Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Parar man två raser med samma rassjukdommar tex hd/ad fel osv så innebär det inte att valparan ablir friskare.
PÅ en renras så kan man som valpköpare själv kontrollera hur förädrna, farföräldrarna,sysskons, syskonesn valpar osv har för status.

Jag är inte blandisägare och har aldrig varit. Jag säger bara att jag tror många resonerar så. Vem är det som är gråstenen här :angel:

Jag skrev att jag sett båda varianterna på både renrasiga och blandrashundar. Jag skulle aldrig köpa en blandrashund av en blandrasuppfödare. Och definitivt inte en rottiskorsning.

Senast ändrad:

Gnist skrev:
Det är inte blandraserna och deras ägare vi inte gillar, utan de oseriösa människor som korsar raser kors och tvärs utan koll på höfter, armbågar, patella, perthes, pra, katarakt osv Endast för att tjäna pengar.
Seriöst alltså hur många blandisuppfödare kollar sådant?

Nyfiket undrat: Ni som köper billiga blandrashundar utan riktig koll på vad det egentligen är, resonerar ni likadant om ex. vitvaror, kläder, bilar osv "Billigt skit utan garantier är bättre, än dyrare som har kvalitet och vissa garantier" :confused:
Bara för att jag har blandras så är det väl inte bara priset jag tittar på!
Sen är det ju kul att du jämför blandras hundar med "billigt skit"!

Sen bara för att jag köper en renrasig hund är det väl ingen garanti för att den är bra?

Sen måste man väl ha lite koll på vilka raser det är i korsningnen, skulle inte köpa vilka raser som helst. Vissa passar att kors och vissa inte. Och det finns väldigt många oseriösa uppfödare av renrasiga också!
Men ni som håller på med uppfödning vet ju alltid bäst, så jag som har en extremt trevlig och frisk blandras ska väll hålla tyst!!

Senast ändrad:

Russin8 skrev:
Sen bara för att jag köper en renrasig hund är det väl ingen garanti för att den är bra?

Man kan aldrig vara helt säker även när d gäller en renras, men betydligt säkrare än när d gäller blandis.

Mulles_matte skrev:
Man kan aldrig vara helt säker även när d gäller en renras, men betydligt säkrare än när d gäller blandis.
Visst det kan jag hålla med om, men att fördömma blandraser som dom gör här tycker jag är fel!

Jag tycker illa om alla oseriösa uppfödare, vare sig dom har blandras eller renrasigt!

Gnist skrev:
Det är inte blandraserna och deras ägare vi inte gillar, utan de oseriösa människor som korsar raser kors och tvärs utan koll på höfter, armbågar, patella, perthes, pra, katarakt osv Endast för att tjäna pengar.
Seriöst alltså hur många blandisuppfödare kollar sådant?

Citerar mig själv här och lägger in lite fet röd stil på inlägget,så kanske Russin8 ser vad jag skriver

Och samtidigt så säger du att diskutera med blandrasägare är som att diskutera med gråsten, hur ska du ha det?

Att diskutera med vissa blandrasägare (dock långt ifrån alla ) i såna här trådar är faktiskt som att prata med en vägg.. eller som ja.. en gråsten.. å då är jag ändå blandras ägare själv. :crazy:

Gnist skrev:
Citerar mig själv här och lägger in lite fet röd stil på inlägget,så kanske Russin8 ser vad jag skriver
Det spelar väl ingen roll om du lägger röd fet stil på det, gråstenar kan inte läsa:angel:

Mulles_matte skrev:
Att diskutera med vissa blandrasägare (dock långt ifrån alla ) i såna här trådar är faktiskt som att prata med en vägg.. eller som ja.. en gråsten.. å då är jag ändå blandras ägare själv. :crazy:
Ja men det är ju samma sak när det gäller renras ägare... Dom ser ju bara sin sida!

Ja det håller jag med om att vissa varit. Men hon hävde ur sig det till mig också, och jag är inte ens blandrasägare. (bara ägare av en ytterst oseriöst avlad renras, som ändock är ack så trevlig )

De flesta som har blandraser kommer med jämna mellanrum med påståenden som "blandraser är friskare än renrasiga hundar" "Blandraser har inte samma problem med hd, ad, ögon, perthes" osv
Det är INTE sant, men det går det inte att ta till sig för vissa som man blandis, eftersom de "vet" att det är så...:crazy:

Det har inget att göra med hundarna, men allt att göra med den inställning många har i fråga om deras påstådda "mycket bättre" hälsostatus, samt att vissa inte verkar vilja inse att de flesta blandras"uppfödare" är fruktansvärt oseriösa..
Ber om ursäkt om jag förnärmade dig med att jag skrev lite fel i den text du hakar upp dig på..Men det var detta jag svarade på

"Våran förra hund som var resultat av seriös avel och som hade många utställningsmeriter och bruksmeriter fick hjärtfel när hon var 4 år gammal.
Min morbrors shcäfer tjuvparade en rottweiler och alla de valparna blev otroligt bra indiver, genomsnälla barnhundar och alla var otroligt lättfostrade och hade lätt att lära. Han har även nu en rottis/schäfer som är väldigt trevlig i psyket.
osv osv. Summan av kardemumman är att jag tror att vi "vanliga", som bara har hund till sällskap aldrig sett det som ni pratar om. Jag har sett dyra hispiga, nervösa och otrevliga hundar och billiga trevliga,lugna snälla hundar. Och vice versa.
För mig verkar det som om seriös avel inte ger så mycket garantier ändå."

Senast ändrad:

Russin8 skrev:
Ja men det är ju samma sak när det gäller renras ägare... Dom ser ju bara sin sida!

Dom flesta här inne, är nog rätt insatta i både renraser och blandraser. Det är iaf uppfattningen jag har fått.

Jag har aldrig påsått det, jag har aldrig ägt en blandrashund.
Du frågade hur folk tänkte, och jag tror mindre kunnigt folk tänker så. I mina ögon ser det ut som om avelns kan slå lite hur som helst. Visst är det säkert mer vanligt att det slår rätt om uppfödaren vet vad den pysslar med, men om man hittar en trevlig individ och inte vill ha någon utsällningshund så förstår jag att man köper den.

Vi betalade 500 kronor för våran hund och fick då ingen uställningschampion, men väl en frisk och trevlig kompis. (för att förtydliga så är det fortfarande en renrasig hund).

Det är ju visserligen sant, det att många blandras uppfödare är oseriösa, men inte alla!

Sen är det ju faktiskt så att både blandras uppfödare och renras uppfödare föder upp hundar för att tjäna lite pengar på sin hobby...

Ja, det var ett svar på din fråga om hur man tänker när man köper billig blandras hund. jag tror många som inte kan ngt resonerar så.

Senast ändrad:

Jag har fått den känslan att om du har blandras så är man både snål och dum!
Men jag kan ju ha fel jag också...:angel:

Jag ville ha min blandras hund, och skulle inte vilja byta honom...

Russin8 skrev:
Jag har fått den känslan att om du har blandras så är man både snål och dum!
Men jag kan ju ha fel jag också...:angel:

Jag ville ha min blandras hund, och skulle inte vilja byta honom...

Jag har aldrig märkt nåt av att man är snål och dum för att man har blandras :crazy:
Och jag skulle inte heller vilja byta min hund, även fast han är helt koko i skallen och blandis ;)

Sen blir jag ganska irreterad på att de flesta som håller på med hund uppfödning ser ner på oss som har blandraser, hund som hund tycker jag. Men givetvis så finns det väldigt många oseriösa människor som håller på med sådan avel bara för att käna pengar!

För oss som är aktiva med våra hundar är det inte hund som hund. Hur mycket man än vill kommer du inte att kunna använda en Rottweiler till att hålla ordning på 50 får eller få en Husky att bli SBCH i sök.

För den bekväme är det inte heller hund som hund. Vill man ha en trevlig kompis till sällskap lär man inte köpa en BC eller Beagle. Varför göra det svårare än man behöver?

För egen del vill jag inte stödja avel som bara främjar uppfödarens plånbok och där ingår blandrasproducenter. Den som ska sälja en valp till mig ska bry sig så mycket om arten och rasen att denne ser till att valparna är så friska och bra mentalt som möjligt. Det är omöjligt om man inte har koll på vad som finns bakom hunden i flera led.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023