Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

escodobe skrev:
3månader är valp, och vetrinären kan inte kolla det mentala alls.
Kom tebax när hunden är 20månmader och mentaltestad, och sen igen med en korning(nämen,korning det GÅR ju itne eftersom du har en blandras!) så kan dina utalande om "bra mentalt" ha någon saklig grund

Några Kennlar gör test på 6-7v Valpar för o få ett hum om vad det är för nåt i koppel vet 4 kennlar som har ett utformat test för valp. Det stämmer väldigt bra till vuxen ålder.

Jo på Renrasiga där man VET de genetiska och ärftliga egenskaperna så funkar det säkert utmärkt, men på en "gatukorsning" där man INTE vet vad för genetiska och ärftliga egenskaper som slår igenom tror jag inte man ska fästa alltför stor tilltro på sådana tester vi så ung ålder som 3 månader....

Allt som görs på renrasiga hundar går inte att direktöverföra på blandraser och tro att det visar samma "sanning"...

jo, jag vet att det finns sådnma test - men jag tror kanppast deet var det vetrinären gjorde när han vaccinerade hunden:-)

Ja, du är ute och cyklar. Genetikens lagar är lika för både hund och häst. Det finns ingen magisk mekanism som gör att föräldrarna lämnar ifrån sig sin bästa gener så fort man korsar. Om det vore så att föräldradjuren bara lämnade sina bästa gener så skulle det gälla även vid renrasig avel.

fjolltroll skrev:
Nä det finns inget som säger att just den hunden blir "konstig".
Men statistiken talar väl ändå för sig själv.
Jag vet iaf att när jag köper hund så är det med förhoppningen om att vi ska ha massor av år framför oss tillsammans.

Inte sjutton köper jag hund med vetskap om att den här hunden kommer det med STOR sannolikthet att gå åt helvete med.
men vadå gå åt helvete.. hur fan kan du veta det.. det vet ju vi som äger denna hunden... inte sant?

Zinita skrev:
men vadå gå åt helvete.. hur fan kan du veta det.. det vet ju vi som äger denna hunden... inte sant?

Den här tråden innehåller 405 st inlägg.
Har du läst alla?
Det har jag.
Ett tips kan ju vara att läsa hela tråden. Om du har gjort det så kan du ju läsa om den.
Du kan ju börja med inlägg nr.391 och 393.

fjolltroll skrev:
En nyfiken fråga.
Varför köper man en valp när man vet att oddsen för att det inte blir en bra hund är så höga?

det har vi oxå frågat oss...och vi har bara kommit fram till ett svar: VOI ÄLSKADE HENNE FRÅN FÖRSTA STUND!!!... så kan det vara ibland vet du=)..

fjolltroll skrev:
Den här tråden innehåller 405 st inlägg.
Har du läst alla?
Det har jag.
Ett tips kan ju vara att läsa hela tråden. Om du har gjort det så kan du ju läsa om den.
Du kan ju börja med inlägg nr.391 och 393.

kolla riktigt noga så ser du att jag har skrivit på flera ställen,, men ser ej att du har gjort det.. så läös du sj..

Duvan skrev:
Japp, du är fortfarande ute och cyklar - det verkar som om du är ute på långtur...

Avkomman får hälften av sina gener från vardera föräldern. Om det blir de bra eller dåliga har man ingen aning om. Det är därför det är så noga att ta två föräldradjur som kompletterar varandra. Där den ena är svagare i sitt genetiska arv vill man att partnen ska vara starkare. Den helt perfekta hunden finns inte - inte genetiskt.

Eftersom hundar dels är rovdjur med väldigt skilda inriktningar, dels lever när oss är viktigt att de mentala egenskaperna inte krockar. Det som är öskvärt hos en ras är helt förkastligt hos en annan - just för att egenskaperna inte passar ihop. Och om avkomman får en bit av en önskvärd egenskap, men inte den andra, kan hunden t.o.m bli farlig. Alla blir inte farliga, eller helt förvirrade och destruktiva av den anlednigen, men det räcker att några blir det - helt i onödan!

jag e inte den som inte kan ta emot roitik och det e bra att du upplyste mig om detta....det va inte ja som kom på från början att nån skulle åärva de bästa generna....det e nått ja hört...tror ja iaf..=/....men ja vet inte å ja erkänner iaf mina brister=)....

modiga lilla jag=)=)=)

Visst går det att köpa hund med hjärtat, men jag föredrar att koppla in hjärnan också och få en sund hund som passar till det jag vill ha den.

Onödigt att köpa sig problem. De kommer ändå.

Om du gör ett litet försök att skriva läslig svenska kanske jag kan försöka läsa vad du skriver.
PL

peter_lundin skrev:
Om du gör ett litet försök att skriva läslig svenska kanske jag kan försöka läsa vad du skriver.
PL

förlåt men jag satt hos min bror å han har ett sk. delat tangentbord...å jag hade bråttom därför blev det som det blev. men förkortningar å liknande använder jag mig alltid av vid nätet om jag inte skrivet ett mail eller liknande.

JAG BER ÖDMJUKAST OM URSÄKT!!!=)=)=)

kramar

Fjolltroll frågade förmodligen om du har läst alla inläggen eftersom det verkar som om du inte gjort det. Du svarar helt goddag yxskaft på de relevanta frågor som folk ställer till dig.

Zinita skrev:
kolla riktigt noga så ser du att jag har skrivit på flera ställen,, men ser ej att du har gjort det.. så läös du sj..

Jag visste inte att skriva var liktydigt med att läsa.
Som sagt. Jag HAR läst. Har du?

hannah skrev:
Fjolltroll frågade förmodligen om du har läst alla inläggen eftersom det verkar som om du inte gjort det. Du svarar helt goddag yxskaft på de relevanta frågor som folk ställer till dig.

Tack:bow: Kunde inte sagt det bättre själv.

MaRomer skrev:
det har vi oxå frågat oss...och vi har bara kommit fram till ett svar: VOI ÄLSKADE HENNE FRÅN FÖRSTA STUND!!!... så kan det vara ibland vet du=)..

Det finns ju många anledningar till varför man gör vissa saker.

En del handlar i oförstånd. På grund av att dom inte kollat upp saker ordentligt.

Andra handlar av dumhet. Dvs det viftas med röd varningsflagg från alla håll och kanter men man väljer att göra som man vill iaf.

fjolltroll skrev:
Det finns ju många anledningar till varför man gör vissa saker.

En del handlar i oförstånd. På grund av att dom inte kollat upp saker ordentligt.

Andra handlar av dumhet. Dvs det viftas med röd varningsflagg från alla håll och kanter men man väljer att göra som man vill iaf.
men nsälla du.. vadå handla med dumhet?? knappast. man köper ju inte en hund som man inet vet någe om.. inte sant. men än så klänge e denna hunden den goaste som finns(förutom min);)
Så snälal lägg av nu va... vi har väl rätt att ha våra åsikter o köpa den hund vi vill ..

fjolltroll skrev:
Jag visste inte att skriva var liktydigt med att läsa.
Som sagt. Jag HAR läst. Har du?
ja jag har läst precis allt.. ok? nöjd??

Zinita skrev:
vi har väl rätt att ha våra åsikter o köpa den hund vi vill ..

Naturligtvis har ni det. Önskar stort Lycka till med hunden och hoppas ni även i framtiden kommer att vara nöjda med henne.

Zinita skrev:
men nsälla du.. vadå handla med dumhet?? knappast. man köper ju inte en hund som man inet vet någe om.. inte sant. men än så klänge e denna hunden den goaste som finns(förutom min);)
Så snälal lägg av nu va... vi har väl rätt att ha våra åsikter o köpa den hund vi vill ..

Japp, ni får ha vilka åsikter ni vill, och köpa vilken hund ni vill. Vi har också rätt att tycka att ni handlat dumt, inte bara oförståndigt.

Om man dyker på okänt vatten är man oförståndig. Om man dyker på okänt vatten trots att folk som känner till stället talat om att det står en massa spetsiga pålar i vattnet, då handlar man dumt. I bägge fallen kan det gå bra, man får svalka och en skön simtur, lik förbaskat är det inte bra att dyka där.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka