Visst är det fruktansvärt att plåga djur, jag tror att de flesta tar avstånd, både jägare och andra men om detta skall sluta behövs en större förståelse för både renskötare och andra på landsbygden. Människans intrång i naturen gör att vi måste vara aktiva för att upprätthålla en balans mellan de olika inblandade. Både när det gäller människa - djur men också rovdjur- bytesdjur. Mycket av jakten som bedrivs är i viltvårdande syfte, alltså inte för köttet eller för någon trofé utan för att arten har blivit för stor i ett visst område och riskerar att slå ut någon annan. Denna typ av jakt kan beskrivas som nöjes jakt av vissa men är ett sätt att bidra med sin tid och kunskap gratis för att hjälpa till med viltvården i ett större perspektiv. De som ringer till polisen mitt i natten och rapporterar in en viltolycka, de tänker inte på den jägaren som i sin tur blir uppringd och behöver ge sig ut mitt i natten för att sedan i timmar spåra ett skadat vilt och förhoppningsvis hitta och avliva det. Inte för köttets skull, det är oftast så sönderslaget så det är bara att kassera, inte för lönens skull, de får sällan lön, utan för att ett djur skall slippa lida. Det är sanna djurhjältar i min värld!