Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Instämmer med föregående talare!

Fokus borde väl alltid vara på att hästen går med bra ryggverksamheten och har bakbenen med sig. Då arbetar ju hästen i en form som skonar ryggen och i en bra balans. Tyvärr är många helt fokuserade vid var hästen har huvudet och halsen. Jag tycker att man ofta ser ekipage där ryttaren drar ihop halsen med tyglarna, och rider hästen med en väldigt hög hals och utan ryggverksamhet, men med mycket spänningar i ryggen. Att hästen då går i en "fin" hög form och med huvudet i lodplan, spelar ju ingen roll. Hästen går ju inte på tygeln! (Ingen ryggverksamhet, inga bärande bakben.) Vet tränare som på fullaste allvar menar att man får fram aktiva bakben och bättre gångarter genom att hålla stenhårt i tyglarna och dra upp och in huvudet/halsen på hästen. Dom uppnår i vart fall en rejäl balanstrav på det viset! Rider ofta min relativt unga häst i låg och rund form. Kan sedan bitvis, om ryggen och bakbenen är med, rida hästen i högre form (mera tävlingslik) utan att tappa det andra.

Ja, tydligen anser många det! Troligen ser dom inte skillnad på balanstrav och en trav i balans på lösgjord häst.... Dom tycker nog att det ser lite "flashigt" ut med balanstrav (att sen hästen får taktstörning i varje sväng väljer dom nog att inte se...)

pontia skrev:
Instämmer med föregående talare!

Fokus borde väl alltid vara på att hästen går med bra ryggverksamheten och har bakbenen med sig. Då arbetar ju hästen i en form som skonar ryggen och i en bra balans. Tyvärr är många helt fokuserade vid var hästen har huvudet och halsen. Jag tycker att man ofta ser ekipage där ryttaren drar ihop halsen med tyglarna, och rider hästen med en väldigt hög hals och utan ryggverksamhet, men med mycket spänningar i ryggen. Att hästen då går i en "fin" hög form och med huvudet i lodplan, spelar ju ingen roll. Hästen går ju inte på tygeln! (Ingen ryggverksamhet, inga bärande bakben.) Vet tränare som på fullaste allvar menar att man får fram aktiva bakben och bättre gångarter genom att hålla stenhårt i tyglarna och dra upp och in huvudet/halsen på hästen. Dom uppnår i vart fall en rejäl balanstrav på det viset! Rider ofta min relativt unga häst i låg och rund form. Kan sedan bitvis, om ryggen och bakbenen är med, rida hästen i högre form (mera tävlingslik) utan att tappa det andra.

TACK!
Kalla det vad man vill, rollkur, rida hästen lång/låg m.m., men jag håller med denna talare!
Om folket med så bestämda åsikter mot rollkur går ut i stallet och "lyfter" sin häst under magen och noterar vart huvud och hals tar vägen så kanske vi hör ett högljutt "yäck, rollkur, glääähhh..."
Alltså jag håller med Kyra i hennes (kanske senaste intervju på Dressagedirect) då hon säger att alla hästar behöver stretchas fram, upp, ner, bak för att vi skall få mångsidigare hästar! (Ingen 100m löpare springer endast 100m lika lite som en höjdhoppare endast hoppar 2,15, nop, de tränar mångsidigt.
En Ferrari kan inte köras likadant som en Skoda!
En häst måste jobba med "underline" och bakben innan den kan jobbas neråt. Och vidare frågar sig denna i mångas tycke guru "Vad säger att en häst i hög form är en Happy Athlet och att en häst i en låg form är en Unhappy Athlet?"
Alla kan inte jobba sin häst som Anky gör eftersom alla vi som rider inte är som Anky och har hennes känsliga händer!
Så läs grejen på DressageDirect, kan ju vara kul läsning innan man ylar mera om allt förfärligt rollkurande!
Petra :eek:

petrahorselover skrev:
TACK!
Kalla det vad man vill, rollkur, rida hästen lång/låg m.m., men jag håller med denna talare!
Om folket med så bestämda åsikter mot rollkur går ut i stallet och "lyfter" sin häst under magen och noterar vart huvud och hals tar vägen så kanske vi hör ett högljutt "yäck, rollkur, glääähhh..."

:confused: Mina hästar sänker halsen och tar fram nosen om din inte gör det utan rullar ihop sig mot bringan så har den väl förmodligen ont:smirk:

wert skrev:
:confused: Mina hästar sänker halsen och tar fram nosen om din inte gör det utan rullar ihop sig mot bringan så har den väl förmodligen ont:smirk:

PRECIS!!! Om den rullar ihop sig mot bringan bör du gå igenom häst o inte rida aktivt, för då har den GARANTERAT ont!:mad:

Rollkur är ett påhitt som gör att hästen släpper bettet och inte jobbar utan slipper undan arbete och sliter på leder ist för att anstränga muskler! :devil:

petrahorselover skrev:
TACK!
Alltså jag håller med Kyra i hennes (kanske senaste intervju på Dressagedirect) då hon säger att alla hästar behöver stretchas fram, upp, ner, bak för att vi skall få mångsidigare hästar! (Ingen 100m löpare springer endast 100m lika lite som en höjdhoppare endast hoppar 2,15, nop, de tränar mångsidigt.
En Ferrari kan inte köras likadant som en Skoda!
En häst måste jobba med "underline" och bakben innan den kan jobbas neråt. Och vidare frågar sig denna i mångas tycke guru "Vad säger att en häst i hög form är en Happy Athlet och att en häst i en låg form är en Unhappy Athlet?"
Alla kan inte jobba sin häst som Anky gör eftersom alla vi som rider inte är som Anky och har hennes känsliga händer!
Så läs grejen på DressageDirect, kan ju vara kul läsning innan man ylar mera om allt förfärligt rollkurande!
Petra :eek:

Jag hoppas att du inte drar en parallell mellan Kyras teorier och Rollkur...?? Det är väldigt olika saker.....!

petrahorselover skrev:

Om du har en häst som för huvudet mot bogen precis som i rollkur, så har du riktiga problem m ryggen på din häst. Ett tips är att anlita ET eller veterinär omgående!

Rollkur och "lång och låg" är inte samma sak.
För att det ska vara någon mening med att ge sig in i en diskussion om Rollkur så tycker jag nog att man ska veta vad Rollkur är, vad det går ut på och vad som händer i hästens kropp vid Rollkur versus ändamålsenlig ridning.. Skaffa sig lite mer kött på benen.

Aha dig och din häst känner jag igen från en annan tråd ;)
men det kom aldrig ngt facit...

Jag kan hålla med på punkter fr bägge hållen, och visst. Det ser illa ut med en häst som är för lång! Men samtidigt en häst som är bakom lodplan och inte drivs framåt använder inte ryggen och bakbenen för att sätta under sig:crazy: Och därmed så belastar den ju bogarna. Rätt/fel? kritisera gärna!
En häst som belastar bogarna under en längre tid förstör så småningom benen (kotorna)
Och en häst som bla får kotledsinflammation pga ridningen rids på fel sätt, det måste ju hållas med om. En kortare period kan ju funka bra att göra på detta sättet, men ryttaren måste vara så pass erfaren/duktig att hon/han kan känna att nu är det bra och jag måste börja jobba framåt, uppåt nu! En unghäst som går i undertempo och med aldeles för krökt nacke blir sällan den energiska, känsliga häst som man vill ha i framtiden!
(Sett nga utav våra svenska elitryttare rida unghästar, och det med god energi och inte bakom lodplan!)
Enligt min teori håller inte detta i längden, och de unghästar jag har utbildat har det blivit jättebra att dom själva får jobba bak, och söka sig neråt med huvudet:)
Rätt/fel? :smirk:

Ja du och jag har pratat förrut det minns jag. :)
Men jag blir förvirrad att du har en svart häst på avataren och en vit när du rider :angel: Har du två månne???

Men bilderna på dig och din häst användes av Noir som nåt slags kuggfråga på en tråd som handlade om rygverksamhet.
Där var du och din häst men inget huvud hals på hästen på bilderna.

Vi var två som kom med åsikter om hur hästen arbetade på bilderna, men hela hsäten fick vi aldrig se på de sex bilderna.

Det var det jag menade med facit, det hade varit kul att se om hur hsätens sätt att röra sig hängde ihop med dess huvud och halspossition:)

Jaha, nu förstår jag vad du menar, men det är ju inte JAG på den bilden! Inte min häst heller. Jag länkade till två bilder på Noirs hemsida...

