Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Men varför ska man tvinga hästar att gå i rörelser som inte är naturliga för dem? Sjukt!
Dessutom så biter ju hästen här ovaför sig nästan i bringan.

Nej sånt besparar jag min häst på...

Hästarna som rids ''rätt'' på detta sättet dras inte ihopa när de går så utan de lär sig (tro nu inte att jag tycker att man ska rida så här för det tycker jag Verkligen Inte...men det är säkert många ryttare som tar hjälp av grammanen för att få hästen så här..usch..

Hallonsoda skrev:
Hästarna går som nedsågade ridskolehästar.. ähm

Tack och lov ser det faktiskt bättre ut med nedsågade ridskolehästar. Fast tack och lov... hm.. att man ser "elitryttare" göra såhär. :crazy:

Ja jag tycker det var bra att dra igång denna gamla tråd just när jag råkade på ovanstående bilder på nätet...hmmm....

Jag kan inte säga att jag ser att hästen skulle "lära" sig nåt på att gå på detta vis som någon skriver ovan...precis lika lite som den lär sig nåt med att bli tvingad med en graman. Finns oändligt många människor som inte kan hantera en graman men ändå rider på det för att de tror de kan ta en genväg till att få hästen på tygeln..men varför i helvete lär de inte ut på ridskolor att det inte handlar om att böja nacke och hals på en häst för att den ska gå på tygeln?? Har träffat många som provridit ex min häst och överförtjust skrikit; Oj vad lätt man får henne på tygeln!
Varje gång får jag meddela att så inte är fallet...visst..hon böjer så fint på nacken..men på tygeln är hon inte för det...hon är en riktig smitare min häst och man får jobba med henne för att få med hela hästen...hehehe...men pga okunskap så blir många lyckliga. På min tid när jag började ridskola fick vi lära oss sånt..men visst fanns det folk som ändå skulle såga ner sina hästar...men vi fick i alla fall lära oss hur det skulle vara och hur en välriden häst känns! Då och då fick vi rida lärarnas hästar som gick msv dressyr för att få förståelse.

Nåja...jag hoppas bara inte att det finns någon som uppmuntrar detta beteende och att det kan försvinna bort från dressyrbanorna! :bow:

OJ OJ OJ!!! Nu får du akta dig!! :eek: Här får man inte tycka att Anky eller Sjef är annat än djurplågare!:crazy:

Hoppsan:o Den mittersta bilden var RIKTIGT hemsk:crazy: :crazy: DE andra såg inte heller jättetrevliga ut:crazy: Har försvarat rollkuren till en viss gräns. Å gör det nog lite fortfarande....Jag tycker att en mildare grad av rollkur faktiskt kan vara användbar i vissa lägen:idea:

Falkerud skrev:
Jag tycker att en mildare grad av rollkur faktiskt kan vara användbar i vissa lägen:idea:

Detta är intressant, kan du motivera? :) Jag har inget emot folks åsikter om de kan motivera dem.

Sv: RollKUR hysteri!

Jag har läst den sidan, men jag skulle vara mer intresserad av att se en studie på hästar som rids på olika sätt och hur de belastas. En som går bakom lod, en som går i rollkur, en som går lång och låg och sedan en som går i hög form. Kunna se hur hästarna slits på ilka sätt och belastas, för att sedan kunna bestämma vilken man själv tycker är bäst. Tidningen Ridsport tror jag håller på och gör en sån undersökning, men den lär inte bli klar på ett tag...

Ridsport har inte varken kunskap eller resurser för forskning.

Men de har rappoterat om ett projekt. Jag var i helgen och lyssnade på Chris Johnston som är en av de forskare som ingår i teamet som kommer jobbar med studien.

Det tråkiga är att de jobbar med GP-ryttare som trots att de är GP-ryttare in är speciellt lätta i handen. MAO ser man inte någon överflyttning av vikten bakåt. Precis som McPhail tidigare. Utom i vassa fall - Tex Paul Belasik - "klassisk ryttare"...... så forskningen blir väldigt exakt - utifrån vad och vilka man mäter. Hoppas att de hittar någon som kan visa lite annan ridning.

Dessutom redovisas på sustainable dressage en undersökning gjord av en tysk professor - och utgiven av tyska ridsportförbundet - om hur nackbandet förbenas på hästar. Man kan skylla det på mycket - men när man tittar på äldre hästar - alltså gamla skallar och skelett, så finns inte problemet för ca 25 år sedan.

Sambandet med en annan "ny" metod i ridningen är lätt att misstänka.

mvh/T_B

Jag håller med true_blue om ridsport. Sedan är detju en viss skillnad på vem som rider också, rollkur är ju en sak på amatörnivå och en sak på Ankys nivå, dvs olika nivåer av slitage osv. Jag tror inte att det går att få till en sådan rättvis undersökning. Det man får stödja sig motär de fyns som gjorts när man obducerat hästar ridna på olika sätt och vad som är vanligast som skador på de och de hästarna.

Och sen kan man ju studera hästars mimik också, ta fasta på olika ansiktuttryck och studera. En väg det med :)

Doneloge skrev:
Jag har läst den sidan, men jag skulle vara mer intresserad av att se en studie på hästar som rids på olika sätt och hur de belastas. En som går bakom lod, en som går i rollkur, en som går lång och låg och sedan en som går i hög form. Kunna se hur hästarna slits på ilka sätt och belastas, för att sedan kunna bestämma vilken man själv tycker är bäst. Tidningen Ridsport tror jag håller på och gör en sån undersökning, men den lär inte bli klar på ett tag...

fast det krävs väl knappast någon invecklad studie för att välja, det finns ganska mycket fakta redan. Har du sett att den sidan jag gav dig har mååånga sidor just runt skelett och förslinting i fråga om Rollkur? det är inte bara en sida!

ridsport gör inga såna undersökningar, däremot har de rapporterat att FEI ska utreda Rollkur och dess effekter mer grundligt.

Det är få människor som fångar mitt intresse och mina öron när det gäller ett öppet sinne för häst och dressyr, kunskap, kapacitet och kunnighet. Jag instämmer med dig på alla dina punkter och du har all min respekt. Fler sådana människor som du inom branschen så hade vi haft mindre krig och mer samarbete :banana:

Jag har sett den sidan innan och läst lite om det, men jag är inte intresserad av att läsa om Rollkur utan om hur hästar påverkas när de går bakom lod. Tror inte att vi pratar om samm undersökning, för den jag menar så var det inte bara rollkur som skulle undersökas.

Jag ska ta och titta på undersökningen, men det är mer hästar som är ridna bakom lod som jag vill se en undersökning på, inte hästar ridna i rollkur.

Jam då kan man ju publicera en undersökning på det om man vill, men som sagt det är inte rollkur som intresserar mig.

Måste du sagt samma sak tre gånger det går ju att svara samma sak till tre personer i ett och samma tråd inlägg. (inget speciellt illa menat men blir lite tjatigt att läsa samma sak tre gånger).

Senast ändrad:

Doneloge skrev:
Jam då kan man ju publicera en undersökning på det om man vill, men som sagt det är inte rollkur som intresserar mig.

Rollkur är ju ändå en extrem form av bakom lod så det hänger ju ihop?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd