Krav på hingstar men inte på ston i avel?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
Sv: Krav på hingstar men inte på ston i avel?!

Ddet går ju inte att gardera sig mot all dålig ridning, men som jag ser det brukar en välbalanserad häst klara sig bättre än en som inte är det i alla lägen.
Det är alltid en svår tankeställare när det gäller humör och psyke, eftersom proffshästar och amatörhästar kan skilja sig åt en del där, om man inte är väldigt säker på att kunna placera sin unghäst hos en duktig ryttare så är det ett risktagande att avla fram alltför skarpa individer, då det inte finns en marknad för hästarna som får psyket men inte talangen.

Det är alltid en svår tankeställare när det gäller humör och psyke, eftersom proffshästar och amatörhästar kan skilja sig åt en del där, om man inte är väldigt säker på att kunna placera sin unghäst hos en duktig ryttare så är det ett risktagande att avla fram alltför skarpa individer, då det inte finns en marknad för hästarna som får psyket men inte talangen.

Jag ser en konflikt kanske inte i det skarpa psyket (som jag inte tror att någon ryttare vill ha, oavsett nivå), utan i det nerviga, känsliga och ambitiösa. Många riktigt begåvade hästar behöver också mer tid att sätta muskler, just för att kunna balansera sig korrekt och bära upp ryttaren. De blir jättebra först med tiden, men då blir de också ofta bättre än hästarna med mindre "gung". Att träna en häst för de klasser vi drömmer om är en utopi för de flesta, både i fråga om resurser och kunskap. Ska vi ta med det i beräkningen när vi avlar?

Jag tycker nog mest att det är viktigt att man har en realistisk syn på vilka resultat man väntar sig av sin avel och en plan för de unghästar man tar fram. Jag har inte ridit några gångartsfantomer, mina erfarenheter begränsar sig till hopphästar, och jag törs påstå att det går att ta fram hopphästar med internationella kvaliteter utan att de blir omöjliga att rida för amatörer. Dessutom brukar ju även proffsen uppskatta en lättriden häst med god hållbarhet...:crazy:

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 681
Senast: Blyger
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 265
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: elfi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka