Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

karlsson skrev:
Jag har också en blandras, en kanonfin sådan. Jag är jättenöjd med honom, och hoppas att han får leva mååånga år.

Grejen är inte att jag har fått en fin hund, utan att jag har läst på och fattat att det är idiotiskt att korsa olika raser. Vad är målet med det? Och varför chansa?
hmm.. nu har mina hundar aldrig varit hundar som har varit avlade med blick på att sälgas, ej heller säger jag att jag har avlat dom. Hannibal kommer från en annan stad, ägaren till mamman å pappan hadde fått kull av mistag. 11 stk valpar, alla lika.. Det var inte nåt som dom hadde planlagt. Som dig kan jag heller inte förstå varför folk chancar med blandracer, avlar med flit på dom..
Å med att säga att du har läst på och fattat att det er idiotiskt att korsa olika raser, får mig att tolka det som om du tror att jag er ovetande, dum å inte kan läsa mig till fakta? *Tack*
Alla avlare (seriösa eller ej) på renras (og blandras, om man kan vara det =avlare alltså) tar väll en chans varje gång dom får en kull?? Dom kan ju heller inte veta exakt hur valparna blir?

Jag hade lika gärna kunnat få en problemhund, eller en sjuk hund som jag fått avliva vid två års ålder. Det hade knappast haft något med "uppfostran" eller "kärlek" att göra.:crazy:
hmm nu har jag aldrig sagt att kärlek är allt som behövs för att en hund ska bli fin.. Grunden till att jag sa det med uppfostran är ju bara för att oftas hör/ser/känner man till hundar som annars har varit kanon, som blir förstörd av ägaren.. men att det självklart oxå har att göra med hundens psyke..

Sedan så har jag även fått en ganska aktiv hund, som kräver att få aktiveras. Både fysiskt och mentalt. Som tur är har jag fallit för några aktivitetsformer såsom lydnad, klickerträning, person- och viltspår, och särskilt lydnaden satsar jag på med den här hunden, det passar både honom och mig.
Men gissa hur många av hans kullsyskon som såldes till aktiva hem? Gissa hur många som lever idag?:crazy: Inte särskilt lyckat att slumpa iväg blandrasvalpar som kommer nå en vikt på 55-65 kilogram, med en mentalitet som en aktiv fågelhund, till vem-som-helst som vill ha en snäll familjehund.
Det är det här som inte är lyckat med blandraser, särskilt av krävande sort. Parar du rottis+schäfer kan du knappast ha så stora krav på att dina valpköpare ska aktivera hundarna seriöst. För seriösa bruksintresserade personer tränar/tävlar i en klubb och väljer inte blandras.
Alla hundar har ju behov för aktivitet. Hannibal (som ex) kräver oxå en hel del, har även klicktränat Hannibal, han har gått till lydnad osv. Nu har han livet på gården till att aktivera honom, leka med hästarna på hagen osv. Detta är som oftast mer än nog för honom.
Vet hur det är när man har gjort allt för att ge sin hund ett bra, innehållsrikt liv, å hur det känns när man får reda på hur det har gått rästen av kullen.. Hannibal var en av 11, men idag lever bara halvdelen. Han hadde syskon som visade täcken på aggrisivitet, höftfel, hjärtfel osv. Detta har jag just fått veta av en flicka som hadde mycket med 5 av syskona att göra.
Att aktivera ens hund är väll heller inte ensbetydande med att delta i tävlingar osv. Man kan ju aktivera en hund på andra sätt.. som inte kräver att det är en med stamtavla.. om man så här seriösa mål med att träna hunden eller ej..

Finns tusen nackdelar med blandraser... jag ids inte dra några fler. Ville bara dela med mig av hur jag tänker på ett ungefär.
Som jag sa tidigare, så vet jag nackdelarna.. Men jag sa oxå att jag bara yttrade min mening om det.. av den erfaring jag har gjort själv..
på samma satt som du just säger att du har.. Att du valde att "kritisera" min inställning, gör ju att jag har rätt till att reagera med et svar..
Finns lika många nackdelar med alla hunraser.. om det så er ren eller ej..

prinsessfeminist skrev:
Nu räcker inte endast kärlek. :crazy: Kärleksfulla hundägare som inte fostrar sina hundar utifrån principen att en hund är en hund göre sig icke besvär med vissa raser. Så är det bara.

Om du själv får ge ett ord på vägen... vilket blir det då? :angel: :cool:

GaurdianAngel skrev:
Uj uj, här har vi inte träffat många hundraser. Fråga t.ex en Thai R.D eller Maremmano ägare om denne kan hantera sin hund med endast kärlek.

Vaddå då... jag har minsann min egen pudelpapillonpuff o grannens taxameter o moster bertas golden... så det så. :devil: :devil: :cool:

idag var som sagt mamma, pappa och syrran och tittade på henne=). Det e bestämmt heltsäkert nu. I Dec hämtar vi henne. Våran lilla Nikita eller Nikki....vi har inte bestämmt oss ännu...
jag lägger in bild på henne så fort jag fått dem fr syrran=)

nu e vi alla glada. Hon var väldigt positiv och frammåt. en busig liten gumma=) tydligen så va hon jätte snäll å busig men lugn. hoppas nu att detta ska gå bra men vår nya familje medlem!!

Det räcker med att läsa ditt kvasi-vetenskpliga bladder. Allt baserat på hörsägen och myter. Ta och läs lite riktig litteratur om avel istället och höj nivån på dina inlägg.

Lugn nu Priffe lilla, annats måste jag ju radera. Det blir ju mer jobb för mig. :D

Idén med en dagbok tycker jag låter jättebra. Om inte annat är det ett mycket användbart verktyg för en själv. Då kan man lätt se åt vilket håll hunden utvecklas, vad som går bra och vad som är lite sämre. Jag skulle gärna läsa den. Ingen här sitter ju och hoppas på att det ska gå åt skogen. Vi vill bara ge dig en chans att förstå vad det är du köper. Risken att du får en hund som inte alls är lik en rottis är stor. De pyrre-korsningar som kommit i min väg har alla varit mer åt pyrre-hållet än rottweilerhållet. De flesta har inte visat mer än några få drag av rottis-mentalitet.

Jag är också lite orolig över den människa som ni ska köpa hunden av. Det verkar inte vara någon speciellt seriös uppfödare. Kontrollera att tikarna verkligen får den vila de behöver mellan varje parning och att modertiken verkligen är med valparna ända fram tills leverans.

Lycka till!

Jag vill modifiera det där något.

Mycket kärlek och goda medfödda egenskaper så blir det bra.

Jag håller med dig om att det inte alltid är aveln som förstör en hund. Många gånger kan man ha en rätt okej hund, men med en dålig ägare som inte vet hur man hanterar hund. Okunskap är i alla lägen hundens värsta fiende.

Köper man sig en blandras där föräldrar och övriga släktingar är testade för sjukdomar och har bevisat bra mentalitet så har man självklart en mycket större chans att få en trevlig hund än om man helt och hållet köper grisen i säcken. Det räcker dock inte att bara kolla föräldrarna då mentalitet och exempelvis HD har en komplicerad arvsgång som gör att föräldrarna kan ha dåliga anlag utan att själva visa det. De ligger dolda, men har kanske visat sig hos syskon eller farfar. Därför ska man kontrollera fler individer. Det är tyvärr heller inte många som väljer att kolla upp mentaliteten på sin hund innan de sätter den i avel. En hund kan verka hur trevlig som helst, men under ytan finns mindre trevliga anlag som kan visa sig om man parar med fel partner. Det finns också hundar som genom uppfostran och träning verkar vara mycket bättre än vad de är.

Min hund är väldigt knepig i huvudet. Hon är född med extrema rädslor och grava reservationer mot människor. Rädslan visar sig dels genom att hon flyr men också genom att hon attackerar om hon känner sig trängd. Det är alltså ingen normal hund som kan tänkas ge några bra valpar alls. Dock märks det inte på henne längre att hon är så rädd och knepig. Jag har lagt ned många timmar på att få henne hanterbar och har nu hennes tokigheter under kontroll. Dock skulle hon nedärva alla dessa dåliga egenskaper till sina valpar. Det finns en hel del hundar som henne som går i avel. Den tokiga mentaliteten har maskerats genom träning, medveten eller omedveten. I många fall ser inte ens ägarna att hunden har en skruv lös. Ett litet fel hos föräldradjuret kan ge stora fel hos valparna om det vill sig illa och man råkar para med en hund som har likadant fel.

Tack!

det känns så bra när man får medhåll även omdet bara är lite=/.

Har en bild på gullungens syster/bror men får se om jag kan få in den.:love: :love: :love:

Jag vet inte så mycket om uppfödaren men han har iaf två tikar och han har haft två kullar i år. så det stämmer än så länge.

ja vi tar det en annan dag. jag kan nog lägga in en bild till helgen då jag sitter på bredband=) det går så seeegt här ute på landet=)=)

Hlsn Malin

Jadzia skrev:
Jag är också lite orolig över den människa som ni ska köpa hunden av. Det verkar inte vara någon speciellt seriös uppfödare. Kontrollera att tikarna verkligen får den vila de behöver mellan varje parning och att modertiken verkligen är med valparna ända fram tills leverans.

Lycka till!

Du Jadzia, tror du verkligen att de som valpköpare bryr sig om ifall mamman får någon vila eller inte? Skulle folk bry sig mer om hur uppfödningen ser ut och att föräldradjuren är optimala för ändamålet så skulle folk aldrig köpa blandraser (för nästan ingen blandras är optimal nog att avlas på, som du vet!) eller oseriöst uppfödda renraser heller för den delen.

Problemet är ju att folk är villiga att köpa hund snabbt, billigt och problemfritt. Tyvärr får ju det också ofta konsekvenser...

Fast allt detta vet ju du redan :P

Äh, lyssnar det inte med ena örat så kanske de gör det med det andra. :D

Faktum är att jag tror att många fler presumtiva valpköpare skulle dra öronen åt sig om de visste om den skada som för täta kullar kan ge. Ofta inriktar vi oss för mycket på att tala om riskerna med den framtida valpen, men valpköparen är då ofta förblindad av den gulliga valpen och vill inte lyssna på det örat. Då kan det vara en god ide att vädja till deras empati och förklara hur illa tikarna far som får föda kull på kull utan vila. Tar man sedan upp skadan som sker när tiken tas bort för tidigt från valparna så kanske de får upp ögonen för "uppfödarens" uppenbara misskötsel av tiekn och väljer en annan uppfödare. Ingen vill ju bidra till vanskötsel.

Nu råkar jag tyvärr ha fått information om att just denne uppfödare inte ger sina tikar tillräcklig vila. Det paras ofta vid varje löp. Jag lider med tikarna.

Jadzia skrev:
Nu råkar jag tyvärr ha fått information om att just denne uppfödare inte ger sina tikar tillräcklig vila. Det paras ofta vid varje löp. Jag lider med tikarna.

Jo så kan det kanske vara men jag vet v¨faktiskt inte å valparna e tillräckligt gamla iaf. för vi var och tittade på en tidiare kull å de föddes samma vecka som vi var där så åldern har de inne.

Jag ska inte nämna några namn men jag vet att det finns diskussioner kring denna uppfödaren på andra forum oxå.så det lämmnar jag till de som vill snacka skit om någon. Jag säger inte att uppfödaren är en ängel, absolut inte för jag vet som sagt inget om honom. Därför kommenterar jag inte detta något mera. Och skulle det vara så att någon vill disskutera det kan ni ju starta en ny tråd om ämnet!

Lilla Nikita kommer snart em till oss och vi alla längtar efter henne!
:love: :angel: :love: :angel: :love: :angel:

När ni ska hämta valpen, se till att ni får med ett friskintyg från veterinär som inte är äldre än sju dagar. Det är inte onödigt, oavsett vad någon påstår. Det garanterar att ni får med er en frisk och välmående valp hem. Kontrollera också att valpen är vaccinerad, märkt och avmaskad enligt konstens alla regler. Allt detta ska göras av uppfödaren för att ni och valpen ska få en så bra start som möjligt. Det är inte roligt att få hem en valp full med mask. I värsta fall överlever inte valpen.

De papper ni ska få med hem är alltså vaccinationsintyg, friskintyg och id-märkning. Allt detta ska ni få utan något tjafs från uppfödarens sida. Vägrar uppfödaren, åk därifrån utan hund. Då är det antagligen en verksamhet som enbart är ute efter pengar och som struntar i hundarnas väl och ve.

Förhoppningsvis har ni redan pratat om detta med uppfödaren och då är det ju inga problem.

Jadzia skrev:
När ni ska hämta valpen, se till att ni får med ett friskintyg från veterinär som inte är äldre än sju dagar. Det är inte onödigt, oavsett vad någon påstår. Det garanterar att ni får med er en frisk och välmående valp hem. Kontrollera också att valpen är vaccinerad, märkt och avmaskad enligt konstens alla regler. Allt detta ska göras av uppfödaren för att ni och valpen ska få en så bra start som möjligt. Det är inte roligt att få hem en valp full med mask. I värsta fall överlever inte valpen.

De papper ni ska få med hem är alltså vaccinationsintyg, friskintyg och id-märkning. Allt detta ska ni få utan något tjafs från uppfödarens sida. Vägrar uppfödaren, åk därifrån utan hund. Då är det antagligen en verksamhet som enbart är ute efter pengar och som struntar i hundarnas väl och ve.

Förhoppningsvis har ni redan pratat om detta med uppfödaren och då är det ju inga problem.

vaccination, chippning, avmaskning mm mm sker den 14 dec och vi hämtar henne senare i veckan. troligtvis till helgen=)

Jo det e klart att vi ska ha papperpå att allt är odentligt gjort annars blir det ingen valp=/ men så e det. vi har ju 2 andra hundar hemma så vi riskerar inget.

//Malin

MaRomer skrev:
vaccination, chippning, avmaskning mm mm sker den 14 dec och vi hämtar henne senare i veckan. troligtvis till helgen=)

Jo det e klart att vi ska ha papperpå att allt är odentligt gjort annars blir det ingen valp=/ men så e det. vi har ju 2 andra hundar hemma så vi riskerar inget.

//Malin

Är den varken avmaskad eller vaccinerad tidigare så står inte allt rätt till( och kan få allvarliga konsikvenser) och jag skulle råda dig / er att inte köpa denna valp, det kommer flera tåg.

Dessutom SKA inte friskintyget från veterinären inte vara mer än visst antal dagar gammalt ( någon som vet mer exakt ? )

Det finns fler valpar som väntar på ett hem, valpar som haft en bra start i livet och som är hanterat ( avmaskning ) på rätt sätt

Lycka till

Calazirya skrev:
Är den varken avmaskad eller vaccinerad tidigare så står inte allt rätt till( och kan få allvarliga konsikvenser) och jag skulle råda dig / er att inte köpa denna valp, det kommer flera tåg.

Dessutom SKA inte friskintyget från veterinären inte vara mer än visst antal dagar gammalt ( någon som vet mer exakt ? )

Det finns fler valpar som väntar på ett hem, valpar som haft en bra start i livet och som är hanterat ( avmaskning ) på rätt sätt

Lycka till

Hon är avmaskad innan! men jag trodde att folk fattade det på denna sidan! Den 14 dec är en onsdag och det blir alltså på lördagen vi hämtar henne. Är du nöjd nu??

Klanka inte ner. Vi ska ha henne oavsett. Skulle det vara så att hon är/blir sjuk får vi ta bort henne. Vi är iaf beredda att försöka.

Då kan jag ge dig ett annat fall som vi har räddat.

Historien om Mulle-Ior!
Ior föddes på en grisfarm för 3½ år sedan. Där gick han med sin mamma i 1½ år innan vi hittade honom. Under sin uppväxt hade han ALDRIG fått någt kraftfoder eller hö. Det kraft han och hans mamma fick var gris mat. Ni läste rätt GRIS MAT!!! Som alla vet innehåller detta foder mängder at slamprodukter från slakterier o.s.v. Ingen bra start på livet alls.
När vi tittade på Ior första gången skar det i hjärtat på mig. Han var så liten och mager. Bara en stor mage men jätteklen i hela kroppen. Hovarna var långa och osäkerheten strålade ut från honom. När man kom fram till honom stegrade han bara och ville inte alls vara med. Han mätte då ca 65 cm i mkh!!! Mamman såg ut att vara i betydligt bättre skick som tur var. Jag, min syster och pappa åkte hem. Veckan efter åkte vi och hämtade den lille. Nu till det svåra. En grimma skulle på och han skulle lastas. Grimman gick på och övertalningen började. Mamman fick följa med till transporten men där var det stopp. Ior skulle in i transporten. Då vi vsste att han aldrig skulle kunna stå bunden i transporten hade vi fixat detta. Framför bommen låg det 4 höbalar på varandra. Detta för att pojken inte skule kunna gå under bommen. Han var inte svår att lasta. Eller jo det var han egentligen, men han var så liten att pappa kunde lyfta in honom.Paniken utbrot hos den lille av att skiljas från mamma. Men när vi stängde lugnade han sig vändigt fort. Jag satt hos honom hela vägen hem till mig!! DEt är ca 2 mil från det stället till mig.
Det tog tid att bygga upp hans självförtroende men idag är han allas Gulle gris. Nu är Ior lycklig och lagom mullig (okej en aning tjock kanske). Han går tillsammans med mitt ena sto och det är bästisar. Han mäter nu runt 90 cm mkh. Ior är familjens allt och inget ska få hända honom! Till sommaren ska busungen köras in och vi får se hur det går. Än idag är det bara jag av alla som har handskats med honom som kan lyfta hans hovar. Min lille Ior!!!:love: :love:

ior_sno

ior_gras

Alla ser vel att man är en stolt och lycklig hingst!!

//Malin

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka