Sv: Rottweiler-Vill veta allt!
*lånar knapp*
Dessa blandisinlägg verkar ha en förmåga att aldrig kunna föras normalt. Dom spårar alltid ur (det kanske finns undantag men dom går att räkna på en hand), varför är det så?
Det är precis som med travartrådarna, de spårar alltid ur. Jag har faktiskt inte läst en enda tråd utan att det gått käpprätt åt skogen.
Men vad är det som gör att just blandras-trådarna spårar ur?
Vad är det som stör folk så att det blir "forumbråk"?
Är det att hunden/arna det handlar om inte är rasrena med stamtavla? För nu har ju rasrena hundar UTAN stamtavla börjat få folk att se snett.
Är stamtavlan superviktig?
Visst är det kul att kunna söka på sin hund släkt, men det kan man säkert även göra på sin blandis om man bara ger sig f-n på det
Visst, det är viktigt med hd/ad-statusen på hunden, man vill ju inte att ens hund ska få fel på leder och lida!
Men även på blandis går det att fixa, även om det inte går ända bak till gammelmormors mormor. Men om man har fått en frisk, normal hund, blandras, stamlös eller stamtavla, så är väll ens hund huvudsaken?
Är det inte den vi skall leva med och inte stamtavlan eller förfäder?
Sen är vissa korsningar inget man bör eftersträfa, och att en eller två individer ur specifika korsningar blir lyckade, behöver inte det betyda att ALLA blir sådana.
Min hund, är en rottiskorsning, när det sedan är schäfer i henne också så brukar de flesta backa.
MEN, hon har även bernersennen i sig, en hund känd för att ha ett bra lynne. Och det stämmer på de sennens jag träffat. Och det är i från sennen hon fått sitt stabila lynne.
Hon har aldrig huggt eller gjort utfall, vare sig mott människa eller djur. Utan hon är väldigt vänlig. Och då har just hon blivit lyckad i denna kull, men jag vet inte hur det står till med övriga syskon.
Hennes föräldrar ska jag träffa, så jag får se hur de ser ut och hur de är. Jag vet endast vart hennes föräldrar bor, så det är spännande.
Jag köpte henne inte från uppfödaren, utan jag köpte henne i andra hand, av en tjej som inte klarade av henne.
Och det förstår jag varför. Hon är en krävande hund, hon vill ha jobb att göra. Både fysiskt och psykiskt, annars är hon inte lycklig.
Och det har hon fått nu när jag haft henne och då kommer hennes riktiga "jag" fram.
När hon kom var hon en frustrerad, understimulerad, växande 6 månaders hund, och allt hon ville var att bli sysselsatt!
Och det fick hon och en helt ny hund växte fram ur henne. Hon kom ut ur sitt skal. Och det är jag glad över att hon kom fram
Jag vet inte om jag skulle kunna köpa blandrasvalp, för jag vet inte hur de blir med olika korsningar.
Men det är samma med renras, vajre valp är inte programmerad att vara exakt som mamma eller pappa. Uatn de är individer, inte robotar!
Jag har en god vän, vars schäfer-valp, den kräver verkligen MYCKET!
Hon kan bara hugga en när man klappar henne, och med den käken gör det ooont! Och trots tillsägningar av ägaren, och t.o.m nedslängningar ner i golvet/marken, är hunden uppe lika fort med tänderna. Och denna hund är ändå snart 9 månader, då borde man veta vad man får göra och inte. När den hunden blir vuxen, då kommer detta beteende vara rent av farligt!
Hur denna hund är har fått mig att börja avstå från schäfer, om hon är sån är då alla schäfrar såna?
Nu blev inlägg något långt, men jag hade mkt att säga (skriva) och hade tid nu
Nu är inte någon "blandras är bäst" men jag är inte heller "renras är bäst", utan jag ser hunden som individ, och det borde fler göra istället för att bara köpa en valp/hund för att den är söt/ser farlig ut osv.
Utan titta istället på v a d du vill ha din hund till. Vill du ha en hund som kan jobba, eller en soffliggare?
Det finns hundar till allt, på både gott och ont.
Men, jag älskar min hund, trots saknaden av stamtavla, och jag tror att alla här inne älskar just sin hund, och har valt den för de ändamål den ansett vilja ha hund till.