Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

lady_vip skrev:
Det kostar multum att vara seriös....

Precis. Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta när folk inte kan åka en bit för att få den ultimata valpen. I meriterings- & parningssammanhang är det ju gratis att åka 60 mil enkel resa... När man åker och köper valp vet man iallafall att man får med sig en ny guldklimp hem. Vid meritering och parning kan man åka alla mil helt utan "belöning".

Ve den uppfödare som hävdar att det kostar att vara seriös - man ska var glad att man får hålla på med en så kul hobby som gör en rik...

/Duvan

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Någon som vet vart jag finner testikelintyg?Letat på SKK`s hemsida...men som vanligt så är det svårt att finna det man söker.Eller finns de på djursjukhusen?

Tack tack för det snabba svaret!Skickade mail till SKK IGEN...men förhoppningsvis finns de hos djurkliniken redan då...det var ju bra.Jag är väl känd snart för att "virra omkring" på deras hemsida.;) :D

Glömde nästan...har du någon aning om kostnaden?

Ok hittade rutorna på baksidan...har nog aldrig tänkt på att det står "Intyg" där...mer än att de fyllt i hd & ad röntgen.Tack!

Duvan skrev:
Om jag inte födde upp hundar skulle jag ha färre hundar. Man måste spara hundar för att kunna bygga vidare. Alla dessa hundar blir inte vad man tänkt - vilket gör att de bara har kostat pengar, men inte ger något tillbaka. Detta är pengar som måste räknas med i avelsverksamheten.

Meritering är inte bara att man åker på en utställing och sedan är det klart. Det handlar om måååånga tävlingar, ofta av varierande slag. Träningen dit är lång med inoficiella tävlingar som kostar, men som inte ger några synliga resultat.

Hade jag inte haft det antal hundar som jag nu måste ha för att kunna bedriva en seriös avel, hade jag sluppit bygga om och bygga till hemma för att har fungerande utrymmen åt hundarna.

Att ha hobbyer kostar, så jag gnäller inte om det. Men det kostar mer än jag får in att hålla avelsverksamheten igång. En kull går ofast i vinst om man bara räknar på vad just den kullen kostat - utan meriteringar och annat tjafs som att alla hundar i kenneln äter och kräver underhåll 365 dagar/år, för att inte tala om slitaget på hus och möbler som till kommer vid varje valpkull.:crazy:

Rent krasst skulle det vara betydligt billigare att ha 2 hundar och tävla i den omfattning jag har lust med, än att som idag jaga meriter och ha fler hundar äv vad som alltid är kul. För att inte tala om den känslomässiga förlust det är att behöva göra sig av med en älskad hund bara för att den inte passar i aveln. Det är definitivt något jag skulle kunna klara mig utan, men nödvändigt om man ska kunna ha en god hundhållning sammantaget med en god avel.

Det man som valpköpare betalar för är aldrig en garanterat bra tävlingshund. Det man betalar för är en hund där man har en god chans att förutse vad det blir. Det borde vara intressant även om man inte är tävlingsintresserad. Minst 98% av tiden är det ju inte tävling...

Duvan, du imponerar alltid i frågor som denna. :idea:

Jag tycker att det är tramsigt när uppfödare "skäms" för att de kanske tjänar en slant på sina valpar (varför skulle de inte få göra det om de är seriösa?).

Samtidigt som det är viktigt att komma ihåg alla andra bitar också. Att vara uppfödare är inte bara glitter och glamour, utan en hel del vardagsslit också.

Det här med att skiljas från en älskad hund därför att man inte kan "spara på alla" och de faktum att många uppföader har fler hundar än som alltid är kul är bitar som många glömmer bort. Det är också att försaka en del av sin hobby.

Jag beundrar uppfödare som dig. :bow:

Du har redan fått så BRA svar på min fråga, de avelsfolk som jag har kontakt med går i princip jämt + - 0 på sina valpar..

Tja, det kan man säkert ha om man nöjer sig med soffliggare som man inte tänker göra något speciellt med.

Och om man kan tänka sig att ändra sig själv så att det passar hunden. Jag föredrar att skaffa en hund som passar mig.

men som sagt till ren sällskap då får det bli billigare hundar.

Bara du är medveten om att du får vad du betalar för. Risken för defekter är större på hundar där stammen inte är hälsokollad. Det räcker inte med att föräldrarna är kollade. Många defekter är mer komplexa i sin nedärvning.

hofi skrev:
Om du tar 10 000 för varje valp så har du ändå vinst. Nu vet jag inte vad du tar för valparna. Men många uppfödare har egna hanar som de använder. Hur du är vänder o vrider på det hela så får du vinst. Sen om du vill meritera dina hundar är ju bra men det görs inte av alla. Det är ju bara att kolla stammen på hundar så ser man att det inte bara finns meritrade hundar.
Sen till det som jag tog upp från början . Jag är inte intresserad att betala stora summor för en hund som jag inta ska ställa ut eller tävla med.
Om jag vore intresserad av tävling och utställning hade det varit en annan sak. Jag haft haft en hund som var internationell champion. men som sagt till ren sällskap då får det bli billigare hundar.

Jag tycker att du resonerar lite galet. Vad är det för fel på om uppfödaren går med vinst? Du arbetar inte heller gratis, så jag förstår inte problemet med det.

Dessutom så tycker jag att man skall vara noga med hundens härstamning och officiella meriter alldeles oavsett om man någonsin skall ställa ut/tävla eller ej.

Bara det faktum att föräldrardjuren är meriterade säger nämligen en hel del. En hund blir inte utställningschampion utan att kunna hantera följande:

* långa, långsamma dagar
* resande
* stress
* hanhundar eller tikar
* mycket hanterande av människor
* mycket folk och rörelse
* förmåga att anpassa sig i nya miljöer

En hund blir inte heller lydnads- eller brukschampion utan att kunna hantera följande:

* träning
* krav på disciplin
* hanar och tikar
* motstånd (när spårandet/skyddet/lydnaden) kräver en extra insats trots trötthet
* samarbetsvilja
* engagemang

Alla dessa bitar vet du att föräldardjuren klarar genom den dokumentation som meriterna utger.

Om du bor i skogen, men skall ner på stan en dag, kanske bara för att strosa runt och tar med dig hunden så är det väl mycket bra om du kan vara ganska säker på att hunden klarar det?

Hundar som avlas på utan några som helst meriter är för mig otänkbart om jag inte personligen känner föräldrardjuren.

Du skall ju ha hunden i kanske 10-15 år - så varför chansa? I sista änden så är det inte inköpspriset som är den stora investeringen, utan den tid och det engagemang du lägger på hunden.

Sist, men inte minst - HÄLSO-statusen. Om man nu skiter i allt oavnstående så vill man väl ändå veta att föräldrarna är friska?

Senast ändrad:

Ja, jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra med henne, men det kan endast framtiden visa. Och såklart att dom passar henne så att hon inte går i trappor osv.

Oki, för hon är orolig över att hon inte ska kunna träna/tävla sin hund som hon tänkt. Men hon säger samtidigt tat det inte är allt, bara hon får ha kvar sin hund.

Svar till de som svarat mig:

Jag har inte sagt att det är fel att tjäna en slant på sina hundar. Är man intresserad av utställningar och tävla på ett eller annat sätt med sina hundar så förstår jag att man betalar för en sådan hund. Det jag sa var att JAG inte var beredd att betala sådana priser för en sällskapshund.

hej!
många negativa inlägg vill jag mena...
har själv en blandis rottis och något annat.. (många säger pitbull men efter lite luskande lutar det åt amstaff som är ganska lika.
har även en amstaff blandis med rottis i!
både hänger med på ridturer och annat, den ena kan vara lite vaktig men inte elak, men annars helt underbara hundar!

Nu är det ju faktiskt så attd e flesta valpar säljs faktiskt som sällskapshundar och inte till utställningshundar :smirk:

Seriösa valpköpare har vett om att köpa hundar med bra kvalitet, från en seriös uppfödare som lägger ner tid, pengar, forskning, kunskap och kraft på att få fram så Bra hundar som möjlig, både psykiskt som fysiskt!!

En valpköpare som försöker pruta anser jag Inte vara seriös. Kan man inte lägga de pengar som det kostar på en renrasig valp efter välmeriterade föräldrar, så är det tack och adjö som gäller här :cool:

Det man betalar för är KVALITET....

*knapplån*

Bra hundar!? Hur många raser har inte avlats sönder just för att passa till utställing? Dom får höft fel, ögon fel men det spelar ingen roll bara dom är snygga!

Dom som håller på med bruks har jag lite mer förståelse för, dessa hundar avlas inte enbart på utseendet.

Jag håller med Hofi, skulle inte heller betala 10-15 tusen för en hund som jag inte vill ställa ut, varför skulle jag!

Jag har själv en blandras som är den bästa hund jag träffat, och det är inte bara jag som tycker det. Är man sen en oerfaren hund köpare skulle jag nog rekomendera att gå till en seriös uppfödare, men det är ju ingen garanti för att jag får en bra hund.

Sen blir jag ganska irreterad på att de flesta som håller på med hund uppfödning ser ner på oss som har blandraser, hund som hund tycker jag. Men givetvis så finns det väldigt många oseriösa människor som håller på med sådan avel bara för att käna pengar!

Det är inte blandraserna och deras ägare vi inte gillar, utan de oseriösa människor som korsar raser kors och tvärs utan koll på höfter, armbågar, patella, perthes, pra, katarakt osv Endast för att tjäna pengar.
Seriöst alltså hur många blandisuppfödare kollar sådant?

Nyfiket undrat: Ni som köper billiga blandrashundar utan riktig koll på vad det egentligen är, resonerar ni likadant om ex. vitvaror, kläder, bilar osv "Billigt skit utan garantier är bättre, än dyrare som har kvalitet och vissa garantier" :confused:

Nu har jag iofs inte en billig blandras utan en billig renras, där jag vet att mamman är en rätt otrevlig hund i psyket. Hunden (våran) är defekt (har underbett) men i övrigt mycket trevlig att ha att göra med.
Våran förra hund som var resultat av seriös avel och som hade många utställningsmeriter och bruksmeriter fick hjärtfel när hon var 4 år gammal.
Min morbrors shcäfer tjuvparade en rottweiler och alla de valparna blev otroligt bra indiver, genomsnälla barnhundar och alla var otroligt lättfostrade och hade lätt att lära. Han har även nu en rottis/schäfer som är väldigt trevlig i psyket.
osv osv. Summan av kardemumman är att jag tror att vi "vanliga", som bara har hund till sällskap aldrig sett det som ni pratar om. Jag har sett dyra hispiga, nervösa och otrevliga hundar och billiga trevliga,lugna snälla hundar. Och vice versa.
För mig verkar det som om seriös avel inte ger så mycket garantier ändå.

Tro vad du vill.. Som vanligt när det diskuteras med blandisägare, är det som att försöka prata med en gråsten!
Jag lovar dig att jag har sett Betydligt fler otrevliga och mentalt störda blandraser än vad du har sett dito renrasiga :smirk:

Gnist skrev:
Nyfiket undrat: Ni som köper billiga blandrashundar utan riktig koll på vad det egentligen är, resonerar ni likadant om ex. vitvaror, kläder, bilar osv "Billigt skit utan garantier är bättre, än dyrare som har kvalitet och vissa garantier" :confused:

Nu har jag iofs inte köpt min hund, men svarar ändå :angel: :D
Jag betalar hellre mer pengar för nåt där jag vet på ett ungefär vad jag får, än o köper första bästa bara för att det är billigare. Dvs hellre kvalité än kvantitet.

Även om jag vet att Mulles båda föräldrar är jättetrevliga mentalt, hd/ad fria osv. så sitter jag ändå med en hund som inte är som han ska i skallen.
Fick för övrigt veta igår att alla hans kullsyskon är avlivade p g a grava HD-fel. :(
Det kan iofs hända renrasiga oxå, men där kan man förutspå lite mer om hur valparna blir än när man blandar hej vilt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023