Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Tror du på vad Anky och Sjef säger så är det bara de själva och dem som de tränar och utbildar som klarar deras system. Det är inget för amatörer....

Sv: Rollkur hysteri!

Zora skrev:
Och biomekaniskt sett så går hästen ska hästen alltid gå med nacken som högsta punkt, även om den hamnar bakom lod. Det är stor skillnad på att hamna bakom lod och hamna med 3e halskotan som högsta punkt.

Det tycker jag är viktigt att skillja på, bakom lod och rollkur. Har sett många hästar som går bakom lod under tex. uppvärmningen och som har rygg och bakdel med sig utan problem. Hur det ser ut när folk rider rollkur har jag inte sett tillräckligt av för att uttala mig om...

Hej!
Rollkur är inget för amatörer, jag vet inte hur många gånger jag skrev det i "en tankeställare" ;) . Det är gigantisk skillnad mellan ett proffs och dennas superbegåvade häst och en amatör på en mindre begåvad häst.

Sv: RollKUR hysteri!

Men du - vad skulle FÖRDELEN vara med att värma hästen bakom lod? Och jag menar inte tillfälligt.
Om du läser Ridhandboken från Sv. Ridsportförbundet (som är en översättning av den tyska) så är det ett FEL att hästen går bakom lod. Ännu mer fel om den dessutom släpper kontakten och går bakom hand.
Men vad är då fördelen med att ha hästen bakom lod som gör att du vill använda den formen trots att den officiellt beskrivs som fel? :)

summer san skrev:
De kanske inte lägger så mycket energi på att vända och vrida på hästens anatomi och rörelsemekanik för att hitta argument mot rollkur, eftersom de inte anser att det är en så viktig fråga.

Argument FÖR rollkur menar du väl?
Jag tycker det är viktigt att vara insatt i detta när man väljer att vara för och/eller använda en sådan extrem träningsmetod. Jag tycker överhuvudtaget det är viktigt att vara insatt i biomekanik om man rider på en någotsånär hög nivå. En sådan enkel sak som tajming av hjälper är totalt beroende av kunskap om biomekaniken hos hästen.

summer san skrev:
Problemet med den "fakta" som dras upp gång på gång i sådana här trådar är att det inte finns någon forskning som visar att roll kur är farligt. Däremot finns det studier som visar att det inte är farligt,gjorda i samarbete med AVG, om jag fattat det rätt. De skador och argument som används är endast att betrakta som lösa antaganden, dvs man skulle kunna tänka sig att det kan bli på det viset. För om rollkur ger mer skador än annan ridning är det ingen som vet ännu.

Det finns en avhandling som behandlar ämnet om höga påfrestningar i nackbandets infästning på dressyrhästar. Och om redan gemene häst får dessa skador i nackbandet hur blir det då inte med hästar ridna i en ännu mer extrem form? Finns det studier, gjordra av vilka? Vet att MK som har behandlat Bonnie i flera år säger att det inte alls är skadligt. Men är han objektiv i sin bedömning? Det finns studier som säger att hästen inte får mer vikt bak i en piaff. Studie på tävlingshästar, frågan är om samma resultat skulle uppnås på t.ex. spanska ridskolan.

Nej, man vet inte vad det leder till. Och då leder det till vad folk ser och alla ser vi olika. Det enda som jag är förundrad över är att folk inte reflekterar över Bonfires hals. Det är en pinne, som en hopphästs och har inte alls de muskler som den ska ha framför manken. Muskler som en korrekt riden dressyrhäst får.

(och jag som inte alls tänkte ge mig in i denna debatt)

Jag har sett det användas med fördel på hästar som är väldigt starka och har mycket vilja (spanska hingstar tex.) Ser inte att det är så skadligt att värma upp hästarna på det sättet och sen släppa fram de så att de går "rätt", speciellt inte med tanke på att det oftast inte "bråkar" ner hästarna, utan lösgör de och sen samlar de.
Den formen kanske officiellt beskrivs som fel, men man måste komma ihåg att det bara är några hästmänniskor som skrivit den handboken och inte hela tysklands hästbefolkning ;)! Jag vet varför folk tycker att rollkur är så dåligt, men det är svårt att hitta fakta om de dåliga/bra sidorna med att rida hästen bakom lod. Jag har enbart sett bra resultat av det. Skulle vara spännande att se resultaten av studien som skrivs om i Ridsport nr. 25, på sida 68, om hur ryttaren påverkar hästen när de rider i olika "former" osv. :)

Sv: Rollkur.

D: Jag har sett det användas med fördel på hästar som är väldigt starka och har mycket vilja (spanska hingstar tex.)

T_B: Och jag har sett såna som rids "utan rollkur" och det har varit mycket fördelaktigt. Tom på bara nosgrimma blev det mycket bättre.

D: Ser inte att det är så skadligt att värma upp hästarna på det sättet och sen släppa fram de så att de går "rätt", speciellt inte med tanke på att det oftast inte "bråkar" ner hästarna, utan lösgör de och sen samlar de.

T_B: - Men vad är det som är BRA? - Jag menar inte att veriera formen, utan att rida bakom lod hela tiden.

D: Den formen kanske officiellt beskrivs som fel, men man måste komma ihåg att det bara är några hästmänniskor som skrivit den handboken och inte hela tysklands hästbefolkning !

T_B: Vad skall man då hålla sig till - Hela Tyska och Svenska Ridsportförbundet står bakom böckerna. Det är ingen slump att det står som det gör i böckerna. De är menade att vara riktlinjer för häst och ryttarutbildning.

D: Jag vet varför folk tycker att rollkur är så dåligt, men det är svårt att hitta fakta om de dåliga/bra sidorna med att rida hästen bakom lod. Jag har enbart sett bra resultat av det.

T_B: Hur har du sett de resultaten?

D: Skulle vara spännande att se resultaten av studien som skrivs om i Ridsport nr. 25, på sida 68, om hur ryttaren påverkar hästen när de rider i olika "former" osv.

T_B: Håller med. Har kommit en del resultat om ridning med gramantygel men de visar inget förvånande..... :)

Zora skrev:
Argument FÖR rollkur menar du väl?
Jag tycker det är viktigt att vara insatt i detta när man väljer att vara för och/eller använda en sådan extrem träningsmetod. Jag tycker överhuvudtaget det är viktigt att vara insatt i biomekanik om man rider på en någotsånär hög nivå. En sådan enkel sak som tajming av hjälper är totalt beroende av kunskap om biomekaniken hos hästen

Det finns en avhandling som behandlar ämnet om höga påfrestningar i nackbandets infästning på dressyrhästar. Och om redan gemene häst får dessa skador i nackbandet hur blir det då inte med hästar ridna i en ännu mer extrem form? Finns det studier, gjordra av vilka? Vet att MK som har behandlat Bonnie i flera år säger att det inte alls är skadligt. Men är han objektiv i sin bedömning? Det finns studier som säger att hästen inte får mer vikt bak i en piaff. Studie på tävlingshästar, frågan är om samma resultat skulle uppnås på t.ex. spanska ridskolan.

Nej, man vet inte vad det leder till. Och då leder det till vad folk ser och alla ser vi olika. Det enda som jag är förundrad över är att folk inte reflekterar över Bonfires hals. Det är en pinne, som en hopphästs och har inte alls de muskler som den ska ha framför manken. Muskler som en korrekt riden dressyrhäst får.

(och jag som inte alls tänkte ge mig in i denna debatt)

Jag tänker inte ge mig in i debatten heller ;) . Jag är fruktansvärt trött på tjat om rollkur. Alla dessa diskutioner om det leder absolut ingenstans. Ingen är för rollkur, ingen har något konkret att komma med. Den där gamla studien tolkas hit och dit....Ärligt talat kan jag inte bry mig mindre. Ha det gott!

Hehe min tråd spårar ur lite... :smirk: Jag tycker inte heller att man ska rida hästen bakom lod hela tiden, lika lite som jag tycker att man ska rida hästen över tygeln. Men jag ser hellre än häst som går ngt bakom lod delar under ridningen och jobbar med bak och rygg, än en häst som springer som en tax utan ngn rygg/bakverksamhet! Jag är inte utbildad i ämnet utan det är bara mina personliga iakttagelser och åsikter! :)

Vad tråden egentligen gällde var att så många just sväljer begreppet rollkur och börjar beskylla alla möjliga för att rida det, allt ifrån att ha sett ett par bilder där hästen går en aning bakom lod! Men fortsätt gärna diskutera ;)

PathOfClovers: De har tagit till sig "Hästen skall gå med nacken som högsta punkt". De har dock tappat bort en del av uttrycket, nämligen att detta är det vi alla strävar efter men att det kan se ut att vara långt ifrån detta på vägen dit.

:bow: Håller fullständigt med dig. En unghäst går tex. inte med nacken som högsta punkt, men en grand prix häst gör det. Målet är att ha nacken som högsta punkt, men vägen dit är lång. Inte sjutton sätter jag mig och förväntar att en 4 åring ska gå i samma form som en välutbildad 10 åring?

Har som t_b också sett starka hästar som ridits på nosgrimma och det har blivit mycket bättre. Har sett starka hästar betslats ner och fått ryttare att rida med mjukare hjälper där de starka hästar blivit bättre. Utan att ridas bakom lod eller i rollkur. UTan där man fokuserar på bakdelen istället.

Där håller jag med pikeurs hemsida av det jag lärt mig om ligament nackband och muskler i halsen. Hals och huvudställning gör att hästen den starka blir lugnare och mer lätthanterlig.

Men frågan är VARFÖR?

Senast ändrad av en moderator:

Undrar det också. Men har sett att många tror att unghästar inte ska göra det.
Tror att man missförstår den högre utbildade formen som att enbart vara den där nacken är högst och att unghästen ska gå med 3e kotan högst. Det står även i en bok, jag kommer inte ihåg vilken. Tror icas bokförlag har givit ut den.

Därför att i den riktig låga formen som man börjar rida unghästarna i, är ofta t.o.m. manken högre! Jag har svårt att förklara utan bilder (och är inte säker att jag kan då heller :smirk: ), och det finns nog många som kan svara bättre på det än mig. Som sagt, det är vad jag tycker!

Lägger ut en bild när jag tömkör Arjan:
liten3.jpg

Ett exempel på riktigt låg form, men nacken är inte högsta punkten.

Jag har ett par enkla frågor om rollkur som jag skulle vilja få svar av av de som tycker det är ok.

En hästs huvud väger en hel del, hur ser de som rider på detta sett på detta? Det krävs en hel del statiskt muskelarbete av musklerna på undersida hals för att hästen ska kunna hålla sitt huvud i denna form.

Vad händer med hästens hals muskler/ligament/nackaband i denna form som man håller den i?

Vad händer med musklerna på ovansidan?

Anser de som rider rollkur att muskler ska tränas i ett utsträckt läge?

Hur ser man på energiflöde i hästen?

Vad anser man om påverkar på hästens synfält?

Alla förespråkar att man inte ska rida hästens framdel utan hästens bakdel. Är det inte framdelen man fokuserar på i rollkur.

Är den klassiska dressyren skadlig för hästen?

VARFÖR fungerar rollkur så bra?

VARFÖR fungerar rollkur så bra på starka hästar?

VARFÖR strävar man efter att ha atombomber till hästar?

Vad tycker de som förespråkar rollkur om ryttare som H. Schmidt och hans häst? För att ta ett exempel i högen som jag personligen tycker är bra.

"lånar"

rollkür börjar bli ett begrepp här inne,
jag tycker ni ska definiera skillnade på

* lång och låg
*bakom lod
*rollkür

Det är inte samma saker ni pratar om.

Det är aldrig bra för en häst att gå i samma form jämt oavsett hur den bär halsen och huvudet. Risken är stor att man rider hästen "statisk"

Jag väljer här att citera Kyra

"När man fått upp hästen i "rätt" form, är det dags att jobba ner den igen, och vice versa."

Detta kan ske många gånger under ett pass, eller så tar det tid och då kanske man behöver flera dagar på sig att få "upp" eller "ner".

(ni behöver inte ifråga sätta upp och ner, jag är säker på att ni vet vad jag menar)

mimus skrev:
"lånar"

rollkür börjar bli ett begrepp här inne,
jag tycker ni ska definiera skillnade på
* lång och låg
*bakom lod
*rollkür
Det är inte samma saker ni pratar om.
Det är aldrig bra för en häst att gå i samma form jämt oavsett hur den bär halsen och huvudet. Risken är stor att man rider hästen "statisk"
Jag väljer här att citera Kyra
"När man fått upp hästen i "rätt" form, är det dags att jobba ner den igen, och vice versa."
Detta kan ske många gånger under ett pass, eller så tar det tid och då kanske man behöver flera dagar på sig att få "upp" eller "ner".

(ni behöver inte ifråga sätta upp och ner, jag är säker på att ni vet vad jag menar)

:bow: :bow: Precis vad syftet var :D

OK - man gör undantag för sträckning framåt nedåt. Det viktiga är att vinkeln mellan huvud och hals är öppen så att inte senor och ligament i nacken översträcks. Det är speciellt lätt att göra det på en ung häst som inte lärt sig att göra motstånd.
(På bilden är du nära den farliga gränsen - tror jag - lite svårt att se)

Doneloge skrev:
Har sett många hästar som går bakom lod under tex. uppvärmningen och som har rygg och bakdel med sig utan problem.
Jag har också sett många hästar som går bakom lod under uppvärmningen. De har sällan eller aldrig med sig bakdel och rygg och inne på banan sitter ryttaren och ger ständiga uppresande tygeltag för att hålla upp hästens huvud "i rätt form". Eller så är hästen så framtung att ryttaren hela tiden måste bära upp huvudet på den.

knapplån

Fast en korrekt framåt nedåt lägger inte 3e halskotan högst utan halsens sträckning gör att kotorna mer eller mindre hamnar på rad. Därför kan man tala om nacken som högsta punkt, eller en strävan dit, inte 3e halskotan. Det är alltså kotornas placering i halsen man ska titta på och inte mankammen.

Min tränare (vanlig dressyr) berättade att alldeles för många ryttare tror att hästens halskotpelare går någon annanstans, att den fäster in högre upp och att den är rak i hästens hals, förvånadsvärt många har ingen aning om att den är S-formad och att den börjar under mitten på halsen. De har heller ingen vetskap om funktionen hos de olika kotorna i halsen. Eller att hästen har ett nackband.

Sedan får man tänka på att vi alla ser olika, har betonat det förut. Ena personen kan tycka att en häst har med sig bakdel och rygg medan en annan inte alls tycker det.

Du och Doneloge skulle med stor sannolikhet kunna titta på samma häst ha helt olika åsikter om hur hästen går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar