Rovjakt på rovdjur

Det gjordes ju försök med att jägare skulle kunna pejla vargarna så att de inte släppte sina hundar lösa när det fanns varg i närheten.
Försöket stoppades hastigt o lustigt eftersom flertalet av vargarna i området tjuvsköts.

Det gjordes ju försök med att jägare skulle kunna pejla vargarna så att de inte släppte sina hundar lösa när det fanns varg i närheten.
Försöket stoppades hastigt o lustigt eftersom flertalet av vargarna i området tjuvsköts.
Idag pejlar man inte varg, de sänder gps koordinater istället. omöjligt för obehöriga att följa. Dessutom är det väl en förhöjd risk att skjuta bandförsedd varg eftersom man då kan spåra skottplatsen.
Data gällande varg
"Totalt dokumenterades 69 döda vargar i Skandinavien under reproduktionscykeln 1 maj 2016 - 30 april 2017 varav 51 i Sverige och 18 i Norge (Bilaga 3). I Sverige sköts 25 vargar under licensjakt i januari och februari och 15 sköts vid skyddsjakt. Sju dog i trafiken och fyra dog av annan orsak. Av de 18 dokumenterade döda vargarna i Norge fälldes åtta vid licensjakt, sju vid skyddsjakt, en i nödvärn (§17 Naturmangfoldsloven), en sköts illegalt och en dog av okänd orsak."

Det var ju det där med att värna om djuren och att det gällde både vilda och tama djur.
Ja risken för skadskjutning är ju obefintlig och endast de vargar som angriper hundar
plockas bort alltså selektivt, kanske skulle passa för får med , då slår det ju bara på de vargar som angriper tamdjur..effektiv skyddsjakt ;)

Bara för att ingen fällts så har fiskgjusar blivit skjutna.Hur lätt är det att hitta skytten? om ingen ser eller hör något?
Problemet med ditt resonemang är ju att rättssäkerhet och framförallt var de är skjutna inte fastställs. Du skyller svenska jägare för att ha tjuvskjutit fiskgjusar, bevisar det med rättsfall i Finland???
En synnerligt konstlad beviskedja...
Att gjusar hittas med hagelskador är inte ovanligt..fåglarna kan leva veckovis med dessa skador innan sårfeber och näringsbrist tar dör på dem. Vilket innebär att de med stor sannolikhet blivit påskjutna i de länder där vi idag vet att det råder ett högt jakttryck. Det är i mina ögon det mest sannolika...tills motsatsen bevisats!

/www.aftonbladet.se/nyheter/article10200594.ab

Senast ändrad:
Sök på "fiskgjusar skjutna" så hamnar du i Finland eller på Malta...inget från Sverige...konstigt eller hur?

Du får ringa till Naturhistoriska.
Det förekommer, det är allt jag påstått.
Att det inte står i media beror kanske på att ingen skytt blivit misstänkt som person.
Utan att det är "någon".
Sannolikt finns fler fall ändå, alla lämnas inte in och alla går inte o se vad som har hänt med.
Så det är inte så konstigt som du tror.

Det blir lite samma som kvinnomisshandel, om ingen anmäler eller ser...hurra...då finns inte problemet. Du vet mörkertal.
Precis som det finns med tjuvjagade vargar. Alla som skjuter hittas inte även om vargen hittas men det trodde jag verkligen du förstod?

Du får ringa till Naturhistoriska.
Det förekommer, det är allt jag påstått.
Att det inte står i media beror kanske på att ingen skytt blivit misstänkt som person.
Utan att det är "någon".
Sannolikt finns fler fall ändå, alla lämnas inte in och alla går inte o se vad som har hänt med.
Så det är inte så konstigt som du tror.

Det blir lite samma som kvinnomisshandel, om ingen anmäler eller ser...hurra...då finns inte problemet. Du vet mörkertal.
Precis som det finns med tjuvjagade vargar. Alla som skjuter hittas inte även om vargen hittas men det trodde jag verkligen du förstod?
Om det vore så att vi i Sverige skulle ha en tjuvskjutning av gjusar utöver extremt enstaka tillfällen så skulle det vara lätt att hitta fakta. som talar för det.
Men de flesta döda påskjutna fåglar som hittas hittas i ett utmärglat tillstånd och allt talar därför för att de är skjutna under vårflyttning upp still Skandinavien.

Att vi idag vet att det existerar kvinnomisshandel som inte anmäls beror på att polis och sjukhus informerar om skador som tyder på att det existerar. I Sverige kommer vad jag vet inte in skjutna gjusar med färska skottskador utan det är äldre skador och utmärglade fåglar som hittas alltså.......

I Sverige kommer vad jag vet inte in skjutna gjusar med färska skottskador utan det är äldre skador och utmärglade fåglar som hittas alltså.......

Jag säger inget om gamla skador o utmärglade utan påstår bara att det finns de som blivit skjutna och det finns en sannolikhet att det finns fler.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 780
Senast: Shpongle
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 254
Senast: Hedinn
·
Samhälle Det här stör mig något enormt, om han får pengarna hoppas jag de går till offren...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 697
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar