Rollningar

Sv: Rollningar

Men om du nu inte har några problem med rollningar, så kan du ju berätta hur du gör.
Så slipper ju alla andra också att ha det problemet.

Därför att du ger hästen en väg ur något som är jobbigt.
När man sedan vill ha maximal ökad tölt, så kommer hästen att ha ett inbyggt rörelsemönster som gör att den söker sig mot galopp.
Det handlar om hur man skapar de neurala nätverken i hästens hjärna.

Utom för Rolles hästar då.
För de får på något magiskt vis inte dessa problem.

Du kan ju skippa sarkasmen, jag har bett om ursäkt om jag var inne på ett område som du inte tyckte jag skulle vara på. Även om jag kommer att ställa frågor i ämnet även i fortsättningen.;)
Varför jag inte har problem med hästar som rollar (än) kan jag inte svara exakt på men som med allt annat är det bättre att jobba i förebyggande syfte. Om det kommer en pålle som inte varit igång på ett tag skrittas det några veckor med vila emellan. Sedan kollar jag om grundgångarterna sitter där de ska och försöker inte tölta förrän styrka och balans finns där.
Jag en som inte står ut med att harva runt på ridbanan för länge, vilket jag har gemensamt med pållarna här hemma. Så det blir 5-10 minuter övningar på ridbanan eller fyrkantscorallen innan vi rider ut. Miljöträning på ridbanan med jämna mellanrum med pressenningar, parasoll som snurrar, plastpåsar m.m. som fladdrar längs ridbanan. Vi kör mycket mjukövningar med pållarna dagligen, ex böja huvudet mot bogen, mellan frambenen och vid jumsken m.m.. Har vi varit ute och ridit stretchar vi hästarna när vi kommer hem, borde göra det själva också ibland ;)
Men hela tiden försöker vi att inte kräva mer av pållen än den klarar av och tar i den takt som krävs, finns inga genvägar som är bestående, för att hålla nere skador och förslitningar. Och framför allt, det ska vara kul, både för pållen och mig, vi slutar övningarna när det går bra för att behålla glädjen och nyfikenheten hos hästen. Vi tar hem bl.a. tandläkare och massör och fysioterapeut för att kola hästarna med jämna mellanrum.
Och när pållarna inte är med oss, så försöker vi se till att de får vara pållar så mycket det går genom att ha lösdrift på hyfsade ytor (11 ha max 15 hästar) och fri tillgång på egenproducerat ekologiskt och analyserat grovfoder.Allt detta är givetvis väldigt kortfattat och summariskt, men i stora drag hur vi hanterar våra pållar. Jag är givetvis tacksam för vettiga förslag till förbättring, det är ju genom att lyssna på andras dokumenterade erfarenhet som man kan utveckla verksamheten. ;)
Sist något som kan vara bra i alla sammanhang...att inte ta sig själv på för stort allvar :D

Med risk att få på skallen igen...
Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Även om jag kommer att ställa frågor i ämnet även i fortsättningen.

Men varför skall du ställa några frågor?
Du har ju inga problem med vare sig rollningar eller övergångar tölt-trav-tölt-trav, så där som vi andra har.

Du verkar ju redan kunna allt och dina hästar verkar ju vara helt befriade från problem.
Vad mer finns att tillägga liksom.

Så vi andra då, som har olika problem i vår ridning, kanske kan få dryfta dessa ifred?
Utan att du skall komma med.
"Men jag har då inga problem för jag gör allting så himla jätterätt hela tiden.
Gör som jag och bli lika jättebra!"

Det finns ju inga förbättringar att göra.
Och om bara de med "dokumenterad erfarenhet" får uttala sig, så blir det nog ganska så tyst här på forumet.

Senast ändrad:

rollning korrigerar du genom att ställa hästen och lägga snabb viktändring åt motsatta håll. Rollar hästen med vänster fram ställer du till höger och tvärt om. Funkar inte detta så prova precis tvärt om. Ställ hästen åt det hållet den rollar och vikt till andra sidan. Hästar reagerar olika och det är inte alltid att det ena funkar då brukar jag prova det andra och då funkar det istället. Hästar är bra konstiga ibland.

Nja så konstigt är det ju inte.
Man får ta och hålla emot den sida som försöker att springa ifrån den andra.

Och att det kan bli att ställa åt olika håll beror på om rollningen kommer från bakbenen eller från frambenen.

He,he om det var så väl ändå. Men som jag sa är jag intresserad om någon har förslag på bättre lösningar.

Det är bara idioter som är helt säkra på sin sak, det är jag tvärsäker
på!

Rolle :D
Islandshästar på lösdrift

Det "låter" så i dina inlägg.

Vilket gör att jag känner det som om jag skulle kritisera dina perfekta lösningar om jag kom med något annat förslag.
Det finns ju ingen frågeställning i dina inlägg.
Bara en massa påståenden om hur ni gör och hur bra det är.

Så vad kan jag då förbättra liksom.
Inget vad jag kan se.

Och hur vill du att jag dokumenterar min erfarenhet?
Skickar in vidimerade kopior på tävlingsresultat eller?

*kl*
Vi börjar avlägsna oss från trådens syfte i en evighetsdialog som inte för någonstans :smirk: Så jag tänkte sluta här med att förtydliga mina inlägg. Jag hoppade bara in eftersom jag var omnämnd i tråden.Vill också förtydliga mig om det är någon mer som läser mina inlägg som fan läser bibeln :eek:
Fördelen med BUKE är den samlade erfarenheten, jag läser gärna hur andra löst saker och ting och det jag anser att det finns goda skäl att följa gör jag. Likaså ser jag mina inlägg endast som "så här gör jag" och så får var och en avgöra om det är något matnyttigt. Givetvis gör jag och andra vad vi tycker är bäst tills något bättre ev. dyker upp.

Du får inte förlora tron på mänskligheten. Om några droppar
i oceanen är smutsiga, så blir inte oceanen smutsig.
- Mahatma Gandhi -

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Du har ju inga problem med vare sig rollningar eller övergångar tölt-trav-tölt-trav, så där som vi andra har.

Du verkar ju redan kunna allt och dina hästar verkar ju vara helt befriade från problem.

Så vi andra då, som har olika problem i vår ridning, kanske kan få dryfta dessa ifred?

Och om bara de med "dokumenterad erfarenhet" får uttala sig, så blir det nog ganska så tyst här på forumet.

Jag har läst igenom denna tråden då jag också har problem med rollningar, dock inte i tölt. Utan i trav då jag har en stor brun. Men tar gärna emot förslag från Islandshäst människor:)
Men nu börjar jag tröttna på denna tråden. Det börjar likna dagisnivå här. Inte_ung hur gammal är du igentligen? Rolle har bett om ursäkt då borde det här vara slutdiskuterat. Hoppas moderatorn kan ränsa lite i denna tråden!
Mvh!

Jag har läst igenom denna tråden då jag också har problem med rollningar, dock inte i tölt. Utan i trav då jag har en stor brun. Men tar gärna emot förslag från Islandshäst människor:)
Men nu börjar jag tröttna på denna tråden. Det börjar likna dagisnivå här. Inte_ung hur gammal är du igentligen? Rolle har bett om ursäkt då borde det här vara slutdiskuterat. Hoppas moderatorn kan ränsa lite i denna tråden!
Mvh!

Mvh!

Någt måste ha hänt? Det skickades tre lika dana inlägg från mig?:confused:

Jag är en sur gammal tant.
Som kan stava till rensa.
Och jag är en glad gubbe :)
Och nu måste vi återgå till grundämnet, rollning.
Vi kanske helt enkelt inte ska se det som ett problem längre, utan ha grenar som "vänsterrollning, öppen klass".
Fast det är klart, kiropraktorn kan ju få säga sitt först.
Varför den egentligen tar för sig med benen olika mycket.
Jag menar, det finns ju så mycket annat konstigt, vad heter den där gångarten som Baskjirhästarna har?
Den kanske också är en störning, som måste kiroprakteras.. :D

Foxtrot...

Kosacktrav

JAA :banana: Jag har länge tänkt på vad det nu var det hette.
Tack! :) Visste väl att den hette som nån sorts sällskapsdans..

By The Way. Hur ser det ut egentligen?
Finns det fler hästraser som har den gångarten?
Och varför? Hur har den uppkommit öht?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 519
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 676
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar