Rovjakt på rovdjur

Jag gör det, jag anser man inte kan äga de vilda djuren, först ska rovdjur ha sitt, finns det över-fine- jag har inget emot jakt vid god tillgång- men detta med att sopa bort rovdjur för att man ska ha själv ...bara ska ha o ska ha.

Gäller ju även fåglar, fiskgjusar som skjuts för de tar FISK. Små sketna fiskar, inte ens det unnas .
Har inte hört talas om att man skjuter gjusar i Sverige..däremot så torde bestånden av ålakråkor vara nödvändigt att ta ner kraftigt.

Nej det är ingen som äger de vilda djuren. Däremot rätten att beskatta viltbestånd.
Jag anpassar delar av mitt skogs o jordbruk så att det vilt vi jagar får optimala förutsättningar.
Gefundes fressen för en varg som kommer in och spolierar åratals arbete.
Vi både kan och bör ha varg, men inte intill djurproduktion

Här flödar fördomarna mot jägare ser jag :meh:

Jag är också inne /insatt i jakt- även jag har jägare i familjen /jaktmark/ tilldelning därför är det oundvikligt för mig att höra-saker o ting- även från andra områden i området sas men även från andra delar av landet. Nej det är inte sockersött och antingen är just ditt område bara duktiga jägare med sunda delamedsig åsikter, eller också har du skygglappar för ögonen.

Det finns alltid en liten grupp extrema. Vare sig du väljer djurskyddare eller jägare.
Med en reglerad jakt så stannar det vid den här lilla gruppen. Men utan reglerad jakt känner sig fler överkörda och risken blir då att man driver in i den extrema gruppen. Hundägare som får sina hundar tagna, djurägare som får sin djur rivna och inte anser att man får förståelse från samhället lockas lättare att då ta skaen i egna händer..så som skett i Finland.
Som att åtla varg med levande får för att kunna skjuta varg "lagligt" som du propagerat för i jag vet inte hur många trådar?

Som att åtla varg med levande får för att kunna skjuta varg "lagligt" som du propagerat för i jag vet inte hur många trådar?
Får eller getter på bete "drar" varg Kritterna behöver bete, ingen tvingar vargen att gå in på betet, väl där har jag som djurhållare både rätt och skyldighet att freda mina djur.
Vid eventuellt vargbesök är det 3 skott som gäller
Varningsskott
verkningsskott
fångskott
I vilken ordning är ju svårt att avgöra så där efteråt::
Fast med tanke på att du skriver "Tyvärr blev barn/människor inte näst intill utrotade." så är ju mina vargteorier inte så makabra....

Senast ändrad:
Jag är också inne /insatt i jakt- även jag har jägare i familjen /jaktmark/ tilldelning därför är det oundvikligt för mig att höra-saker o ting- även från andra områden i området sas men även från andra delar av landet. Nej det är inte sockersött och antingen är just ditt område bara duktiga jägare med sunda delamedsig åsikter, eller också har du skygglappar för ögonen.

Nej då, jag har inte skygglappar. Min mans kommentar till vad de här gjort var "vidrigt". Jag känner rätt många i lokala jaktlaget och de skulle aldrig göra något sådant här. De gillar verkligen inte varg men accepterar läget och anpassar sig efter det.

Det är faktiskt skillnad på att inte vilja ha varg och att gå ut och tjuvjaga. Jag är som sagt inte naiv heller, jag vet att ett revir inte så långt härifrån blev utrotat genom tjuvjakt (vilket jag tycker är fel även om jag personligen inte gillar varg heller).

Har inte hört talas om att man skjuter gjusar i Sverige..däremot så torde bestånden av ålakråkor vara nödvändigt att ta ner kraftigt.

Nej det är ingen som äger de vilda djuren. Däremot rätten att beskatta viltbestånd.
Jag anpassar delar av mitt skogs o jordbruk så att det vilt vi jagar får optimala förutsättningar.
Gefundes fressen för en varg som kommer in och spolierar åratals arbete.
Vi både kan och bör ha varg, men inte intill djurproduktion
Men det har jag. Både Kungsörn och Fiskgjuse har skjutits i östergötland, nära mig, av jägare som mig veterligen aldrig jagar hare (kungsörnens byte), eller fiskar mer än någon enstaka gång per år.

Argumentet är "de tar så många harar/äter så mycket fisk".

Men det har jag. Både Kungsörn och Fiskgjuse har skjutits i östergötland, nära mig, av jägare som mig veterligen aldrig jagar hare (kungsörnens byte), eller fiskar mer än någon enstaka gång per år.

Argumentet är "de tar så många harar/äter så mycket fisk".
Om du vet det, så varför polisanmäler du inte stollarna då? Eller är vetskapen bara ett obekräftat rykte? Vilket är det troligaste...

Om du vet det, så varför polisanmäler du inte stollarna då? Eller är vetskapen bara ett obekräftat rykte? Vilket är det troligaste...
Nej, det är inget obekräftat rykte. Det var i min socken, och jag har bekanta som känner till exakt vilka som var inblandade.

Det är ett par år sedan fåglarna sköts, har varit polisanmält, och utretts både hos polis och länsstyrelsen, men det gick bevisa något.

En hel del jaktbrott/artskyddsbrott består av ett upphittat skjutet djur, men det saknas teknisk bevisning som kan binda någon förövare till brottet.

Nej, det är inget obekräftat rykte. Det var i min socken, och jag har bekanta som känner till exakt vilka som var inblandade.

Det är ett par år sedan fåglarna sköts, har varit polisanmält, och utretts både hos polis och länsstyrelsen, men det gick bevisa något.

En hel del jaktbrott/artskyddsbrott består av ett upphittat skjutet djur, men det saknas teknisk bevisning som kan binda någon förövare till brottet.
det var med andra ord både obekräftade rykten och hörsägen..Bara en fråga, hur kan ett upphittat djur bli både kungsörn och fiskgjuse? Högre mattematik? :angel:

det var med andra ord både obekräftade rykten och hörsägen..Bara en fråga, hur kan ett upphittat djur bli både kungsörn och fiskgjuse? Högre mattematik? :angel:
Larva dig inte.

Prova att läs igen, så här skrev jag:

"Nej, det är inget obekräftat rykte. Det var i min socken, och jag har bekanta som känner till exakt vilka som var inblandade.

En hel del jaktbrott/artskyddsbrott består av ett upphittat skjutet djur, men det saknas teknisk bevisning som kan binda någon förövare till brottet."

Det första och andra stycket handlar om några djur (faktiskt tre st) som hittats skjutna.
Ett ärende som varit föremål för polisutredning, där man inte kunde hitta tillräckliga bevis som kunde leda till att man kunde peka ut en gärningsman för att åtala.
Det är dock väl känt vem som gjort det, och vederbörande är utsparkad ur jaktlaget.

Det tredje stycket avhandlar en generalisering (https://sv.wikipedia.org/wiki/Generalisering), som pekar ut det faktum att det hittas en hel del döda djur, slaktrester av djur eller t.ex. sändare från bl.a. rovdjur, där det är uppenbart att ett jaktbrott/artskyddsbrott begåtts (t.ex. slaktrester från älg eller hjort som skjutits utan tillstånd/utanför jakttid, eller döda (rov-)djur med hagel eller kula i sig), men det där är oerhört svårt att ens börja leta efter de skyldiga.

Larva dig inte.

Prova att läs igen, så här skrev jag:

"Nej, det är inget obekräftat rykte. Det var i min socken, och jag har bekanta som känner till exakt vilka som var inblandade.

En hel del jaktbrott/artskyddsbrott består av ett upphittat skjutet djur, men det saknas teknisk bevisning som kan binda någon förövare till brottet."

Det första och andra stycket handlar om några djur (faktiskt tre st) som hittats skjutna.
Ett ärende som varit föremål för polisutredning, där man inte kunde hitta tillräckliga bevis som kunde leda till att man kunde peka ut en gärningsman för att åtala.
Det är dock väl känt vem som gjort det, och vederbörande är utsparkad ur jaktlaget.

Det tredje stycket avhandlar en generalisering (https://sv.wikipedia.org/wiki/Generalisering), som pekar ut det faktum att det hittas en hel del döda djur, slaktrester av djur eller t.ex. sändare från bl.a. rovdjur, där det är uppenbart att ett jaktbrott/artskyddsbrott begåtts (t.ex. slaktrester från älg eller hjort som skjutits utan tillstånd/utanför jakttid, eller döda (rov-)djur med hagel eller kula i sig), men det där är oerhört svårt att ens börja leta efter de skyldiga.
Jag läser igen "jag har bekanta som känner till exakt vilka som var inblandade."
Hörsägen eftersom du inte har informationen i första hand utan hört den av andra.
Men mysteriet med det skjutna djuret som var både örn och gjuse kvarstår.

Jag är medveten om att det skjuts på gripfåglar (rovfåglar) men det sker främst i östra o södra Europa. Speciellt gjusen utsätts för ett hårt jakttryck neröver.

Har i narheten av mig skot man av 3 vargar som drog sig for nara bebyggda omraden nyligen. De allra flesta vargar i staten ar forsedda med gps samt sina unika halsband sa man vet precis var de ar och vilka som blir "for tama". Det ar inte accepterat att varg gar in och tar tamboskap eller borjar stryka runt villa omraden.

Om man blir domd for att skjuta en varg har ar straffet upp till $10,000 och upp till ett ars fangelse.

Interessant nog kan man fa tillstand att skjuta bade bjorn och Puma, dock inte varg.

Jag läser igen "jag har bekanta som känner till exakt vilka som var inblandade."
Hörsägen eftersom du inte har informationen i första hand utan hört den av andra.
Men mysteriet med det skjutna djuret som var både örn och gjuse kvarstår.

Jag är medveten om att det skjuts på gripfåglar (rovfåglar) men det sker främst i östra o södra Europa. Speciellt gjusen utsätts för ett hårt jakttryck neröver.
Din förmåga att förstå skriven text och att avsiktligt misstolka, är fantastisk!

Din förmåga att förstå skriven text och att avsiktligt misstolka, är fantastisk!
Tack så mycket för att du berömmer min förmåga att tolka text. och vad du menar med att jag avsiktligt misstolkar din text? ja det du först så självsäkert beskrev som tjuvjakt visade sig ju bara vara hörsägen + ett sagoväsen ett djur som samtidigt var 2 fåglar..konstigt och svårbegripligt, men du kan säkert förklara om du vill, men det vill du väl inte ;)

Har inte hört talas om att man skjuter gjusar i Sverige..

Då ska jag hjälpa dig.
Så du lär.
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/27/tva-personer-atalade-att-ha-skjutit-fiskgjuse

Vill berätta för de som inte vet att fiskgjuse är lätt att känna igen, lätt att hitta och lätt att höra på långt håll.
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/17/skyddad-fiskgjuse-skjuten-i-jakobstad

Sedan blev Sveriges äldsta märkta fiskgjuse också skjuten.(24 år)
Jag har själv hittat en o skickat in.

Hade du förväntat dig något annat här inne?

Det finns en större grupp som använder sina vapen till sådant de inte ska. Som tjuvjakt. För min del tycker jag även det är trist med jägare som skjuter vissa djur oavsett om.Oavsett om de har ungar ex, eller oavsett om djuret är präktigt och borde sparas.
Och lägger man till den gruppen av jägare till tjuvjaktsjägare- hur många är då kvar tror du?

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 780
Senast: Shpongle
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 256
Senast: Hedinn
·
Samhälle Det här stör mig något enormt, om han får pengarna hoppas jag de går till offren...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 697
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30