Jag har i och för sig både en svart och en vit och en brun häst, men ingen av dem går så fint som den vita på den där bilden... I alla fall inte när jag rider :o :crazy:

dessi-zorba-epson.jpg

Senast ändrad:

litet_a skrev:
Jag kan hålla med på punkter fr bägge hållen, och visst. Det ser illa ut med en häst som är för lång! Men samtidigt en häst som är bakom lodplan och inte drivs framåt använder inte ryggen och bakbenen för att sätta under sig:crazy: Och därmed så belastar den ju bogarna. Rätt/fel? kritisera gärna!
En häst som belastar bogarna under en längre tid förstör så småningom benen (kotorna)
Och en häst som bla får kotledsinflammation pga ridningen rids på fel sätt, det måste ju hållas med om. En kortare period kan ju funka bra att göra på detta sättet, men ryttaren måste vara så pass erfaren/duktig att hon/han kan känna att nu är det bra och jag måste börja jobba framåt, uppåt nu! En unghäst som går i undertempo och med aldeles för krökt nacke blir sällan den energiska, känsliga häst som man vill ha i framtiden!
(Sett nga utav våra svenska elitryttare rida unghästar, och det med god energi och inte bakom lodplan!)
Enligt min teori håller inte detta i längden, och de unghästar jag har utbildat har det blivit jättebra att dom själva får jobba bak, och söka sig neråt med huvudet:)
Rätt/fel? :smirk:

Risken med att rida hästen "kort" för tidigt är att den kostar ihop ryggen. Det leder till spänningar och gör också att hästen lättare hamnar bakom lod.
Därför tycker jag att påståendet att det ser illa ut med en "lång" häst var lite oroväckande. Är det så folk generellt tänker? :confused:

När jag hör ordet "lång" tänker jag att hästen går i en bra grundform, att den söker sej ordentligt framåt och får upp ryggen för att den också är sänkt i hals och huvud.
Senare i utbildningen när hästen verkligen lärt sej höja ryggen och gå med lång, avslappnad överlinje men har börjat lärt sej att samla sej, då kopplar jag "lång" som i att överlinjen fortfarande är lång, den har inte kortat ihop ryggen eller halsen, men däremot att "mittlinjen" avståndet mellan fram- och bakdel kortats upp...

Totola skrev:
Risken med att rida hästen "kort" för tidigt är att den kostar ihop ryggen. Det leder till spänningar och gör också att hästen lättare hamnar bakom lod.
Därför tycker jag att påståendet att det ser illa ut med en "lång" häst var lite oroväckande. Är det så folk generellt tänker? :confused:

När jag hör ordet "lång" tänker jag att hästen går i en bra grundform, att den söker sej ordentligt framåt och får upp ryggen för att den också är sänkt i hals och huvud.
Senare i utbildningen när hästen verkligen lärt sej höja ryggen och gå med lång, avslappnad överlinje men har börjat lärt sej att samla sej, då kopplar jag "lång" som i att överlinjen fortfarande är lång, den har inte kortat ihop ryggen eller halsen, men däremot att "mittlinjen" avståndet mellan fram- och bakdel kortats upp...

Jo men det är ju detta jag föröker få fram. Jag menar ju det att jag ogillar hästar som går bakom lod, och därmed jobbar på bogarna och i dåligt grundtempo. Då detta förstör mer än gör nytta! Jag vet inte om jag har missförstått dej nu ellr om du missförstod mej fr början. Men det ser riktigt illa ut med en häst som ligger på bogarna. Ni klagar på att hästar som inte går i form ser värst ut, men en häst som går på bogarna jobbar inte heller ärligt. Ryggen används inte och inte bakdelen heller. Man ska inte sträva efter att jobba en häst bakom lod. Men som sagt, det finns inte två som tycker detsamma inom dressyren. Det är därför vi kallas "dressyrkärringar";)

Dr Larson skrev:
Framåt nedåt, upp, och åter ned, där skall hästen pendlas under uppbyggnadsfas. Bakom lod har ej något träningsmässigt berättigande, sedan om det blir någon cm bakom någon gång då och då, so be it, men det är ingen uppbyggnadsform att sträva efter vilket vissa underligt (o)lärda tränare må hävda. Bakom lod stärker underhalsmuskulatur, stör balans och motarbetar ökad bakbensaktivitet, m a o inget direkt eftersträvansvärt, om det är självbärighet som är målet vill säga. De bär sig definitivt inte bakom lod om bakbensaktivitet tas i beaktande. Jag tycker inte att man skall se det som jordens undergång om hästen tillfälligtvis råkar hamna något bakom lod under ridning, så länge det inte är en form man aktivt eftersträvar i tron att det är så unghästar bör ridas för att nå bärighet.

