Sv: Rottweiler-Vill veta allt!
Jag skrev himla luddigt, min poäng är att om hon vill ha en följsam lättlärd hund så är denna korsningen den sista jag skulle fundera på.... Tror att det kommer bli en väldans självständig hund med en hel del vakt i, kanske inte min drömkombination...
Men jag håller med om kombination rottis/vallhund, det är ännu mer katastrof. Vet inte om du har följt mitt resonemang om en BC/rottis som jag lägger en hel del energi på... Hade jag träffat det uppfödaren hade denne fått höra ett och annat...
//E
Har du en BC/rottis?
Jag har tagit över en blandrashane på 8 mån (han kom till mej som 6mån). Han har 4 olika raser i sig, mamman är Rottis/labrador o pappan BC/stövare....Vad blir det för en hund, tror du?
"Bubban", som min vovve kallas, är en supertrevlig hund. Mycket, mycket livlig. Han är väldigt rastlös, kan inte sitta still eller ligga o slappna av, om inte han får arbeta trots att han "bara" är 8 månader gammal (snart).
Kan tänka mej att han passar bra i "allt" t ex agility, spår/sök, lydnad. Vakt? Njae. Han är för snäll o väldigt glad i människor även om det finns folk, som blivit rädda för honom.
Jag går med honom på stan om jag ska besöka en kompis på jobbet, några flyttar på sig när vi passerar förbi.
Som sagt, Bubban är en väldigt trevlig hund med mycket bus i sig (fortfarande ung snorunge) o jag lägger ner all min energi på honom även om jag blir helt slut men jag vill att han ska bli en riktigt trevlig hund vilket han faktiskt är.
Han kan några kommandon innan jag tog över honom, o dem kan han fortf idag med.
Endel blev stora i ögonen när jag nämnde att Bubban har BC i sig...Man ser några av dessa raser i honom dock.
Han har rottis-färgen, men har ett labrador-utseende (ser både snäll o ledsen ut) o BC-bakbenen. Frambenen har han efter rottis.
Han är inte så jättekraftig, men väldigt stark.
Egentligen hade jag aldrig tänkt mig äga en blandrashund, men det blev så. Tycker om labradorer o rottisar.
Växte upp med labradorer, dock.
Stövare vet jag inte så mycket om, endel säger att dom är inte o leka med. Jakthundar.
Bor ute osv...Och BC...Har faktiskt lite dålig erfarenhet av den rasen även om rasen kan va riktigt trevlig om den fostras på rätt sätt.
Vallhundar.