Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Men vad har man för anledning att kalla sin blandras för rottis?
Visst är det upp till var och en, men jag förstår inte varför? Skäms du över att det är en blandras eller har du någon annan anledning?

Senast ändrad:

Yeah skrev:
Men vad har man för anledning att kalla sin blandras för rottis?
Visst är det upp till var och en, men jag förstår inte varför? Skäms du över att det är en blandras eller har du någon annan anledning?

Vadå skämmas., klart att man inte gör det;)
Men ibland kan det va enklare o säga bara rottis o inte beöva förklara va de e för blandraser.. når någon skriver i en annosn att de säljer en blandras. men gud det finns ju hur många olika sorters blanraser som helst. så visst tycker jag att man skall tala om va det e för nån.. men när man skriver förkortingar då skriver man kanske bara rottis men annars säger man ju va det e för blandras. likaså som jag säger det om min blandis some schäfer/golden.. jag talar oftast om av det e för ras/raser eftersom att ingen ser va det e för hund. alla säger collie/renrasig schäfer labbe.. mm... så då får man förklara... :eek:

Men så mycket enklare blir det väl inte att säga rottis istället för
rottis/pyrenee? eller att skriva för den delen.
Innan min nuvarande hund hade jag en blandras, gråhund/collie, och
jag skulle aldrig någonsin ens komma på tanken att kalla honom för endast gråhund eller collie.

Jodå, jag har haft blandraser. Dessutom är jag väl medveten om hur både Rottweiler och Pyrenee är eftersom jag haft båda raserna. Jag vet också hur det kan bli om man blandar dem.

Vill man inte ha råd, både positiva och negativa, så ska man inte be om det heller. Det vore värre om alla bara nickade med och talade om hur bra det blir och det sedan skulle gå åt helsike. Det är bättre att vara beredd på det värsta.

Att man sedan väljer att stödja uppfödare som kör sina tikar i botten med täta valpningar är för mig ofattbart.

Men man får säga vad man vill eller hur. Vill man säga att det är en rottis så säger man det.. upp till var o en

Så om jag har en ford så kan jag kalla den för BMW, för det är ju trots allt upp till var och en :confused: :rofl:

Jadzia skrev:
Så om jag har en ford så kan jag kalla den för BMW, för det är ju trots allt upp till var och en :confused: :rofl:
Du förstår nog mkt väl att det inte var så jag menade. :rofl:

Jadzia skrev:
Jodå, jag har haft blandraser. Dessutom är jag väl medveten om hur både Rottweiler och Pyrenee är eftersom jag haft båda raserna. Jag vet också hur det kan bli om man blandar dem.

Vill man inte ha råd, både positiva och negativa, så ska man inte be om det heller. Det vore värre om alla bara nickade med och talade om hur bra det blir och det sedan skulle gå åt helsike. Det är bättre att vara beredd på det värsta.

Att man sedan väljer att stödja uppfödare som kör sina tikar i botten med täta valpningar är för mig ofattbart.

jag kan inte uttalka mig om uppfödaren eftersom att jag vet inget om han.. har bara hört en del skumma saker men som sagt det är inte jag som köpt hunden utan en annan. jag skulle sj inte vilj aha en hudn därifrån. men nu är hunden därifrån o hon e en riktigt goe tjej som 'n så länge inte e nåt fel på;)
Men som sagt man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden:crazy:

ja du vet hur de blandraserna blev men du vet inte dessa. vad jag vet så blir inte alla likadana.. det beror mkt på hur man uppfostrar hgunden. man kan uppfostra den te att va en goe familje hund eller inte.. det bestämmer man ju sj. inte sant..:confused:

Man kan inte påverka allt själv. Hur hunden blir beror på hur man formar den utefter dess medfödda egenskaper. Har man då inte vana att hantera skärpa och självständighet (finns i både Pyrenee och Rottweiler) så kan det gå åt helsike.

Eftersom jag vet hur den mentala konstitutionen ser ut hos båda raserna kan man veta vilka egenskaper hunden kan komma att få. Den kommer till exempel inte att få samma förighet som en Schäfer-blandis eftersom denna stora förighet inte finns hos Rottweiler eller Pyrenee. Det man dock inte kan säga är hur de mentala egenskaperna kommer att fördela sig och det är där det kan bli tokigt. En Pyrenee kan till exempel var hård som sjutton i skallen och det är inte så kul om man vill ha en familjehund.

En rottis kan trots sin skärpa, sitt försvar och relativa hårdhet vara kul att jobba med eftersom de ändå har ett visst intresse i att vara människan till lags. Det har inte en Pyrenee. Det kan alltså bli så att man får en hund som är väldigt mycket hund och inte alls tänker ta order från någon människa.

Detta vet man då man blandar eftersom avkommornas mentalitet blir en mix av föräldrarnas, men vilken mix det blir är ett rent lotteri.

Exakt!!:bow: :bow: :bow:

Min bror tog å köpte sig en blandning mellan: Labbe, Collie å Dalmatiner.... DET kan jag säga... blev bara tok.... den "uppfödaren" hade tagit massor av kullar å nästan alla är avlivade idag!! för i hela världen... köp renrasigt!!! Det är ju nästan samma pengar!!

Zinita skrev:
nej det har jag inet gjort, men pappan är helt svart schäfer o mamman hälften svhäfer o hälften golden. så man tippar på att hon e mest schäfer o i sättet e hon det. o utseendet.. bara tat hon är nästan helt svart.,

Och då drar du slutsatsen att hon är 90% schäfer?:confused:

Är det hunden som är på din avatar?

karlsson skrev:
Och då drar du slutsatsen att hon är 90% schäfer?:confused:

Är det hunden som är på din avatar?
ja det är den hunden.. men hallå får jag inte tycka va jag vill eller?
Vill jag säga att hone schäfer så upp te mig eller vill ajgs äga att hon e golden så sägerjag ju det..
men nu säger jag oftast att hon e en blandis men mest schäfer...
;)

Jadzia skrev:
Man kan inte påverka allt själv. Hur hunden blir beror på hur man formar den utefter dess medfödda egenskaper. Har man då inte vana att hantera skärpa och självständighet (finns i både Pyrenee och Rottweiler) så kan det gå åt helsike.

Eftersom jag vet hur den mentala konstitutionen ser ut hos båda raserna kan man veta vilka egenskaper hunden kan komma att få. Den kommer till exempel inte att få samma förighet som en Schäfer-blandis eftersom denna stora förighet inte finns hos Rottweiler eller Pyrenee. Det man dock inte kan säga är hur de mentala egenskaperna kommer att fördela sig och det är där det kan bli tokigt. En Pyrenee kan till exempel var hård som sjutton i skallen och det är inte så kul om man vill ha en familjehund.

En rottis kan trots sin skärpa, sitt försvar och relativa hårdhet vara kul att jobba med eftersom de ändå har ett visst intresse i att vara människan till lags. Det har inte en Pyrenee. Det kan alltså bli så att man får en hund som är väldigt mycket hund och inte alls tänker ta order från någon människa.

Detta vet man då man blandar eftersom avkommornas mentalitet blir en mix av föräldrarnas, men vilken mix det blir är ett rent lotteri.
ja men bara för att dehundar som eblandade behöver inte jsut denna kullen bli såna.. du dra ju alla över samma kant. förstår ej det..
alla blir inte likadana.. o jag ger mig inte. hunden blir som du uppfostrar den te att bli. :D

Ambra skrev:
Exakt!!:bow: :bow: :bow:

Min bror tog å köpte sig en blandning mellan: Labbe, Collie å Dalmatiner.... DET kan jag säga... blev bara tok.... den "uppfödaren" hade tagit massor av kullar å nästan alla är avlivade idag!! för i hela världen... köp renrasigt!!! Det är ju nästan samma pengar!!

men har man inte pengarna så har man inte det.. det kan ju ändå röra sig om några tusen te.. men jag köpte inte henne bara för att vi inte har råd med en renrasig schäfer utan för att vi blev kära i henne o nu har vi världens underbaraste hund.. o samm e hennes syskon.. då vi har haft kontaklt med hennes uppfödare..

Men alla ser ju att det inte är en schäfer så att kallade den det verkar ju bara mysko. :confused:

Som sagt blir en hund vad man gör den till utifrån dess genetiska förutsättningar

AssoSarastro skrev:
Men alla ser ju att det inte är en schäfer så att kallade den det verkar ju bara mysko. :confused:

Som sagt blir en hund vad man gör den till utifrån dess genetiska förutsättningar

men hallå det e la upp te mig inte sant...
utalla dig om andra hundar som du inte har en aning om verkar ju oxå mysko....

Zinita skrev:
ja men bara för att dehundar som eblandade behöver inte jsut denna kullen bli såna.. du dra ju alla över samma kant. förstår ej det..
alla blir inte likadana.. o jag ger mig inte. hunden blir som du uppfostrar den te att bli. :D
Besök GENETICA.
Om en hund bara blir som man upfostrar den - så varför använer man inte afganer till att valla får?
Varför använder man inte bixhonfriser som grythundar? Eller bassets som bevakingshundar?

borttaget.................

Senast ändrad av en moderator:

Zinita skrev:
Men du menar ju på ett helt annat vis. Men jag menar att vill man ha en snäll o go hund så uppfostarar man deb så.. o visst det kan finnas viss haundar som inte går att uppfostra men inte i alla fall som här beskrivs.

:rofl: :rofl: Har läst dina inlägg i tråden och undrar: är du verkligen på riktigt?
Det genetiska anlag som varje hund bär på går Inte att påverka med uppfostran åt något håll. Det finns där oavsett vad du gör och oavsett din uppfostran :smirk:

skriver o talar om att visst jag får väl säga vad jag tycker inte sant.
Utan att få ännu mera påhopp än va redan maromer fått. nu har detta spårat ut o jag slutar att skriva..

Min mormor har/hade rottweileruppfödning och igentligen kan man ju säga så här

Rottweilern..Är en stark hund..så alltså..man kan inte ha 3 åringar som skall ut och rasta och leka..eller jo..i vuxet sällskap..
Men den rasen kräver ju att han inte kan backa utan från sitt ledarskap..Om man skall ha en bra rottweiler..ligger det ju mkt i Vad den har för typ av föräldrar..alltså..Är mamman agressiv..pappan med kan det ju hända att du får en sur och ganska agressiv valp..
Men igentligen..det är ju hur det genetiska anlaget är INTE man uppfostrar hunden..Eller som den utvecklas

Jaja..Igentligen tror jag bara att man måste vara SÄKER !
på att man klarar av "hunden"...Alltså..jag är tyvärr bara 11..Om nån tkr att mina åsikter är lögn...men jag har själv hjälpt till med Rottweiler i många år... :love: Men..dem är såå snälla och söööta :love: Om man uppfostrar och lär dem rätt ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna