Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Minelli skrev:
Här på buke är rollkur allt som inebär att hästen är den minsta lilla mm bakom lod.
I verkliga livet är det den sortesn träning som Anky van Grynsven och hennes tränare använder sig av. Men börja nacken kraftig åt båda sidorna och får så småningom in nosen så att hästen går med den vid bogen ungrfär och hästen är överböjd i nacken.
'okej! men finns det ingen som har en bild på en sådan häst som rids i rollkur? borde ju finnas om anky rider så??

lucillehornline skrev:
'okej! men finns det ingen som har en bild på en sådan häst som rids i rollkur? borde ju finnas om anky rider så??
Jo det finns det. Det finns några länkar tidigare i den här tråden som du kan titta på. Finns säkert bilder på Ankys hemsida med.

Minelli skrev:
Jo det finns det. Det finns några länkar tidigare i den här tråden som du kan titta på. Finns säkert bilder på Ankys hemsida med.

jo ja hitta en hemsida i ettinlägg. guud vad hemskt de ser ut!!

Doneloge skrev:
Jag skrev "fördelar med att värma upp hästar bakom lod, annars skulle folk inte göra det". Poängterar att det finns fördelar för annars skulle folk inte göra det, eller skulle du göra någonting som du visste bara hade nackdelar. Jag ser det som att de som rider Rollkur måste se fördelar i det, så det borde finnas fördelar också. Hängde du med?

Då är jag med. :D

Självklart ser folk fördelar med det....

Minelli skrev:

Blir j-ligt förvånad om nån hittar en sann Rollkur bild på Anky's hemsida. Har i och för sig inte brytt mig om att titta igenom allt material, men efter all kontrovers, och då de även fick andra hemsidor att ta bort rollkur bilder på ekipaget, så tvivlar jag starkt :smirk:

mackan skrev:
Blir j-ligt förvånad om nån hittar en sann Rollkur bild på Anky's hemsida. Har i och för sig inte brytt mig om att titta igenom allt material, men efter all kontrovers, och då de även fick andra hemsidor att ta bort rollkur bilder på ekipaget, så tvivlar jag starkt :smirk:
Jag har inte kollat men jag antog det eftersom hon går ut med det i sina videor mm.

Jag kan ha total fel, men det var vad jag hörde efter att de stoppat bildmaterial på andras websidor osv efter kontroversen med artikeln i St George. videos är väl lite svårare att omarbeta s.a.s

För att återgå ngt till Kissing Spines tråd så håller jag med orginal argumentet - att VISST är det så att folk tenderar att skrika Rollkur i alla möjliga situationer eller om hästen dippar lite bakom lod.
Men på det hela taget måste jag säga att jag ändå TROTS "hysterin" tycker att debatten är viktig och att den väcker viktiga frågor runt dagens utveckling av Dressyr, och hur "Dressyr" bilden av idag ser ut, och vad som anammas/ska anammas inom sporten. det är viktig debatt för samtliga av oss i vårt framtida lärande och utveckling anser jag.

Vikka jäddra haser(först o främst överst hästen) !!! :eek: :eek: Ser ut att kunna vara en biverkan då fler ser ut att ha ansträngda på rollkur-hästarna... Vilda-spekuladioner, men skulle kunna vara en hemsk sanning!?!

Monté, hästen har piphasor. Detta är något som oftast kommer av en akut skada (att kudden utanpå hasen klämts och blivit inflamerad) och det brukar ha mer med uppstallningen att göra än med ridningen. Dock har jag sett en annan av samma ryttares hästar med samma piphasor, så man kan ju börja undra där. Men jag tror inte det är ridningen som orsakar det.

T

Montéhästen? Har jag missat nåt??

Trodde vi pratade Rollkur och den skadliga inverkan den kan ha på hästen. Med tanke på att alla hästarna på bilderna såg för taaaskiga ut på bilderna i haserna!

Så skulle det kunna vara ja... isf misstolkade jag första meningen :D

Ja, det var så att jag svarade på ditt inlägg, men var för lat för att skrive hela nicket. Tråkigt va?
Jag vet inte om jag tycker att den ljusbruna ser så illa ut i hasorna. Det är väl mest Gals hästar som har piphasor. Och varför vet inte jag. Jag har bara träffat en enda häst han har haft, och den hade helt andra "problem".

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Noir3 skrev:
Ja, det var så att jag svarade på ditt inlägg, men var för lat för att skrive hela nicket. Tråkigt va?
Jag vet inte om jag tycker att den ljusbruna ser så illa ut i hasorna. Det är väl mest Gals hästar som har piphasor. Och varför vet inte jag. Jag har bara träffat en enda häst han har haft, och den hade helt andra "problem".

Tessan

Tråkigt? Nej, mendet kunde misstolkas om man inte tänkte på mitt namn ;)

Jo det är hiskerliga piphaser på vissa, konstigt att det var på fler av Gals hästar eller kanske inte med tanken på Rollkurs enorma felbelastning...

Jag har pratat med veterinärer om det, och det verkar som att slemsäcken som blir svullen i piphasen sitter utanför alla rörelsestrukturer i hasen, och orsakas inte mer av träningen än vad ett födelsemärke är orsakat av brottning. Däremot, är det suspekt att flera av hans hästar har denna åkomma, och att karlen tar med dem till ett symposium och visar upp dem! Eller rider Hollänska championatet med piphasiga hästar!

man börjar fundera på uppstallningen, om hästarna står trångt så de har hasorna mot väggen, ligger hårt så de skadar sig när de skall upp, eller vad.

Tessan

Noir3 skrev:
Jag har pratat med veterinärer om det, och det verkar som att slemsäcken som blir svullen i piphasen sitter utanför alla rörelsestrukturer i hasen, och orsakas inte mer av träningen än vad ett födelsemärke är orsakat av brottning. Däremot, är det suspekt att flera av hans hästar har denna åkomma, och att karlen tar med dem till ett symposium och visar upp dem! Eller rider Hollänska championatet med piphasiga hästar!

man börjar fundera på uppstallningen, om hästarna står trångt så de har hasorna mot väggen, ligger hårt så de skadar sig när de skall upp, eller vad.

Tessan

Jo det är ju en bra fråga... som tävlingsdommarna KANSKE skulle gnugga geni-knölarna lite extra för tycker jag personligen! Ser verkligen inte bra ut!

Vad gäller rollkur. Är hästen mera "happy athlet" i den höga formen jämfört med att "flexas" i rollkur?
Alla ni som är mot rollkur, undrar om ni har någon åsikt om hästar i dag är mera vakna, kvicka jämfört med "forntidens" "vagnshästar"?
Kanske det är så att de hästar våra toppryttare föredrar att rida är så pass kvicka i ben och huvud att den enda möjligheten att "sitta kvar" är att jogga fram hästen låg pga den lägre tillströmningen av stresshormon m.m.
Petra

Klarar man inte av att rida en pigg häst utan att bryta ner den borde man inte kalla sig toppryttare.

Sen är det när hästen sänker sitt huvud som stresshormonerna minskar inte när den knycklas ihop.

/Camilla - som har en het arab som jag knappast behöver rollkura och han är garanterat kvickare i benen än vilket halvblod som helst. Hört talas om arabian teleport? ;)

hästarna som tävlades på 60-talet var ofta 50-100% fullblod, Chronos, E'toille, etc. Inga vagnshästar där inte. Att de var tunga är en vanlig uppfattning som jag inte delar. De flesta har bara sett Granat och bestämt sig för att hästar var tunga förr...

Om du kollar det där med vilka hästar som reds tidigare i tävlingsdressyr så var det verkligen inte vagnshästar. Många var rena fullblod de flesta hade mycket fullblod - just för att vara lätta och reaktionssnabba.
Vagnshästteorin verkar vara skapad för för att rättfärdiga den moderna dressyrmetoden. Och eftersom de flesta inte känner till något om dressyr mer än 10 år bakåt blir det trovärdigt. :-( :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