Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Så du menar att vi som föder upp renrasig aint ehar rätt att få någon vinst på våra valpar medans blandrasproducenter som ju inte har de kostnader vi har (= mkt mer vinst trots att valppriset är lägre) de är helt berättigade till vinst?

Jag föder upp för att jag älskar min ras och vill bevara och förbättra den men så kul är det inte att jag vill gå back ekonomiskt varje gång för att förse världen med bra hundar!

Smakar det så kostar det - det är bara så. Antingen betalar du och får en ny Rolls royce eller så är du snål och får en trasig gammal 245:a :smirk:

*lånar knapp*

Ja faktum är...här kan jag berätta om en person som föder upp hundar på ett oseriöst sätt.:crazy:

nr 1 är att hon letar reda på redan nästan färdiga hundar till avel runt 2 års ålder för en billig penning(så billigt som möjligt).Såväl tikar som hanar.

nr 2 är att hon försöker hålla kostnaderna nere till max genom at fodra djuren med billigt hundfoder a la Euroshopper+brödrester från bageri.

nr 3 är klovård-existerar inte.

nr 4 tar inte reda på vad som behövs utan kör på-det visste inte jag.(besiktade valparna första gången och fick anmärkning på mager pga av att hon skippat avmaskningen och därmed beslöt att i fortsättningen skulle de säljas utan besiktning istället).Numera säljs de alltså utan besiktning.(enda anledningen till besiktningen var nog mest för att ha ett bra försäljningsargument).

nr 5 är att valparna kommer endast ut någon gång då och då när det finns ork till det...vissa kullar kommer inte ut alls.Det kan gå upp till 3 mån innan den siste är såld och då kanske den inte ens varit utanför dörren.

nr 6 Priset på valparna...ja 4-6000 kr.

Personen ifråga har fått anmälningar ett flertal gånger och även fått böter pga av bristande tillsyn.

Jag menar jämför detta med en seriös uppfödare!

Nu menar jag INTE att ALLA inte sköter sina blandrasuppfödningar på detta sättet, men man ser fler och fler fall när gäller blandraser att det påminner om en slags "valpfabrik" hemma hos någon.

Å visst är det tragiskt att de får hundrna sålda också... *förstår inte*

[
För egen del vill jag inte stödja avel som bara främjar uppfödarens plånbok och där ingår blandrasproducenter. Den som ska sälja en valp till mig ska bry sig så mycket om arten och rasen att denne ser till att valparna är så friska och bra mentalt som möjligt. Det är omöjligt om man inte har koll på vad som finns bakom hunden i flera led.[/QUOTE]
Jag har koll på vad som finns bakom i min hund...
Och att se till att hunden är frisk och sund är ju inget som bara renrasproducenter klarar av...

Men visst jag håller med era resonemang i mångt och mycket när det gäller oseriösa blandras uppfödare, finns väldigt många skräck exempel där. Där det korsars hur som helst bara för att käna en hacka...

Men det är ju inte alla som är så. Där jag köpte min hund fick jag stamtalva, han var vetrinär besiktad id märkt och hade alla vacinationer...

Men hur kan du veta att stamtavlan stämmer?

Och det är ytterst få som avlar blandraser som ser till att hela kullar blir exempelvis röntgade, som kollar upp hela kullen när det gäller både fader och moder samt gärna några led till. Att bara kolla föräldradjurens status räcker inte.

Sedan ska man ha kunskap att utvärdera sin hund mentalt också och se vilka egensklaper som behöver förstärkas och vilka man gärna vill vara utan. Kan man inte det är det rena hasardspelet när det gäller avkommornas mentalitet. Det kan bli bra, men det kan lika gärna bli dåligt. Också här behöver man kolla upp flera led och gärna hela kullar för att hitta en passande partner. Nedärvning är komplext.

Jadzia skrev:
Men hur kan du veta att stamtavlan stämmer?

Och det är ytterst få som avlar blandraser som ser till att hela kullar blir exempelvis röntgade, som kollar upp hela kullen när det gäller både fader och moder samt gärna några led till. Att bara kolla föräldradjurens status räcker inte.

Sedan ska man ha kunskap att utvärdera sin hund mentalt också och se vilka egensklaper som behöver förstärkas och vilka man gärna vill vara utan. Kan man inte det är det rena hasardspelet när det gäller avkommornas mentalitet. Det kan bli bra, men det kan lika gärna bli dåligt. Också här behöver man kolla upp flera led och gärna hela kullar för att hitta en passande partner. Nedärvning är komplext.
Varför skulle stamtavlan inte stämma???
Men man måste väl ändå titta på vad man vill ha hunden till, vill jag bara ha en sällskaps hund som jag inte vill ställa ut så varför ska jag betala nästa 7-8 tusen mer för en hund??
Det är ju samma sak med hästar... Ska jag bara ha en häst som jag ska rida i skogen så väljer jag väl inte en hopp häst för 150 tusen? Nej då köper jag en billigare häst... Som passar till det jag vill göra. Gäller inte samma sak hundar?

Jag är fullt medveten om vad jag betalar för. Vad det gäller fel på hunden så kan det komma oavsett ras. Haft en schäfer (renrasig) med både eksem och instabil mentalt. Så man kan inte vara säker även om man köper en renrasig.

För mig är det helt ok att känna pengar på att föda upp hundar. Har inte påstått motsatsen.
Vad det gäller meriter på föräldrardjuren så huvudsaken att de är friska. Vad det gäller andra meriter så intresserar det inte mig när jag ska ha en sällskaprhund. Men återigen vore jag intresserad av tävling med hund så vore det annorlunda men det är jag inte.

Jag anser mig mycket seriös när jag köper hund. Men jag är inte intresserad av att betala 10 000kr för en sällskapshund.

"Billigt skit" är inte vad jag kallar mina hundar. Men männinskor som kallar mina djur för det är nog vad du kallar "billigt skit" som inte kan acceptera att det finns människor som inte tycker lika som en själv.

Nu var det ju INTE hundar jag refererade till med "billigt skit" :smirk:
Utan ex tvättmaskiner/damsugare/kläder etc.....

LÄS VAD JAG SKRIVER. Har alldrig påstått att det. Helt ok för mig att känna pengar på uppfödning.
Vad det gäller din beskrivning så gäller den nog dig och ditt resonemang.

Håller helt med att det finns så många som inte sköter sina hundar utan har det som "fabrik"
Men min dotter har en omplacerings rottis. Som har stamtavla och allt. Han kommer från en kennel som bedriver fabriksvalpar. Bara ett ben som är ok. Så det finns i alla läger.

Då tycker jag att du ska vara lite tydligar när du skriver.
Jag har full koll på vad jag köper. Så mycket som man nu kan.

Gnist skrev:
Det är inte blandraserna och deras ägare vi inte gillar, utan de oseriösa människor som korsar raser kors och tvärs utan koll på höfter, armbågar, patella, perthes, pra, katarakt osv Endast för att tjäna pengar.
Seriöst alltså hur många blandisuppfödare kollar sådant?

Nyfiket undrat: Ni som köper billiga blandrashundar utan riktig koll på vad det egentligen är, resonerar ni likadant om ex. vitvaror, kläder, bilar osv "Billigt skit utan garantier är bättre, än dyrare som har kvalitet och vissa garantier"

Inlägg #277

Som du skriver så är blandraser billigt skit! jag kan inte tolka det på något annat sätt... Men alla dessa renras uppfödare som gör samma sak, är det ok bara det är renrasigt då eller?
Billi=skit dyrt= bra....
Kanske att överdriva lite men det är så man tolkar det ni skriver....:smirk:

Vad menar du? Att jag ska tolka det på samma sätt igen. Du har redan skrivit vad du menar.

Vitvaror, dammsugare osv som är jättebilligt är = skit, i den bemärkelsen att de håller inte samma standard som de dyrare märkena..Likaså med mat, kläder osv..
Det är alltså mer osäkert vad man får för Kvalitet, när man köper billigt.

Sen, är det tyvärr så att det finns fruktansvärt många (Obs Inte alla) "skithundar" (mentalt sett då) Främst på blandissidan, där det oftast korsas på helt vansinniga kombinationer..
Har träffat på Alldeles för många sådana hundar för att köra "sticka huvudet i sandentaktik" :smirk:

Visst finns det mentalt sämre hundar även inom renraserna, men inte tillnärmelsevis lika många som på blandrassidan :cool:

Det jag frågade var dessutom Om du/ni resonerar på samma sätt när ni köper sådana grejor som när ni ska köpa hund ?? Ju billigare ju bättre, för jag ska minsann inte tvätta så mycket kläder/ gå på många fester i denna klänning osv..

Det var alltså en Liknelse..........

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar men håller inte med dig i ditt resonemang. Bara för att en vara är billig behöver den inte var sämre. Så jag tycker att din liknelse är dålig. Bara för att jag köper en billig hund behöver den inte vara dålig.
Men om du tror allt som är dyrt är bra så får du väl leva med den tron.

Så du påstår att du när du köper kläder, vitvaror etc.. resonerar så att, ja den här varan är dyr, då är den bra!
Du kollar inte priser på andra varor eller på andra ställen om dom kan vara billigare?

Jag håller med dig om att det finns korsingar som inte skulle ha blivit av... Men att säga att bara för att en hund är billig så är den dålig är väl att överdriva och generalisera.

Sen som jag skrev i ett inlägg tidigare så om du ska köpa en häst för att ut i skogen och lufsa med så köper du väl inte en hopphäst för 150 tusen? Utan man köper en billigare häst som passar till det man ska ha, så resonerar jag även när det gäller hundar... Och tydligen så är det helt accepterat i häst världen men inte i hund världen och det tycker jag är lite konstig:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 983
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka