S
sandra_olesen
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!
Å med att säga att du har läst på och fattat att det er idiotiskt att korsa olika raser, får mig att tolka det som om du tror att jag er ovetande, dum å inte kan läsa mig till fakta? *Tack*
Alla avlare (seriösa eller ej) på renras (og blandras, om man kan vara det =avlare alltså) tar väll en chans varje gång dom får en kull?? Dom kan ju heller inte veta exakt hur valparna blir?
Vet hur det är när man har gjort allt för att ge sin hund ett bra, innehållsrikt liv, å hur det känns när man får reda på hur det har gått rästen av kullen.. Hannibal var en av 11, men idag lever bara halvdelen. Han hadde syskon som visade täcken på aggrisivitet, höftfel, hjärtfel osv. Detta har jag just fått veta av en flicka som hadde mycket med 5 av syskona att göra.
Att aktivera ens hund är väll heller inte ensbetydande med att delta i tävlingar osv. Man kan ju aktivera en hund på andra sätt.. som inte kräver att det är en med stamtavla.. om man så här seriösa mål med att träna hunden eller ej..
på samma satt som du just säger att du har.. Att du valde att "kritisera" min inställning, gör ju att jag har rätt till att reagera med et svar..
Finns lika många nackdelar med alla hunraser.. om det så er ren eller ej..
hmm.. nu har mina hundar aldrig varit hundar som har varit avlade med blick på att sälgas, ej heller säger jag att jag har avlat dom. Hannibal kommer från en annan stad, ägaren till mamman å pappan hadde fått kull av mistag. 11 stk valpar, alla lika.. Det var inte nåt som dom hadde planlagt. Som dig kan jag heller inte förstå varför folk chancar med blandracer, avlar med flit på dom..karlsson skrev:Jag har också en blandras, en kanonfin sådan. Jag är jättenöjd med honom, och hoppas att han får leva mååånga år.
Grejen är inte att jag har fått en fin hund, utan att jag har läst på och fattat att det är idiotiskt att korsa olika raser. Vad är målet med det? Och varför chansa?
Å med att säga att du har läst på och fattat att det er idiotiskt att korsa olika raser, får mig att tolka det som om du tror att jag er ovetande, dum å inte kan läsa mig till fakta? *Tack*
Alla avlare (seriösa eller ej) på renras (og blandras, om man kan vara det =avlare alltså) tar väll en chans varje gång dom får en kull?? Dom kan ju heller inte veta exakt hur valparna blir?
hmm nu har jag aldrig sagt att kärlek är allt som behövs för att en hund ska bli fin.. Grunden till att jag sa det med uppfostran är ju bara för att oftas hör/ser/känner man till hundar som annars har varit kanon, som blir förstörd av ägaren.. men att det självklart oxå har att göra med hundens psyke..Jag hade lika gärna kunnat få en problemhund, eller en sjuk hund som jag fått avliva vid två års ålder. Det hade knappast haft något med "uppfostran" eller "kärlek" att göra.![]()
Alla hundar har ju behov för aktivitet. Hannibal (som ex) kräver oxå en hel del, har även klicktränat Hannibal, han har gått till lydnad osv. Nu har han livet på gården till att aktivera honom, leka med hästarna på hagen osv. Detta är som oftast mer än nog för honom.Sedan så har jag även fått en ganska aktiv hund, som kräver att få aktiveras. Både fysiskt och mentalt. Som tur är har jag fallit för några aktivitetsformer såsom lydnad, klickerträning, person- och viltspår, och särskilt lydnaden satsar jag på med den här hunden, det passar både honom och mig.
Men gissa hur många av hans kullsyskon som såldes till aktiva hem? Gissa hur många som lever idag?Inte särskilt lyckat att slumpa iväg blandrasvalpar som kommer nå en vikt på 55-65 kilogram, med en mentalitet som en aktiv fågelhund, till vem-som-helst som vill ha en snäll familjehund.
Det är det här som inte är lyckat med blandraser, särskilt av krävande sort. Parar du rottis+schäfer kan du knappast ha så stora krav på att dina valpköpare ska aktivera hundarna seriöst. För seriösa bruksintresserade personer tränar/tävlar i en klubb och väljer inte blandras.
Vet hur det är när man har gjort allt för att ge sin hund ett bra, innehållsrikt liv, å hur det känns när man får reda på hur det har gått rästen av kullen.. Hannibal var en av 11, men idag lever bara halvdelen. Han hadde syskon som visade täcken på aggrisivitet, höftfel, hjärtfel osv. Detta har jag just fått veta av en flicka som hadde mycket med 5 av syskona att göra.
Att aktivera ens hund är väll heller inte ensbetydande med att delta i tävlingar osv. Man kan ju aktivera en hund på andra sätt.. som inte kräver att det är en med stamtavla.. om man så här seriösa mål med att träna hunden eller ej..
Som jag sa tidigare, så vet jag nackdelarna.. Men jag sa oxå att jag bara yttrade min mening om det.. av den erfaring jag har gjort själv..Finns tusen nackdelar med blandraser... jag ids inte dra några fler. Ville bara dela med mig av hur jag tänker på ett ungefär.
på samma satt som du just säger att du har.. Att du valde att "kritisera" min inställning, gör ju att jag har rätt till att reagera med et svar..
Finns lika många nackdelar med alla hunraser.. om det så er ren eller ej..