Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Zora skrev:Och biomekaniskt sett så går hästen ska hästen alltid gå med nacken som högsta punkt, även om den hamnar bakom lod. Det är stor skillnad på att hamna bakom lod och hamna med 3e halskotan som högsta punkt.
summer san skrev:De kanske inte lägger så mycket energi på att vända och vrida på hästens anatomi och rörelsemekanik för att hitta argument mot rollkur, eftersom de inte anser att det är en så viktig fråga.
summer san skrev:Problemet med den "fakta" som dras upp gång på gång i sådana här trådar är att det inte finns någon forskning som visar att roll kur är farligt. Däremot finns det studier som visar att det inte är farligt,gjorda i samarbete med AVG, om jag fattat det rätt. De skador och argument som används är endast att betrakta som lösa antaganden, dvs man skulle kunna tänka sig att det kan bli på det viset. För om rollkur ger mer skador än annan ridning är det ingen som vet ännu.
Zora skrev:Argument FÖR rollkur menar du väl?
Jag tycker det är viktigt att vara insatt i detta när man väljer att vara för och/eller använda en sådan extrem träningsmetod. Jag tycker överhuvudtaget det är viktigt att vara insatt i biomekanik om man rider på en någotsånär hög nivå. En sådan enkel sak som tajming av hjälper är totalt beroende av kunskap om biomekaniken hos hästen
Det finns en avhandling som behandlar ämnet om höga påfrestningar i nackbandets infästning på dressyrhästar. Och om redan gemene häst får dessa skador i nackbandet hur blir det då inte med hästar ridna i en ännu mer extrem form? Finns det studier, gjordra av vilka? Vet att MK som har behandlat Bonnie i flera år säger att det inte alls är skadligt. Men är han objektiv i sin bedömning? Det finns studier som säger att hästen inte får mer vikt bak i en piaff. Studie på tävlingshästar, frågan är om samma resultat skulle uppnås på t.ex. spanska ridskolan.
Nej, man vet inte vad det leder till. Och då leder det till vad folk ser och alla ser vi olika. Det enda som jag är förundrad över är att folk inte reflekterar över Bonfires hals. Det är en pinne, som en hopphästs och har inte alls de muskler som den ska ha framför manken. Muskler som en korrekt riden dressyrhäst får.
(och jag som inte alls tänkte ge mig in i denna debatt)
PathOfClovers: De har tagit till sig "Hästen skall gå med nacken som högsta punkt". De har dock tappat bort en del av uttrycket, nämligen att detta är det vi alla strävar efter men att det kan se ut att vara långt ifrån detta på vägen dit.
mimus skrev:"lånar"
rollkür börjar bli ett begrepp här inne,
jag tycker ni ska definiera skillnade på
* lång och låg
*bakom lod
*rollkür
Det är inte samma saker ni pratar om.
Det är aldrig bra för en häst att gå i samma form jämt oavsett hur den bär halsen och huvudet. Risken är stor att man rider hästen "statisk"
Jag väljer här att citera Kyra
"När man fått upp hästen i "rätt" form, är det dags att jobba ner den igen, och vice versa."
Detta kan ske många gånger under ett pass, eller så tar det tid och då kanske man behöver flera dagar på sig att få "upp" eller "ner".
(ni behöver inte ifråga sätta upp och ner, jag är säker på att ni vet vad jag menar)
Jag har också sett många hästar som går bakom lod under uppvärmningen. De har sällan eller aldrig med sig bakdel och rygg och inne på banan sitter ryttaren och ger ständiga uppresande tygeltag för att hålla upp hästens huvud "i rätt form". Eller så är hästen så framtung att ryttaren hela tiden måste bära upp huvudet på den.Doneloge skrev:Har sett många hästar som går bakom lod under tex. uppvärmningen och som har rygg och bakdel med sig utan problem.