Jag anser att det handlar om sann rollkur först då man rider med hakan nära bringan eller t ex varv efter varv statiskt kräver hästens mule nära knäet eller stövelspetsen, vilket i mina ögon är helt sjukt och totalt funktionslöst i annat syfte än att bryta ned individens självbevarelsedrift, självkänsla och stolthet. Att hävda att det skall främja mjukgjordhet i nacken betecknar jag som total hjärndöd hos utövaren, särskilt som det synes, krävs m el m konstant spödrivning för att hålla bakkärra endast påskjutande istället för släpande och definitivt inte undersättande vid dylikt. Skapar inget annat än en avstängd idiot som säger ja amen och pliktskyldigast försöker vara till lags och som aldrig kommer att flasha med sitt sanna stolta jag och bjuda på sann undersatt bakbensaktivitet (vilket ju ändå inte primärt premieras och därmed ej heller direkt eftersträvas, då huvudmålet synes vara ej framför lod). Idioterna kan knappt skritta fritt och piafferar relativt taktlöst och ludermässigt utan synbar ryggaktivitet och sättning, men kommer undan med det då de i alla fall febrilt sprattlar med frambenen och därmed skänker iaktagaren illusionen att de har graciös gång med mycket power.

Gråt inte blod för lite bakom lod, men skäms för din metod och byt snarast kod om det innebär ofta och mycket bakom lod.

Håller fullständigt med om det du säger. :bow:
Skäms dock inte att erkänna att jag rider min häst just för tillfället ett par cm bakom lod, eftersom det är där hon orkar bära sig och ha en bättre bakbensaktivitet. Det är ju självklart inget jag eftersträvar men jag nöjer mig för stunden att variera mellan en form ngt bakom lod och en lite friare m nosen framför lod & med ett ngt friskare tempo.

Tänkte inflika att jag med lång menar typ. många ridskolehästar man ser. Noll rygg eller bakbensaktivitet och kroppen ser utdragen ut samt går på bogarna. En häst som går i en lång och låg form ser bara trevligt ut.

litet_a skrev:
Jo men det är ju detta jag föröker få fram. Jag menar ju det att jag ogillar hästar som går bakom lod, och därmed jobbar på bogarna och i dåligt grundtempo. Då detta förstör mer än gör nytta! Jag vet inte om jag har missförstått dej nu ellr om du missförstod mej fr början. Men det ser riktigt illa ut med en häst som ligger på bogarna. Ni klagar på att hästar som inte går i form ser värst ut, men en häst som går på bogarna jobbar inte heller ärligt. Ryggen används inte och inte bakdelen heller. Man ska inte sträva efter att jobba en häst bakom lod. Men som sagt, det finns inte två som tycker detsamma inom dressyren. Det är därför vi kallas "dressyrkärringar";)

Hoppas du med "ni" inte menade mej ;) jag anser att en häst som inte är satt i någon särskild form alls av ryttaren kan vara mindre bogtung än en häst som blockerats av ryttarens hand men som för ögat går "på tygeln" som det fina samlingsuttrycket som vissa har hög ribba för och andra anser vara att kröka på nacken :angel:

Men det är om vi snackar bogtungheten.
Har sett en ryttare som hade sina hästar supersamlade med mycket höjd rygg och nästan äckligt undersatt bak i galoppen. Den ryttaren red på graman och hade hästen ganska rejält innanför lod.
För personens ändamål var det bra (en häst med till synes bra balans och som var väldigt lydig och eftergiven, och som kunde vinkla under sej, det var en hoppryttare och har alltså inga krav på formen från domare) men den var ändå bogtung. Just i galoppen tror jag det spelar lite mindre roll än i trav och skritt, iallafall på just den hästen, men i övriga gångarter skulle jag vilja påstå att han lika gärna hade kunnat rida den i fri form om det var för bogfrihetens skull.

Och att man inte ska STRÄVA efter att ha hästarna bakom lod hoppas jag att alla här är överens om..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?