Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

MaRomer skrev:
Hej!

Nu är det dags för oss att skaffa ny hund. En Rottweiler korsning står på listan. och den lill* kommer hem runt jul.
Nu undrar jag bara lite. Många säger att de e aggresiva. Det tycker inte jag och alla i familjen älskar rottisar. Dock är vi överens om att det blir en korsning (ekonomiska skäl).

Är de lättlärda? Någon som har dem med sig när ni rider? Jag brukar ha med mig min kompis hund. En shablador. Världens gulligaste=)=)

Gärna bilder på olika korsningar oxå=)=)=)

Hmm...jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Har tyvärr inte hört mycket positivt om dessa blandningar och jag tycker det är sorgligt att det finns folk som tror att det är bättre och smartare att köpa billig blandras än att spara ihop några kronor extra och köpa renras. Det finns ju en hel del vettiga rottisuppfödare nuförtiden. Och något man bör ha i åtanke är att dessa hundar blir ganska stora.
Om du kan ha med den på ridturen återstår ju att se till den är så pass stor att den i stort sett vuxit klart (då den orkar med den typen av motion)och då beror det ju helt och hållet på hur pass lydig den är och hur mycket man tränat...

Pyrrens ursprungliga uppgift var/är väl att leva självständigt med/ och vakta fårhjordar... mot både tvåbenta och fyrbenta inkräktare..?

Inte sagt att rasen inte kan fungera som sällskapshund, men den är säkert inte automatiskt någon "lätt" hund? Utséendet - stor och lurvig nallebjörn - kan säkert bedra, jag gissar att det finns endel skärpa också? Ingen nybörjarhund med andra ord. Korsad med rottis får åtminstone mig att rysa lite lätt...:crazy:

Om det dessutom är samma (k*rkade) uppfödare som varit på tapeten förut skulle åtminstone jag tänka om.:crazy:

Tycker det verkar himla dumt att köpa en korsning mellan en mycket självständig hund och en rottis.

En Rottweiler är en självständig ensamarbetande boskaps/vakthund.
Rasen har inte samma flock- och revirkänsla som tex en schäfer.
En blanding mellan Pyrre och Rottis är bättre än Rottis och en hund med stora vallegenskaper och livligt temprament. Men när man skaffar en blandning så kan man aldrig veta vad man får.

Nu får jag väl en massa skit, men kan man inte lägga 8000:- (renras) istället för 3500:- (blandras) så kanske man ska överväga om man ska ha hund. Tycker jag.

Och jag skulle nog passa mig för en pyrottis, de jag träffat har inte varit trevliga. :crazy:

Jag har en korsning rottis/golden. Trevligare hund får man leta efter. Han är tillgiven och långt ifrån elak.

Till Guardianangel: Så bara för jag fallit för billigare blandraser så borde inte jag ha hund. Dessutom så har man inte råd med 15000-20000 som de vill ha för en renrasig av den ras jag vill ha!!!

Nu var det inte Dig och Ditt rasval jag disskuterade här. Jag tycker 3.500:- är lite pengar om valet står mellan renras och icke renras. Om det helst är renras man vill ha. Då är det väl bättre att vänta ett halvår/ett år eller vad det nu tar att innan man har dessa pengar, så man kan köpa den hund man vill ha. Det är ju för sjutton en individ man ska leva med i förhoppningsvis 10-15 år framåt.

Jag skrev himla luddigt, min poäng är att om hon vill ha en följsam lättlärd hund så är denna korsningen den sista jag skulle fundera på.... Tror att det kommer bli en väldans självständig hund med en hel del vakt i, kanske inte min drömkombination...

Men jag håller med om kombination rottis/vallhund, det är ännu mer katastrof. Vet inte om du har följt mitt resonemang om en BC/rottis som jag lägger en hel del energi på... Hade jag träffat det uppfödaren hade denne fått höra ett och annat...

//E

Detta är INTE riktat bara till dig Lady_vip, tycker att det du skriver låter mycket sunt!

Jag är en sån här "tråkig" renrasförespråkare! Fattar liksom inte vitsen med att korsa hit och dit! I mina ögon finns det två (OK 3 !) orsaker som gör att folk fortsätter korsa!
1; Pengar! Dessa valpar är ju oftast billigare att både tillverka och köpa!
2; Snygg hund! Den vill jag para med! Spelar sedan ingen roll vad man själv har!!!???
3; Min gulliga lilla hund måste få en valp som för "släkten" vidare.

Ja, så finns ju de så välkända "tjuvisarna" men de GÅR ju faktiskt att göra något åt innan det blir valpar!
Visst, jag har träffat många blandisar som varit både bedårande söta och jättetrevliga, men jag fattar ändå inte varför det måste korsas hit och dit??? Som tidigare inlägg håller jag med om att du vet ALDRIG vad du får! En lyckad kull som följs upp med en likadan parning kan bli helt annorlunda. Och många som korsar gör det ju enbart på utseéndet och tänker inte alls på att rasernas olika egenskaper kanske inte alls är så lyckade att kombinera.
Har fått förfrågan från helt okända om parning med mina hanar bara för att de vill ha blå ögon!!?? (siberian husky) Vadå intresserad av om det är en trevlig individ eller vad den har för egenskaper!!??

Och det värsta är, tycker jag, att om det händer något negativt, tex att hunden biter någon eller river boskap, så blir det jättestort i tidningen och man fram härdar att den här rasen är JÄTTEFARLIG (ofta framkommer det inte att det är en korsning!) Negativ publicitet för någon ras alltså. Tex läste jag om Siberian Husky som snfallit barn, men det visade sig vara korsning mellan alaskan malamute och en schäferkorsning, en "gruvrondell" alltså!!!:devil: :devil:

Måste tillägga.

Vi har haft problem inom jakten i Sverige när vildsvinen ökade, det var svårt att få hundar som passade till jakt på grisarna. Då började man korsa stötande och ställande hundar och fick då fram individer som funkade bra på grisjakt, självklart inte alla, men syftet fanns. De individer som inte funkade togs ur aveln.

Även grytjakten har haft problem. Den innan så trevliga border terriern har blivit sällskapshund och svårigheten att få en bra grythund är uppenbar. Därför har man flera gånger korsat tysk jaktterrier (som har väldigt lätt för att bli för skarpa) och border terrier (sk. "brysselterrier"). Resultatet har blivit bra jakthundar i rätt storlek som dessutom går att ha inomhus och ha som familjehund.

Både dessa varinter på korsningar avtar då vi har fått in bla. kopov till grisarna och border terrier sällskapet kom på problemet med BT och började ställa jaktkrav på uppfödare.

Så det finns bra syften också.

//E

Jovisst! Här har du ju ett syfte och ett mål med din avel, som görs på väl utvalda individer för att få fram vissa speciella egenskaper. Det är ju så alla raser en gång i tiden kom till!;)

MaRomer skrev:
Hej!

Nu är det dags för oss att skaffa ny hund. En Rottweiler korsning står på listan. och den lill* kommer hem runt jul.
Nu undrar jag bara lite. Många säger att de e aggresiva. Det tycker inte jag och alla i familjen älskar rottisar. Dock är vi överens om att det blir en korsning (ekonomiska skäl).

Är de lättlärda? Någon som har dem med sig när ni rider?

Det verkar som om du redan har bestämt dig för denna korsning, och egentligen inte vill veta vad majoriteten här säger. Det bästa man kan säga om en blandras är "man får köpa grisen i säcken och chansa". Rottisen är en trevlig ras i rätt händer - så länge den följer den mentala rasbeskrivningen. Det är också pyrren - under samma förutsättningar. Tillsammas kan det dock bli precis vad som helst, och bägge raserna bör mentaltestas innan avel. Så din fråga borde inte vara hur är en rottis, den borde vara vad är föräldra djuren och deras anfäders sämsta egenskaper?

Om er bevekelsegrund för att skaffa en blandras är rent ekonomiska (som du skriver) så finns det ju alternativ. Omplaceringar t.ex. Där kan du hitta både renrasigt och blandras som du vet vad det blev av, allt för en billig slant. Då har du större chans att få en lämplig hund än om du köper en söt valp utan vettig uppfödning. (Nej - det kan omöjligt vara en vettig avel att korsa dessa raser)

Mvh,
Duvan

Jag köpte boken ROTTWEILER och den är kanon
själv har jag en 13 v. tik hemma nu:love: :love: :love:

Köp aldrig, och jag menar verkligen aldrig, en korsning med Rottweiler i. Det är inte en Rottweiler du får utan oftast något mycket sämre. Rottweilern är en underbar ras och de är inte sämre i huvudet än någon annan hund, men de lämpar sig inte för korsningsavel. Rasens mentalitet fungerar så att dne måste ha alla bitar för att bli bra i huvudet. Då man korsar så får man oftast bara vissa delar av rottisens psyke och så delar från en annan ras. Det blir då obalans och kan i värsta fall ge en farlig hund.

JAg måste åka och hålla kurs nu, men jag återkommer senare och förklarar mer utförligt hur jag menar.

Nu läste jag lite till. Köp inte denna korsning. En blandning mellan Rottweiler och Pyrenee är inte att rekommendera. Brukshund och Herdehund ska inte korsas. Det är en potentiellt farlig korsning.

Jo, pyrenee är en hund som kräver sin förare. Vi har haft omplacerade sådana och det är inga lätta hundar. 80 kg hund som bara ger dig fingret och samarbetar bara så länge de har lust. Blir de arga, vilket de mycket väl kan bli, så har man inte mycket att sätta emot. Helt fantastiska hundar när det gäller att vakta gård och hemdjur, men det är inga leksaker direkt.

Jag har en korsning med rottweiler och det finns inte minsta tecken på fel i han. Så det du säger är rent elakt!!

det är väl inte ett dugg elakt. hon skriver att det KAN bli fel och att avkomman är POTENTIELLT farlig. inte att alla är det. dessutom är det en himmelsvid skillnad mellan golden och pyrre som den andra delen består av.

Hon skriver ju att alla korsningar med rottweiler är dåliga... Alla hundar är ju individer så det finns säkert undantag men att utgå ifrån alla är ju rent löjligt!!

så tolkar inte jag texten. mer att RISKEN för att få en hund som är skräp i huvudet är större med just rottiskorsningar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka