Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Det behöver inte bli jobbigt att säga. Man säger antingen korsning (häst) eller blandras (hund). Inte jobbigare än så. Nyfikna på vilka raser som ingår i mixen får väl fråga vidare.

GaurdianAngel skrev:
Nu får jag väl en massa skit, men kan man inte lägga 8000:- (renras) istället för 3500:- (blandras) så kanske man ska överväga om man ska ha hund. Tycker jag.

Nu har jag inte läst hela tråden.
Men fy tusan vad elakt! Alla har kanske inte så mycket pengar!?

Ska jag som är relativt fattig, inte få köpa mig en hund då lr?
Jag köpte mig en blandning för 2000, kunde inte under några omständigheter funnit en bättre hund.
Jag har haft många hundar, bara en renrasig.
Och hund tränaren jag jobbat med, med hennes hästar, hon föredrar också korsningar pga minskade skador, höftledsproblem osv.
Och att de ofta har ett härligt sätt, finns såklart undantag.
Såklart inte helt vilda korsningar kors och tvärs lr mellan 10 raser, men det är ju uppenbart.

Lycanthrope skrev:

Jag köpte mig en blandning för 2000, kunde inte under några omständigheter funnit en bättre hund.
Och hund tränaren jag jobbat med, med hennes hästar, hon föredrar också korsningar pga minskade skador, höftledsproblem osv.
Såklart inte helt vilda korsningar kors och tvärs lr mellan 10 raser, men det är ju uppenbart.

Det där med att hundarna är friskare det kan ni lägga ner direkt.
Ta fram bevis för att det är så , nåt vetenskapligt då inte egan erfarenheter.

Sen håller ja med har man i råd o betala vad en hund kostar hur ska man då ha råd med vetrinär om det behövs o.s.v.

tja jag köpte min renrasiga reggade,något meriterade doberman tik för 800 spänn. ett kap *skratt*
Men hade jag köpt henne för att hon va rbillig så hade jag åkt på en nit - jag slutade räkna när hon kosta en bra bit över 20 000 i vetrinärvåd, och det var bara vad försäkringen INTE täckte.(Fullt vetrinärvådsförsäkrad)
(hon var värd vartenda öre!)

Nej, jag tycker inte det. Har man inte pengarna så ska man vänta tills man har dem. Inte köpa grisen i säcken. Om man inte kan lägga pengar på vad hundar kostar, hur ska man då ha råd att betala om hunden behöver vård?

Och angående att blandraser är friskare än renraser. Det är skitsnack som är taget ur luften. Läs fakta istället!

Lycanthrope skrev:

Det är trots allt ingen mänsklig rättighet att ha hund... Har man inte några tusingar för att köpa en hund kanske man ska tänka en gång till, för händer det något går det kvickt upp i fina veterinärräkningar...

Och, som sagt, det finns NOLL belägg för att blandraser har mindre problem... Och skador är inte rasrelaterat, det är individrelaterat.

//E

MaRomer skrev:
ok ja ska skriva r.k om det stör folk=) men en sak undrar jag...min
pållee fjording/nordsvensk...om ja skulle säga detta varje gång skulle det bli jobigt han ser ju ut som en fjording.....frågar folk så svarar ja att hane korsnig... okej dålig jämförelseskit i den =)

Jo, visst skulle Du säga "korsning" om hästen
(off topic: jag har i min ägo sedan mer än 17 år en nordsvensk/arabkornsning (tjuvbetäckning). Funkar utmärkt och har varit en mkt användbar tävlings- och allroundponny (är nu 22 år och "deltidspensionär"). Det ÄR dock inte samma sak att korsa helt olika hästraser som hundraser, även om det även i hästvärlden kan bli tokigt. Skillnaden är framförallt den att hästars mentalitet inte alls skiljer sig så mycket från ras till ras som hundars), och Du kan säga "blandis" om hunden.

Däremot skulle Du ju inte säga att hästen var en fjording (jag skulle aldrig komma på tanken att säga att Bolla är antingen nordis eller arab), och det är ju just en sådan liknelse folk vänder sig emot; Du kallar din Rottweilwerblandis för Rottweiler...

Fattar dock ändå inte varför Du startade tråden, som sagt. Du har ju inte velat lyssna på något som sagts. Kan det ha varit så att Du önskade dig ett visst svar, nämligen att det var världens bästa blandning, och därför inte vill se sanningen i vitögat och ens försöka ta till dig de svar du fått? Jag vet att flera av de saom skrivit är mycket kunniga hundmänniskor (själv är jag framförallt hästmänniska, men med stort djurintresse, och har en snäll o okoplicerad Springer Spaniel, som är min första hund, och med andra ord noll erfarenhet av problemhundar)

Så för att jag inte har råd eller är villig att betala närmre 10´000 spänn för en renrasig hund, av ras som intresserad mig, så ska inte jag ha hund? Det är skitsnack! om något.
Självklart har jag pengar ett lägga på ev veterinär vård.
Men jag vill ha en blandras, det är min ensak.
Är så trött på att många med renraser ska se ner på blandraser.
Det är lika bra hundar! även i renras avel kan man inte alltid veta vad man får för hund, så det så!

Även jag fattar väl att det inte är en rättighet att ha hund?
men om man är en bra ägare med sunt förnuft som kan ta hand om hunden på alla sätt och vis, så spelar det INGEN SOM HELST ROLL OM MAN ÄR "RIK" ELLER EJ!! jag ger min hund lika bra vård och kärlek som om han vart renrasig.

Det är ingen som tvivlar på att Du inte älskar och sköter Din hund utmärkt!

Men jag personligen tycker inte man ska sponsra blandrasaveln eller dålig rasavel. Det är oseriös och inget som gynnar våra hundar.

När jag valde valp denna gång köpte en valp som näst intill garanterar mig en mycket bra hund, utöver det vanliga för hans avel är väl planerad o noga genomtänkt o många års efterfarenhet närmare bestämt sen 1984 fick han sin första kull.

men sen kan man aldrig veta till 100% att det blir så men det finns ju säkrare kort än andra.

men vi får se vad det blir bara o hoppas man väljer rätt o.s.v. mycket som ska stämma överens.

Ja, man kan aldrig veta till 100% vad man får i sin hund, men man behöver ju inte chansa så rejält att köpa något man inte har en aning om vad som finns bakåt i ledet.

Missade du mitt inlägg angående min kompis som fått ta bort sin blandras pga av hd problem? Har slagit samman några kloka meningar och åsikter från denna sidan

Och, som sagt, det finns NOLL belägg för att blandraser har mindre problem... Och skador är inte rasrelaterat, det är individrelaterat.

Ja, man kan aldrig veta till 100% vad man får i sin hund, men man behöver ju inte chansa så rejält att köpa något man inte har en aning om vad som finns bakåt i ledet.

Men jag personligen tycker inte man ska sponsra blandrasaveln eller dålig rasavel. Det är oseriös och inget som gynnar våra hundar.

Tror du verkligen på att de blir friskare bara för att de är korsningar?Då är du allt bra fel ute...tycker det är rena djurplågeriet när folk avlar på hundraser med hd relaterade problem och inte röntgar föräldrarna i tron på "korsningsaveln och dess sunda individer".

Sedan att det finns trevliga blandrashundar för övrigt är en annan sak.Varför ska det vara så svårt för någon att vänta och spara undan pengar för att sedan köpa en renrasig hund?

Det handlar ju inte om att man behöver ha MYCKET pengar för att köpa hund-man får ta den tid det tar att spara undan...och när det kommer till kritan krävs även en liten budget för oförutsedda utgifter också....oavsett renrasig eller inte.Köpesumman är fortfarande den lilla delen i sammanhanget...vänta tills du sitter i veterinärsrummet.Även ett BRA foder kostar varje månad.

Jag har också en blandras, så jag ser inte ner på blandraser. Det handlar inte om att det är sämre hundar på något sätt, det handlar om den ytterst oseriösa aveln som många naiva människor vill förklara och försvara med att det blir mycket bättre hundar, vilket det finns noll belägg för...

//E

En blandras är ju jätte bra att köpa, då dom oftast e toppen hundar!
Bara för att de är blandras behöver man inte vara oseriös, för oftast har dom röntgat och kollat sina hundar med.....
Men vist finns de oseriösa med....

Min kompis föder upp rottisar och de är helt underbara hundar!!

Tycker man inte ska lyssna för mkt på va andra säger, utan följa sitt hjärta. Hunden blir ju de man uppfostrar den till....nästan oavsett ras!!

Lycka Till!!:banana:

Senast ändrad:

*Tindra* skrev:
Bara för att de är blandras behöver man inte vara oseriös, för oftast har dom röntgat och kollat sina hundar med.....
Men vist finns de oseriösa med....

Jo tjena, hur många blandrasuppfödare röntgar sina hundar?:angel:

Tycker man inte ska lyssna för mkt på va andra säger, utan följa sitt hjärta. Hunden blir ju de man uppfostrar den till....nästan oavsett ras!!

Sådär resonerade jag när jag var liten... Som vuxen har jag förstått att det inte är sant. Mycket går med kunskap och vilja, men inte allt. Och av vilken anledning ska man resonera så när det gäller hundar? Det finn över 200 raser att välja bland. Några få är förskonade från utställningsaveln och abetas fortfarande. Det finns folk som brinner för att utveckla en specifik ras och jobbar hårt för det. Det finns sjukdomsbekämpningsprogram för att få fram friskare hundar. Varför ska man förstöra det genom att föda fram blandraser utan mening utom att valparna blir "söta och snälla"?

*Tilda* skrev:

Knappast sant.... I realiteten är det en extremt liten minoritet av blandisuppfödarna, som lägger ner det jobb och de pengarna det tar för att röntga och ögonlysa osv..

*Tilda* skrev:
Hunden blir ju de man uppfostrar den till....nästan oavsett ras!!

:smirk: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :smirk:

Om man har råd att äga en hund har man också råd att köpa en renrasig. Min hund kostar i runda slängar 600 kr i månaden och om man då planerar sitt hundköp så kan man lägga undan de där 600 kronorna per månad och snart ha råd att köpa en renrasig, väl uppfödd hund. Att spara på det viset är dessutom bra för då ser man om man verkligen har råd att äga hund.

Jag själv är en rätt pank student, men jag har jobbat extra och sparat för att kunna köpa mina hundar. Vill man så kan man. Det handlar mest om att prioritera och ha tålamod.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 983
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka