Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Homo-gen betyder lika. Hetro-gen betyder olika.

Det betyder att om alla hundar i min hunds stamtavla är 54 cm så är chansen att min hund blir 54 cm mycket mycket mycket större än om det är en stor varians i storlek. (Hårlag, färg, temperament etc)

Chansen är alltså mycket större, men självklart så förekommer det undantag. Det jag reagerade på var att du säger att man ska skaffa en hund efter vad man vill ha. Men chansen att göra det med blandrasen är ju ÄNNU mindre än om du skaffar en renrasig med ett seriöst avelsarbete bakom.

Jovisst är är chansen att veta vad blandrasen kan vara lämplig till är svårt när den är valp, det håller jag med dig om.

Men jag tänkte nog mer på om man kollar på en unghund/vuxen blandras, då kan man ju se vad man hunden har för anlag, och kan se vad man kan arbeta med den.

Jag hade turen med min hund att den kom till mig när hon var 5-6 månader, sedan hade jag henne på "foder" tills hon var 12 månader, då hade jag fått en bild av vad hon kan jobba med.

Men köper man en blandrasvalp, så är det säkert svårare att veta det med en gång.
Om man köper t.ex en labbe/schäfer, då vet man ju inte om den fått det skarpa från schäfer och kräver mkt aktivering, eller om den fått labbens jakt (apport).

Men jag håller dock fortfarande på detta att man inte med 100% kan säga om t.ex en schäfervalp på 8 veckor att denne ska bli skyddshund, det är inte alltid att det blir så.
Träning spelar viss, om inte stor roll i hur hunden blir till slut. Men det vet säkerligen du, och de flesta andra.

Tack för att jag fick veta vad homogen betydde=)

Det är ingen som sagt att man till 100% vet. Men man vet med en mycket större säkerhet. Alla kan inte köpa blandraser när det är 12 månader och fundera på vad de passar till. Man vill ha en valp som är just valp och som mest troligast passar till det man vill ha dem till.

Nej, det har jag inte påstått heller.
Jag tog mitt hund som ett exempel, jag vet mycket väl att inte alla köper hund när den är 12 månader, utan köper valp. Och hoppas på att just den valpen ska passa till det man tänkt ha den till.

moe skrev:
) men har ni otur så kan det sluta i katastrof och då är det bara ännu en hund som hamnar på tippen eller i omplaceringskarusellen.

nån ompacering blir det inte tal om...e det så att det inte skulle funka och hon slulle blir aggresiv eller nåtta annat tror jag det är humanast för alla att hon får sommna in. det kan vara grymt för vissa men det är inte säkert och vissa hundar far från hem till hem och det blir aldrig bra till slut....nej gumman fäår börja sitt liv hos oss och sluta det här...

i mon gäller det!!!:bump: :bump: :bump:

tjah nu kan jag inte säga buh eller bä till präcis den blandras som du pratar om. MEN jag har nu alltid haft den instälningen att aggresiva hundar, som oftast har haft en dårlig uppfostran.. och att det inte alltid är pga avlen som det går fel. Självklart finns det racer som blir sönderavlade, avlad till ett förmål, men om mamman eller pappan inte är aggresivt anlagd, ej heller valpen man har koll på, så är det väll inget fel i att köpe en blandras?
Jag har själv en 1/4 rottis.. resten av vovven är något av en "rondell".. hans mamma var Rottweiler, skt bernard, labradour å schäfer.. pappan var dom två sistnämnda..
Jag har alltid varit mest till blandracer, då jag själv tycker att dom som regel lever längre och dom inte har så lätt att få med sig arvliga sjukdommar.
Min hannibal är idag snart 3 år gammal, ca 63 cm över ryggen, har muskelbygning efter en rottis, humör efter labben, (svansen e 100 % rottis) å kropsbygning efter schäfern.
Det var inte prisen som gjorde att valet föll på honom.. det var hans personlighed..

dTIy0CphjVkZRL1k6JAf_12532.jpg

^^ min rottis-blandning

MaRomer skrev:
sen te det att man måste uppfostra...det låter som om jag aldrig haft hund...eller min familj..jag är uppvuxen men labrador kennel så vi vet hur man uppfostrar...nu kommer det säker nån som säger att man inte kan jämföra ladde å rottis..så jag skriver DET VET JAG!!!!

sen det me att man ska köpa en renrasig...det e ju ändå ett hästforum vi är inne på...vad tror ni irländrana består av och de svenska ridponnyerna?? jo de e korsningar..å de e offtast de som håller...nu sägger jag inte att det e så me hundar men ge oss en chans...

om ja det va bestämmt redan från början att vi skulle ha en pyrotter...jag ville bara ha lite råd.. men men jag fick visst lite mer än så...

//Malin

1) Jag är också uppvuxen med hundar, men inte pallar jag en hund av en sådan blandras som din, inte aktiveringen och jag skulle ärligt talat inte ha den blekaste aning om vad jag skulle göra när det väl sket sig å det grövsta.
Bara för att jag haft hund i mitt liv i ca 15 år innebär det inte att jag kan en massa, man måste inse sina begränsningar och välja efter sitt liv och sina intressen.
Jag gillar lata, stora, lurviga hundar, ergo -Njuffe.

2) En häst är en häst, så länge den är proportionerlig fysiskt är det istort sett skitesamma vilket avelsmaterial man använder så länge den är frisk och ser bra ut och har ett trevligt lynne, den arten är inte så utvecklad som hunden är.
Hunden är inte en Hund bara, den vallar, jagar, simmar, vaktar eller bara är -den har vissa nedärvda instinkter, kunskaper om du så vill kalla det -som den inte kan låta bli att använda.
De kunskaperna skiljer sig markant om man jämför exempelvis BC och Njuffe, de är två olika raser inom samma art, hästar kan vara av olika raser men hästen fungerar inte på samma sätt.
Det är inte ett nyttodjur -de har inte vart domesticerade lika länge och vi har inte avlat på hästarna utifrån fler krav än travhäst, löphäst, liten häst, stor häst, hopphäst....
Det går inte att jämföra hund och häst, det är likadant som att jämföra hund och katt -puckat.

3) Du fick visst råd, sen hur man tar goda råd är en annan sak.

MEN jag har nu alltid haft den instälningen att aggresiva hundar, som oftast har haft en dårlig uppfostran.. och att det inte alltid är pga avlen som det går fel.

Din inställning, ja. Men det finns fakta också.;)

Jag har alltid varit mest till blandracer, då jag själv tycker att dom som regel lever längre och dom inte har så lätt att få med sig arvliga sjukdommar.

Även här finns det fakta att kolla upp. Att första generationen blandraser kan bli "friskare" är väl allmänt känt, men har du hört talas om nästa led?:crazy:

Detta tror jag är den farligaste inställningen som en nybörjare kan ha. Tro på sig själv så mycket att man skaffar sig sina egna "fakta". Inte ens vara intresserad av vad duktiga, genuint intresserade hundmänniskor och forskare kommer fram till.

Även en stark inställning att "en hund blir vad jag gör den till" är farlig och inte alls så sann som många tror.

Trötter skrev:
Varmt lycka till med valpen. Ett ord på vägen från mig:

:love: Mycket kärlek; så blir det bra. :love:

Kram,
Trötter.

Nu räcker inte endast kärlek. :crazy: Kärleksfulla hundägare som inte fostrar sina hundar utifrån principen att en hund är en hund göre sig icke besvär med vissa raser. Så är det bara.

karlsson skrev:
Även en stark inställning att "en hund blir vad jag gör den till" är farlig och inte alls så sann som många tror.

Exakt! Jag har blivit mer ödmjuk med åren då jag insett att vissa hundar kräver minimalt med uppfostran för att passa in i familjen, medan andra ständigt behöver påminnas om vem som faktiskt är boss.

Det är både ras- och individbundet.

/Priffe med egen erfarenhet av två (mycket) olika rottweiler, ett par taxar och en dvärgschnauzer.

karlsson skrev:

instämmer till fullo.
Hade det varit så hade vi kunnat ha taxar att valla med, frallor att ställa älg med, dvärgpudel till grytjakt, labrador i tävlingspann och border collie till sällskap...
Alla raser har olika förutsättningar, att inte se hunden för den som den är och sprida "rosa fluff" kring hunduppfostran och avel tycker jag är dömt att misslyckas...

:bow: :bow:

Hänvisar även till mitt inlägg om fåravel i en annan tråd som går ut på nästan samma sak som häst vs hundavel. Och nej, det går inte att jämföra hundavel med häst-, katt- eller fåravel.

Och man ska ta råd av de som kan. Man ska heller inte tänka för mycket med hjärtat. För tänka ska man göra med, ja just det, hjärnan :D

Men jag hoppas verkligen för guds skull att det går bra med pyrottisen... :crazy:

Trötter skrev:
Varmt lycka till med valpen. Ett ord på vägen från mig:

:love: Mycket kärlek; så blir det bra. :love:

Kram,
Trötter.

Uj uj, här har vi inte träffat många hundraser. Fråga t.ex en Thai R.D eller Maremmano ägare om denne kan hantera sin hund med endast kärlek.

Den dagboken läser jag mer än gärna. Fast jag hoppar nog fram till sidan där vi får följa Dig och Din hund när den är lite över året. Därifrån läser jag gärna vidare.

hmm... nu menar jag att jag skriver, att det bara är så jag har upplevt det.. säger inte att så är det alltid. Vi har i våran familj haft både renraser och blandracer. Att jag har valt blandras och tycker att det (för mig) är en perfekt hund, gör ju inte att jag tycker att alla ska köpa det?!
Att jag har sett hur fel folk kan lära en hund att uppföra sig på, gör att jag säger som jag gör..
Eller hur dom avlar på djur som dom vet inte passar sig som familje hund, men fortfarande sälger dom som sådanna, det är ju bara min uppfattning..

Det jag skrev om sjukdommar, kommer sig av att min närmaste familj (kusiner som avlar osv) har renras, av Irlänsk Varghund osv, och har sett hur avel kan förstöra en ras.. MEN: vet nog ganska väl att blandraser lider av samma fel som renraser..!!

skrev bara min mening till frågan.. hur jag hadde uppfattat det att ha blandras (och renras för den skullen)..

Det räcker att titta på dom som har BC och försöker hantera dom med endast kärlek :angel: (även om det funkar i vissa fall) Om inte annat så skulle jag vilja se den som försöker hantera min hund med enbart kärlek.. :crazy:

Senast ändrad:

Jag har också en blandras, en kanonfin sådan. Jag är jättenöjd med honom, och hoppas att han får leva mååånga år.

Grejen är inte att jag har fått en fin hund, utan att jag har läst på och fattat att det är idiotiskt att korsa olika raser. Vad är målet med det? Och varför chansa?

Jag hade lika gärna kunnat få en problemhund, eller en sjuk hund som jag fått avliva vid två års ålder. Det hade knappast haft något med "uppfostran" eller "kärlek" att göra.:crazy:

Sedan så har jag även fått en ganska aktiv hund, som kräver att få aktiveras. Både fysiskt och mentalt. Som tur är har jag fallit för några aktivitetsformer såsom lydnad, klickerträning, person- och viltspår, och särskilt lydnaden satsar jag på med den här hunden, det passar både honom och mig.
Men gissa hur många av hans kullsyskon som såldes till aktiva hem? Gissa hur många som lever idag?:crazy: Inte särskilt lyckat att slumpa iväg blandrasvalpar som kommer nå en vikt på 55-65 kilogram, med en mentalitet som en aktiv fågelhund, till vem-som-helst som vill ha en snäll familjehund.
Det är det här som inte är lyckat med blandraser, särskilt av krävande sort. Parar du rottis+schäfer kan du knappast ha så stora krav på att dina valpköpare ska aktivera hundarna seriöst. För seriösa bruksintresserade personer tränar/tävlar i en klubb och väljer inte blandras.

Finns tusen nackdelar med blandraser... jag ids inte dra några fler. Ville bara dela med mig av hur jag tänker på ett ungefär.

det e klart men jag e inte den som sitter på ändan hela dagen så vi ska nog kunna sysseldätta den,...sen borv vi på egen gård på klnadet så det ska nog bara gå bra...

kul att det finns vissa positiva personet till blandrasen iaf!!!

jag ville inte veta vadfolk tycker jag ville ha tips å lite andra korsningar å bilden...men men ni läste vel mellan de rader jag ointe kunde se.....=/

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka