Krav på hingstar men inte på ston i avel?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
Sv: Krav på hingstar men inte på ston i avel?!

Jag vet mycket väl hur folk tränar och träningslära mm verkar vara kunskaper som helt gått förlorade inom stora delar av hästnäringen.:crazy:

ja, det är ju där bla som man har grunden till en hållbar häst.

Är som sjukgymnast o blivande leg hästsjukgymnast inte alls så röntgenfixerad. Ett ganska trubbigt instrument när det gäller att se led o muskelproblem mm. Bra när man skall leta frakturer ja, men alla diffusa hältor har ju naturligtvis orsak någon annanstans om leden ej direkt skadats. Intressant det här med lösa benbitar. Kanske vi kommer på att många har det men få "känner" av det?

Själv anlitar jag Osteopat först o främst för att se om hästen är "rak" o åtgärdar ev snedheter i bäcken o nacke för att undvika skador i leder på tex benen.

Jag tror att de flesta leder håller om man bygger upp dem på rätt sätt o låter hästen o därmed leden belastas i lagom mängd. Är skeptisk till at köpa häst som ej gått på lösdrift som ung tex då jag tor dessa har bättre förutsättningar att hålla.

Ursäkta tat jag kom från ämnet lite!!!

Kanske skulle man ha ett 5årstest för ston så de som just är sena el har en dålig dag i sin omognad ej får oförtjäntg dålig poäng samt ett visst exteriörpoängskrav för att få avla?

Ja varför inte?
Oavsett anledning till varför man avlar så är det ju seriöst att ge avkomman bästa möjliga "start" till att hålla ett långt liv.
Sedan kan man ju aldrig skydda den från mänskliga faktorer.

Li

Men ärlösa benbitar det största problemet, menar ni? Kotledsinflammationer är ju den vanligaste krämpan bland halvbloden. Har ingenting med skelettet att göra...

Fast kotledsinflammationer kan ju uppstå sekundärt på grund av problem i andra kroppsdelar/leder!

Ja, det tycker jag man ska. Ett sto med en massa "skrammel" i lederna ska inte användas i avel.
Jag röntgar även alla mina unghästar för att utvärdera min avel.
Håller med om att jag inte heller skulle vilja avla på ett sto som har lösa benbitar, men jag blir nyfiken på vad det är du utvärderar i din avel genom att röntga - du avlar väl inte på en häst bara för att den inte har lösa benbitar?

Är det någon som har statistik på hur stor procent av halvbloden som har lösa benbitar och även hur många som har problem av sina lösa benbitar?

Fast kotledsinflammationer kan ju uppstå sekundärt på grund av problem i andra kroppsdelar/leder!

Ja, o så länge vi behandlar symptomen istället för att se en kotledsinflammation som en ledtråd så kommer "vi" aldrig få bukt med dessa....men det kanske är under förändring....

Men ja det är ju ofta sekundärt!!!

Nej, givetvis inte, att hon är fri är ju inte det som gör att hon avlas på, men om ett sto som jag gillar skulle visa sig ha lösa benbitar så skulle jag inte använda henne i avel.
Att jag röntgar avkommorna är för att veta vad jag lägger ner energi och pengar på ( vad gäller tex utbildning osv) och för att veta vad stona lämnar. Skulle heller inte vilja sälja någon häst som jag inte har koll på, kan bli så otrevliga överraskningar då både för mig som säljare/uppfödare som för köparen. Jag har haft två uppfödningar som haft birkelandsfraktur i en bakkota och det har jag opererat bort efter röntgen som tvååringar innan hästen visat symptom på att ha ont av det. Givetvis är senare köpare upplyst om det ändå! På det viset hoppas jag slippa ifrån senare eventuella problem mitt i en tävlingsäsong.

Ja, men det är ju väldigt svårt att säga. Och oftast är det dålig ridning, skulle i a f jag vilja påstå, eftersom många hästar med korrekt träning och variation faktiskt kan rehabliliteras.

Vet du hur stor ärftlighet det är med "lösa benbitar"?
Kan man kolla om det är en ärftlig belastning eller om det bara är så att stoet tex växt litet för snabbt? :confused: :confused:

Det är väl ingen som vet exakt hur det ligger till mer än att det kan bero dels på ärftlighet och dels som miljön under uppväxt.
Någon säger att det måste ligga i arvsanlaget hos båda föräldrarna för att det ska ges vidare till avkommorna.

Eller, nått proffs på det som kan mer?

kl

Man kan inte dra en sådan gräns tycker jag. Jag betäckte mitt sto som bara fick klass 3 när hon var 2 år. Hon fick två avkommor hos mig, varav den ena gick msv hopp och LA dressyr (med kap. för svår dressyr enl. tränaren), den andra gick LB, LA innan jag sålde henne.

Hon hade helt enkelt en dålig dag under premieringen - hon hade många kvaliteter som hon också nedärvde till sina avkommor. Jag ångrar att jag inte tog fler föl på henne!

Kl*

Men det är ju även ett val köparen gör om man inte kräver att båda föreldrarna är fria från lösa benbitar eller andra defekter, och på det sättet får man ju press på uppfödarna, det är ju alltid kundens markand.

Men detta kanse är nåt som jag har tagit med mig från hundvärden.

Kram

Har du friröntgat ditt/dina avelssto? Jag har en känsla av att väldigt många hästar har förändringar som aldrig upptäcks. De kan tränas o tävlas ganska hårt utan att det kommer fram, men syns vid en röntgen. Vart ska man dra gränsen?
Ulrika

Har du friröntgat ditt/dina avelssto? Jag har en känsla av att väldigt många hästar har förändringar som aldrig upptäcks. De kan tränas o tävlas ganska hårt utan att det kommer fram, men syns vid en röntgen. Vart ska man dra gränsen?
Ulrika

Ja, det är ju frågan. Dessutom behöver som sagt var förändringar inte vara genetiska.

Ulrika

Ja mitt sto är friröntgat och även hennes avkomma som är tre år kommer att bli det innan sommarbete.

Ser det som en sjävklarhet även om jag bara har planerat att ta denna avkomman på henne.

Kram

KL
Jag som hingstägare har precis tackat nej till ett sto. Tyvärr så hade stoägaren lite svårt att förstå varför. Nu berodde det på att stoet var en travare men det kunde lika gärna varit en som hade fel exteriör till min hingst.Det är inte så roligt att bli påhoppad som hingstägare av stoägare som dessutom snabbt kan sprida illasinnande rykten om bara för att man har lite krav. Hur skulle ni stoägare med klass III ston ta det om hingstägaren sa nej till ert sto? Jag har blivit nekad att komma med ett sto pga av fel stam:smirk:

Jag har ett sto med vita papper men vars avkommor får gröna. När jag ringt till hingstägare har jag sagt det, och alla utom en verkade tyckta att det var ointressant information.

Har du berättat om ditt stos exteriör? Eller är det så att ponnyhingstägare är lite mer kräsna än halvblodshingstägare? Det kanske är så att avkommor efter en dassig märr försvinner i mängden e en halvblodshingst som kan få hur många ston som helst medan en ponnyhingst som får runt 10 ston om året måste vara lite mer kräsen för att få bra avkommor till sin hingst?

Skulle jag röntga mitt sto så skulle jag göra det hos en veterinär som endast påpekade sådant som är av betydelse. Tydligen kommetr det fram många spännande förändringar på många hästar som aldrig hade kommit fram innan.
Om det visar sig att hon har förändringar, din unghäst, säljer du henne som defekt för en billig peng, eller är det fortfarande en fullgod häst?
Ulrika

Ingen har frågat, men jag har uppgett att hon är inkorrekt i bak efter sin far när jag förklarat hur jag diskuterat hingstval. Den hingst hennes fjolårsföl är efter är efter den mig veterligen nu levande hingst i halvblodsaveln som har högst blup på benen och hans far har högre.

Det finns de hingsthållare som inte ens varit intresserad av hennes stam eller ens ras:eek:

Skulle jag röntga mitt sto så skulle jag göra det hos en veterinär som endast påpekade sådant som är av betydelse. Tydligen kommetr det fram många spännande förändringar på många hästar som aldrig hade kommit fram innan.
Jag förstår ärligt talat inte din kommentar. Hela idén med röntgen är ju att man kollar upp saker som kan vara av betydelse t.ex lösa benbitar och andra defekter.

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 681
Senast: Blyger
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 265
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: elfi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka