Rollningar

Y

Yoshi

Hej

Vet att rollningar beror på ej fullt lösgjord men min häst som nu för det mesta går rent dvs allt har gått bättre och bättre har börjat rolla mer.
Tidigare var han passtaktig men nu rollar han istället, dock inte hela tiden men bitvis.

Kan det vara så atti och med att han går bättre (renare och bättre lyft) att han inte orkar lika mycket.

Någon som har erfarenhet som vill dela med sig.

Hoppas på att kunna filma lite någon dag så jag får se hur det ser ut.

Väntar tackasamt på svar

:bump:

Sv: Rollningar

Jag har alltid tyckt att rollningar beror på att hästen inte är tillräckligt stark för att orka gå helt rent hela tiden.
Dvs, rollar hästen med vänster sida så är han inte lika stark på den sidan som på höger.

Och det kan ju vara som du sa, att ju bättre han går med desto mera lyft så orkar han inte lika mycket som innan.

Tempot kanske är för snabbt?

Det är styrkan i de olika sidorna som inte räcker.
Stärk hästen med voltarbete i lågt, mycket lågt, tempo.
Och öppnor i skritt och tölt även på böjt spår.

Tack för svaret båda!

Jo tempot kanske blir för högt ibland pga att han går bättre där m.a.p takten.

Och det stämmer väl med styrkan att den är olika, vet att det är så med tanke på att han har haft en skada på ena bak, dock helt friskförklarad.

Har då en fråga ska jag jobba mer med den svaga sidan för att stärka upp mer?

Som det är nu så är voltarbete inte så inspererande då det är så mkt snö i padocken men förhoppningsvis så blir det bättre snart ;)

Öppna och så försöker jag med även om vi rider ute så det är inte enbart rakt fram som gäller men som sagt det är lättare i en padock.

Mvh Fatima

Nej lika mycket arbete på båda sidor.
Rid som om hästen skulle vara rak.
Och stärk båda sidorna, så blir den rak med tiden.

Se till att sitta rakt själv också.
Ibland så är det det som är problemet.
Att ryttaren sitter snett.

Ok tack.

Har även misstankar om att även jag är sned, funderar på att gå till någon och kolla av även min kropp. Ska nog ta tag i det till veckan.

Ska även ta tag i lektionsridningen igen, har en mkt bra dressyrinstruktör (inte islandshäst) som är duktig. Detta har dock legat nere nu pga snön. Men det böjar bli hopp om barmark..... ;)

Mvh Fatima

Har en liten fundering. Idag red jag med boots (klockor som inte var så hög vikt på, dock viktade). Dessa lånade jag av ridkompisen. Mina egna som jag har (hade dock glömt dem hemma) är G-boots och med dem tycker jag att han går bättre. Tycker att han rollar mindre med dem.
Rider inte så ofta med boots men har du någon ide om det jag skrivit ovan?

Fatima

Bootsar kan ju vara roliga ibland.
Och de balancerar ju upp sig med dem.
Och det kan ju vara bra på tävling.

Men jobbet som måste göras är att stärka bakbenet och hästens sida.

Men tror du att bootsen kan ha förstärkt rollningarna?

Fatima

jag rider en häst som för det mesta går väldigt rent i tölten men ibland rollar hon och det är för att hon inte är stark nog att gå rent hela tiden, då när det blir lite för mkt rollar hon.

jag rider en häst som för det mesta går väldigt rent i tölten men ibland rollar hon och det är för att hon inte är stark nog att gå rent hela tiden, då när det blir lite för mkt rollar hon.

Man kan inte låta bli att undra vad Rolle himself anser om de här rollningsproblemen :angel:

Rolle rollar inte, det är därför han inte heter Rolla....

Va :eek: gör han inte? Men hans fru kanske gör det? För övrigt beror det nog på vilket län man kommer från.
:o nä nu får jag skärpa mig och inte förstöra tråden.
Tillbaka till rollningsämnet!

Han har väl inga sådana problem.
För han rider ju med sätet.

Rollningsproblem kan man också få av att köra övergångar tölt-trav-tölt-trav.
Och det är när man får problem som man kanske skall skippa de övningarna.
Man kan få hästar som liksom hoppar mot tölten i traven.
Eller rollar i tölten.
Man har ju svårt att kontrollera vilket bakben som byter gångart först.
Så om hästen hela tiden byter med ett och samma bakben på hästars naturliga vis, så kommer den med tiden att bygga sig sned.

En annan dålig övergång att göra med hästar som rollar är tölt-galopp.
Den övergången skapar med tiden rollare.

Men Rolle, han använder väl bara sätet till skillnad från oss, så han har nog inga problem.

Tänkte faktiskt på det med att gå över till galopp från tölt själv har jag gjort det ibland för att tölten blir bättre men som sagt det kanske förstärker rollningarna.

Sen får vi ju inte vara taskiga mot Rolle, det är inte juste attityd fast vi kan ju skämta lite ibland om ingen tar illa vid sig......

Idag känndes tölten bättre, mindre rollningar red lite dressyr innan jag red ut.

I morgon blir det att han får gå med som handhäst.

Tror att jag ska börja trava mer en period, måste lära mig att hålla koll på var bakbenen är och lära mig att inte rida men handen så mkt. Oj vad mkt man behöver träna på men kul är det och så toppen att man kan få tips här ;)

Inte_Ung,
kan du utveckla lite varför övergången mellan tölt-galopp inte är bra?

Jag har en 5-gångare som jag arbetar med att få en lugn samlad galopp på volt. Eftersom jag kan samla honom mer i tölten än traven (även om jag just idag lyckades får honom att trava jättefint och samlat) så går jag ofta från tölt till galopp.
Får väl gå över till skritt-galopp istället om det är bättre...

Ingen fara det bjuder jag på ;) , det var bara IU som var lite snarstucken när jag försökte reda ut varför vissa hade problem med vissa övergångar :D
För övrigt inga problem med rollningar, möjligtvis med ögonen när jag läser viss inlägg :cool:
Kan annars rekommendera arbete på volt som nämnts, brukar ha som rutin att bl.a. köra 5-10 min i fyrkantcorallen innan vi rider ut.

Rolli`n, Rolli`n, Rolli`n on the river...
Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Men om du rider en häst som rollar hur gör du då med sätesinverkan? Tänkte du verkar ju bra på det ;)

Ps tror att du har en häst Odin som jag var väldigt sugen på att köpa, dock var jag inte helt mogen att köpa hade bara börjat att titta på annonser och hittat bukefalos

Men om du rider en häst som rollar hur gör du då med sätesinverkan? Tänkte du verkar ju bra på det ;)

Ps tror att du har en häst Odin som jag var väldigt sugen på att köpa, dock var jag inte helt mogen att köpa hade bara börjat att titta på annonser och hittat bukefalos

Tror inte man kan kompensera hästens eventuella svagheter i styrka med säte och vikt ;) Jag anser mig inte expert när det gäller sätesinverkan, det är ett epitet som någon annan lagt på mig ;) Men jag strävar efter att den huvudsakliga kommunikatione sker den vägen, d.v.s. bakifrån och fram inte tvärt om.
Ja, Ódinn har bott hos mig några år nu och vi har väl växt ihop rätt bra nu, vi kan varandra utan och innan vilket gör att vi kan slappna av eller ösa på utav f-n när det behövs :D En häst som "tar hand om sin ryttare".

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 520
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 676
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar