Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

mackan skrev:
jag tycker du har allt om bakfoten, du verkar dra ett lika med tecken mellan lång och låg och bakom lod???? det är ju två helt skilda saker?

dessutom är det som Totola säger, debatten om för högt hopdragna hästar är minst sagt stor....!
Ja, jag har nog fått allt om bakfoten eller också är det alla hysteriska människor som tror att hästen blir utsatt för rollkur, går på bogarna, inte går i form etc. bara för att den går med nosen någon cm bakom lodplan. Jag tycker personligen att det är värre när någon drar ihop sin häst så att den inte kan andas än när den enligt "dressyrexperterna på denna sida" :eek: går några cm bakom lod ibland. Det är konstigt att det är så lätt att klaga på professionella ryttare som rider Grand Prix när man är på gräsrotsnivå själv. Om hästarna rids så felaktigt borde de inte bli så gamla som de blir. Jag tror att det är fler hästar som döms ut pga oss vanliga ryttare.

Ja fast det är ju det själva diskussionen handlar om som trådskaparen avsett. Dvs huruvida synen på vad som är rollkur och vad som inte är det har gått för långt eller ej. detta är ju ingen debatt om vad som är rätt och fel i den bemärkelsen, vi diskuterar bara!

Ciazon skrev:
Ja, jag har nog fått allt om bakfoten eller också är det alla hysteriska människor som tror att hästen blir utsatt för rollkur, går på bogarna, inte går i form etc. bara för att den går med nosen någon cm bakom lodplan. Jag tycker personligen att det är värre när någon drar ihop sin häst så att den inte kan andas än när den enligt "dressyrexperterna på denna sida" :eek: går några cm bakom lod ibland. Det är konstigt att det är så lätt att klaga på professionella ryttare som rider Grand Prix när man är på gräsrotsnivå själv. Om hästarna rids så felaktigt borde de inte bli så gamla som de blir. Jag tror att det är fler hästar som döms ut pga oss vanliga ryttare.

Är du insatt i hästens biomekanik?
Isåfall skulle du veta hur skadligt rollkur är, mer skadligt än att hästen går i fri form dvs. i ryttartermer: inte i form ;)

En annan detalj är ju att hästen faktiskt ÄR mer på bogarna om den går innanför lod än utanför om man jämför 2 hästar som till synes är i samma samlingsgrad. Då hjälper det inte att hästen vinklar under sej och höjer ryggen, är nosen innanför lod blir framdelen låst från att kunna höja sej.
Det kan variera i grader hur skadlig just den biten är, men generellt skulle jag vilja påstå att en häst som går innanför lod inte kan vara särskilt mycket mer bogfri (oavsett hur "samlad" den är) än en häst som går i helt fri form.

Frågeställning: Vad är då vitsen att rida hästen "i form" överhuvudtaget? Är det inte för att spara på framdelen?

Om du frågar en Equiterapueft, veterinär eller liknande som behandlar olika sorters hästar så kommer h*n troligen påpeka att dressyrhästar är bland de hästar som oftast får problem med framdelen t ex kotledsinflammation. Även om man jämför med väldigt hårdpresterande hästar t ex travare.
Så - hur var det nu med formen? :confused:

Jag hittar inte det inlägget och det kan ha funnits i en annan tråd som användaren jag tänker på skrev det till mig i, jag minns inte, tråden har ju funnits ett tag. Men det var ca så att jag skrev nånting om att det finns fördelar med att värma upp hästar bakom lod, annars skulle folk inte göra det och användaren började med ett inlägg där hon/han frågade varför jag red hästar bakom lod och blablabla. Jag hade aldrig skrivit att jag rider hästar bakom lod. Blir så trött på att folk inte läser inläggen nogranna. Sen att det behövs tre personer för att påpeka samma sak (som inte heller var relevant :crazy: ), är det nödvändigt? Jag trodde att denna tråd var avslutad för någon månad sedan, men ändå ska folk svara på mina inlägg, som ligger flera sidor bakåt och skriva nånting som om de läst mina först inlägg borde förstått att det inte var relevant. Däför är jag också försiktig med att skriva vad jag själv anser, för jag orkar inte med en till meningslös diskussion, jag har varit med i för många sånna. Jag orkar inte skriva mer i den här tråden, för det leder ingenstanns.

Ja det måste nog varit nån helt annan användare och en annan tråd isåfall, ser inget av detta här, även om vi naturligtvis diskuterar "kritiskt" i flera fall. Om du skrev att du anser det fördelaktigt att värma upp hästen med avsikt bakom lod så kan jag se att halva Buke reagerade på det.... men jag förstår om du tycker det blir jobbigt, vi är fler som vet hur det är att bli utskälld på Buke. :eek: :crazy:

Tycker dock inte att du blivit det i denna tråd utan att det snarare är en mycket civilicerad debatt (vilket jag tycker debatterna på Dressyr oftast är), med mycket kunnigt folk och insiktsfulla kommentarer som bidrar till en givande diskussion där man lär sig ngt och där tankar väcks.

Till både Doneloge och mackan:

Visst kan det bli så att man känner sej påhoppad i inlägg, det är jobbigt. Å andra sidan kan man ju tänka så att om man blir ifrågasatt lär man sej mer.
För min del har jag lärt mej otroligt mycket på så vis (ja, teoretiskt alltså, än har man ju massor kvar att lära :p ) för även om man inte själv ändrar åsikt kanske man får en tankeställare om VARFÖR man egentligen tänker och tycker som man gör. Och i vissa fall kommer man på andra tankar i efterhand, kanske i ett annat stadie av sin utveckling.? I andra fall får man större motivation till att stå fast vid sin åsikt för att den känns ännu mer "rätt" när man verkligen klurat ut VARFÖR man tycker och tänker så.

Ni får ursäkta om det blev lite off topic :p

Suck! Jag skrev INTE att jag tyckte det var fördelaktigt, men tydligen måste man skriva övertydligt på buke, annars förstår folk inte.

Totola skrev:
Är du insatt i hästens biomekanik?
Isåfall skulle du veta hur skadligt rollkur är, mer skadligt än att hästen går i fri form dvs. i ryttartermer: inte i form ;)

En annan detalj är ju att hästen faktiskt ÄR mer på bogarna om den går innanför lod än utanför om man jämför 2 hästar som till synes är i samma samlingsgrad. Då hjälper det inte att hästen vinklar under sej och höjer ryggen, är nosen innanför lod blir framdelen låst från att kunna höja sej.
Det kan variera i grader hur skadlig just den biten är, men generellt skulle jag vilja påstå att en häst som går innanför lod inte kan vara särskilt mycket mer bogfri (oavsett hur "samlad" den är) än en häst som går i helt fri form.

Frågeställning: Vad är då vitsen att rida hästen "i form" överhuvudtaget? Är det inte för att spara på framdelen?

Om du frågar en Equiterapueft, veterinär eller liknande som behandlar olika sorters hästar så kommer h*n troligen påpeka att dressyrhästar är bland de hästar som oftast får problem med framdelen t ex kotledsinflammation. Även om man jämför med väldigt hårdpresterande hästar t ex travare.
Så - hur var det nu med formen? :confused:
Finns det gentligen nån forskning gjord på att rullkur är så skadligt. Att det ser ut så på bilder och att det teoretisk sätt borde bli skador vet jag. Men har man röntgat dessa hästar som rids så och sett om det har pålagrningar. Har dessa hästar med kotledsinflammaioner än "vanliga" hästar?
Hur kan det vara att Ankys hästar lever och blir gamla och även tävlar om det är såå skadligt ?

På första frågan: det behövs egentligen ingen forskning om man som sagt är insatt i hur hästen fungerar, skelettet och musklernas funktioner bland annat. Det behövs bara lite logik för att komma fram till den slutsatsen.
På fråga två: Nej, det tror jag inte, men det beror helt på vad du menar med "vanliga hästar" jag tolkar det som hästar som bara hobbyrids och inte tränas dressyr eller nån annan gren, eftersom det var dressyrhästar överlag jag syftade på.

För att förtydliga lite så spelar det egentligen ingen roll om hästen får kotledsinflammation, Kissing Spines osv för det märker man oftast inte förrän det har gått rätt långt. Hästen kan få spänningar i nacke och rygg som också i längden orsakar smärta för hästen.
Om Ankys hästar har sådana spänningar kommer det inte märkas förrän det har gått långt. Nu kan ju hon rida sin häst i en bättre form också, och hon rider knappast ett helt ridpass i rollkur.
Det är precis som med allt som sliter, blir det inte för stor skada skedd hinner kroppen återhämta sej tills nästa gång, annars blir det sämre och sämre tills det uppstår skador.

Min poäng var som sagt att en av de stora meningarna med dressyr är att lära hästen bära upp sin ryttare på ett sätt som gör att det slits mindre på frambenen och ryggen.
Om man inte är kunnig nog själv som ryttare går hästen i fri form oftast. Det sorgliga med Ankys ridstil (förutom att det verkar blivit nästan en fluga även för de som inte kan rida tillräckligt bra för metoden..) är att det blivit så stor fokus på själva steget och showigheten att till och med formen prioriteras bort.
För jag TROR nog att Anky skulle kunna rida sina hästar minst lika bra utan rollkur ;) jag vet inte hur hon tänker, men för min egen del skulle jag nog vara skitskraj för att slita på ryggen och frambenen minsta lilla i onödan.

Men alltså, grejen är att det är väl individuellt hur mycket vi prioriterar formen.
Jag respekterar dock inte de som KAN lära bort att hästen går innanför lod för att hästen går "bäst där" för jag har hört ett par som sagt något dylikt och det låter bara tragiskt i mina öron.

Man får ju respektera att folk har olika åsikter och metoder och är på olika kunskapsnivå, dock denna "rollkurhistori" tycker jag är ett framsteg, kanske det skulle kunna resultera i strängare regler i dressyr med att hästarna inte går innanför lod (typ att de bara får max 4:or för momentet eller något i den stilen:p ) och DÅ skulle nog de som rider dressyr uppmuntras att träna hästarna till en riktigt bra form, snarare än som det är idag där stor fokus läggs på annat håll.

Doneloge skrev:
Suck! Jag skrev INTE att jag tyckte det var fördelaktigt, men tydligen måste man skriva övertydligt på buke, annars förstår folk inte.

Men i inlägg 132 skriver du ju att du tidigare skrivit ett inlägg där du säger att det finns fördelar med att värma upp hästen bakom lod? :confused: Hur ska man tolka det isåfall, det får du förklara, för det var det inlägget jag kommenterade....

Jag skrev "fördelar med att värma upp hästar bakom lod, annars skulle folk inte göra det". Poängterar att det finns fördelar för annars skulle folk inte göra det, eller skulle du göra någonting som du visste bara hade nackdelar. Jag ser det som att de som rider Rollkur måste se fördelar i det, så det borde finnas fördelar också. Hängde du med?

Jag tycker det är sant det du säger. Det finns inte bara nackdelar med något alls. Men det många försöker få fram i den här tråden är just att man får väga fördelar mot nackdelar.

Det är ju lite olika fördelar/nackdelar mellan att skaffa silikonbröst mot att äta en chokladkaka. Jag vet vilket jag INTE skulle göra iallafall :p

Kul att du tog upp ämnet :)

Säger inte att jag är för rollkur men det skulle vara intressant att höra hur alla (ni som är helt emot att rida hästen bakom lod) rider fram era hästar för ex tävling. Menar ni på fullaste allvar att ni går in på framridningen, tar upp tyglarna och börjar rida fram utan att lägga hästen ens en cm bakom lod. Isf har ni riktigt fina hästar allihipa.! Gratulerar. Och ni som gör det, hur fick ni era hästar så starka, lösgjorda etc. Ni har alltså aldrig, under unghästperioden, ridit era hästar bakom lod?
Tycker inte hlr att man ska eftersträva en överlinje som liknar en fotboll, men man behöver ju inte överdriva.
Hur många unghästar finns det egentligen som bär sig själva i en stadig form med nosen framför lod?

De flesta har nog fysiska förutsättningar för det. Men unghästar kan ju inte gå i en höög GP-form som 4 åringar.. Sen är det nog ingen ryttare som aldrig rider hästar bakom lod, alla gör ju felbedömningar. Man eftersträvar ju aldrig en häst bakom lod, hamnar den där så bör man göra något åt det! Jag tycker inte att man ska försöka "stärka" hästen i en form bakom lod, det är bättre att ta ned den en nivå i utbildningen och jobba lite extra där :)

Framåt nedåt, upp, och åter ned, där skall hästen pendlas under uppbyggnadsfas. Bakom lod har ej något träningsmässigt berättigande, sedan om det blir någon cm bakom någon gång då och då, so be it, men det är ingen uppbyggnadsform att sträva efter vilket vissa underligt (o)lärda tränare må hävda. Bakom lod stärker underhalsmuskulatur, stör balans och motarbetar ökad bakbensaktivitet, m a o inget direkt eftersträvansvärt, om det är självbärighet som är målet vill säga. De bär sig definitivt inte bakom lod om bakbensaktivitet tas i beaktande. Jag tycker inte att man skall se det som jordens undergång om hästen tillfälligtvis råkar hamna något bakom lod under ridning, så länge det inte är en form man aktivt eftersträvar i tron att det är så unghästar bör ridas för att nå bärighet.

Jag anser att det handlar om sann rollkur först då man rider med hakan nära bringan eller t ex varv efter varv statiskt kräver hästens mule nära knäet eller stövelspetsen, vilket i mina ögon är helt sjukt och totalt funktionslöst i annat syfte än att bryta ned individens självbevarelsedrift, självkänsla och stolthet. Att hävda att det skall främja mjukgjordhet i nacken betecknar jag som total hjärndöd hos utövaren, särskilt som det synes, krävs m el m konstant spödrivning för att hålla bakkärra endast påskjutande istället för släpande och definitivt inte undersättande vid dylikt. Skapar inget annat än en avstängd idiot som säger ja amen och pliktskyldigast försöker vara till lags och som aldrig kommer att flasha med sitt sanna stolta jag och bjuda på sann undersatt bakbensaktivitet (vilket ju ändå inte primärt premieras och därmed ej heller direkt eftersträvas, då huvudmålet synes vara ej framför lod). Idioterna kan knappt skritta fritt och piafferar relativt taktlöst och ludermässigt utan synbar ryggaktivitet och sättning, men kommer undan med det då de i alla fall febrilt sprattlar med frambenen och därmed skänker iaktagaren illusionen att de har graciös gång med mycket power.

Gråt inte blod för lite bakom lod, men skäms för din metod och byt snarast kod om det innebär ofta och mycket bakom lod.

Yippikayeeee neglecting roll wannabe´s. Take your soft cinnamonroll ideas and sod off. To roll´em up is nothing but true cruelty to the sovereign beings as horses they are. You will spend time with thee whose name is not willingly spoken, thee who bears the three digit number, all of which is the same, just above the median of 1 and ten.

XXXfire will turn into Hellfire on doomsday, and the huge nerd Sjit will have to give head to the meat spear of the dark lord :devil: in eternity, while Hellfire on his left side everlastingly works the backdoor of Anyvare (where is that?). They will be joined by a bunch of sad imitators that shares a similar destiny. Since a bunch of guilty guys would have denoted these punishments as heaven they will instead have to deal with the very old filthy grandgrandmother of the dark lord. The free horses will be galloping on golf courses in heavens St Andrews, laughing at their evil masters finally getting what they so long have deserved.

:smirk: :smirk: :smirk:
No real persons is here given by name and eventual connections to reality can only be created in the twisted mind of the reader. The writer has no responsibility for such mind made connections and such is only liable to the sick fantasy of potential readers.

So feck you Sjit, Anyvare (wherever) you are!

Madeleen skrev:
Säger inte att jag är för rollkur men det skulle vara intressant att höra hur alla (ni som är helt emot att rida hästen bakom lod) rider fram era hästar för ex tävling. Menar ni på fullaste allvar att ni går in på framridningen, tar upp tyglarna och börjar rida fram utan att lägga hästen ens en cm bakom lod. Isf har ni riktigt fina hästar allihipa.! Gratulerar. Och ni som gör det, hur fick ni era hästar så starka, lösgjorda etc. Ni har alltså aldrig, under unghästperioden, ridit era hästar bakom lod?
Tycker inte hlr att man ska eftersträva en överlinje som liknar en fotboll, men man behöver ju inte överdriva.
Hur många unghästar finns det egentligen som bär sig själva i en stadig form med nosen framför lod?

För min del så har du svaret tidigare i tråden, jag är inget bra exempel :p låt oss sammanfatta det som att jag för det första inte tävlar och för det andra har lärt mej den långa vägen att det lönar sej bäst att ha hästen framför lod.
Man kan ha det även om hästen inte är samlad eller uppvärmd.
Men självklart tänker inte jag iallafall klanka ner på folk som rider hästen stundvis bakom lod men strävar efter att ha hästen framför lod. Jag vet hur svårt det kan vara i vissa stadier av utbildningen.

Men ska man kalla sej för att vara en riktigt duktig ryttare tycker jag att man bör KUNNA ha hästen framför lod i alla lägen, med undantag om hästen spänner ihop sej mentalt när man ska lära den något nytt som den tycker är svårt.

*kl*
kan någon som e insatt i detta med rollkur förklara mer detaljerat vad man gör?? har förstått att man rider hästarna bakom lod men vad mer? hur rider ryttaren å så? är ett väldigt intressant ämne.
mvh jennie

lucillehornline skrev:
*kl*
kan någon som e insatt i detta med rollkur förklara mer detaljerat vad man gör?? har förstått att man rider hästarna bakom lod men vad mer? hur rider ryttaren å så? är ett väldigt intressant ämne.
mvh jennie
Här på buke är rollkur allt som inebär att hästen är den minsta lilla mm bakom lod.
I verkliga livet är det den sortesn träning som Anky van Grynsven och hennes tränare använder sig av. Men börja nacken kraftig åt båda sidorna och får så småningom in nosen så att hästen går med den vid bogen ungrfär och hästen är överböjd i nacken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