Rovjakt på rovdjur

Jag skrev en större grupp av, det är inte samma som en större del av Sveriges jägarkår.
Jaha då är det alltså korrekt att hävda att en större grupp av ryttare plågar sina djur och behandlar dem illa?
Och ja, jag vet att det är en ytterst liten minoritet i Sverige som gör det, samma sak gäller tjuvjakten. Men så vill du kanske inte diskutera?

Det är fortfarande inte någon svensk flagga målad på haglet eller kulan man hittar i fågeln. Man kan således inte utesluta att brottet har begåtts i Sverige heller, eller hur.

Hur som helst är det ett vidrigt att plåga djur på det sätt som gjorts och någonstans ifrån måste dessa människor lärt sig hata djur så till den milda grad att de gör så här. Idén lär inte ha kommit från WWF i alla fall... varifrån har de lärt sig? Tradition? Vems tradition? Sug lite på den...
Ta ett snack med en för dig lokal ornitolog-grupp och be dem förklara var jakttrycket på fiskgjuse är högt, sedan kan vi ta ett snack till om det hela...

skandinavisk tradition har alltid varit att värdera djur. Därför föraktas djurplågeri i det här landet. Jämför gärna både jakt o djurhållning i en internationell jämförelse..Vems tradition det är, kan du ju suga i dig...

Jaha då är det alltså korrekt att hävda att en större grupp av ryttare plågar sina djur och behandlar dem illa?

Ja faktiskt så anser jag det, ja om du med djur menar hästar.Och om du med plågar även lägger in sadlar som klämmer in muskler, ryttare som är för tunga,ryttare som rider fast ryggen är ond, ryttare som straffrider, hästar med sår i munnen av bett och hästar som rids för hårt alternativt okunnigt med skador de får dömas ut av.
Så plågar synonymt som du menar med behandlar illa, det är klart att du drar in det för att föra bort fokus från det dessa i tråden rovdjur utsatts för eller rovdjur i sak utsätts för av vissa jägare.
Detta i tråden är ju bara ett fall, det finns ju massor fler och sannolikt många som aldrig upptäckts.

Ja visst var det så men du svarade på vad jag skrev, om jakt i Sverige och det gör du med en beskrivning om jakt i Finland , Logik på hög nivå?
Åh hå hå , vad bra då kan vi konstatera att inget skjuter gjusar i Sverige...eller att de är så mkt bättre att hitta dem -tjuvjägarna alltså- ?

Att det finns stollar i Sverige med förnekar ju inte. Men var lite realistisk för en gångs skull och se det verkliga hotet gentemot fiskgjusen.
Det är för det första det hårda jakttrycket den utsätts för under flygning till vintervistelseort.
För andra de illegala äggsamlare som plockar ur deras bon.
För det tredje, friluftsliv som tvingar upp ruvande fåglar så äggen exponeras för kyla och kråkfågel.
För det tredje, avsaknaden av lämpliga boträd nära deras fiskeområden.

Om ngn idiot i Sverige skjuter en eller två gjusar om året påverkar knappast stammen nämnvärt.
Och by the way att argumentera med fakta rörande händelser i ett annat land när vi diskuterar händelser i det här landet är rätt intressant men knappast korrekt.

Och sedan , detta fall som beskrivs här är ju bara ett av många. Inte någon enskild företeelse , dessutom , faktum är att de som håller på , kanske inte alltid, men för ofta backas upp av de jägare som menar sig själva vara vettiga genom deras tystnad.
De vet men säger inget. Ingen anmäler sina egna.
Eller finns det något fall där ex jaktledaren anmält någon av sina egna eller andra jägare för tjuvjakt på rovdjur?
När det tom menats på att jaktbrott mot rovdjur i vissa områden inte utretts som sig bör för att polis o åklagare känner jaktlaget?

Tala gärna om det för jaktkompisarna som släpper hundar i jakt trots att de vet att det finns varg i området, eller de som skadeskjuter viltet för att de inte ids träna prickskytte mellan jaktperioderna. Värna om djuren... Jojo...
Nu måste jag fråga, hur vet man om det finns varg i området på morgonen när man ska jaga? OK de med halsband kan man ju höra efter men de som inte har halsband. Vad det gäller skadeskjutningarna så händer det även de bästa skyttarna. vilket visar att du inte har en aning om vad du snackar om. Till det så skadas betydligt fler djur pga trafiken. Och där är det jäkligt många som inte stannar, inte anmäler utan bara kör vidare. Av det vilt jag gjort eftersök efter de senaste 10 åren och som varit skadat så handlar ca 95% om trafikskadade djur. Sedan vet ju den sakkunnige att en perfekt hjärtträff på en älg kan innebära att älgen löper undan ngr hundra meter beroende på var i pumpcykeln hjärtat befann sig när kulan fick hjärtat att explodera. Räknar du det som skadskjutning det med..eftersök krävs ju då också?

Tala gärna om det för jaktkompisarna som släpper hundar i jakt trots att de vet att det finns varg i området, eller de som skadeskjuter viltet för att de inte ids träna prickskytte mellan jaktperioderna. Värna om djuren... Jojo...
Du talar om att värna djuren. Jag har ett antal kritter som jag har art riktigt, en tjur, ett antal kossor och så årets kalvar. och det på riktigt stora beten.hur många hästar hålls idag i Sverige på ett icke art riktigt vis? så snacka tyst om det där med att värna djuren...

Man vet aldrig om det finns varg på markerna om ingen sett någon för LS tiger som muren.Var med om en sådan episod på mitt företags marker .En grävmaskinist såg två vargar .Det tog inte lång tid förrän LS bilar började cirkulera i området .Jag var där då och levererade vägtrummor till vägbygget .Jaktlaget var inte långt därifrån och satt och åt lunch innan dom skulle ta nästa såt och det var i området vargarna siktats .Vargspårarna åkte förbi jägarna flera gånger men stannade inte och talade om att det var varg i området och att dom skulle låta bli att släppa sina hundar .Jag stannade inte heller för jag trodde dom var informerade men det gick bra den gången både för hundarna och vargarna .

Man skulle konstruera en skyddsväst för hunden. Den skulle vara preparerad med det starkaste chilliperrpulvret som finns i små kuddar som är trycksatta och som täcker hela västen. Hugger vargen exploderar ngr kuddar (men bara de som vargens tänder penetrerar)och vargen har garanterat ngt annat att tänka på än klippa jycken....

Blåsyra vore ett skarpare alternativ....

Du talar om att värna djuren. Jag har ett antal kritter som jag har art riktigt, en tjur, ett antal kossor och så årets kalvar. och det på riktigt stora beten.hur många hästar hålls idag i Sverige på ett icke art riktigt vis? så snacka tyst om det där med att värna djuren...
Har du inget svar längre eftersom du blev så upprörd. Vi talar om vilt här, inte tamdjur så hur du håller dina tamdjur har inget med saken att göra.

Har du inget svar längre eftersom du blev så upprörd. Vi talar om vilt här, inte tamdjur så hur du håller dina tamdjur har inget med saken att göra.
Upprörd? knappast bara en smula förvånad över din okunskap..
För min del är vilda eller tama djurs lidande lika illa, men du verkar vara av en annan uppfattning...

Nu måste jag fråga, hur vet man om det finns varg i området på morgonen när man ska jaga? OK de med halsband kan man ju höra efter men de som inte har halsband. Vad det gäller skadeskjutningarna så händer det även de bästa skyttarna. vilket visar att du inte har en aning om vad du snackar om. Till det så skadas betydligt fler djur pga trafiken. Och där är det jäkligt många som inte stannar, inte anmäler utan bara kör vidare. Av det vilt jag gjort eftersök efter de senaste 10 åren och som varit skadat så handlar ca 95% om trafikskadade djur. Sedan vet ju den sakkunnige att en perfekt hjärtträff på en älg kan innebära att älgen löper undan ngr hundra meter beroende på var i pumpcykeln hjärtat befann sig när kulan fick hjärtat att explodera. Räknar du det som skadskjutning det med..eftersök krävs ju då också?
Var vargreviren finns är ingen hemlighet. Inte så svårt att gissa sig till att det kan finnas varg i områden med vargrevir. Rätt enkel matematik tycker jag.

Var vargreviren finns är ingen hemlighet. Inte så svårt att gissa sig till att det kan finnas varg i områden med vargrevir. Rätt enkel matematik tycker jag.
Senaste jag hörde talas om var 8 får som revs på östgötaslätten. Inget vargrevir så vitt jag vet, men du vet säkert bättre:angel:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 780
Senast: Shpongle
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 254
Senast: Hedinn
·
Samhälle Det här stör mig något enormt, om han får pengarna hoppas jag de går till offren...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 697
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar