Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Hehe, nja... Men det bekräftar mitt första inlägg :D. Nu var ju inte du så hård i ditt ordval men ;)

Jag tycker om formen på din häst ... Denna form kan du ALDRIG få med en inspänningstygel hur du än försöker då en inspänning alltid blir ihopdragande...
När jag tömkör en unghäst eftersträvar jag den formen med.
När den sedan kommit dit, är "befäst" och tom gärna kan ta ner nosen lägre/framåt med samma tramp, börjar jag samla ihop den "uppåt", men UTAN att (försöka) dra "ihop" den... Jag eftersträvar i möjligaste mån att ha hästens hals "lång" med sidostyckena i lodplan...
Dock har även jag en tendens att när jag RIDER ha hästen någon cm bakom lodplan, antagligen pga synvilla jag får från ryggen...
Detta brukar dock "räta ut sej" på tävlingsplats då hästen på banan blir lite "spändare" och därmed höjer nacken = nacken högsta punkt :) Sen kom det där med ryggverksamhet och Bakben dårå :angel:

men har aldrig påstått jag vet bäst... Men det har iaf funkat någorlunda och inte heller blivit utskälld för att jag rider fel än av mina ridlärare...

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig så att det inte blir fel. Det är inget egenvärde i hur hästen ser ut... vet bara att för mig har det inte känts rätt att hålla hästen i en speciell form utan vill rida till en form där halvhalter fungerar - hästen är då enligt mitt sätt att se "på tygeln".
När hästen är överböjd funkar inte den mekanismen.
Svårigheten ligger i att få hästen att ändå gå fram. Det är lättare för den att kliva på med stora steg bak om inte baken också måste bära samtidigt, så därför får man leka lite med formen. Men som jag ser det - att bli kvar i en form skolar inte bärkraften och leder inte till att hästen börjar vinkla bak. -> Ekipaget kommer inte vidare. Sen kommer inte alla vidare iallafall, men det är mycket trevligare att rida en häst som inte hänger i hand och ändå svarar på små halvhalter. - Men det tycker väl egentligen alla. :)

Tackar! Han är iof 7 år men har KS och har just påbörjat dressyr ridning igen. Tog bilden för att riktigt visa min mening med låg form :) Håller fullständigt med dig!

True_blue: Håller med dig om att man inte ska bli kvar i en form! Man börjar ju lågt, för att få en högre form ju mer hästen orkar bära i bak! :)

Jag håller med TB om din bild. Hästen är bra nära att hamna i "felläge", även en unghäst ska söka mot bettet och hålla nosen något framåt. Halsens höjd har inte minsta betydelse. Istället för att tänka "nacken högst" kan man tänka "öppna ganaschvinkeln" så är det kanske lättare att förstå.

För att återgå till ditt första inlägg, så finns det ju faktiskt ett läge mellan "bakom lod" och "över tygeln" och det är det ideala. Varför alltid dra ytterligheterna?

tror du missförstår lite vad som menas med nacken som högsta punkt faktiskt. Om din häst hade kommit fram mer med nosen så hade nacken hamnat högst automatiskt även om halsen är lägre.

Eftersom din häst går bakom lodplan så kan inte nacken hamna högst.

Sv: Rollkur hysteri!

Kissing Spine skrev:
:rofl: :rofl: Jag bara väntade på det där! :D :p
Pålitligt som ett brev på posten! Jättefin häst också ;) ! Jag tycker att din häst ser avslappnad och fin ut i formen. Det tyckte väl de flesta andra också förra gången du visade den bilden? Men nu är det rollkur som disskuteras så se upp! Helst skall man rida bettlöst, bomlöst och ryttarlöst tycker jag, det är bäst för hästen :angel:

Säger du :smirk:. De förra kommentarerna var "fint, ser trevligt ut, avslappnat, läcker häst m.m.".

Jag säger det igen innan jag svarar på de andra: Syftet med tråden var inte att diskutera för- och nackdelar med rollkur, utan att så många fått för sig att det är rollkur när hästen går ett par cm bakom lod! Och att så fort man lägger ut en bild får kommentarer att man sysslar med rollkur. Vilket är ganska ironiskt med tanke på att tråden spårade ur till just för- nackdelar med rollkur och smärre bild"beskyllning" ;)

Så ganasch vinkeln är inte öppen??

För att återgå till mitt första inlägg, jag har aldrig sagt att man ska rida hästen över tygeln eller bakom hand. Självklart är idealet mittemellan, men jag ser hellre en välbalanserad häst ett par cm bakom lod, än en häst som är öt och väldigt lång i hela kroppen!

Kissing Spine skrev:
Säger du :smirk:. De förra kommentarerna var "fint, ser trevligt ut, avslappnat, läcker häst m.m.".

Men det beror väl helt på vem som svarar??

Så ganasch vinkeln är inte öppen??

Nix

För att återgå till mitt första inlägg, jag har aldrig sagt att man ska rida hästen över tygeln eller bakom hand. Självklart är idealet mittemellan, men jag ser hellre en välbalanserad häst ett par cm bakom lod, än en häst som är öt och väldigt lång i hela kroppen!

Jag ser hellre en häst som är korrekt i formen än ovanstående, det behöver ju inte vara antingen eller även om det nog är otroligt få personer som kan rida sina hästar korrekt i formen ett helt ridpass (skulle nog tippa på typ ingen faktiskt) :D

Klart att det är bäst, och nej jag tvivlar också på att det finns ngn som rider så bra :)
Det är klart att det beror på vem som svarar, men det är lite kul att ingen reagerade på det förra gången men i denna tråd så ser alla genast det ^^.

liten2.jpg

Bara för skojs skull... Vilken form tycker ni är bäst?? *ser nyfiken ut* :p

Sv: Rollkur hysteri!

Fast jag tycker just detta är ett bra exempel på lång och djup unghäst form. Svårt att se hur mkt bakdelen aktiveras! Rollen ligger inte alls farligt nära tycker jag iallafall. Men jag tror att vi alla har olika uppfattningar om vart gränsen går.

Det är ingen som har sagt att hästen på bilden ligger nära rollkur. Det har bara påpekats att den har nosen bakom lodplan. Stor skillnad!

Jag tycker vi ska försöka reda ut begreppen lite grann. Rollkur är en extrem hoprullning av halsen som ryttaren gör medvetet.
Bakom lod är något som ofta händer omedvetet på grund av att ryttaren inte är kapabel att få fram hästen till handen, hästen har dålig grundutbildning eller hästen är olydig och vill dra sig undan kontakten med handen.

1. han är ingen unghäst
2. menar du den här bilden? Jaja, mina bildexempel är inte bra, de spårar så lätt ur :p

bobo skrev:
Halsens höjd har inte minsta betydelse. Istället för att tänka "nacken högst" kan man tänka "öppna ganaschvinkeln" så är det kanske lättare att förstå.

Exakt! Det är ju det vi menar. Iallafall jag...Kissing Spine?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar