RP hingst till mitt welsh sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 4 679

kicket

Trådstartare
Vad skulle ni rekommendera för rp hingst till ett welshsto sek B 147cm hög. 98887p.
e.Paddock Camargue-Snowdon Bligther

Pappa 137cm o morfar 118cm så smått finns bakom stoet fastän hon är stor själv.
Tänkt mig en mindre hingst med bra gång o som står högt i blod.
Förslag???

Sv: RP hingst till mitt welsh sto!

Magic Dancer??
Hur mycket fullnlod blir det i avkomman?
25% ? jag är dålig på att räkna ut sådant där.

Den hade jag missat.
Jättefin!
Tyvärr så verkar han bara naturligt verkar det som...
Jag har väldigt svårt med resor efter en bilolycka.
Finns han på semin så är jag klart intresserad...
Vet du något om avkommor?

Vet du något om avkommor?
Jag känner till några avkommor efter Curbitz.

Nu är väl risken stor att det här räknas som marknadsföring och plockas bort.. men jag lägger in några bilder på min uppfödning Moflos Vitza född 2005 e. Vitluvens Curbitz RP 119 u. Moflos Victoria RWD 70:

Här är hon ca. två månader gammal tillsammans med ridponnyhingstfölet Moflos Zoogin (e. Verona´s Bo-Gi - Hellekis Timjan):
vitza_zoogin.jpg

Här är hon 2,5 månader gammal och visas som WPBR vid en welshutställning. Hon får 77898=39 poäng och blir BIR:
uppst_vitzautst.jpg

Här är hon fem månader gammal och följer med på premiering när mamma Victoria skall höjas. Själv var Vitza halt och kunde inte bedömas:
uppst_vitza2.jpg

I fjol som ettåring visades Vitza åter igen som WPBR och fick denna gång väldigt omkastade siffror: 98786=38 poäng.

Här en bild på en annan avkomma till Curbitz:
curiosa90.jpg

Hon heter Curiosa och har welshmamma. Curiosa fick förra året hoppdiplom och blev bästa hopponny vid treårstesten i Sundsvall.

mvh
Jenny

Hej..

När det gäller welshston och en vad jag förstått "övervuxen" welsh sec B ponny med betydligt mindre föräldrar än vad hon är själv--storlek på hingst och fullblodsinslag.

Så är det inget större behov av att förädla och troligtvis kommer hon i avel att ärva ner sig "neråt".
(Det här med minst 25% fullblodsinslag på avkomman skall man ta med en "nypa salt" när det gäller welsh ston.)

I Sverige har det blivit lite väl mycket av att ridponnyer skall föra så "himla mycket" hästgener

Det här lämnar öppet för i princip ALLA ridponnyhingstar som står till buds.

Jag skulle mer titta på hingstenns egenskaper och försöka hitta en hingst som har samma starka sidor som ditt sto har. Två Bra får en BÄTTRE avkomma.

peråke

Men jag vill gärna att avkomman ska kunna hamna i rätt stambok.
Självklart så får man se till individerna.
Men mitt sto är rätt grovt tycker jag trots sin 9 på typ.
Vill förbättra hennes trav.
Tycker Magic Dancer verkar bra.
Men man vet inte hur han nedärver sig.
Har du sett honom live...det har ju inte jag. Är han så trevlig som han ser ut på bilderna.
Han har bedömts högre i Norge o Danmark på gång än i Sverige.

Även Prince Thatch verkar jättefin, liten dock.
Även där så vet man ju inte något om nedärvning.

Senast ändrad:

Ser fin ut.
Konstigt vad poängen skiftade, men hon var kanske i växtfas.
Var det på naturlig?
Bilden på Curiosa kom inte in eller missförstod jag?

Senast ändrad:

Kan inte hitta på asrp sida vart man kan läsa hur många % fullblod som krävs. Inte heller vilka regler som gäller för att regga i vilken stambok.

När det gäller ston och för ridponnyavel erkända raser, så har dom fullt avelsvärde.

Ponnyrasernas ston stambokför man i rasens egen stambok och får sin egen ras´s stamboksnummer.

När man sedan betäcker stoet så kommer avkommans raskod att vara beroende av vilket "sorts" hingst m,an valt.

Om fadern är en hingst med RP nummer--eller en fullblodshingst med ASVH nummer= avkomman blir en RIDPONNY raskod 43.
(du behöver inte räkna fullblodsinslag)

Om fadern är en hingst av erkänd ras som är stambokförd/lic. för sin egen ras = avkomman kallas för korsningsponny raskod 93.

Om fadern är en stambokförd/lic. hingst av "någon annan" ras som inte är ekänd för ridponnyavel = avkomman blir en 99:a, fast med härstamning.

Om man inte vet vem fadern är eller det är en olicensierad hingst = avkomman blir en 99:a utan härstamning. (vet man vilka föräldrarna är går det att DNA testa fram härstamningen).
---------------------------------------------------------------
Welsh och ridponnyer (de flesta) är i botten samma sak, fast ridponnyn då inte är "renrasig" och avlad mot prestation.

Har jag ett welshsto eller ridponnysto är det egalt för min del, individen är viktigare.

När jag väljer hingst vill jag ha en hingst med ett välstammat och prestationsstarlt möderne vad det gäller sportponnyavel.
Finns flera hingstar i en intressant hingstlinje tillgänglig väljer jag ALLTD den bästa individen.

När det gäller hingstens egenskaper och prestation, väljer jag alltid att FÖRSTÄRKA det som är bra hos stoet.

Har jag ett sto med "tragisk trav" så bryr jag mig inte om det, jag har ett sådant sto bl.a och trots att jag betäckt henne med mycket förvärvningssäker "travhingst" så har det inte hjälp upp traven nämnvärt.
Stoet har bra galopp och hoppar bra, väljer numer hingst som har samma egenskaper (traven blir ALLTID dålig på avkommorna).

När det gäller typ, lätthet osv--så är utan tvekan ponnyer som förenar "ädelhet med massa" den mest behövda och lättsålda varianten.

Nåväl du nämner två hingstar.

1. Magic D. En hingst i Dancerhingstlinjen,,hans far G.M en liten ridponny nästan ren welsh och med en absolut toppförvärvare som mor--Eileen har fött flera superförvärvnings bara hingstar och mängder och åter mängder av sport ponnyer i alla dicipliner har stoet Eileen i härstamniongen. (Eileens mor och mormor är också Elit ston)

Däremot sonen MG, har ett fullblodssto som mor ??? (för mig säger stoet mig ingenting). Som individ och sportponny, super som avelshingst ett ?.
Nu är detta den enda hingst vi har i Dancerlinjen i Sverige, men fadern G.M går att nå via importsemin.

2 CPT en hingst med en mycket förvärvningssäker mor, hon har fött en av Europas bästa hingstar C. Purioso och flera fina helbröder/systrar men ingen med lika hög kvalite som C. Purioso.

C. Purioso har flera goda söner verksamma i Tyskland en i Holland och en i Sverige. Utan att tveka kan jag säga att här har vi tur, den i Sverige verksamma är den högst bedömda sonen, Jarno.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar titta till mina stons brister o se vilka hingstar som kan höja dem, MEN de måste självklart vara starka i det som är stoets förtjänster också.
Vad har man annars om det misslyckas?

Precis som du säger så upplever jag MD som ett osäkert kort eftersom man inte vet hur han nedärver sig än.

Men om jag vill att avkomman ska kunna ha chansen att bli godkänd rp o inte bara hamna i rätt register så krävs rätt procent...eller?

hans far G.M en liten ridponny nästan ren welsh och med en absolut toppförvärvare som mor--Eileen har fött flera superförvärvnings bara hingstar och mängder och åter mängder av sport ponnyer i alla dicipliner har stoet Eileen i härstamniongen. (Eileens mor och mormor är också Elit ston)

Är inte Eileen Golden Moondancers farmor? :confused: Jag har hans mamma som Valencia e. Valentino.

Svaret är både Ja och NEJ.

I ASRP´s uppstart fanns endast fullblodshingstar--fullblodskorsningshingstar och renrasiga ponnyhingstar "öronmärkta" för ridponnyavel.

En ridponnyhingst skulle då ha minst 2/8 fullblodsinslag inom tre led.

Ridponnyhingstar skulle alltså vara fullblodskorsningar.
I praktiken gick det ju på den tiden att göra en NF/Connemarakorsning som blev registrerad som 43:a-en sådan var ju ingen fullblodskorsning och kunde då inte bli ridponnyhingst.
Allt var frid och fröjd inte så svårt att förstå.

Men sen kom importhingstar som tex Derano B och han hade ju inget rent fullblod inom tre led--hans inkorsningar låg betydligt längre bak.
Men det gick ju inte att säga att Derano B INTE var en ridponny så då började man prata om KONSOLIDERADE ridponnyer och då sa man generellt att en KONSOLIDERAD ridponny behövde man då inte räkna fullblodsinslag på utan de var också ridponnyer.

Nu började det bli komplicerat och man ändrade från 2/8 fullblodsinslag i tredje led till detta 25% fullblodsinslag i härstamningen.
I dag är dessutom problemet med renrasponny/renrasponnykorsningar borta då de inte länge blir 43 or

Sedan har man räknat och räknat och ridponnyhingst A lämnar med renrassto en kanske blivande ridponnyhingst men inte ridponny hingst B och skall man räkna in fullblodsinslaget på ex en rerasig Connemara ??? toligare och tokigare.
I dag är dessutom problemet med renrasponny/renrasponnykorsningar borta då de inte länge blir 43 or (det som då var den ursprungliga anledningen till att % satsen infördes)

Nu har man inte kommit till skott med att formellt ta bort fullblodsinslaget, dels av att ingen tagit tag i problemet och dels att det funnits delade meningar.

I praktiken har man löst det så att man räknar ut fullblodsinslaget, men om hingsten ligger under 25% så har hingsten fåt dispens.

I Tyskland tex så har man lite andra krav en ponny/ponny korsning betraktas inte som ridponny, utan är det korsningar så måste häst av något slag finnas med i härstamningen. Ridponnyhingstarna lämnar dock alltid ridponnyavkommor.

I praktiken har man inte mycket korsningar utan det är mest ren ridponnyavel,,ridponnymor och ridponnyfar. Inkorsningarna ligger i de flesta ponnyer många många generationer bakåt och ridponnyerna är inte mer fullblodaktiga än våra Svenska Newforrestar (den nya modellen). Det är den vanligaste ridponyn, men sedan har man även ridponnyer som man benämner "förädlare", rena fullblodskorningar typ Bo-Gi och dom använder man lite då och då när man tycker att det blivit lite väl stabbigt.

I Holländska NWR har man korsat i MYCKEt rent fullblod på welsharna, men nu är stamboken stängd och inkorsningarna hamnar längre bak för varje generation och dom har ju kravet på 25% welshblod så med tiden kommer dom få gå allt längre bak i härstamningarna för att hitta sina renrasiga welshar och det kommer troligtvis att leda till tror jag att % inslaget kommer att tas bort.
peråke

Jo du har helt rätt--jag tappade en generation--Valencia är också ett Elitsto med många godkända söner premiedöttrar och nationella/int sportponnyer.

Dancer som har Elitstoet Valerina som mor
som får sonen Golden Dancer som har Elit stoet Golden Charm som mor
som får Sonen Golden Moonlight med Elit stoet Eiilen som mor
som får sonen Golden Moondancer med Elit stoet Valencia som mor.
" Golden Moondancer hade en helt "grym" prestationshärstamning,
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt mail. Ja det går bussar ut hit.
Jag får 2 ponnyföl i år o ett hbl föl.
Welshen får e Vita Nova´s Hanassie runt den 21 april o sen får min 93:a (russ/arab-NF) en e vår arabhingst Saltomortal runt den 12april(men hon fick en vecka tidigare förra året).
hbl får i juni.

Håller med om att det är snurrigt, antagligen ännu mer obegripligt för mig som är ny på detta än för dig som följt utvecklingen.
Har fortfarande inte riktigt grepp om vart min Hanassie avkomma hamnar.(stambok alltså).
Hingstavkomma...kan den bli godkänd?? osv...
Hanassies ägare sa att det skulle bli gröna papper.

Din avkomma blir 43;a med gröna papper helt i sin ordning och ja om det blir en hingst kan han bli godkänd!

Som jag har förstått det efter lite skriftväxling med ASRP betr ett ridponnysto som hade en welshmamma och en godkänd ridponnyhingstpappa och som var dräktig med godkänd ridponnyhingst så kunde enl ASRP

stoet bli reg i ASRP riksstambok (raskod 43), avd II, med gröna papper och

en dotter till stoet e godkänd ridponnyhingst, riksstambok (raskod 43), avd I med gröna papper och kan således blir hingstmor - men

en son, ff e samma godkända ridponnyhingst och samma sto, riksstambok (raskod 43), avd II och kan därför inte godkännas som hingst?

Vad skönt o trevligt om nu ASRP ändrat sig.

Hoppas jag inte missuppfattat? Väldigt rörigt det här!

Liknande trådar

Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 991
Senast: Jate Volim
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 990
Senast: supercassie
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
M
Avel Hej! Nu behöver vi lite hjälp av er duktiga welsh-kännare. Min medryttarhäst, ett welsh cob sto ska troligen betäckas i vår och...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V