Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

En mycket viktigt poäng är - vad är det för rottisar som andvänds i korsningsavlen?
Knappast de hundar som anses som bra avelsmatrial inom rottis avlen.

Jadiza är inte alls elak, hon har däremot kunskapen att se förbi fenomenet "min hund är en xxxx och är jättefin och snäll".
Och ja, det finns jättetrevliga rottiskorsningar - jag har levt ihop med en (mitt exs hund,han skaffade den när vi inte varihop ) den huden var en kanonjycke medett psyke utäver det vanliga - och blev senare såld som väktar hund.
(men sammahund hade säkerligen kunna figuera i aftobladets löpsedlar med en okunnig ägare)
Men hundstallen, blocket och RENOVAS fjärrvärme anläggnigar(där avlivade hundra kremeras) är överfulla av misslyckade rottiskorsningar.

Nu vet jag att mamman till min jycke är bra avelsmaterial då hon är reggad och fått renrasiga kullar oxå!

Jag har Rottiserfarenhet då jag haft Rottis tidigare och har nu två stycken, en hane och en tik.

Vore jag som dig så skulle jag verkligen ta mig en funderare angående köpet av den valpen som du nämnt.
Jag skulle ALDRIG köpa en blandis av Rottis och annat. Som någon annan tidigare skrev så är Rottisarna inte lämpliga att korsa.
Varför köper du inte en renrasig Rottis från en seriös uppfödare istället. Du vet aldrig vilka problem som kan uppstå med en blandning av Pyrre och Rottis.
Bara ett råd från mig som värnar om rasens renrasighet.
Frestar med en bild oxå på mina Rottisar.

DSCN1821.jpg

Antar att du svarade hon som gjort tråden...

ja det gjorde jag, sorry att det blev riktat till dig, det var inte meningen:(

Du har nog inga valpar kvar snart, om Du inte drar ut och sätter något skydd för elkontakten som Du har i valplådan. :mad: Seriös!? Hm...:crazy:

Elakt?
Snarare upplysande. Man ska vara medveten om riskerna när man väljer att korsa rottis.
Du har en hund med Rottweiler i. Tror du den hunden är representativ för alla rottis-korsningar?
Det är den antagligen inte.

Jag som trodde att du hade köpare som stod i kö för dina bra valpar? Så vitt jag minns så sa du det förut i alla fall.

Nåja, jag hoppas att dina slipper avlivas som 18 mån hormonstinna hanar, när dom testar som en riktig Rottis gärna gör.

Nä men inte alla andra heller... Det finns väl riktigt felavlade äkta rottisar med.

En generell påminnelse

Annonsering är inte tillåtet på forumet. Alla former av annonser kommer ovillkorligen att raderas. Upprepade förseelser rapporteras till admininstratör.

Mvh moderator Jadzia

Ja, det finns mängder. Det är därför viktigt att begränsa all skräpavel på Rottweiler, både renrasig och korsningsavel. Det är svårt att avla bra brukshundar och inte blir det lättare om man envisas med att blanda in en ras till, som dessutom har ett helt annat användningsområde.

Det finns en tanke med att rottisen har den mentalitet den har. En rottis med skärpa, nervösa tendenser och obefintlig dådkraft är en dålig och potentiellt farlig hund. Det är de hundarna som biter. Tyvärr blir det vanligare och vanligare med sådana hundar inom rasen idag och det är ofta sådana hundar som går i korsningsavel. Det finns halvbra hundar också, men de lämnar en del avkommor som är riktigt kassa. Sådana avkommor behövs inte och de ska vi undvika till varje pris.

Det är därför vi enbart ska avla på riktigt bra individer och enbart med passande partner. En BC är inte passande oavsett hur renrasig och meriterad den är. Den har en annan mental konstruktion som är direkt inkompatibel med rottisens. Detsamma gäller många andra raser. För att ha en god chans att få till en bra avkomma måste man välja en partner som är i princip likadan som en bra rottis i huvudet och det finns inte i någon annan ras.

Många tror dessutom att de har en bra och trevlig hund, men i grund och botten är hunden rädd, för skarp, ängslig eller liknande. Det maskeras bara av en duktig hundägare, en trygg miljö osv. MAn måste lära sig att se förbi det i hunden som är påverkat av yttre faktorer och bara värdera det som hunden har genetiskt. Det är det hunden för vidare. Det är speciellt viktigt vid val av hanhund som inte ens präglar valparna.

Vad gäller inlärningsförmågan så är det inget fel på den vare sig hos Rottweiler eller Pyrenee. Du ska dock inte räkna med att de lär sig det du vill. Rottweilern är förvisso en brukshund och avlad för att arbeta med människan och har därmed en viss följsamhet. Dock har Pyrenee rätt starka anlag vad gäller just detta och de flesta korsningar med Pyrenee brukar bli lika självständiga och osamarbetsvilliga som en renrasig. Pyreneer är avlade för att arbeta självständigt med att vakta boskap från rovdjur. De tar inte order från vem som helst och kommer aldrig att bli några stjärnor på lydnad. Många Pyreneer har dessutom ovanan att utöka reviret till någon mils radie och vilja patrullera det regelbundet. Det ger en hund som rymmer.

Vill du ha en följsam hund som du kan jobba med och som är relativt lättfostrad så vill du inte ha denna korsning. Ingen av raserna är kända för sin följsamhet och jag kan bekräfta att det stämmer. En pyrenee är bra på att vakta gård och djur, men den vill göra det på egen hand. Försöker du få den att gå fot kan den lika gärna ge dig fingret och gå någon annanstans. De har sällan något behov av mänskligt sällskaps såsom exempelvis en retriever har. De umgås med oss därför att de har lust, inte för att de har något behov av det. Rottweilern vill jobba med oss därför att det är kul att jobba, men kan också gå iväg på egen hand om du som förare inte håller måttet. De tar hellre ledarskapet själva än lämnar det åt en dålig ledare.

Det är inte världens enklaste korsning som avlas fram och det är heller inte rottis du får. Mest troligt är att det blir en pyrenee i annorlunda kostym. De korsningar med rottis och pyrenee jag sett har mest påmint om pyrenee och agerat som de gör. Jag kan också garantera att det inte är kul om rottisen nedärver nervösa tendenser eller taskig dådkraft. Det går dåligt ihop med Pyreneens försvarlust.

Jaja... jag vet inget om pyreneens lynne och inte. Dock vet jag hur min hund är. Det räcker för mig. Han är lugn, trygg och väldigt smart.

GaurdianAngel skrev:
Du har nog inga valpar kvar snart, om Du inte drar ut och sätter något skydd för elkontakten som Du har i valplådan. :mad: Seriös!? Hm...:crazy:

va? var det riktat till mig?

cillamuffins skrev:

Toudi startade en tråd för ett tag sedan där hon presenterade sina planer vars resultat vi såg lite längre upp (jag tog väl Toudis knapp? tog jag din ber jag så mycket om ursäkt).

GA riktade sitt inlägg till Toudi som hade bilder utlagda på sin valplåda med ett eluttag mitt i alltihop, det var inte riktat till dig :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V