Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Men du, det handlar inte om att rädda valpar, varken den här eller någon annan. Köper man en valp i sufte att rädda den så orsakar man bara större skada. Förvisso har man då räddat just den specifika valpen, men i gengäld kan nu uppfödaren föda upp fler valpar under lika dåliga förhållanden. Därför ska man under inga omständigheter betala pengar för misskötta valpar. Då underlättar man bara att verksamheten fortsätter.

Mitt hjärta blöder också för misskötta djur av alla de slag, men jag vägrar köpa loss dem därför att jag vet vad pengarna kommer att gå till. Jag vill inte bidra till fortsatt handel med misskötta valpar.

Men SNÄLLA du behöver inte använda en otrevlig ton :crazy:

Hon är avmaskad innan! men jag trodde att folk fattade det på denna sidan! Den 14 dec är en onsdag och det blir alltså på lördagen vi hämtar henne. Är du nöjd nu??

Eftersom du skrev Torsdagen den 1 december följande :
vaccination, chippning, avmaskning mm mm sker den 14 dec och vi hämtar henne senare i veckan. troligtvis till helgen=)

Så läste jag bara vad som stod och om du läser det själv så är det självklart att man tolkar det som om ni skulle ta hem valpen mellan 5-11 december och att vaccination, chippning och avmaskning skulle ske Onsdagen den 14 december alltså efter att ni hämtat valpen..

Jag misstror inte er som ägare och klankar inte ner ( vart du nu fått det ifrån ) men jag misstror STARKT uppfödaren som varken chippat den eller vaccinerat den innan ni hämtar den.

Jag skrev även Lycka till, men du tolkar visst allas inlägg som nedvärderande !

Calazirya skrev:
Men SNÄLLA du behöver inte använda en otrevlig ton :crazy:

Eftersom du skrev Torsdagen den 1 december följande :
vaccination, chippning, avmaskning mm mm sker den 14 dec och vi hämtar henne senare i veckan. troligtvis till helgen=)

Så läste jag bara vad som stod och om du läser det själv så är det självklart att man tolkar det som om ni skulle ta hem valpen mellan 5-11 december och att vaccination, chippning och avmaskning skulle ske Onsdagen den 14 december alltså efter att ni hämtat valpen..

helt fel!! hon blir chippad o allt innan vi hämtar henne... detta sker den 14 dec..och vi ska häm,ta henne helgen EFTER alltdså på lördagen!!

Men nu ska vi hämta henne redan på fredagen efter=)....

Jadzia skrev:
Men du, det handlar inte om att rädda valpar, varken den här eller någon annan. Köper man en valp i sufte att rädda den så orsakar man bara större skada. Förvisso har man då räddat just den specifika valpen, men i gengäld kan nu uppfödaren föda upp fler valpar under lika dåliga förhållanden. Därför ska man under inga omständigheter betala pengar för misskötta valpar. Då underlättar man bara att verksamheten fortsätter.

Mitt hjärta blöder också för misskötta djur av alla de slag, men jag vägrar köpa loss dem därför att jag vet vad pengarna kommer att gå till. Jag vill inte bidra till fortsatt handel med misskötta valpar.

jaha nu citerar jag mig själv på dit jag ville komma med denna tråden:
"
Är de lättlärda? Någon som har dem med sig när ni rider? Jag brukar ha med mig min kompis hund. En shablador. Världens gulligaste=)=)

Gärna bilder på olika korsningar oxå=)=)=)"

har ni något annat att säga från och med nu så skapa en ny tråd där ni kan disskutera olika uppfödare. vilket man inte får göra vad jag vet??....

jaha det var vel det. ja återkommer förhoppningsvis om en vecka med det första dagboksinlägget=).

Senast ändrad:

Du ser ur lätt man missförstår varann på ett forum, därför är det ytterst viktigt att formulera sina inlägg väl..

Sedan kan jag inte låta bli att komentera att du "kräver" att vi ska starta en ny tråd om vi vill diskutera något som inte faller dig i smaken.

Det är just förändringen i trådarna som är tjusningen med ett forum, självklart vill man ha svar på sina frågor men man får som sagt räkna med att tråden tar en annan vändning...

Lycka till med valpen, hoppas ni ger den ett gott och händelserikt liv

Jag har svarat på din fråga om det är en lättlärd hund och svaret är att du ska inte förvänta dig en hund som är enkel att dressera. Sannolikt är att du får en hund med stor egen vilja som helst gör som den själv vill.

Nu har jag läst den här tråden från början till slut.
Jag har bara en fråga till Maromer: Varför? I denna tråden (oavsett om du ville eller inte) så har det ringt stora varningsklockor för den här korsningen och inte minst om uppfödaren.

Jag tänker inte uttala mig om korsningen eftersom jag inte vet så mkt om raserna annat än vad de använts till.
Om det nu har kommit fram att uppfödaren är totalt oseriös och driver en valpfabrik, varför ska ni då just ha denna hunden, Ni gynnar ju bara uppfödaren och tikarna bli ännu mer lidande? Är inte risken stor att det då även är inavel eller att han avlat på olämpliga hundar?? Ni kommer omöjligt kunna rädda alla djur som far illa. Även om jag beundrar de som gör vad de kan...
Självklart så förstår jag att det är jätte svårt att släppa en liten valp som man kärat ner sig i, men man måste tänka med hjärnan, inte med hjärtat...
Det finns väldigt mkt duktigt folk i de här hundforumet, så varför inte lyssna på dom. Man kan lära sig väldigt mkt på det!

Jag hoppas/vill inte att du inte tar detta inlägg negativt och jag önskar er verkligen lycka till och hoppas att allt går bra.:)

Nu är gumman äntligen hämtad.

Alla papperna är i ordning å chippet på plats=).

Vi e så glada i familjen. Hela resan hem satt hon i mammas knä. Sov och busade om vartannat. Lilla gumman e en liten busunge.

Det var spännande att komma till ett nytt ställe och kattungarna är hennes favorit leksaker=). När man inte sover eller äter så busar man med dem. Även min stora hankatt är intressant. Han puffar på henne och vips så ligger de i en hög på golvet. Men han bara ligger där och spinner och gumman buffar tillbaka.

De e sä söta. Fast gumman e mindre än honom.

I jul kommer min syster med de andra två hundarna. Vi får se vad den äldre säger om nykommlingen=).

Namnet är lite värre. Vi har ändrat oss tusen gånger. Varit inne på Freya,Nikita, Stella, Diva mm mm. Det finns så många fina namn. Man ska bara hitta ett som passar henne.

I morgon ska jag komma hem och gosa med henne. Hon ska få sitta i mitt knä så mycket hon vill. Mamma sa att hon följer efter henne som en svans. Lilla gumman!

Jag längtar.

Detta var "vårat" första dagboksinlägg och fler kommer det bli.

Guardian Angel: Visst skulle vi kunna betalat 8000:- för en renrasig. Och jag skulle kunna ha köpt en renrasig nordsvensk. Men vet du. Jag hade bara 1000:- då och jag har aldrig ångrat mit köp av häst. Sam är det bästa som har hänt och idag e han 6 år gammal å vi ska ha många fina år tillsammans! Du menar alltså att bara för att jag inte hade råd att lägga 10 000:- på en renrasig nordis så borde jag inte ha häst? Det är inte där problemet ligger. Jag var 12 år och hade inte mer pengar men jag kunde köpa min drömhäst iaf. Pappa ställde upp och betalade alla övriga kostnader. Jag skulle bara betala själva hästen. Nu är vel inte fallet så i detta då hunden är familjens. Men bara för att man inte ha får att lägga pengar i klump summa betyder det inte att man inte borde ha det djuret.

Jag vet man ska inte jämföra nordsvenskar å rottisar. Men jag e bara så glad.

Kramar på er alla och God Jul och Hott Nytt År!

Du har ingen bild på din valp så man får se hur den ser ut? Vad heter hon?

Lycka till med din valp!

Love_travare skrev:
Du har ingen bild på din valp så man får se hur den ser ut? Vad heter hon?

Lycka till med din valp!

tyvärr inte nu men i helgen kommer det förhoppningsvis bli lite bilder.

Gumman våran heter Diva=)

Lycka till med hunden!;)

Kom ihåg att många som skrivit i den här tråden är både godhjärtade och hundkunniga. Ta inte all kritik på fel sätt, utan inse att du förmodligen kommer att få en rätt så krävande hund. Gå kurser och be om hjälp om du är osäker.

Rottweiler kan bli lika bra stallhundar och sällskapshundar som vilken annan ras, det hela handlar bara om hur man uppfostrar dem. Min kompis har en rottweilerchampinion-hane, och han är världens gulligaste, men behöver mycket mental träning, t.e.x lydnad, och skydd och sådant. Är inget fel att köpa blandraser, får ofta det bästa av alla "världar" då, men man ska passa sig lite för vilken blandning. T.e.x rottweiler/pittbull kanske inte är så jättesmart, men även dem kan bli jättebra hundar:) Rottweiler/schäfer har jag hört ska vara en bra kombination :)

ja tar allt dom sägs med en nypa salt ¨vi e etnhå¨rda¨på att inte hälsa på¨henne innan vi tagit av oss tex ytterkläderna.. hon ska lära sig att vänta... sitta ner innan hon får maten och säger nej om hon gör något som är fel..redan nu vet hon att man inte får gå in i tv rummet....en lättlärd liten dam...

vi hoppas på det bästa.

Ja nu har julafton varit och Diva har skött sig perfekt. I fredags hämtade vi min syster, hennes sambo och hundarna. Oj vad det va bus i huset när vi kom hem. Tessi (toy pudel) tyckte det var mindre roligt me en valp i huset. Hon e ju större än tessi... Så e Tessi 11 år så det va inte så mycket lek där inte. Men hon satte diva på plats=). Inget bus där.

Med Tirill var det andra bollar. tirill är en Schäferkorsning på 8 månader=). Gissa om leksakerna flög runt=). I början var det lite försiktiga å diva visade mest sig underlägsen. Men framåt lördagen blev det bättre och nu busar de tillsammans. Det tråkiga är att Tirill ska åka hem me husse å matte i mon=/. Diva blir alltså ensam med tråkiga Tessi=). Men min kompis har en bernersennen på 3 månader som vi ska hälsa på när diva vuxit till sig lite.

ang aggresivitet har vi inte märkt något alls. hon är jätte go helt enkelt. Har bilder men inte vi denna dator=/. Vi hoppas att diva fortsätter som hon gör.

Vår alldra första rottis som vi alla avgudar.

Och ja för de som undrar. hon har varit med i stallet en gång å det var spännande. Nu har vi ju eget stall men det e kul. hästarna nosade nyfiket på henne å fortsatte äta.

Lilla Diva. Vi älskar dig så!

Först och främst, det är ingen rottis du har så var vänlig och sluta kalla hunden för det. Det gör mig något irriterad då folk kallar sina blandraser för rottisar då de ofta inte alls fungerar som rottisar gör. Det förstår dock inte vanligt folk utan allt skit som dessa blandraser hittar på får rasen rottweiler ta på sig. Det är något som min ras inte behöver i dagsläget. Kalla hunden för vad den är istället, en rottis-korsning.

Om det finns överdriven skärpa i hunden kommer det inte att märkas förrän hunden är runt 18 månader. Det är inte förrän då som skärpan verkligen utvecklas. Det som är intressant att titta på när hundne är valp är hur tillgänglig, nyfiken och framåt den är. Om valpen skyggar för främlingar, reagerar nervöst på höga ljud och lätt blir skrämd så ska man börja med förebyggande arbete redan nu. En hund som är rädd som vuxen är inte rolig och skyggheten kommer inte att försvinna av sig själv. Snarare så blir det bara värre om man inget gör.

Om Diva för tillfället hälsar glatt på alla och har attityden att "här kommer jag" så är allt väl. Buller och skrammel ska nyfiket undersökas och vid tillsägelser ska man se att hunden tydligt visar sig underlägsen. Då har man en bra start.

Jadzia skrev:
Först och främst, det är ingen rottis du har så var vänlig och sluta kalla hunden för det. Det gör mig något irriterad då folk kallar sina blandraser för rottisar då de ofta inte alls fungerar som rottisar gör. Det förstår dock inte vanligt folk utan allt skit som dessa blandraser hittar på får rasen rottweiler ta på sig. Det är något som min ras inte behöver i dagsläget. Kalla hunden för vad den är istället, en rottis-korsning.QUOTE]

EXAKT!!!:bow: :bow: :bow:

Jossan80 skrev:
Rottweiler kan bli lika bra stallhundar och sällskapshundar som vilken annan ras, det hela handlar bara om hur man uppfostrar dem. Min kompis har en rottweilerchampinion-hane, och han är världens gulligaste, men behöver mycket mental träning, t.e.x lydnad, och skydd och sådant. Är inget fel att köpa blandraser, får ofta det bästa av alla "världar" då, men man ska passa sig lite för vilken blandning. T.e.x rottweiler/pittbull kanske inte är så jättesmart, men även dem kan bli jättebra hundar:) Rottweiler/schäfer har jag hört ska vara en bra kombination :)

åååh herregud hur F*N kan du skriva detta!

Bara för hunden är champion så är den gullig fine det köper jag, men är hunden inte menatalt rätt så ska det väl ändå inte köras i skydd, det är det sista den ska göra ska jag be o få tala om för dig där om nånstans krävs det blans o harmoni annars kan du få en farlig hund...

sen vart kan du visa mig att en blandras blir friskare o sundare o får det bästa av bägge för det är inte bevisat att så är fallet.

Rottweiler ska inte blandas alls så det är ingen bra idé o blanda den me schäfer.

det finns ca 250 hundraser nån måste passa så är det bara, men är det plånboken som styr det bara då ska man ta sig en funderare om man har råd o ha hund övrehuvudtaget.

(Har inte läst hela tråden) Förstår inte varför Du ens lade ut tråden med frågor och önskemål om synpunkter? Du verkar ju redan ha bestämt dig, trots att flera personer med mycket erfarenhet av rottisblandningar har avrått dig från köp.

ok ja ska skriva r.k om det stör folk=) men en sak undrar jag...min
pållee fjording/nordsvensk...om ja skulle säga detta varje gång skulle det bli jobigt han ser ju ut som en fjording.....frågar folk så svarar ja att hane korsnig... okej dålig jämförelseskit i den =)

hon hälsar glatt på folk å e inte rädd för "buller å skrammel".

ako: anledningen till att ja la ut tråden vaför att jag ville ha lite tips. jag skulle ha lagt ut den oavsett val av hundas. pengarna spelade vel inte så jättestor roll just vid detta hundköpet. har man råd att köpa en toy pudel kan man nog lägga på en renrasig oxå...men denna gången blev det inte så=). Vi fick Diva å det e vi glada för.

skriver vel lite mera när hon e äldre så får denna tråden kyla ner lite då.....omja ommer ihg det vill säga. kan hända att ja startar en ny tråd om inte alla blir arga igen=/

kramar

Hoppas verkligen att föräldrarna var hd-röntgade och att du i såfall fått se de intygen.Att köpa en blandras av dessa raser kan bidra till mer tårar än glädje om du har otur.

Dumt att du inte lyssnade mer på Jadzia som känner rottweiler rasen både utan och innan.

Känner själv en som har en korsning mellan Pyrené och kuvaz...och det är INGEN LÄTT gosse...kan ju tala om att där är det HAN som BESTÄMMER! Har själv haft en Kuvaz...de må se ulliga och gulliga ut men de har en rejäl skärpa.

Ja du milde tid vilken korsning du skaffat dej...visst finns det undantag...men sunda förnuftet säger "ajabaja" från att skaffa en SÅN korsning.

Nästa gång du skaffar hund...ta dej tiden att spara...för att köpa en renrasig hund hos en erkänd och duktig uppfödare som följer allt efter normens alla regler.Då kan du oftast få tips och råd livet igenom vad det gäller hunden och hundens beteende-en bra uppfödare ställer alltid upp och svarar på dina frågor.Du vet också att valpen är omsorgsfullt uppfödd.

Jag önskar dej dock Lycka till...

*Anneli som inte för så länge sen hade en kompis som fått avliva sin korsning alldeles för ung pga av hd problem*

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 983
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka