RP hingst till mitt welsh sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 4 679
Sv: RP hingst till mitt welsh sto!

Avkomman blir en 43:a med gröna papper.

För att föras in i riksstamboken uppfyller han inte dagens krav på minst 25% fullblodsinslag.

Vita Nova’s Hanassie 68.75% welsh inslag och då blir det 31,25 % fullblodsinslag på Hanassie.
En avkomma undan ett welshsto hamnar då på 15,5% fullblodsinslag.

Det innebär att med dagens stamboksregler så måste en dispens till för att han skall kunna stambokföras.

peråke

Som jag har förstått det efter lite skriftväxling med ASRP betr ett ridponnysto som hade en welshmamma och en godkänd ridponnyhingstpappa och som var dräktig med godkänd ridponnyhingst så kunde enl ASRP

stoet bli reg i ASRP riksstambok (raskod 43), avd II, med gröna papper och

en dotter till stoet e godkänd ridponnyhingst, riksstambok (raskod 43), avd I med gröna papper och kan således blir hingstmor - men

en son, ff e samma godkända ridponnyhingst och samma sto, riksstambok (raskod 43), avd II och kan därför inte godkännas som hingst?

Vad skönt o trevligt om nu ASRP ändrat sig.

Hoppas jag inte missuppfattat? Väldigt rörigt det här!

ASRP har inte ändrat sig, men brukar dispencer i stället.

ASRP trasslar vidare...

..men det finns en motion inlämnad till årsmötet som bla vill ha lite enklare och mer lättförståliga stamboksregler.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Låter jättebra!
Men jag har också förstått det som Marna.
Men tiden lär väl visa det.
Väntar så på denna avkomma e Hanassie.... hon är så tjock.
Men jag hoppas ju iofs på ett sto...men blir det en hingst så är det inte hela världen....

puttar...
Om det nu inte spelar någon roll med % så borde ju fler passa till henne.

När du väljer hingst lås dig inte för vilken % fullblod avkomman får.

Hitintills har alla som velat visa hingst fått dispens från fullblodsinslaget.

Sättet att räkna har med tiden blivit luddit och var aktuellt i tidig ridponnyavel.

En gång i tiden sa man ju att man överhuvudtaget inte räknade fullblodsinslag på en "konsoliderad" ridponnyhingst enbart på fullblodskorsningarna.

Det är ju fullständigt knasigt att börja räkna fullblodsinslag på hingstar som har inkorsningarna mer än fyra led bakåt och därefter räkna fullblodsinslag på dessa hingstars avkonmmor.

Man får i stället tänka vad man har för sto.

Har man ett oädelt sto som behöver "förädlas" VÄLJER MAN EN FÖRÄDLANDE RIDPONNYHINGST D.VS en ridponnyhingst som för fullblod inom tre led.

Har man ett sto som redan är att betrakta som "ädelt" så väljer man en vad man inom ASRP kallar konsoliderad ridponnyhingst, dvs inkorsningarna ligger längre bak än tre generationer.

Korsar man en fullblodskorsning (stoet har fullblod inom tre led) med en likadan hingst, så får man något som ligger högre i blod än vad som egentligen är praktiskt (kan bli bra det med).

Det viktigaste är att matcha stoet och hingstens EGENSKAPER för att få en så bra avkomma som bara är möjligt.

peråke

Tack Peråke!
Nu finns det genast mycket mer att välja bland.
Har en fundering till.
Att ta en överhöjdare känns inte aktuellt, eftersom hon är maxad själv.
Men om jag tar en av de mindre hingstarna typ Casio(som jag gillar)så är risken överliggande med hennes storleksgener att det också blir en liten avkomma....hur attraktiva är dem inom asrp?
För egen del tycker jag det ska finnas bra c-ponnies också så det gör inte så mycket om det blir en c-ponny ...

Jag vill ha en hingst som är stark i hennes förtjänster o stark i hennes brister.
Alltså vill jag ha in bättre gång...
Förslag...?

Hej.

I ridponnyavel är det bäst att låta bli och fundera allt för mycket på avkommans storlek, det blir vad det blir.

Min erfarenhet av ponnyer och försäljning så är STOR D-ponnyer som är väl grundutbildade och lättridna med tydliga utvecklingsmöjligheter--eftertraktade av ponnyköparna.

Lika bra C-ponnyer betydligt segare att få betalt för.

Viktigaste i ponnyavel är att ponnyerna är lättridna och snälla, trevliga och utan tokerier.

Här på gården har fötts många ponnyer , flera med superkapacitet men också super "mycket" i huvet. Ponnyer som kan vara lite svåra att hitta rätt med... (krävs duktiga ryttare)

Här har också fötts ponnyer som inte varit speciellt fantastiska på något sätt men snälla trevliga, lättutbildade, lättridna. Ponnyer som det finns KÖ på köpare till.... (kan vilken unge som helst rida)

Jag har provat lite allehanda hingstar och märker skillnaden på avkommorna..skillnaden är beroende av hingstval, mer individ än vilket fullblodsinslag hingsten har.

peråke

Det viktigaste i all avel är att hingsten kommer ur en stark stofamilj med generationers förärvning, då har man alltid det att falla tillbaka på.
Alla ridponnyhingstar kommer inte ur starka möderne och då måste man vara säker på sitt egna stos förärvning för att vara lite säker på att det ska gå bra.
Avel är alltid långsiktigt och aldrig slumpartat, om det blir slupmässigt kan även avkommorna slumpmässigt vara både bra och dåliga.
Bara för att en hingst har blivit godkänd betyder inte det att den kommer att förärva sig som vi vill, utan man måste forska vidare i olika stammar.
Holland har ett bra premieringssystem och det är lättläst, england därimot finns inget premierings system och är därmed hopplöst att följa en stostam.
Tyskland är inte heller speciellt svårt.
Tar man t.ex Friser hingstar i Holland som godkänns kräver man tre eller fyra generationers ster ston(diplom) för att hingsten ska få visas och godkännas. Då kan man tala om starka stofamiljer bakom hingstarna!
Lycka till med ditt hingstval och jag hoppas att du får ett fint föl i år, jag ska betäcka med samma hingst som du i år...;)

Tack...jag väntar med spänning. Kan tala om att mitt sto tog sig på första försöket med Hanassie...Jag var lite orolig pga av ålder o att han nyligen gjort en stor omställning med flytt till Sverige o miljö. Men min vet sa att hon önskade se sådana simmare på fler hbl.
Tycker du gör ett bra val.

Vad gäller det andra så kommer mitt sto ur ett bra möderna MEN hon har bara fått ett föl tidigare o på det är det svårt att veta hur hon nedärver sig.

Puttar!
Blir smått trött.
När man läst o valt o velat osv. Så visar det sig att hingstarna inte står till förfogande.:cry:
Casio är det ovisst hur det blir med-07 o Feno-Me ska bara betäcka egna ston i år.
Har nu införskaffat ett mycket välstammat arabsto för rp avel o hbl avel. Hon är 153cm o behövde en liten rp hingst.
Vad finns det att välja på... Casio o Prins Thatch.
Prins Thatck kvar... han är linjeavlad rätt kort bak i sin stamtavla...
Ni som vet...är det en bra hingst han är linjeavlad på eller kan det dyka upp otrevligheter?

Mitt welshsto hade jag tänkt mig Feno-Me tillslut men då gick han också bort...så just nu känner jag mig lätt uppgiven...
Ev får det bli Hanassie igen om fölis blir bra.
Gerswin är ju också rätt intressant o Valdo som dessutom var starkare i hoppningen.(vid bruks får tilläggas).

Jag har ju mina favoriter i Lotus o Vermonth men där är hbl o hon är 147cm så jag är rädd att det blir för stort i slutänden.
HJÄLP mig att spåna.
Semin ett måste...

Vad tycker du om Pondus då? Han var väl bara 138 cm.

Har för mig att "Rodde" skrev att hon även skulle ha en liten BRP hingst på station i år. Du kan ju höra med henne.

Den nygodkände ridponnyhingsten Pondus (kat C) e.Power Boy u.Urmina e.Urbino u Famina e.Landru xx undan renrasigt Welshsto e Kålltorps Primus-Coed coch Barown kommer att gå på semin i år

Även här är en avkomma e. Vitlurvens Curbitz f-06

7990116.jpg

Vet inte så mycket om Pondus... hade gärna önskat bättre ridbarhet på hingsten... men han är ju ung.
Ska kolla på Roddes hemsida o se vad hon har.

Curbitz tycker jag är jättefin men verkar inte på semin tyvärr..

Någon som sett Prins Thatch live?
Intryck? Vad säger ni om den linjeaveln som finns i honom?

Curbitz tycker jag är jättefin men verkar inte på semin tyvärr..

Någon som sett Prins Thatch live?
Intryck? Vad säger ni om den linjeaveln som finns i honom?
Hans linjeavel stör mig inte det minsta, MEN tänk på att trots att han är C-ponny så har han helbröder som är 155cm höga!
Så den intressanta frågan är ju att han råkar vara liten C-ponny men ger han stort eller litet? Varför inte vänta tills hans avkommor kan utvärderas angående storleken. Jag skulle tro att han lär finnas kvar i sverige åtskilliga år, då hingstar i den storleken INTE är attraktiva varken i Tyskland eller Holland. Jag såg att någon nämnde Pondus, 138 cmhög,men samma problem där, i hans stam finns ju halvblod och fullblod, och min erfarenhet är att rätt vad det är så ploppar det ut en rejält stor avkomma.
Jag har själv ett arabsto som gett väldigt ojämt storleksmässigt på avkommorna (med halvblodshingsten Edinburg blev det D-ponny, med welsh cobhingst 146cm blev det ett sto som blir minst 153-4cm)så jag tänker ta det säkra före det osäkra och i år använda welsh sec C hingst 132cm hög. Jag tar hellre en *korsningsponny* eller welsh partbred som verkligen är ponny än kanske får en 43:a som blir 150cm..............:banana: :banana: :banana:

Sant sant... Tack för upplysningarna om Prins thatch... är ju som sagt mycket grön på detta med rp.
Vet du någon ca 140cm som lämnar smått o har smått bakom sig?
Och varför en welsh sekt C istället för B? Vad är skillnaden? Grön på det också....

Nu har min welsh fått sin fölunge efter Hanassie.
En hingstunge(se föltråden).
Vill gärna ha ett sto föl e honom så om han fortfarande står till förfogande så blir det kanske han igen.

Liknande trådar

Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 991
Senast: Jate Volim
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 990
Senast: supercassie
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
M
Avel Hej! Nu behöver vi lite hjälp av er duktiga welsh-kännare. Min medryttarhäst, ett welsh cob sto ska troligen betäckas i vår och...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V