Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Men fortfarande, finns det verkligen garantier för att du får det du köper? Det måste väl kunna slå fel även i Renrasaveln, eller? handlar det när det gäller renrasiga hundar enbart om uppfostran, medan blandrasernas möjligt dåliga beteende är en psykfråga?

Det verkar liksom inte finnas några "garantier" när man köper hund?

(jag är inte för oseriös blandrasavel, men jag har svårt att se det helt Svart/vitt som alla här verkar göra?)

*knapplån*

Så fort det handlar om levande varelser finns inga garantier, men jag skulle ändå aldrig köpa en blandras eller en hund från en oseriös uppfödare.
Att köpa hund från en erkänt duktig uppfödare är inga garantier. Jag själv köpte min hund från en uppfödare som av många är känd för att vara otroligt seriös, duktig och få fram många fina hundar. Han använder sig av nogrant studerade linjer för att få fram vad som förhoppningsvis ska bli fina och trevliga hundar. Och visst lyckas det, annars hade hans kennel inte varit känd, visst är det lön för mödan att lägga ner så mycket tid i sin avel. Min hund har helsyskon från en tidigare kull, då detta var en ovanligt lyckad kombination både mentalt och utställlningsmässigt valde därför uppfödaren att ta en till kull på just den kombinationen.
Detta hindrade dock inte att min hund råkade bli ett lite knepigt exemplar. Så några garantier finns inte.. Det jag däremot har som garanti när jag köpt hunden från en seriös uppfödare är att jag alltid kan vända mig till honom. Han ställer alltid upp och svarar på frågor, ger råd, fungerar som bollplank och är verkligen mån om att hans hundar ska ha det bra. Han följer hundens utveckling och är intresserad och engagerad i hur det går för hans hundar. Jag tror att det är svårt att få lika bra uppbackning av en uppfödare och nu vet jag vad man kan ställa för krav när det är dags att skaffa nästa hund.
minns inte nu vem som var kritisk till att uppfödaren kunde få vinst på sina valpar.
Jag har aldrig i hela mitt liv förstått det resonemanget? Lägger man ner så mycket tid, pengar, energi och tålamod som seriösa uppfödare gör ska man väl ändå få någonting för det om man får fram en kull med bra valpar som lön för all möda? Många av oss här är hästmänniskor och där tittas det inte snett om man går med vinst, men som hunduppfödare har man alltså inte rätt att gå mer än +/- 0?

finns en annan tråd med bilder på Diva för de som vill se så slipper ni bläddra igenom här=)

heter "bilder på Diva"

Det var nog inte så att hofi menade att man inte fick gå i vinst, men om jag bara vill ha en hund som sällskap och inte är intresserad av varken avel eller tävling så är jag inte beredd på att betala 10-12 tusen för en hund.

Jag har gjort jämförelsen förut, om du ska ha en häst att rida på i skogen så köper du väl inte en hopp häst för 150 tusen? Nej då köper man något lite billigare, ev en korsning. I häst världen är det ingen som tycker att det är konstigt, men i hund världen så är det tydligen helt fel att resonera på samma sätt!

Russin8 skrev:
Jag har gjort jämförelsen förut, om du ska ha en häst att rida på i skogen så köper du väl inte en hopp häst för 150 tusen? Nej då köper man något lite billigare, ev en korsning. I häst världen är det ingen som tycker att det är konstigt, men i hund världen så är det tydligen helt fel att resonera på samma sätt!

Som redan sagts förut så går det inte att jämföra hästar och hundar på samma sätt eftersom hundar har så olika mentalitet. De flesta hästar har ju likvärdiga temperament på så sätt att de inte drivs av instinkter som vall, vakt, jakt osv.

Men ska man nu jämföra hästar och hundar så kan man ju säga att ska du t ex ha en lugn skogs- nybörjarhäst så är det ju ganska klantigt att gå och köpa en korsning mellan tex arab och engelskt fullblod. Risken är ju ganska stor att du får en häst som är på tårna mest hela tiden. Eller säg en korsning mellan en hetsig arab och en lugn nordsvensk. Du vet inte vilken egenskap som kommer att slå igenom. Nu köps ju hästar i större egenskap som "vuxna" och man vet då vad man får medans hundar allmänt känt köps som valpar och man vet därför inte alls hur den komemr att bli.

Skulle du om du letar efter ett föl som du i framtiden ska ha som lugn skogspromenadhäst köpa en korsning mellan travare/fullblod? Gärna där föräldrarna är hetsiga och hetlevrade (men detta vet inte du för uppfödaren talar inte om det för dig). Det är ju lite jämförbart faktiskt. När det gäller blandraser så talar inte uppfödarna alltid om vad hunden kan tänkas få för egenskaper och detta beror ofta på att de själv är så okunniga om de raser som ingår i blandningen att de helst enkelt inte vet!
Nybörjarvalpköparen ser mamman (vi säger att det är en BC-korsning) som är lugn och snäll och trevlig och pappan får de veta är en mycket stilig rottweiler. Uppfödaren talar inte om att BC-korsningar kan bli maniska vallare (BC-korsningens BC-mamma kanske var en mycket stressad vallare?) och att rottis är en olämplig ras att korsa med. Och varför talar denne inte om det? 1. Har inte kunskapen 2. Varför tala om sånt? Det säljer man inga valpar på.

Russin8 skrev:
själv har jag en schäfer, labrador och bordie collie korsning och jag kan garantera dig, att även om han bara kostade 2500 kr, så finns det inte en renrasig hund som slår honom i psyke!
Och varför ska jag då betala mer för något som enligt mig inte kan bli bättre??
:eek:

Förklara gärna vad det är Du ser hos din hund som gör att den har ett sådant bra psyke!

Jadzia skrev:
Hellre betalar jag 10 000 och får en hund som är anpassad till det jag vill göra än betalar 2000 och får en hund som kan passa som sällskapshund, men som även kan vara för energisk, ilsk eller vad det nu må vara. Jag vill inte chansa och snålar därför inte på inköpspriset.
:bow:

Tack!

Visst är väl smaken som baken, man skaffar en hund efter ändamål.
Men nog tycker jag att det är knepigt att man inte kan hitta sig en hundras som passar, hur många raser är det egentligen vi har?!

Och vad är det för något som lockar så himla mycket med att köpa en hund vars mamma har 6 raser i sig och pappa har resten av rasbokens hundar?
Inte kan det ju ha något med egenskaperna att göra, eller?
För att bedriva blandrasavel och hoppas på att speciella egenskaper ska dämpa/öka vissa beteenden hos hundar,
verkar ju himla smart!! -ironi-

Jag tycker det är väldigt synd att så många oseriösa hundägare tror sig veta så jäkla mycket och börjar korsa hejvilt, kan man inte vara lite smart att tänka efter före?!

Shudde skrev:
Men fortfarande, finns det verkligen garantier för att du får det du köper? Det måste väl kunna slå fel även i Renrasaveln, eller? handlar det när det gäller renrasiga hundar enbart om uppfostran, medan blandrasernas möjligt dåliga beteende är en psykfråga?

Det verkar liksom inte finnas några "garantier" när man köper hund?

(jag är inte för oseriös blandrasavel, men jag har svårt att se det helt Svart/vitt som alla här verkar göra?)

Självklart finns det inga garantier, men du kan se det så här:

Skulle du välja ett lotteri med vinst nästan varje gång men högre insats eller ett med vinst var 3:e gång men med lägre insats? Högvinsten i det dyrare lotteriet skulle bara vara något större, men du skulle klara dig bra med högvinsten från det billigare. Jag skulle gissa att om nitlotten bara var en nitlott skulle du välja var 3:e gång för en billigare peng. Men ponera att nitlotten betydde att du blev skjuten i foten istället - då skulle åtminstone jag välja den dyrare lotten...

Så ser jag på renras visavi blandras. De ingående linjerna i renras kan av vem som helst kollas med avseende på hälsa och mentalitet. Du kan alltså som valpköpare försäkra dig om en stor vinstchans utan att vara helt beroende av subjektiva värderingar. Med blandras kan du träffa mamman och - i bästa fall - pappan. Du ser deras fenotyp, men deras genotyp har du inte den blekaste aning om eftersom inget finns dokumenterat. Det kan gå bra, men det kan lika gärna gå käpprätt åt h-vete. Har du dessutom ingående raser med krockande rastypisk mentalitet ökar risken betydligt för att bli "skjuten i foten".

En hund köper man ju för att leva nära med i många år. Oavsett om det är en dyr eller billig hund i inköp investerar man lika mycket känslor i sin valp. För mig är det fullständigt otänkbart att inte göra allt jag kan innan valpköpet för att försäkra mig om att risken för "fotskott" är minimal.

Vad jag ser i min hund som gör att den har bra psyke?? Hmm konstig fråga men får väl försöka förklara... För det första så är han väldigt positiv till människor, finns ingen agrivisitet (eller hur det stavas), lättlärd, över huvudaget har jag inte haft något att klaga på när det gäller honom. Jag har även haft knepiga hundar bla en renrasig schäfer... Så jag vet hur en hund inte ska vara, enligt mig. För mig är det vikitigaste att hunden fungerar i det sociala livet i våran familj inte att han har rätt utseende, sen att jag tycker att han är jätte fin med det är ju bara smak.

Sen är det väl själv klart att om jag inte har hundvana så ska man kanske inte köpa rotweiler/doberman/pitbull korsning, det säger väl sig själv...

Jag har absolut inget emot renrasiga hundar, men till det jag vill ha en hund passar en korsning både mig och min plånbok... Den dagen jag vill använda min hund till tävling så köper jag givetvis en hund som passar till det...

Nä nu har jag tröttnat på den här diskutionen, kommer ingen vart bara att inse att vi har olika åsikter om det här och kommer troligtvis att fortsätta att ha det hur länge vi än diskuterar...

Ha ett bra hundliv och krama era hundar...:)

hannah skrev:
nu kanske jag har fattat helt fel! men jag trodde att en av anledningarna att man väljer en renrasig hund är att den har bättre psyke än en blandras. men nu säger du att för din del så kan en sm-hund vara hur folksur som helst och avsky barn. varför ska man då avla på denna hunden? ( om man nu förutsätter att detta inte är förvärvat utan genetiskt) Om man nu är emot blandrasavel pga att man vill ha psykiskt stabila hundar alltså. Då verkar ju isf en sm-titel inte vara någon garanti att uppfödaren värnar ett stabilt psyke. Man kan givetvis ha olika uppfattningar om vad ett stabilt psyke är men med det menar iaf jag inte en hund som genetiskt sett är folksur och avskyr barn. Men som sagt jag kanske har fattat fel, jag försöker bara förstå!
mvh Hanna

Jag förstår hur du tänker, men du har nog inte riktigt förstått vad jag menar. Tanken är att en hund som är en sjujäkla tävlingshund som presterar SM-guld på SM-guld inom bruks kan ha knepigheter för sig som en vanlig sällskapshund inte kan ha. Om man köpt hunden för att ha den som SM-vinnare så är man antagligen mest intresserad av att hunden just fixar guldet. Det är inte önskvärt att hunden är sur mot folk, men man kan tåla det därför att hunden gör det man vill att den ska göra. Därför kan det också vara värt att ha hunden i avel om man avlar tävlingshundar och inte är villig att sälja annat än till bruksfolk.

En blandras får inte ens delta i en brukstävling så där spelar det ingen roll hur duktig hunden är inom bruks. Det finns därför ingen mening med att avla tävlingsblandraser och blandrasens främsta uppgift blir då ofta att vara sällskaps- och familjehund. Har hunden det syftet och användningsområdet är det ofta ihållbart om hunden är grinig mot folk. Man vill ju då ha en hund som man kan ta med sig lite var stans och ha ett rätt behagligt liv med. Man bor ofta inne i en stad och umgås med vänner som inte är direkt hundkunniga och man kan ha barn som ränner ut och in dagarna i ända. Då krävs det att hunden är go och social och liknande.

Det hela handlar alltså om vad man ska ha hunden till, vad som är det primära syftet. Det som är en bra brukshund mentalt har inte rätt mentalitet för en sällskapshund. Vad som är en bra hund och en bra mentalitet varierar därför. Du vill inte att en Rottweiler ska vara likadan i skallen som exempelvis en Cocker Spaniel. Dock är surhet mot folk sällan något man strävar efter, men som sagt, det kan vara acceptabelt om hunden utmärker sig något enormt inom sitt gebit. Exempelvis för en tjänstehund är det viktigaste att hunden fungerar i tjänst och med sin förare. Övriga egenskaper kan man tulla lite på och lägger inte lika stor vikt vid.

Jag anser inte att en hund som inte gillar folk är instabil eller har dålig mentalitet. Det beror helt på vad det är för ras och vad hunden är avlad för. Jag vet en väktarhund som inte vill ha kontakt med okända människor och kan grina illa om de envisas med att söka kontakt med honom, men det är ändå en riktigt bra hund för det han är tänkt. Som sällskapshund vore han dock riktigt dålig.

När jag pratar dålig mentalitet gällande blandraser så menar jag ofta att hunden kan få egenskaper som krockar. Exempelvis kan en blandras mellan Bordercollie och Rottweiler bli något förvirrad och knepig. Den kan få vall från BC, skärpa från rottis och sedan signalkänslighet och nerver från BC. Det kan ge en hund med nervositet som lätt tar till tänderna. Dessa krockande egenskaper är något man slipper om man väljer en renrasig hund efter bra föräldrar.

Naturligtvis finns inga garantier. Att köpa hund är alltid en chansning, men frågan är hur mycket man vågar chansa. Siktar man på en felmarginal som är 20% eller en som är 80%?

Med en renrasig hund med väl beprövade linjer kan man i varje fall ha något hum om vad man kan förvänta sig. Om man köper en valp ur linjer som visar sig vara duktiga apportörer så kan man våga gissa sig till att valpen också kommer att bli en bra apportör. Kanske blir den sämre än sina föräldrar, kanske blir den bättre men helt urkass lär den nog inte bli. Samma gäller ju om man letar en trevlig familjehund som ska kunna fungera med barn, katter och en normal stadsmiljö. Då har man också större chans att hitta en medelaktiv hund med öppet och tillgängligt psyke om man köper den ur en kull som kommer just ur sådana linjer. Man kan ju aldrig få garantier för att man får den ultimata sällskapshunden, men den lär inte bli en urdålig sällskapshund heller.

tack! nu förstår jag bättre hur du menar.

Russin8 skrev:
Sen måste man ju se till raserna, själv har jag en schäfer, labrador och bordie collie korsning och jag kan garantera dig, att även om han bara kostade 2500 kr, så finns det inte en renrasig hund som slår honom i psyke!

Men det kunde du inte veta när du köpte honom som valp, eller hur? Det är ren och skär tur att "rätt" egenskaper slagit igenom på din hund. Och hur har det gått för kullsyskonen?

För mig är det vikitigaste att hunden fungerar i det sociala livet i våran familj inte att han har rätt utseende, sen att jag tycker att han är jätte fin med det är ju bara smak.

Ursäkta mig men har du inte läst alls vad man försöker få fram ?

Genom att inte veta bakrunden till hunden man köper så kan man inte garanteras en fungerande social hund, helst inte om man väljer en blandras där flera raser med olika ursprung är blandade..

Renrasig hund
Redan när man valt den ras som passar en så har man bättre förutsättning att valpen blir den som man önskar även i det vuxna livet.
Sedan börjar jakten på den uppfödare som uppfyller ens krav, och då man har valt sin uppfödare och kull så kan man kolla upp både tiken och hanen( mamman/pappan) och flera led bakåt i stammen..

På så sätt kan man gardera sig för att få den hund man önskar, även om det finns tillfällen då det inte blir så som man har tänkt sig så är det större chans iaf..

Jag har inget emot blandraser, men hur man än vänder och vrider på det så är det lite som att köpa grisen i säcken då man väljer en blandras ( där man inte kan spåra bakåt i leden och inte ens mamman och pappan )

Det var 9 st valpar i kullen, uppfödaren har träffat alla när dom var ca 3 år (nu är min hund 6 år) och alla hade varit väldgit bra i psyket.

Dom hade även haft en kull innan och även en efter min hund och mig veterligen hadde alla blivit väldigt bra. Har träffat några, inte alla, men dom jag träffat var lika bra som min...

Och jag träffade både mamman och pappan innan jag bestämde mig...

Tänkte bara tilläga att det är jag som e Maromers syster som har en rottis.. ja en rottis.. kallar vi henne fast att hon e blandis mellan rottis o pyreneer.. fäör att det e nästan inge pyreneer alls i henne.
Måste tala om att det är världen underbaraste valp(förutom min då) var med två ggr o kollade på valpar där med min familj som ksulle ha en...
det stod rätt till allt. vi träffade andra osm var där o skulle hämta sina hundar... ett bra ställe o goa hundar. träffade tom andra hundar som de fött upp som de har behållit o hur mysiga som helst då vi fick träffa dem. o mamman te dica var oxå jåätte go,.,

jag sj har en blandis.. men kallar henne nästan bara schäfer då hon e typ 90 schäfer o resten golden.. men ser ut som en svart schäfer bara att hon emindre o har hängande öron..
o te dig: jadzia.. bara för att du vet allt om renrasiga rottisar så behöver du inte veta allt om denna blandrasen. har du haft en blandras? om du inte har det så tycker jag inte att du skall påpeka negativt om just den rasen...
mkt negativt i denna tråden. men nu var det just det att maromer(syrran) bara ville ha lite tips o råd om hur en sån ras kan va.. inegt negativt. förstår inte varför man alltid skall få en massa negtavia kommentarer. hade man velat ha det så hade man ju skrivit det...
så snälla sköt er egter o va lite schyssat o har du nåt negativt så håll det inne istället..

Om man inte vill veta något negativt så skall man inte skriva:
"Rottweiler-vill veta allt"
då skall man skriva
"Rottweiler- vill bara veta hur gulliga de är".

ChristinA skrev:
Om man inte vill veta något negativt så skall man inte skriva:
"Rottweiler-vill veta allt"
då skall man skriva
"Rottweiler- vill bara veta hur gulliga de är".

:bow: :bow: :bow: :bow:
Exakt... verkar inte som trådskaparen alls ville ha RÅD!

Det finns inga diskussionsforum där alla som inte håller med väljer att inte skriva. Man får säga både bu och bä i ett forum!
Många har skrivit genomtänkta och bra argumenterande svar, både för och emot. Sen har tråden kommit från ämnet och det händer i hälften av alla trådar förr eller senare.... :angel:

Och man skriver inte i en tråd, jag vill ha negativa åsikter också! Frågar man efter åsikter får man alla automatiskt.

Mvh Ishtar

Zinita skrev:
.. ja en rottis.. kallar vi henne fast att hon e blandis mellan rottis o pyreneer.. fäör att det e nästan inge pyreneer alls i henne.

Men det är knappast en rottis heller?
Varför är det så jobbigt att säga "blandras" när det är vad hunden är?

jag sj har en blandis.. men kallar henne nästan bara schäfer då hon e typ 90 schäfer o resten golden..

Hur kan du veta det - har du DNA-testat hunden?
Genitiken fungerar nämligen inte så att avkomman blir 50/50 från föräldrarna...

har du haft en blandras? om du inte har det så tycker jag inte att du skall påpeka negativt om just den rasen...

Please... Använd det rätta ordet.:cry:

så snälla sköt er egter o va lite schyssat o har du nåt negativt så håll det inne istället..

Det här är ett diskussionsforum, och alla har rätt till sin åsikt. I den här tråden finns mycket fakta och kunskaper, varför inte lägga ner lite energi på att åtminstone FÖRSÖKA ta in litegrann? Eller åtminstone lära sig att bemöta kritik på ett vuxet sätt?:(

karlsson skrev:
Men det är knappast en rottis heller?
Varför är det så jobbigt att säga "blandras" när det är vad hunden är?

Hur kan du veta det - har du DNA-testat hunden?
Genitiken fungerar nämligen inte så att avkomman blir 50/50 från föräldrarna...

Det här är ett diskussionsforum, och alla har rätt till sin åsikt. I den här tråden finns mycket fakta och kunskaper, varför inte lägga ner lite energi på att åtminstone FÖRSÖKA ta in litegrann? Eller åtminstone lära sig att bemöta kritik på ett vuxet sätt?:(

Men man får säga vad man vill eller hur. Vill man säga att det är en rottis så säger man det.. upp till var o en

nej det har jag inet gjort, men pappan är helt svart schäfer o mamman hälften svhäfer o hälften golden. så man tippar på att hon e mest schäfer o i sättet e hon det. o utseendet.. bara tat hon är nästan helt svart.,

vadå vuxet? snälla hur har alla andratagit emot kritik här...??
Men jag menar bara att inte klanak ner på en bara för att man vill ha en blandis fast att alla dnar säger attd et e dåligt. har de inte haft just den valpen så hur f*n kan de veta tat den e si o så??
Alal säger att den rasen e så o så ... men det kan ju inte de veta bara för attd e har hört det elelr för att de har haft en hund som blev så eller för att de känner en hund..
Förstår mig inte på sättet att kommentera...

Inget taskigt mot just dig..

Please... Använd det rätta ordet.:cry: - Vad menar du är det rätta ordet för blandras???

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 728
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka