Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Yeah skrev:Men vad har man för anledning att kalla sin blandras för rottis?
Visst är det upp till var och en, men jag förstår inte varför? Skäms du över att det är en blandras eller har du någon annan anledning?
Men man får säga vad man vill eller hur. Vill man säga att det är en rottis så säger man det.. upp till var o en
Du förstår nog mkt väl att det inte var så jag menade.Jadzia skrev:Så om jag har en ford så kan jag kalla den för BMW, för det är ju trots allt upp till var och en![]()
![]()
Jadzia skrev:Jodå, jag har haft blandraser. Dessutom är jag väl medveten om hur både Rottweiler och Pyrenee är eftersom jag haft båda raserna. Jag vet också hur det kan bli om man blandar dem.
Vill man inte ha råd, både positiva och negativa, så ska man inte be om det heller. Det vore värre om alla bara nickade med och talade om hur bra det blir och det sedan skulle gå åt helsike. Det är bättre att vara beredd på det värsta.
Att man sedan väljer att stödja uppfödare som kör sina tikar i botten med täta valpningar är för mig ofattbart.
Zinita skrev:nej det har jag inet gjort, men pappan är helt svart schäfer o mamman hälften svhäfer o hälften golden. så man tippar på att hon e mest schäfer o i sättet e hon det. o utseendet.. bara tat hon är nästan helt svart.,
ja det är den hunden.. men hallå får jag inte tycka va jag vill eller?karlsson skrev:Och då drar du slutsatsen att hon är 90% schäfer?![]()
Är det hunden som är på din avatar?
ja men bara för att dehundar som eblandade behöver inte jsut denna kullen bli såna.. du dra ju alla över samma kant. förstår ej det..Jadzia skrev:Man kan inte påverka allt själv. Hur hunden blir beror på hur man formar den utefter dess medfödda egenskaper. Har man då inte vana att hantera skärpa och självständighet (finns i både Pyrenee och Rottweiler) så kan det gå åt helsike.
Eftersom jag vet hur den mentala konstitutionen ser ut hos båda raserna kan man veta vilka egenskaper hunden kan komma att få. Den kommer till exempel inte att få samma förighet som en Schäfer-blandis eftersom denna stora förighet inte finns hos Rottweiler eller Pyrenee. Det man dock inte kan säga är hur de mentala egenskaperna kommer att fördela sig och det är där det kan bli tokigt. En Pyrenee kan till exempel var hård som sjutton i skallen och det är inte så kul om man vill ha en familjehund.
En rottis kan trots sin skärpa, sitt försvar och relativa hårdhet vara kul att jobba med eftersom de ändå har ett visst intresse i att vara människan till lags. Det har inte en Pyrenee. Det kan alltså bli så att man får en hund som är väldigt mycket hund och inte alls tänker ta order från någon människa.
Detta vet man då man blandar eftersom avkommornas mentalitet blir en mix av föräldrarnas, men vilken mix det blir är ett rent lotteri.
Ambra skrev:Exakt!!![]()
![]()
![]()
Min bror tog å köpte sig en blandning mellan: Labbe, Collie å Dalmatiner.... DET kan jag säga... blev bara tok.... den "uppfödaren" hade tagit massor av kullar å nästan alla är avlivade idag!! för i hela världen... köp renrasigt!!! Det är ju nästan samma pengar!!
AssoSarastro skrev:Men alla ser ju att det inte är en schäfer så att kallade den det verkar ju bara mysko.
Som sagt blir en hund vad man gör den till utifrån dess genetiska förutsättningar
Besök GENETICA.Zinita skrev:ja men bara för att dehundar som eblandade behöver inte jsut denna kullen bli såna.. du dra ju alla över samma kant. förstår ej det..
alla blir inte likadana.. o jag ger mig inte. hunden blir som du uppfostrar den te att bli.![]()
Zinita skrev:Men du menar ju på ett helt annat vis. Men jag menar att vill man ha en snäll o go hund så uppfostarar man deb så.. o visst det kan finnas viss haundar som inte går att uppfostra men inte i alla fall som här beskrivs.