Rovjakt på rovdjur

Om det vore så att vi i Sverige skulle ha en tjuvskjutning av gjusar utöver extremt enstaka tillfällen så skulle det vara lätt att hitta fakta. som talar för det.
Men de flesta döda påskjutna fåglar som hittas hittas i ett utmärglat tillstånd och allt talar därför för att de är skjutna under vårflyttning upp still Skandinavien.

Att vi idag vet att det existerar kvinnomisshandel som inte anmäls beror på att polis och sjukhus informerar om skador som tyder på att det existerar. I Sverige kommer vad jag vet inte in skjutna gjusar med färska skottskador utan det är äldre skador och utmärglade fåglar som hittas alltså.......
Ett klassiskt sätt att förstöra en diskussion, som här, är att fokusera en detalj som blir svår att bevisa, och att lura in deltagarna i diskussionen i en pseudodiskussion om huruvida detaljen stämmer eller ej...

Det finns tjuvjägare av av olika slag, ibland lagförs sådana.

Här är ett exempel på tjuvjakt där man vill åt köttet, och där förövaren blivit straffad:

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/sankt-straff-for-tjuvjakt-pa-hjort-20160509/

Det förekommer också jaktbrott där man både använder fordon i jakten och/eller skjuter vilt på annans mark, ett exempel:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/skot-alg-fran-bil-doms-jaktbrott/

Och så förekommer det illegal jakt på rovdjur, återigen ETT exempel:

http://www.norrteljetidning.se/norrtalje-kommun/rimbo/skjutet-lodjur-kan-vara-grovt-jaktbrott

Uppenbarligen har de som skjuter andras hjortar/rådjur/vildsvin, liksom de som använder bil eller andra fordon på lagstridigt sätt i samband med jakt, eller som på eget bevåg skjuter, t.ex. lodjur tillgång till "vanliga" jaktvapen, och rör sig i skog och mark.
I så motto är det svårt att kalla dessa personer för något annat än "jägare".

Att den stora majoriteten av Sveriges jägare avstår från kriminella handlingar är bra, och egentligen självklart, men det finns inom vissa subgrupper en tendens att faktiskt stötta vissa av de kriminella handlingarna.

Acceptansen för användning av fordon på felaktigt sätt i samband med jakt är tyvärr ganska stor på vissa håll, även illegalt rovdjurskjutande talas det väl om i vissa kretsar (långt ifrån "alla jägare" dock).

Så det finns idioter/kriminella överallt, även bland de som ser sig själva som, eller som av omgivningen ses som jägare är väl inte konstigare än att det finns revisorer som utför ekobrott?

Den härva som tråden ursprungligen startades för att handla om är dock extremt utstuderad, och att gå från att döda djuren, till att dessutom plåga dem, gör mig verkligt mörkrädd.

Jag säger inget om gamla skador o utmärglade utan påstår bara att det finns de som blivit skjutna och det finns en sannolikhet att det finns fler.
Ingen förnekar tt, det finn de fåglar som blir skjutna. Frågan är bara var de blir skjutna. Har inte hittat ngn blänkare om att fåglar skjutits i Sverige, inte du heller tydligen. Det talar i mina ögon ett rätt tydligt språk. Sedan kan du anse vad du vill, det har du naturligtvis rätt till. Men för min del så är jag betydligt njuggare, vill gärna ha fakta...som du vet ;)

Ett klassiskt sätt att förstöra en diskussion, som här, är att fokusera en detalj som blir svår att bevisa, och att lura in deltagarna i diskussionen i en pseudodiskussion om huruvida detaljen stämmer eller ej...

Det finns tjuvjägare av av olika slag, ibland lagförs sådana.

Här är ett exempel på tjuvjakt där man vill åt köttet, och där förövaren blivit straffad:

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/sankt-straff-for-tjuvjakt-pa-hjort-20160509/

Det förekommer också jaktbrott där man både använder fordon i jakten och/eller skjuter vilt på annans mark, ett exempel:

https://svenskjakt.se/start/nyhet/skot-alg-fran-bil-doms-jaktbrott/

Och så förekommer det illegal jakt på rovdjur, återigen ETT exempel:

http://www.norrteljetidning.se/norrtalje-kommun/rimbo/skjutet-lodjur-kan-vara-grovt-jaktbrott

Uppenbarligen har de som skjuter andras hjortar/rådjur/vildsvin, liksom de som använder bil eller andra fordon på lagstridigt sätt i samband med jakt, eller som på eget bevåg skjuter, t.ex. lodjur tillgång till "vanliga" jaktvapen, och rör sig i skog och mark.
I så motto är det svårt att kalla dessa personer för något annat än "jägare".

Att den stora majoriteten av Sveriges jägare avstår från kriminella handlingar är bra, och egentligen självklart, men det finns inom vissa subgrupper en tendens att faktiskt stötta vissa av de kriminella handlingarna.

Acceptansen för användning av fordon på felaktigt sätt i samband med jakt är tyvärr ganska stor på vissa håll, även illegalt rovdjurskjutande talas det väl om i vissa kretsar (långt ifrån "alla jägare" dock).

Så det finns idioter/kriminella överallt, även bland de som ser sig själva som, eller som av omgivningen ses som jägare är väl inte konstigare än att det finns revisorer som utför ekobrott?

Den härva som tråden ursprungligen startades för att handla om är dock extremt utstuderad, och att gå från att döda djuren, till att dessutom plåga dem, gör mig verkligt mörkrädd.
En detalj när man diskuterar tjuvjakten på fågel i Sverige är om fåglar som hittats verkligen blivit skjutna i Sverige. Talar vi om tjuvskjutna noshörningar så är det väl heller ingen som vill hävda att dessa är skjutna i Sverige?

Att tjuvskytte förekommer är väl heller ingen som blundar för.

Att den form av tjuvjakt som sker på våra rovfåglar i Sverige främst sker genom äggplundring är de flesta nog medvetna om.
Men som sagt, att föra en diskussion om tjuvjakt i Sverige genom att begränsa diskussionen till just bara Sverige är knappast att förstöra den diskussionen.

@skogaliten: Jag instämmer. Det här var ingen "vanlig" tjuvjakt utan en utstuderad sadism. Riktigt sjukt.
Vilket ingen här har försvarat.
Att aversionen gentemot rovdjur är större i renbetesland är nog nästan förståeligt, men det försvarar ändå inte det här gängets beteende.
De flesta djuren skjuts nog i rätt vilt-täta marker, med cal 22 och ljuddämpare från bil. De här typerna använder infraröd sikten eller restljusförstärkare så de syns inte när de söker av åkerkanter utefter gärdena. Hjort och rådjur är väl det som skjuts och det som man har avsättning för.

För några år sedan anmäldes det väl tom att ngn skjutit ett par ungtjurar på bete. Man hade sedan enkelt vinschat upp de skjutna djuren till en skåpbil och försvunnit.

Sorry, det är bara hörsägen..En djurhållare jag träffade, berättade att djur hade rymt. men att man sedan hittat blodspår och släpspår och förmodade att det gått till på det sättet

Vad det inte du som BARA höll dig till fakta? ;) :laugh: :D

nåväl även om det bara är hörsägen så tror jag faktiskt på dig.

Jo eftersom rovfåglar är "kungens djur" ska ju upphittade fåglar lämnas in..men var och hur de dött den kunskapen har knappast Naturhistoriska, De får i stort sett bara uppgift var objekten hittats och så kan de själva dissekera djuren för att se vad som orsakade deras död. Eller hur?

Men såhär blir det ju när samerna inte kontrolleras. Tyvärr är det ju samerna som har jakträtten inom samebyn, oavsett vem som äger marken. Det är ju helt sjukt. Det är ju markägarna som ska ha rätten till jakten, inte de som bor runt omkring. Vill samerna ha jakträtt får de köpa eller arrendera mark som alla vi andra får.
Frågan om vem som har rätt till jakten och marken är lite mer komplicerad än så med tanke på koloniseringen etc, jag har inget större intresse av att diskutera det eftersom det inte är trådämnet men måste bara kort nämna att det här framstår som en mycket historielös kommentar.

Frågan om vem som har rätt till jakten och marken är lite mer komplicerad än så med tanke på koloniseringen etc, jag har inget större intresse av att diskutera det eftersom det inte är trådämnet men måste bara kort nämna att det här framstår som en mycket historielös kommentar.
Hela problemet är väl som en böld i ändan på de regeringar som suttit och sitter i Stockholm.
Så länge det inte är helt klart vem som äger arken och därmed både betes o jakträtten så kommer konflikter att blossa upp.

Det riktiga vore att lösa ut antingen dem som idag äger fastigheter eller de samebyar som idag har jakt/betesrätt.

Ska man sedan ersätta samer för konfiskerad mark (historiskt sett) så uppstår ju problemet, vem och vilka som ska ha dessa stora summor, för det rör sig ju om extremt stora värden i skog, mark, mineral o vattenkraft.

Nja, jag tycker att vi alla ska vara lika inför lagen, oavsett vilket ursprung vi har. Och kan man sin historia rätt så vet man att samerna kom till Sverige för ca 2500 år sedan, medan vi haft befolkning i Sverige för ca 12.000 år sedan. Så hur de blev urbefolkning är jag faktiskt inte helt säker på, men du får gärna upplysa mig.

Nu låter det som att jag har någonting emot samerna och det har jag verkligen inte. Men svårigheten att kontrollera en befolkning som i årtionden fightats för att få vara fridlysta och där myndigheter har låtit de få sin vilja igenom. Det funkar ju inte. När människor tror att de är oövervinnerliga och att de inte behöver följa svenska lagar så har vi lite av ett problem. Och eftersom ingen vill bråka med samerna så har man liksom lite satt skygglappar på detta problemet. Att de åkt fast är ju för att någon i deras närhet tipsat polisen om jaktbrotten. Men att de haft så mycket bevis sparat tyder på att beteendet och företeelserna är så normala för dem att de inte ens tänker på att det är någonting fel i det. Det innebär också att det de filmat och bevarat säkerligen är toppen av isberget på alla de jaktbrott de faktiskt begått. Och ett till problem är att när de fått sina böter och fått sin vapenlicens indragen så är de ändå såpass fridlysta och heliga att man inte kommer att kontrollera att de inte lånar vapen och är ute och gör samma sak igen. Hade samma sak hänt i Skåne, Skaraborg, Södermanland eller Östergötland hade det blivit ett djävla väsen och man hade utfört regelbundna kontroller. Ska bli väldigt intressant att de vad domen säger. Det hade inte förvånat mig ifall de kommer undan väldigt, väldigt lindrigt. De får säkert ha sina vapen kvar också eftersom de är fridlysta.

Nja, jag tycker att vi alla ska vara lika inför lagen, oavsett vilket ursprung vi har. Och kan man sin historia rätt så vet man att samerna kom till Sverige för ca 2500 år sedan, medan vi haft befolkning i Sverige för ca 12.000 år sedan. Så hur de blev urbefolkning är jag faktiskt inte helt säker på, men du får gärna upplysa mig.

Nu låter det som att jag har någonting emot samerna och det har jag verkligen inte. Men svårigheten att kontrollera en befolkning som i årtionden fightats för att få vara fridlysta och där myndigheter har låtit de få sin vilja igenom. Det funkar ju inte. När människor tror att de är oövervinnerliga och att de inte behöver följa svenska lagar så har vi lite av ett problem. Och eftersom ingen vill bråka med samerna så har man liksom lite satt skygglappar på detta problemet. Att de åkt fast är ju för att någon i deras närhet tipsat polisen om jaktbrotten. Men att de haft så mycket bevis sparat tyder på att beteendet och företeelserna är så normala för dem att de inte ens tänker på att det är någonting fel i det. Det innebär också att det de filmat och bevarat säkerligen är toppen av isberget på alla de jaktbrott de faktiskt begått. Och ett till problem är att när de fått sina böter och fått sin vapenlicens indragen så är de ändå såpass fridlysta och heliga att man inte kommer att kontrollera att de inte lånar vapen och är ute och gör samma sak igen. Hade samma sak hänt i Skåne, Skaraborg, Södermanland eller Östergötland hade det blivit ett djävla väsen och man hade utfört regelbundna kontroller. Ska bli väldigt intressant att de vad domen säger. Det hade inte förvånat mig ifall de kommer undan väldigt, väldigt lindrigt. De får säkert ha sina vapen kvar också eftersom de är fridlysta.
Ett problem för den svenska staten är, att man beskattade samerna för deras renbetesland under en tid, för att sedan plötsligt stå som ägare till marken. Utan köpebrev, expropriation handlingar, arvs handlingar vilket alltså skulle betyda att svenska staten helt enkelt stulit marken. Den marken har sedan skänkts eller sålts till nybyggare och storföretag.
Därför undertecknar staten heller inga avtal som internationellt reglerar äganderätten till marken.
Som markägare själv så anser jag att detta på sikt är en ohållbar situation och att den måste regleras.

Om och hur man sedan reglerar detta gentemot samerna är en än mer komplicerad fråga...ska man gå på DNA för att få fram vilka som skulle kunna göra anspråk på mark eller ersättning?

Vad det gäller jaktbrott o vapenbrott så gäller samma lagar för samer som skåningar. Bristen på poliser och avsaknad av vittnet gör det däremot betydligt svårare att fälla en från en glesbygd än et från ett tättbefolkat område.

Ett problem för den svenska staten är, att man beskattade samerna för deras renbetesland
Problemet för mig är att det inte ens är en majoritet av samerna som är renskötare, ändå har myndigheter genom sametinget gett renskötarna en massa fördelar, till och med i sametinget. Det största samepartiet är jakt och fiskesamerna och deras röster är inte lika mycket värda i sametinget som renskötarnas och det tycker jag är fel. Sametinget och renskötarna har en skev maktbalans som behöver jämnas ut så alla samer är lika mycket värda och har lika rösträtt i sametinget.

Och nej, samerna har inte samma jaktlagstiftning som vi andra i svenska befolkningen har. De behöver inte lösa jaktkort och de får skjuta djur och fiska för hushållsbehov oavsett jakttider. De har dessutom rätten att jaga på andra samebyars mark ifall de är på resande fot.

Dessutom behöver de inte ens meddela någon typ av jaktledare eller markägare att de är ute och jagar, vilket innebär att samer och markägaren samtidigt kan vara ute och jaga älg i samma område, vilket är egentligen är helt galet ur säkerhetssynpunkt.

Problemet för mig är att det inte ens är en majoritet av samerna som är renskötare, ändå har myndigheter genom sametinget gett renskötarna en massa fördelar, till och med i sametinget. Det största samepartiet är jakt och fiskesamerna och deras röster är inte lika mycket värda i sametinget som renskötarnas och det tycker jag är fel. Sametinget och renskötarna har en skev maktbalans som behöver jämnas ut så alla samer är lika mycket värda och har lika rösträtt i sametinget.

Och nej, samerna har inte samma jaktlagstiftning som vi andra i svenska befolkningen har. De behöver inte lösa jaktkort och de får skjuta djur och fiska för hushållsbehov oavsett jakttider. De har dessutom rätten att jaga på andra samebyars mark ifall de är på resande fot.

Dessutom behöver de inte ens meddela någon typ av jaktledare eller markägare att de är ute och jagar, vilket innebär att samer och markägaren samtidigt kan vara ute och jaga älg i samma område, vilket är egentligen är helt galet ur säkerhetssynpunkt.
Håller med, men det hela är ju en konstruktion för att lappa ( ;) ) och dölja de felaktigheter generationer före oss begått i statens namn.

Nu blev det liv på luckan, en grävling är framme vid högen med äpplen..han blir uppvaktad av en av årsgrisarna, för mörkt för att plåta men grävlingen både fräser och morrar :)

Jag har faktiskt inte nämnt samernas status som urfolk, men menar du att när samerna kom till de nordligaste delarna av Sverige trängde de undan "svenskarna" som redan bott där i tusentals år? Jag har haft uppfattningen att det som skedde var ungefär det omvända, att det skedde en kolonisation av samernas traditionella marker från statens håll, och det var ju bl a villkoren för den kolonisationen av lappmarkerna jag tänkte på när jag skrev att det hela var lite mer komplicerat än så.

Det finns en rad problem med den svenska synen på samer, ett av de största är att samer som inte tillhörde någon sameby/bedrev renskötsel fråntogs alla sina rättigheter av staten, men ämnet här är trots allt grova jaktbrott så det känns som en (stor och komplex) diskussion för en annan tråd.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 780
Senast: Shpongle
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 254
Senast: Hedinn
·
Samhälle Det här stör mig något enormt, om han får pengarna hoppas jag de går till offren...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 697
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar