Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Love_travare skrev:
För nu har ju rasrena hundar UTAN stamtavla börjat få folk att se snett.
Är stamtavlan superviktig?

Ja, stamtavlan är superviktig. Inte för att det gör hunden finare eller bättre i sig, utan för att stamtavlan ger möjlighet för valpköparen att själv ta reda på fakta om sjukdomar och mentalitet bakåt. Det är ärftliga saker som har stor betydelse för hur trevligt ditt hundägande kommer att bli. Dessutom ger hunddata möjligheten att söka upp fler avkommor till de tilltänkta föräldradjuren och valpköpare från tidigare kullar hos uppfödaren. Det ger mer makt åt valpköparen som - om de vill och ids - kan ta reda på fakta och inte behöver enbart lita till uppfödarens lovsånger över sin kull.

En blandras förlorar snabbt sin spårbara bakgrund, men behåller den i sin genuppsättning. Två friska hundar kan ge en hel kull med sjuka valpar bara för att man inte vet vad det ligger för anlag i generna. DET och det faktum att många blandraser mixas i krockande mentala kombinationer gör att avesionen mot blandrasavel är så stor. Hur stor del gravt defekta hundar kan vi tåla? 2%? 20%? Jag menar, om 80% blir rätt OK hundar behöver vi kanske inte bry oss om de 20% där allt går åt h-vete? Eller...?

Personligen anser jag att all avel skall ske med artens bästa för ögonen. Hos hundar har vi olika användningsområden och typer, vilket är bra för då finns det något för alla (så länge de är bra hundägare öht) De rasrena hundarna har fördelen av rasklubbar och utbyten/samarbeten uppfödare emellan + att det finns ett offentligt register. Det garanterar inte att alla uppfödare av renras är vettiga människor med sunda och etiskt bra åsikter och handlingar - MEN det gör att man själv kan kolla och utvärdera.

Mvh,
Duvan

Utan titta istället på v a d du vill ha din hund till. Vill du ha en hund som kan jobba, eller en soffliggare?

Problemet är väl just det. Hur ska man veta vad man kan ha hunden till? En om förälder har ett vallanlag och en förälder inte. Hur ska jag då som valpköpare veta...? Vill jag valla? Hur vet jag att hunden vill och tvärtom.

BC var uppe i tråden innan. Medelstor och lättlärd (som alla vill ha). Sen korsar man den med en annan hund för att få mindre stress och aktivitetsbehov. Det är så man ser på dessa BC-korsningar. Å hur går det? Blir det exakt så? Blir det en hund som jobbar som BC:n eller blir det en soffliggare som den andre fläldern? Det vet du ju inte. Ju mer homogena föräldrarna är, ju mindre varians blir det och ju lättare kan du veta vad du får.

Korsar du två jätteolika individer i samma ras så får du även där en stor "felmarginal" och chansen att hunden hamnar hos helt fel ägare ökar...

Jag har (haft) två hundar efter samma pappa och två hundar efter samma mamma. Genom att jag kännder linjerna och föräldrarna bra, även många halvsyskon så måste jag säga att förväntningarna på valparna har stämt otroligt bra överens med resultatet. Med sista hanen så ville jag ha en ännu vekar och förigare hund. Jag visste ju vad mamman lämnat i kullen innan och jag måste väl säga att det slagit ganska så exakt väl in. Jag har verkligen fått det jag har köpt!

haha, där va väl du rolig :rofl: varför skall ja ta åt mig av någon som tycker den är duktikgare än alla andra? Förstår att de är jobbigt för dig att ja inte håller med dig i allt du säger;) PÅ just detta forumet hund är de verkligen en sorts folk för sig.. det är så typiskt.. "den ena är duktigare än den andra"

Folk som anser sig vara bäst på precis allting varför måste man va så noga med att komma på kant med alla?

Varför inte bara acceptera andras tycke och åsikter? Om du nu anser dig vara så duktig så varför inte bara va stolt över det då?

Ja anser nämligen mig själv också vara relativt duktig när de gäller hundar men inte försöker ja hoppa upp på några höga hästar för det:) Sen så är det så att jag accepterar andra människor det gör tyärr inte många andra här inne ocfår du inte glömma att det är väldigt lätt att skaffa sig en skev uppfattning av någon bakom en skärm. Det är få människor här inne som accepterar andra människor och särskilt inte du:eek:

alla har vi väl olika erfarenheter? Om du tycker ja är en skitstövel / dålig människa så varsågod det bjuder ja på:) Förstår bara inte hur i herrans namn du kan uttala dig på ett så dåligt sätt som om du gör när du varken vet vem ja är eller har den minsta suck om mina kunskaper.

Och där är skillnaden mellan dig och de som verkligen kan något om avel. Du har åsikter, de har fakta.

tack för diagnosen :rofl: :rofl: du vet inget och då menar ja verkligen INGET när de gäller min fakta

Hade du lagt så mycket tid, pratat med så mycket av etologi-eliten om just en av de varianter av blandningar som du nu väntar hade du nog inte sagt att jag satt på höga hästar...

Att man inte inser att man kan avla fram valpar som föds totalt shizofrena och aldrig kommer funka ordentligt bara för att "blandraser är fina och de är bäst *älska*", då ska man inte sitta och påstå att andra har fel.

Var bor du?? Kan skicka Bella till dig omedelbart, det är bara det att hon kommer mala sönder allt du möter, hon är nämligen inte riktigt stabil pga sin totalt opassande blandning...

//E

Jadzia skrev:
Ingen som vill para med en rottweiler som är belastad med extrema rädslor då?
Hon har både LBP och HD C, men om vi korsar så försvinner det förstås. Att hon är rädd för i princip allt och har grava reservationer mot människor gör inget heller för alla blandisar blir ju så trevliga. :smirk:

Någon som känner sig manad? :D

I'm in!

Min trygga dvärgschnauzerhane vore toppen för din tik! Han ser bra ut och fäller inte.

Självklart får vi trevliga brukshundar i mellanstorlek som inte fäller är lite taggade pga mammans ehhh.... uppmärksamhet på farliga saker och pappans stabila grundtemperament.

Den ultimata famile/bruks/soffhunden alltså. universalmodell.

/Priffe som faktiskt är den enda som har ett riktigt vettigt förslag. :D

*pöh* Precis som att vi andra inte har det... Men fanken vad trevliga valpar det skulle kunna bli med min trevliga tjej :D (Den som är trevlig på riktigt alltså!! ;))

Tippan skrev:
*pöh* Precis som att vi andra inte har det... Men fanken vad trevliga valpar det skulle kunna bli med min trevliga tjej :D (Den som är trevlig på riktigt alltså!! ;))

Ja, men du skulle aldrig kunna skriva "bra för allergiker" på Bl***et.

Pilutta dig! :p

Slå det om du kan? ;)

phu..det blev en störe tråd än jag tänkt mig.

Nu är det iaf bestämmt. på lördag åker mina föräldrar och kollar på en liten tik. Vi ska ha henne om hon inte visar nån "ovilja".

Om det blir bra eller inte det får vi se. Men jag kommer att skriva dagbok om den lille för att se vilka som har rätt och vilka som har fel... dagboken kommer att ligga på denna tråd om det finns nån som vill läsa.

sen te det att man måste uppfostra...det låter som om jag aldrig haft hund...eller min familj..jag är uppvuxen men labrador kennel så vi vet hur man uppfostrar...nu kommer det säker nån som säger att man inte kan jämföra ladde å rottis..så jag skriver DET VET JAG!!!!

vi har även haft andra blandraser och min syster har en shablador..å vi en liten pudel=)=) både min mamma å pappa är uppvuxna med hundar. mamma hade en snktbernad innan hon träffade pappa=)=)...
så vi kan det me hundar...nu säger jag inte att vi kan det me rottis men vi vågar iaf försöka..

sen det me att man ska köpa en renrasig...det e ju ändå ett hästforum vi är inne på...vad tror ni irländrana består av och de svenska ridponnyerna?? jo de e korsningar..å de e offtast de som håller...nu sägger jag inte att det e så me hundar men ge oss en chans...

om ja det va bestämmt redan från början att vi skulle ha en pyrotter...jag ville bara ha lite råd.. men men jag fick visst lite mer än så...

//Malin

sen det me att man ska köpa en renrasig...det e ju ändå ett hästforum vi är inne på...vad tror ni irländrana består av och de svenska ridponnyerna?? jo de e korsningar..å de e offtast de som håller...nu sägger jag inte att det e så me hundar men ge oss en chans...

Jag tycker det är stor skillnad på hundar och hästar och så även med korsningar/blandraser så det var en konstig liknelse. Som du redan vet ÄR det stor skillnad på rottis och labrador men det är inte riktigt det som är grejen här. Det folk menar är att blandningen rottis/pyreneér är en katastrofal mix då det är två väldigt starka hundar med stora behov. Och den stora frågan är om ni är medvetna om vad ni ger er in på och hur mycket jobb det kan kräva från er sida. Det handlar inte så mycket om uppfostran som om ett bra ledarskap och personligen förstår jag inte var man vill komma med denna blandning. Uppfödarna är ju uppenbarligen totalt oseriösa som mixar dessa två hundtyper. Tragiskt men sant :smirk: . Har ni tur så blir det inga problem med hunden (vilket jag verkligen hoppas för er skull) men har ni otur så kan det sluta i katastrof och då är det bara ännu en hund som hamnar på tippen eller i omplaceringskarusellen. Hade folk bara avlat med sunt förnuft skulle aldrig dessa diskussioner bli aktuella...

Fast den dagboken är knappast intressant de första 9-12 månaderna! Vilka vapar är det problem med? Inte så många förhoppningsvis...

Öh för 50 papp så skulle jag LUGNT göra det!

Mina allergiska kompisar tål faktiskt mina hundar rätt så bra. Så bra att de blir förvånade... Jag vet inte vad det beror på. En tanke har varit att de har så fet och tät päls så att allgergeneran inte hoppar omkring så lätt. Sen ser jag till att det är dammsuget och att hundarna håller sig lugna och inte yrar omkring... Tja vem vet :D

Senast ändrad av en moderator:

jag har två vänner varav en hundägare som får stora utslag av att ta på L. men ingen har fått problem med andningen än så länge i alla fall.

Jag får utslag av deras spröt de har under hakan och på halsen. De får de inte gnida emot mig!!

Varmt lycka till med valpen. Ett ord på vägen från mig:

:love: Mycket kärlek; så blir det bra. :love:

Kram,
Trötter.

Men om man, innan man bestämmer sig för att bli med hund, kollar upp ”Vad vill jag göra med min hund?” så ha rman oftast en bild i huvudet vad för typ av hund man vill ha.
Vill man ha en vallare, ja då skaffar man lättast en vallhund då de är avsedda för just det.

Men är hunden en blandras, ja då är det svårare att veta precis vad man får, det stämmer.
Men det är inte alltid att man vet precis vad man får när man skaffar renras heller.

Jag hade en bc-tik innan, och hennes intresse för att valla var noll. Visst kunde hon jaga fåren och katterna, men hon vill inte ”jobba som vallhund”. Trots att vi hade ute en som hade vallhundar som skulle kolla vad ”problemet” var, så sa han att hon verkade inte ämnad för vallning :(

Så vi började med lydnad och andra sätt att aktivera henne istället. Men, bc som hon var, så skulle hon egenteligen ha viljan att valla men hade det inte. Så man vet inte med 100% vad man får för anlag i renras heller.
Sen att det är lägre chans att man vet på blandras, det är ju inte konstigt med tanke på att det är fler raser att ta hänsyn till.

Sen en annan sak, vad menas med homogena? Är det hur två hundraser är lika varandra?:confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna