Sv: RP hingst till mitt welsh sto!
När det gäller ston och för ridponnyavel erkända raser, så har dom fullt avelsvärde.
Ponnyrasernas ston stambokför man i rasens egen stambok och får sin egen ras´s stamboksnummer.
När man sedan betäcker stoet så kommer avkommans raskod att vara beroende av vilket "sorts" hingst m,an valt.
Om fadern är en hingst med RP nummer--eller en fullblodshingst med ASVH nummer= avkomman blir en RIDPONNY raskod 43.
(du behöver inte räkna fullblodsinslag)
Om fadern är en hingst av erkänd ras som är stambokförd/lic. för sin egen ras = avkomman kallas för korsningsponny raskod 93.
Om fadern är en stambokförd/lic. hingst av "någon annan" ras som inte är ekänd för ridponnyavel = avkomman blir en 99:a, fast med härstamning.
Om man inte vet vem fadern är eller det är en olicensierad hingst = avkomman blir en 99:a utan härstamning. (vet man vilka föräldrarna är går det att DNA testa fram härstamningen).
---------------------------------------------------------------
Welsh och ridponnyer (de flesta) är i botten samma sak, fast ridponnyn då inte är "renrasig" och avlad mot prestation.
Har jag ett welshsto eller ridponnysto är det egalt för min del, individen är viktigare.
När jag väljer hingst vill jag ha en hingst med ett välstammat och prestationsstarlt möderne vad det gäller sportponnyavel.
Finns flera hingstar i en intressant hingstlinje tillgänglig väljer jag ALLTD den bästa individen.
När det gäller hingstens egenskaper och prestation, väljer jag alltid att FÖRSTÄRKA det som är bra hos stoet.
Har jag ett sto med "tragisk trav" så bryr jag mig inte om det, jag har ett sådant sto bl.a och trots att jag betäckt henne med mycket förvärvningssäker "travhingst" så har det inte hjälp upp traven nämnvärt.
Stoet har bra galopp och hoppar bra, väljer numer hingst som har samma egenskaper (traven blir ALLTID dålig på avkommorna).
När det gäller typ, lätthet osv--så är utan tvekan ponnyer som förenar "ädelhet med massa" den mest behövda och lättsålda varianten.
Nåväl du nämner två hingstar.
1. Magic D. En hingst i Dancerhingstlinjen,,hans far G.M en liten ridponny nästan ren welsh och med en absolut toppförvärvare som mor--Eileen har fött flera superförvärvnings bara hingstar och mängder och åter mängder av sport ponnyer i alla dicipliner har stoet Eileen i härstamniongen. (Eileens mor och mormor är också Elit ston)
Däremot sonen MG, har ett fullblodssto som mor ??? (för mig säger stoet mig ingenting). Som individ och sportponny, super som avelshingst ett ?.
Nu är detta den enda hingst vi har i Dancerlinjen i Sverige, men fadern G.M går att nå via importsemin.
2 CPT en hingst med en mycket förvärvningssäker mor, hon har fött en av Europas bästa hingstar C. Purioso och flera fina helbröder/systrar men ingen med lika hög kvalite som C. Purioso.
C. Purioso har flera goda söner verksamma i Tyskland en i Holland och en i Sverige. Utan att tveka kan jag säga att här har vi tur, den i Sverige verksamma är den högst bedömda sonen, Jarno.
peråke