Krav på hingstar men inte på ston i avel?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
Sv: Krav på hingstar men inte på ston i avel?!

Och VAD är då lägst klass 1?

Mitt förra hblsto fick 35 poäng på treårspremieringen, redan då 176 cm hög och ganska skranglig. (innan jag köpte henne) hade dessutom inte så länge före detta suttit fast i ett boxgaller med ett bakben.
Hennes bästa egenskaper var de som inte alls bedömdes på treårspremieringen, nämligen galopp, hoppning och främst ridbarheten.
PÅ tre försök blev det tre klass 1-avkommor varav den sista fick hoppdiplom med 53 poäng.

Skulle hon inte ha fått lämna avkommor med gröna papper?

VEM ska avgöra detta?

:bow: :bow: :bow:

Jag håller fullkomligt med dig............................

MEN VÄND DISKUSSIONEN OM......Hingstägarna hade varit mer ärliga och raka mot stoägarna och nekat ston som dom inte tror passar hingsten, hade många sk misstag förhindrats.
Likaså om det hade funnits ett bra avelsråd att vända sig till om man är oerfaren, minskar risken för sämre avkommor.

Man kan inte förbjuda folk att använda sina ston i aveln, men jag tycker att ALLA ston skall få chansen att få ett föl, därmed stamboksföra stoet tillsammans med avkomman, ger ju då en visning om fölet är bättre än sin mor.

Men vi måste försöka få väck matadoraveln som existerar idag.

Lotta

Men vi måste försöka få väck matadoraveln som existerar idag.

Dum fråga från en okunnig, vad är matadoravel? :o :o

Prolemet idag är väl kanske att de flesta hingstägarna inte ser vilka ston som semineras med deras hingstar... Dvs hingstägarna kan inte göra så mkt. :smirk:

Det är ett prolem idag att det avlas på för mkt skit och att ingen säjer ifrån.
Men, som sagt, vem ska avgöra och på vilka grunder?

man kanske kunde införa ett annat slags avelsklassning av stona efter att de fått föl.

Man kunde kanske ha obligatoriskt att stoet ska visas med sitt första föl o få en bedömning om hon är lämplig att fortsätta ha i avel?!

Mkt tankar...;)

Det finns ju så många som tycker om sitt gamla sto o gillar den nya flashiga hingsten o betäcker av den anledningen. Precis som ngn skriver som inte har förmågan att se vad som kan passa ihop, exteriört o härstamningsmässigt. De som inte kan se vad som kanske bör förbättras genom avkomman osv.
Mer o bättre upplysning, kanske på treårstesten o kvalitets, att man till stona lägger till en bedömning där man ger råd om vilken typ av hingst som bör användas till detta stoet.
Om man ger detta tillsammans med poängen på papper så har ju stoägaren med sig detta. Kanske tom förslag på hingstar där domarna vet hur dessa nedärver sig.

Då kanske många av de här okunniga hamnar lite mer rätt o man ökar kvaliten till att börja med den vägen.

???

Matadoravel är när några få hingstar får en väldigt stor andel av stona.

Man kanske borde införa att om stoet är lägre än klass ett så får avkomman inte gröna papper?! Just för att sålla bort alla dessa ston som avlas på för att de är snälla, söta osv o införa högre krav på vårt stomaterial.

Nu använder jag själv ett klass III sto i avel och håller såklart inte med dig, ej visad på 3 eller 4 års pga tillväxt. Stoet gick clear round 1,25 som 6-åring men fick en spark i hagen = ej tävlingshäst mer. Visad med sitt första föl förra året, hon fick då klass III eftersom traven ej är helt ren, fölet blev klass I. Visst är stoet "snällt och sött" enligt mig, men dessutom har mamma + två helsyskon till mamma + mormor har placeringar i svår hoppning. Så jag håller alltså inte med om att man inte skulle få gröna papper om stoet inte är klass I. Det kan ju också nämnas att stoet är friröngat.
Ett annat sto jag tidigare lånade fick klass II som 3 åring, hon har nu elit på sina avkommors prestationer.
En häst som inte har supergång eller superhoppning som 3 eller 4 åring kan utvecklas mycket, är de sedan mycket ridbara kan de själva gå mycket längre än en klass ett häst som ej är så ridbar, och vad jag har märkt så nedärvs ridbarheten starkt.

Jag tycker att man ska kunna visa stoet som 5 eller 6 åring typ som kvaliteten då många hästar, speciellt de större ej är färdiga vid 4 år. Sedan borde man nog ha någon slags testryttare för att bedöma ridbarheten även på ston tycker jag. På 3 års ingår ridprovet inte ens i bedömningen poängmässigt. Nu kanske vi inte ska gå in på detaljer, men även löshoppningen på 3 års är under all kritik, liksom på bruks, tycker jag. Varför inte ha två hjälphinder till så unga hästar så att de lättare kommer in i balans på det större hindret?

Ja, man ville ju inte ha in Irco Marco eller Cortez i svensk avel heller om man nu ska diskutera vilka kriterier hingstar och ston ska godkännas på, men vad har inte de från början kasserade hingstarna tillfört här?
Kanske man skulle ha någon härstamningspoäng för stona också?? Ett visst antal generationer med hingstar och ston som har presterat inom den sport man avlar för skulle ge poäng.
Mycket spånande blev det visst.

[
Kanske man skulle ha någon härstamningspoäng för stona också?? Ett visst antal generationer med hingstar och ston som har presterat inom den sport man avlar för skulle ge poäng.
.[/QUOTE]

Det ger redan "poäng", i ett system som redan finns - nämligen BLUP-index !!

Jo, jag vet att de får poäng genom BLUP, det får hingstarna också. Det jag menade var härstamningspoäng vid bedömningen av stona liksom hingstarna får vid bruksproven.

Ja, man ville ju inte ha in Irco Marco eller Cortez i svensk avel heller om man nu ska diskutera vilka kriterier hingstar och ston ska godkännas på, men vad har inte de från början kasserade hingstarna tillfört här?
Dessutom vill jag minnas att det var en hel del diskussioner om hur sjutton man kunde godkänna en så ful hingst som Robin Z... :angel:

Så länge det finns hästar kommer det bedrivas avel med ston som inte är lämpade för avel, färgen på pappren har inget med saken att göra då det t.ex finns ypperligt fina hästar från förbund som inte är godkända i Sverige.
Problemet ligger således mer hos okritiska och okunniga stoägare.

Hur många gånger läser man inte på denna sida "min häst har skadat sig så jag tänkte betäcka henne i år"! Många av dessa nytillkomna avelsston är säkerligen vare sig friröntgade eller konstaterat (så gott det går) fria från ärftliga defekter.

Hur många gånger läser man inte på denna sida "min häst har skadat sig så jag tänkte betäcka henne i år"! Många av dessa nytillkomna avelsston är säkerligen vare sig friröntgade eller konstaterat (så gott det går) fria från ärftliga defekter.

Ja alltid när det står så i en annons blir man fundersam.Själv skulle jag nog vara mkt tveksam till sto med skada som ej uppstått pga av yttre våld dvs spark etc."Mystiska hältor"...sen och ledbandsskador-visst vissa saker kan uppstå pga av felaktig ridning, men mååånga avlar nog på en hel del ston med svagheter inom detta området.Likadant är jag mkt fundersam på när det gäller "kissing spines"...där undrar jag verkligen om det är lämpligt att avla alls?

Kanske borde vissa t-märkta hästar märkas annorlunda om de har fel som kan vara ärftliga.Ston kanske skulle granskas ur mer kritisk synpunkt av försäkringsbolagen....än att bara t-märka kors och tvärs.

Visst kan man rida sönder hästar men som du säger yttre våld kan man aldrig rå på och sådant bör ju inte vara ärtfligt;)

Just de där småhältorna hit och dit kanske inte alls beror på ryttaren/kusken utan på andra defekter hos märren som gör att man inte bör avla på den.

Menar du alltså att man skall röntga alla ston innan man får avla på dem?

Just de där småhältorna hit och dit kanske inte alls beror på ryttaren/kusken utan på andra defekter hos märren som gör att man inte bör avla på den.

Det troligaste är ändå ridningen. har du sett hur folk tränar sina hästar? Många rider dressyr i ridhus med dålig botten dag efter dag. varv på varv. Inte märkligt att hästarna får kotledsinflammationer....

Många ston skulle aldrig komma in i avel om de skadade sig i augusti-september och blev långtidskonvalescenter.
Men bara för att de skadat sig då betäckningssäsongen startar så slängs en massa ston in i avel varje år. Ston som kanske borde kollats upp ordentligt först varför de är halta och om det är något som kan påverka eventuella avkommor.

Vad gäller friröntgen som sådan så röntgar man hingstar, exporter men sällan ston....

Jag vet mycket väl hur folk tränar och träningslära mm verkar vara kunskaper som helt gått förlorade inom stora delar av hästnäringen.:crazy:

Ja det tycker jag iallafall. På raser som har problem med lösa benbitar o dyl så borde det vara ett krav!

Men lösa benbitar kan var och varannan häst ha utan att det medför några problem. jag tycker att det är att gå till överdrift, i a f bland halvbloden. Det kostar trots allt några tusen.

Ja, det tycker jag man ska. Ett sto med en massa "skrammel" i lederna ska inte användas i avel.
Jag röntgar även alla mina unghästar för att utvärdera min avel.

Ja varför inte?
Oavsett anledning till varför man avlar så är det ju seriöst att ge avkomman bästa möjliga "start" till att hålla ett långt liv.
Sedan kan man ju aldrig skydda den från mänskliga faktorer.

Li

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 682
Senast: Blyger
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 265
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: elfi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30