Ja självklart. Det skrev jag redan. Jag skrev också tidigare att gentestar för de vanligaste felen i rasen.Eftersom du kollar allt - vilka gentester har du gjort? Har du ögonlyst? Patella palperat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja självklart. Det skrev jag redan. Jag skrev också tidigare att gentestar för de vanligaste felen i rasen.Eftersom du kollar allt - vilka gentester har du gjort? Har du ögonlyst? Patella palperat?
Men du började med att skriva hur illa det var med andra raser som inte följde din ras hälsoprogram. Du propagerar alltså för att andra måste göra det du gör - men du behöver inte göra det andra gör... andra raser måste kolla för sådant som drabbar din ras, men du måste bara också bara kolla det som drabbar din rasMen ingen har sagt att man måste kolla upp hundratals sjukdomar?
Men om man väljer att göra det är det ju Jättebra.
Att göra absolut bare minimum pga snålhet är inte nåt jag ser som bra egenskap i en uppfödare
Va? Nu har du missförstått. Min ras har ett obefintligt program. Noll krav.Men du började med att skriva hur illa det var med andra raser som inte följde din ras hälsoprogram. Du propagerar alltså för att andra måste göra det du gör - men du behöver inte göra det andra gör... andra raser måste kolla för sådant som drabbar din ras, men du måste bara också bara kolla det som drabbar din ras
Och ändå anser du att andra är snåla och bara gör bare minimum när de kollar för de vanligaste felen i sina raser - andra ska kolla för allt "innan det blir ett problem" men du ska bara kolla för de vanligaste felen i din ras? Hycklo!Ja självklart. Det skrev jag redan. Jag skrev också tidigare att gentestar för de vanligaste felen i rasen.
Ööh vad yrar du om? Nu har du nog inte läst så himla noga. Total goddag yxskaft.Och ändå anser du att andra är snåla och bara gör bare minimum när de kollar för de vanligaste felen i sina raser - andra ska kolla för allt "innan det blir ett problem" men du ska bara kolla för de vanligaste felen i din ras? Hycklo!
Ja hon går absolut back. Det gör väl en bra uppfödare oftast.
Men var har jag skrivit det?Så för att vara seriös måste man gå back?
Jag skulle inte ha råd att vara uppfödare om jag skulle gå back på varje kull. Aveln behöver iaf bära sig själv ekonomiskt. Sen att det inte blir någon vinst är en annan femma för man gör det inte för att tjäna pengar.
Hur många tror du har råd att år ut och år in gå back och lyfta in pengar i kull efter kull?
Om det är din vision på att vara seriös så är nog de flesta uppfödare oseriösa för de vill iaf gå plus/minus noll.
Hur tycker du annars man ska tolka din åsikt om att bra uppfödare oftast går back och att din uppfödare gör det på sina kullar?Men var har jag skrivit det?
Så som jag skrev det. Att ofta är det så att bra uppfödare inte tjänar något eller går back på sina uppfödningar. Jag skrev inte att alla bra uppfödare går back eller att alla som inte går back är dåliga. Hade jag menat det hade jag skrivit det.Hur tycker du annars man ska tolka din åsikt om att bra uppfödare oftast går back och att din uppfödare gör det på sina kullar?
Så som jag skrev det. Att ofta är det så att bra uppfödare inte tjänar något eller går back på sina uppfödningar. Jag skrev inte att alla bra uppfödare går back eller att alla som inte går back är dåliga. Hade jag menat det hade jag skrivit det.
Ska ju dock sägas att det beror lite på ras, i min ras går man nog alltid back för det finns inte underlag nog för att gå plus helt enkelt.Jag håller inte med dig. Flera av de mest framgångsrika när det kommer till kvalité i min ras lever på sina uppfödning.
Sen kan jag upplysa om att det är svårt att få testa och rönga friska hundar i Sverige. Jag ville bla ryggröntga två uppfödningar i samband med HD/ED-röntgen men alla kliniker här omkring nekade. De ville inte utsätta en hund för onödig strålning och deklarerade att de bara röntgade vid misstanke om skada, om hunden hade en anatomi som utgjorde risk eller om hunden skulle i tjänst.
Exakt så.Ska ju dock sägas att det beror lite på ras, i min ras går man nog alltid back för det finns inte underlag nog för att gå plus helt enkelt.
Man måste ju komma upp i en viss nivå av kullar för att kunna leva på det - och i min erfarenhet börjar kvaliteten ofta dippa lite när man tar så många kullar.
Men med det sagt, huruvida man går plus eller minus på sin uppfödning är knappast facit för om man är bra eller inte.
Men så sjukt? Här är det helt fritt fram för att undersöka bara du vill betala.Jag håller inte med dig. Flera av de mest framgångsrika när det kommer till kvalité i min ras lever på sina uppfödning.
Sen kan jag upplysa om att det är svårt att få testa och rönga friska hundar i Sverige. Jag ville bla ryggröntga två uppfödningar i samband med HD/ED-röntgen men alla kliniker här omkring nekade. De ville inte utsätta en hund för onödig strålning och deklarerade att de bara röntgade vid misstanke om skada, om hunden hade en anatomi som utgjorde risk eller om hunden skulle i tjänst.
Har inte heller haft några problem med att få röntga vad jag vill faktiskt.. Röntgar rygg och bogleder i samband med HD/ED utan problem. Min ras har inte problem med rygg och bog, det förekommer ibland men inte så att det är ett stort problem. Jag vill dock röntga för att vara på säkra sidan, eftersom det är problem som ofta dyker upp senare i åren och då kanske hunden redan har gått i avel om man har otur (hände mig/en av mina hundar en gång, efter det har jag börjat röntga i förebyggande syfte.). Jag ultraljudar också hjärtat för säkerhetsskull, för att hjärtfel har börjat dyka upp i rasen. Det är dock inget som rasklubben ens kräver utan helt mitt eget initiativ.Men så sjukt? Här är det helt fritt fram för att undersöka bara du vill betala.
Men det att de inte hittills funnits betyder inte att de kan dyka upp i framtiden. Whippet sägs vara en så himla frisk ras och just därför har ju ingen testat tidigare. Nu då det görs i större utsträckning så hittar man mycket LTV, endel hjärtproblem, lite c-höfter, spondylos. Det är ju just NU vi måste undersöka. Inte om tio år då rasen kanske är skit. Många uppfödare rasar mot att vi nu satsar på att gå med i PEVISA för att få krav på ultra och röntgen. Varför de är arga? För att de måste betala för undersökningar och plötsligt är deras friska hundar kanske inte så friska längre
Ska ju dock sägas att det beror lite på ras, i min ras går man nog alltid back för det finns inte underlag nog för att gå plus helt enkelt.
Man måste ju komma upp i en viss nivå av kullar för att kunna leva på det - och i min erfarenhet börjar kvaliteten ofta dippa lite när man tar så många kullar.
Men med det sagt, huruvida man går plus eller minus på sin uppfödning är knappast facit för om man är bra eller inte.
Nej, inte på alla kliniker. Som sagt så just röntgen medför ju att du även utsätter hunden för något.Men så sjukt? Här är det helt fritt fram för att undersöka bara du vill betala.
Satt och pluggade tidigare idag och då stod Dalmatiner med som en av riskraserna för DCM (förutom Dobermann, Irländsk Varghund, Grand Danois mfl). Så det verkar ju ändå vara rätt förekommande om det till och med nämns i en textbok (från 2019). Dock kanske vanligare bland amerikanska linjer (det var en amerikansk bok)?Har inte heller haft några problem med att få röntga vad jag vill faktiskt.. Röntgar rygg och bogleder i samband med HD/ED utan problem. Min ras har inte problem med rygg och bog, det förekommer ibland men inte så att det är ett stort problem. Jag vill dock röntga för att vara på säkra sidan, eftersom det är problem som ofta dyker upp senare i åren och då kanske hunden redan har gått i avel om man har otur (hände mig/en av mina hundar en gång, efter det har jag börjat röntga i förebyggande syfte.). Jag ultraljudar också hjärtat för säkerhetsskull, för att hjärtfel har börjat dyka upp i rasen. Det är dock inget som rasklubben ens kräver utan helt mitt eget initiativ.
Dyker upp en del hos Whippet nuförtiden.Satt och pluggade tidigare idag och då stod Dalmatiner med som en av riskraserna för DCM (förutom Dobermann, Irländsk Varghund, Grand Danois mfl). Så det verkar ju ändå vara rätt förekommande om det till och med nämns i en textbok (från 2019). Dock kanske vanligare bland amerikanska linjer (det var en amerikansk bok)?
Ett program som finns inom finska Kennelklubben. Man jobbar emot ärftliga (PErinnöllisiä) fel (VIkoja) och Sjukdomar (SAirauksia) genom att slå fast vilka tester som ska göras och hurudana resultat som godkänns för avel. Alla raser har inte ett program. Just nu jobbar vi alltså för att får ett för Whippet.Vad är PEVISA?