Har inte så mycket koll på de amerikanska linjerna om jag ska vara ärlig, förekomsten av de linjerna är i princip obefintlig i Europa.Satt och pluggade tidigare idag och då stod Dalmatiner med som en av riskraserna för DCM (förutom Dobermann, Irländsk Varghund, Grand Danois mfl). Så det verkar ju ändå vara rätt förekommande om det till och med nämns i en textbok (från 2019). Dock kanske vanligare bland amerikanska linjer (det var en amerikansk bok)?
Första gången som den svenska rasklubben tog upp DCM var 2015. Man kallade till konferens och presenterade ett omfattande arbete där man hade kartlagt drabbade linjer. Enligt mig ett mycket bra arbete. Tyvärr kände en eller ett par uppfödare sig uthängda och hotade med att anmäla klubben för förtal. Efter den så lades locket på i princip och inget mer hände förrän i år, då man har börjat prata lite försiktigt om det igen. Man har tagit med hjärtfel i RAS som uppdaterades 2018, men det finns ingen strategi för hur man ska förhålla sig till hjärtfel och avel mer än att hundar som misstänks ha avlidit pga hjärtfel bör obduceras och drabbade individer ska rapporteras till rasklubben.
Det innebär ju dock inte att problemen inte har funnits eller finns. Jag har personligen hela tiden tagit allvarligt på hjärtfelen. Kollar man försäkringsbolagens statistik så är dalmatiner överrepresenterade. Det är definitivt ett problem i rasen. Fick jag det att se ut som att jag nekade det så var det inte meningen