Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Det är din åsikt. Jag tycker att det är mycket pengar för en hund. Jag har ett långt och trevligt liv med mina hundar oavsett om de renrasiga eller blandraser.

hofi skrev:
Vad är det som kostar sanslöst mycket?

*Meritering
*HD + AD röntgen
*Ögonlysning
*Vaccineringar
*Patellaundersökning
*Testikelintyg
*Avmaskningar
*Foder
*Parningsavgift
*"Levandevalpavgift"
*Registrering
*Veterinärbesiktning
*Id-märkning
*Tugg till de små valparna (ex grisöron) om man är rädd om sina möbler..

kommer säkert på fler kostnader senare..Kompletterar isf om ingen annan hunnit före

Lägger till ett par saker

*resor till tävlingarna (fast d hör väl till kostnader för meritering iofs)
*resor vid parningar
*ev. ultraljud för att kolla om tiken är dräktig eller inte.

och sen är det nåt mer, men det försvann ur mitt huvud :crazy:

*menat till Hofi*

Ta min tik planerade kull.(priserna är ngt ungefärliga eftersom det var flera år sedan och jag mins itne på öret)

vetrinärundersökning 550kronor(rutinkontroll,ngt äldre tik innan ens parningen är bokad) 1 dag förloard arbetsinkomst 480 kr
Vagialutstryk för att ta reda på rätt dag (ska man åka tåg till ett annat land så chansar man inte! 600 kronor +förlorad arbetsinkomst 480kr
Resa till norge där hanhunden finns ca 3500(tågbiljtter,bussresa,förlorad arbetsinkomst,mat ect)
30 dar senare, ultraljud för att konstantera valpar,600-700 1 dags förlorad arbetsikomst) 480

ca 6790 kronor.
Tiken gick tom. Inga valpar ingen inkomst - bara utgifter.
Det hade varit betydligt billigare och lättare att låta polarens hund para henne...
Det är där seriosisteten spelar in!
Vilka ambitioner man har helt enkelt.

Senast ändrad:

Även till de andra som svarat mig.

Mycket av det ni räknar upp görs på alla tikar som får valpar. Sen så är de väldigt många som inte ställer ut sina tikar så mycket. En av er var uppe i ca 6700kr för en parning. Pontera att det blivit valpar. Nu vet jag inte vad hon har för ras men får du 6 valpar och tar ca 10 000för dom så blir det en nätt summa i vinst. Jag vet att det kommer till kostnader även för valparna.
Nu är det inte så att jag är i mot renrasiga hundar men jag tycker inte om priset på dom. Så är det. Så jag köper ingen hund för 10 000kr. Sen får ni väl kalla mig oseriös.

Men av dom 6700:- hon räknade upp, där ingick ju inte kostnaderna för levande valp, reggning, foder, id-märkning, vet.besiktning, osv, inte heller kostnaderna för meritering, som inte behöver vara bara utställning, hd/ad röntgen för tiken.

Om man lägger till dom kostnaderna för säg 6 valpar, så blir det.

Röntgen på tiken: runt 1100:-
Vet.besiktning/id-märkning/vaccinering: 5-600:-/valp
reggning: mellan 365-525:-/valp
pris per levande valp 1000:- (är väl olika iofs)
avmaskningar, säg runt 5-600:- för hela kullen
foder till valparna, (beroende på foder och ras, men tar Royal Canin och border collie nu som exempel) upp till 2000:- om inte mer för tik och valpar.
Plus förlorad inkomst i o m att man måste vara hemma med valparna första tiden. Nu är summan helt plötsligt uppe i 21.590:- å då är ändå inte alla tävlingar mm inräknat och förlorad inkomst.

priset för hanhunden varierar ju.
En del tillämpar språngavgift + pris per levane valp andra tillämpar att hanhundägaren ska ha onkomsten från en såld valp.
I min hanhunds kull blev det bara 3 valpar.
Sen skulle hanhundägare ha inkomsten för en valp - 8000kr
Då har alltså tikägaren bara 16 000 i inkomst från de andra 2valparna.
SOm du har sett så räcker inte 16 000 långt.

hofi skrev:

Mycket av det ni räknar upp görs på alla tikar som får valpar. Sen så är de väldigt många som inte ställer ut sina tikar så mycket. En av er var uppe i ca 6700kr för en parning. Pontera att det blivit valpar. Nu vet jag inte vad hon har för ras men får du 6 valpar och tar ca 10 000för dom så blir det en nätt summa i vinst. Jag vet att det kommer till kostnader även för valparna.
Nu är det inte så att jag är i mot renrasiga hundar men jag tycker inte om priset på dom. Så är det. Så jag köper ingen hund för 10 000kr. Sen får ni väl kalla mig oseriös.

Så att du inte tror att jag är "partiskt" - jag har under 10års hundägande inte tjänat en spänn på avel.
Bortsett ifrån den planerade kllen på tiken som gick tom - så anser jag inte att mina andra hundar har upfyllt MINA krav på att användas i avel - även om de har upfykllit rasklubbens.

Jag tog bara priset per levande valp som exempel för att visa att det kostar liite mer än 6000:- att ta en kull med valpar ;)

Ska man sen lägga till förlorad inkomst under 7-8 veckor, ptja, då är vi uppe i över 30 000:- :angel: och meritering, säg 4-5 utställningar/år, á 300:- plus resor.. då är vi snart uppe i mkt mer.

hofi skrev:

Mycket av det ni räknar upp görs på alla tikar som får valpar.

Är säker på att följande är Inget som de flesta blandisuppfödare gör :smirk:

*Meritering
*HD + AD röntgen
*Ögonlysning
*Patellaundersökning
*Testikelintyg
*Parningsavgift
*"Levandevalpavgift"

Sedan slipper de ju dessutom denna kostnad..

*Registrering

Om du tar 10 000 för varje valp så har du ändå vinst. Nu vet jag inte vad du tar för valparna. Men många uppfödare har egna hanar som de använder. Hur du är vänder o vrider på det hela så får du vinst. Sen om du vill meritera dina hundar är ju bra men det görs inte av alla. Det är ju bara att kolla stammen på hundar så ser man att det inte bara finns meritrade hundar.
Sen till det som jag tog upp från början . Jag är inte intresserad att betala stora summor för en hund som jag inta ska ställa ut eller tävla med.
Om jag vore intresserad av tävling och utställning hade det varit en annan sak. Jag haft haft en hund som var internationell champion. men som sagt till ren sällskap då får det bli billigare hundar.

hofi skrev:
Nu vet jag inte vad du tar för valparna.

Om jag tar 7500:-/valp (relativt lågt räknat) och antingen behållen en valp själv eller lämnar ut på foder, då har jag sammanlagt fått 37500:- och då ligger jag nog på +/- noll.

De annonser jag sett kostar hundarna mer. Men som sagt jag vill inte betala det priset för en hund som jag ska ha som sällskap.
Men uppenbarligen så finns det människor som vill betala de priserna så det är bara att sälja till dom.

Mulles_matte skrev:
Om jag tar 7500:-/valp (relativt lågt räknat) och antingen behållen en valp själv eller lämnar ut på foder, då har jag sammanlagt fått 37500:- och då ligger jag nog på +/- noll.

Precis!

Sen räcker det med att det blir komplikationer under valpningen så ligger Du rejält minus. Kejsarsnitt är inte gratis.

Har Du sen kanske otur och det bara blir 2 valpar, så är du även där rejält back.

Hur som helst, man tjänar inte några direkta pengar på uppfödning. Ja, om man nu inte tar grannens hane och skiter i skk´s rekommendationer vad gäller säljande av valp.

hofi skrev:
Om du tar 10 000 för varje valp så har du ändå vinst. Nu vet jag inte vad du tar för valparna. Men många uppfödare har egna hanar som de använder. Hur du är vänder o vrider på det hela så får du vinst. Sen om du vill meritera dina hundar är ju bra men det görs inte av alla. Det är ju bara att kolla stammen på hundar så ser man att det inte bara finns meritrade hundar.
Sen till det som jag tog upp från början . Jag är inte intresserad att betala stora summor för en hund som jag inta ska ställa ut eller tävla med.
Om jag vore intresserad av tävling och utställning hade det varit en annan sak. Jag haft haft en hund som var internationell champion. men som sagt till ren sällskap då får det bli billigare hundar.

Om jag inte födde upp hundar skulle jag ha färre hundar. Man måste spara hundar för att kunna bygga vidare. Alla dessa hundar blir inte vad man tänkt - vilket gör att de bara har kostat pengar, men inte ger något tillbaka. Detta är pengar som måste räknas med i avelsverksamheten.

Meritering är inte bara att man åker på en utställing och sedan är det klart. Det handlar om måååånga tävlingar, ofta av varierande slag. Träningen dit är lång med inoficiella tävlingar som kostar, men som inte ger några synliga resultat.

Hade jag inte haft det antal hundar som jag nu måste ha för att kunna bedriva en seriös avel, hade jag sluppit bygga om och bygga till hemma för att har fungerande utrymmen åt hundarna.

Att ha hobbyer kostar, så jag gnäller inte om det. Men det kostar mer än jag får in att hålla avelsverksamheten igång. En kull går ofast i vinst om man bara räknar på vad just den kullen kostat - utan meriteringar och annat tjafs som att alla hundar i kenneln äter och kräver underhåll 365 dagar/år, för att inte tala om slitaget på hus och möbler som till kommer vid varje valpkull.:crazy:

Rent krasst skulle det vara betydligt billigare att ha 2 hundar och tävla i den omfattning jag har lust med, än att som idag jaga meriter och ha fler hundar äv vad som alltid är kul. För att inte tala om den känslomässiga förlust det är att behöva göra sig av med en älskad hund bara för att den inte passar i aveln. Det är definitivt något jag skulle kunna klara mig utan, men nödvändigt om man ska kunna ha en god hundhållning sammantaget med en god avel.

Det man som valpköpare betalar för är aldrig en garanterat bra tävlingshund. Det man betalar för är en hund där man har en god chans att förutse vad det blir. Det borde vara intressant även om man inte är tävlingsintresserad. Minst 98% av tiden är det ju inte tävling...

*lånar*

Sen ska man ha en bil som gör att man kan kånka runt alla hundar på dessa tävlingar och prov och det är inte gratis. Bensinen kostar multum...

Lyckas då få fram en bra hund som ska åka utomlands på prov kanske man gärna vill bidra till en resa (min uppfödare ville gärna hjälpa mig när jag tänkte åka till Crufts i England till exempel) och att lägga kanske en tusing på en hund som inte är din ens...?

Det kostar multum att vara seriös....

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023