 679
Sv: RP hingst till mitt welsh sto!

Vill gärna ha ett sto föl e honom så om han fortfarande står till förfogande så blir det kanske han igen.

Skall man se på det hela lite krasst, så bör du ju passa på och använda Hanassie medan han är i livet. Både Prince Thatch och Pondus är ju unga hästar som förhoppningsvis har många år kvar i aveln.

Sant sant. Sen har ju Hanassie bevisad sin nedärvbarhet till skillnad från de unga, men generationshoppet blir långt...du är välkommen ut o titta på underverket om du vill...
Fast han kan ju få en vecka att runda på sig lite...stor o mager rackare...

Sant sant. Sen har ju Hanassie bevisad sin nedärvbarhet till skillnad från de unga, men generationshoppet blir långt...du är välkommen ut o titta på underverket om du vill...
Fast han kan ju få en vecka att runda på sig lite...stor o mager rackare...

Vad tycker du om Verona´s Gerswin då han är ju bara 142 cm.

Han är jättefin!
Och har lämnat många bra avkommor har jag förstått.
Men vad har han gjort själv efter kvalitetssegern -03?
Bara en fundering...inget negativt.

Han är jättefin!
Och har lämnat många bra avkommor har jag förstått.
Men vad har han gjort själv efter kvalitetssegern -03?
Bara en fundering...inget negativt.
Det är väl bara att tyvärr konstatera att Verona's Gerswin aldrig haft licens, och troligtvis ej nånsin tävlat i någon disiplin.....
Det är ju åtskilliga hingstägare som hävdar att*min hingst är så bra att han behöver inte bevisa något* vilket gör att jag aldrig skulle använda en sån hingst i min avel, jag vill se att hingsten klaras av att ridas och tävlas av barn, gör den inte det och man får en massa underliga undanflykter av alla de slag så är en sån hingst totalt ointressant för mig. (Obs bara min personliga åsikt):banana: :banana: :banana:

Jag har då annvännt Veronas Gersvin och jag använde honom under hans ungponnytid när han presterade vid kvalitetsbedömning bra Svenskt bruksprov och ett utmärkt Tyskt bruksprov som medförde att han blev korad till Tysk St.Pr hingst något som endast de !0% prestationsstarkaste Tyska hingstarna tilldelas efter sina bruksprov.
Vad han exakt gör nu vet jag inte, men poloplayer kanske skall söka resultat i lite större cirklar.

Har då fött upp en nu fyraårigt sto som är uttagen i en ungponnysatsning och hon känns inte direkt som en ponny utan förutsättningar i sporten, hon utbildas paralellt av vuxenryttare och ponnyryttare. Stoet är barnvänligt och lättridet och utvecklas positivt.

Har också fött upp en helbror alltså hingst tre år, ännu enbart arbetad vid hand och känns då trevlig lättlärd god takt, balans, elasticitet i sina gångarter och löshoppar bra. Hingsten är visad och bedömnd med goda omdömen.

Bägge avkommorna såldes till sina nuvarande ägare som föl, bägge köparna har "tingat" nya föl/ungponnyer och jag antar att orsaken är att de är nöjda med sina Gerswin avkommor.

Så som kommersiell ridponnyuppfödare har denna hingst fungerat bra i min avel.

peråke.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har då annvännt Veronas Gersvin och jag använde honom under hans ungponnytid när han presterade vid kvalitetsbedömning bra Svenskt bruksprov och ett utmärkt Tyskt bruksprov som medförde att han blev korad till Tysk St.Pr hingst något som endast de !0% prestationsstarkaste Tyska hingstarna tilldelas efter sina bruksprov.
Vad han exakt gör nu vet jag inte, men poloplayer kanske skall söka resultat i lite större cirklar.

Har då fött upp en nu fyraårigt sto som är uttagen i en ungponnysatsning och hon känns inte direkt som en ponny utan förutsättningar i sporten, hon utbildas paralellt av vuxenryttare och ponnyryttare. Stoet är barnvänligt och lättridet och utvecklas positivt.

Har också fött upp en helbror alltså hingst tre år, ännu enbart arbetad vid hand och känns då trevlig lättlärd god takt, balans, elasticitet i sina gångarter och löshoppar bra. Hingsten är visad och bedömnd med goda omdömen.

Bägge avkommorna såldes till sina nuvarande ägare som föl, bägge köparna har "tingat" nya föl/ungponnyer och jag antar att orsaken är att de är nöjda med sina Gerswin avkommor.

Så som kommersiell ridponnyuppfödare har denna hingst fungerat bra i min avel.

peråke.
Jag har sökt i alla möjliga databaser för att se om han gjort någon start, men eftersom han inte ens har haft licens för tävling så lär väl han inte visat sig på tävlingsbanan? Men rätta mig gärna om jag har fel, ridsportförbundet osv, är inte alltid att lita på. Men som jag sagt tidigare, en hingst som inte kan ridas och tävlas av barn, är för mig ointressant. Det är möjligt att han ger vackra avkommor, men än vet vi inte om dom kommer att funka som sportponnier, men jag anser att det är lättare att utvärdera en hingst's potential om han själv presterar något.(Obs, bara min personliga åsikt) :banana: :banana: :banana:

Poloplayer mfl känn er varmt välkomna på besök för att se honom riden av barn.
Slå mig en signal innan så sätter jag på tevatten eller kanske kaffe smakar bättre? ;)
0733-921270
Maria Winberg

Poloplayer mfl känn er varmt välkomna på besök för att se honom riden av barn.
Slå mig en signal innan så sätter jag på tevatten eller kanske kaffe smakar bättre? ;)
0733-921270
Maria Winberg
Jag får tacka för inbjudan, men tyvärr är min åsikt att se en hingst riden på hemmaplan i sin bekanta miljö, ger väldigt lite, det ultimata testet på temperament och ridbarhet är ju om hingsten funger på tävlingsbanan riden av barn (det är ju vanligtvis barn/unga ryttare som tävlar ponnier..)
Min enkla filosofi är att om inte föräldrarna fungerar på tävlingsbanan, är chansen mindre att avkommorna gör det.(Obs bara min personliga åsikt).
För att återgå till ursprungsfrågan: vad har hingsten gjort sen sitt framgångsrika bruksprov 2003? :banana: :banana: :banana:

Det var bara en inbjudan, för jag är säker på att med ditt kunnande, dina avels och tävlingsframgångar hade du varit synnerligen kompetent att se vad ponnyn går för. Slår du dessutom i hop ditt kunnande med den svenska nämndens och tyska 30 dagars provens ledare o domares poäng på ridbarhet, läraktighet, samarbetsvilja och temperament (bla) så ger det dig säkert en god bild av vad ponnyn är och kan tänkas nedärva. Du hade även fått se några avkommor till honom och kanske de tillsammans med ert samlade kunnande hade gett dig mera.
Men som sagt det var bara en inbjudan (min personliga åsikt)
Med vänliga hälsningar o lycka till med avel m.m.
Maria Winberg

Det var bara en inbjudan, för jag är säker på att med ditt kunnande, dina avels och tävlingsframgångar hade du varit synnerligen kompetent att se vad ponnyn går för. Slår du dessutom i hop ditt kunnande med den svenska nämndens och tyska 30 dagars provens ledare o domares poäng på ridbarhet, läraktighet, samarbetsvilja och temperament (bla) så ger det dig säkert en god bild av vad ponnyn är och kan tänkas nedärva. Du hade även fått se några avkommor till honom och kanske de tillsammans med ert samlade kunnande hade gett dig mera.
Men som sagt det var bara en inbjudan (min personliga åsikt)
Med vänliga hälsningar o lycka till med avel m.m.
Maria Winberg
Eftersom du inte svarar på ställd fråga, drar jag slutsatsen att din hingst ej varit ute på tävlingsbanan, utan endast ägnat sig åt avel sen sitt bruksprov. Då är den frågan besvarad, tack för det :bow:
Med detta inlägg avslutar jag mitt deltagande i frågan om Verona's Gerswin liv efter bruksprovet 2003. :banana: :banana: :banana:

Curbitz tycker jag är jättefin men verkar inte på semin tyvärr..

Någon som sett Prins Thatch live?
Intryck? Vad säger ni om den linjeaveln som finns i honom?

Jag var igår och tittade på ett otroligt fint litet hingstföl e Prins Thatch
och u. Casios mamma Carina. Han såg i alla fall inte stor ut och jag hade inte varit rädd att använda honom på ett stort welshsto.

Veronas Bo Gi då ? ?
Inte så stor , ädel ( har fullblod i stammen) och finns på semin ...

Jag håller med dig att en hingst skulle aldrig klara av 2 så bra bruksprov utan bra temperament o ridbarhet. O inte kan man kalla det hemmaplan heller.
Jag var bara nyfiken på om han gjort något efter sina prov.
Det finns många hbl hingstar som toppar bruksprovet som sedan inte går i tävling de första åren för att de sliter så hårt på bocken.
Det finns gränser för hur hårt man kan pressa en ung häst.
Figaro tex som bara betäckt i 2 år efter vinst i bruksprovet.
Gerswin har väl visat att han nedärver sig bra o dessutom måste ju avkommorna vara ridbara om de placerar sig i riks.
Om ett barn inte kan hantera sin hingst så kastrerar man eller så säljer man, så är det problemet löst. Allt är ju inte hingstens fel om den inte kan ridas av ett barn på tävlingsplats. Övervägande är det uppfostran o också hur barnet rider.
Tror att Gerswin är ett bra val av hingst.

Liknande trådar

Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 991
Senast: Jate Volim
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 990
Senast: supercassie
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
M
Avel Hej! Nu behöver vi lite hjälp av er duktiga welsh-kännare. Min medryttarhäst, ett welsh cob sto ska troligen betäckas i vår och...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V