Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkur.

De hästar jag har sett ridas bakom lod har alltid haft med sig rygg och bakdel och har inte varit framtunga (snackar bara om de jag SJÄLV sett, inte om alla som rider bakom lod eller i rollkur). Det finns olika sätt uppnå samma resultat, sen får man ju välja själv vilken väg man väljer att ta.

Sv: Rollkür hysteri!

Menade den första bilden... Jag kallar den formen för unghästs form... men kan ju användas i alla åldrar!

Bild 2 ....
Svårt att säga nåt om exakta formen då det är taget snett framifrån men i mitt lekmanstycke så är det där en typisk LB/LA form på hästen... Ur det lilla man kan se skulle jag påstå att han har nacken högst sen om han e bakom eller inte är svårt att säga men jag skulle tro inte...

För att återgå till ursprunget lite grann...

Jag hade inte roll-hysteri heller till en början men jag kan säga att jag fått det rejält efter ha sett bilderna från framridningen som visades på barocksidan!!!

Har ni sett dem???!!! Det var det mest sorgliga och bedrövliga jag sett på länge...! All den goda ridningen var som bortblåst. Det var bara ett superdragande i stången på protesterande hästar.
Och hade jag varit Anky så hade jag aldrig kunnat stå ut med mig själv om jag suttit där på framridningen och sett vad resultatet blivit av min "filosofi"!!!
För bilderna på Salinero var av en annan karaktär. Han såg inte direkt missnöjd ut, ganska avslappnad och mjuk. Det fanns däremot en piaff-bild som inte var så rolig där hon enbart håller i stången så att den i princip var vinkelrät och där man även såg på hennes min att hon drog rätt så rejält. Men övriga bilder såg trevliga ut. Och hennes resultat av träningen är ju fantastiska.

Men de andra var ju fasansfulla! Och då oroar jag mig inte så himla mkt över hästarnas psykiska hälsa för de flesta är starka och lider inte så mkt av att de blir ridna tråkigt. Det är inte så att jag känner för att befria alla Tysklands dressyrhästar... men det som gör mig så bedrövad är ju att "övriga" tycks tro att roll är en genväg som gör att man slipper allt traditionellt arbetande, den goda ridningen. Utan det räcker med att dra i stången! Det var ju ett fruktansvärt gäng amatörer som satt och lekte Anky men med fruktansvärt illa resultat!
Och det kan jag säga att hade jag varit Anky så skulle jag ha hoppat av från hästryggen och skrikit ut till alla på framridnigen att det är inte så här det ska vara! Jag lovar!!! Jag kan inte fatta hur hon bara kan sitta och se på hur så mga års goda ridtraditioner i Tyskland håller på att försvinna helt och hållet och ersättas med en ridning som motsvarar den kamp som man "alltid" har kunnat sett "i buskarna" ute i landet hos ryttare som inte haft tillräcklig kunskap utan istället tagit till våld i sin ridning. Men nu så är det helt plötsligt legalt!!

Hittills så har jag inte sett ngt liknande på svensk mark. Men om det så utbrett i Tyskland så kan vi kanske förväntas oss det snart... och därför tycker jag denna "hysteri" är till viss del befogad. Och då ska det sägas att jag är inte det minsta rädd för nosar bakom lodplan. Där känner jag helt som Kyra som förespråkar att till en början vid inlärning av tex en ny rörelse så är det inte så viktigt var hästen placerar sitt huvud och nos, inte ens om det är bakom lod, utan det viktiga är hur den gör med sin kropp. Kravet på framför lod kommer när rörelsen sitter.
Jag är heller inte så hysterisk över lite för hårt hållna stångar så länge det ser harmoniskt ut förövrigt och där hästen jobbar i god form.
Men jag är totalt allergisk mot slitande i stången för att slippa arbeta sig fram till ett resultat!!!

Jag håller med dig, men som KS menade från början var ju att man lägger ut en bild,så skriker folk "rollür" om den är låg+ngt bakom lod.
Det Anky håller på med ÄR rollür, går för övrigt att läsa om på hennes hemsida.

Ett slitande i stången, kommer inom sinom tid att ge nedslag på tävling, på ett eller annat sätt. Visst ser man det på framridningar, på hög nivå, men inne på banan rids hästarna mera korrekt.
Snarare att man i höga klasser inte ger så mycket nedslag på gapande munnar som i LA, MSV.

Läste för ett tag sen på Hästmagazinet, en tysk domare (tror jag), som sa att det är bättre att acceptera gapande munnar , istället för att folk ska ta till metoder för at dem ska sluta gapa.

*Off topic*
Vad är rollür? Det har jag aldrig hört talas om, däremot rollkur :devil:

"off topic"

glömde k, men jag tror ändå att de flesta förstår att jag menar rollkür

Det där är ju en av anledningarna till att vissa hästar går bakom lod ibland. Alltså, när de går i en lägre form än "tävlingsform" eller vad man skall kalla det så hamnar nosen bakom lod, men när man höjer upp hästen i formen så hamnar nosen i lod. Inte så himla konstigt om man tänker efter. Därmed inte sagt att man inte ska kunna rida sin häst i lod även i en lägre form...

Det jag syftade mest på var faktiskt det tyska y:et, ü, eftersom det stavas med vanligt u! :)

Nej det är inte så konstigt, men om du inte kan få hästen att sträcka så är det en brist i grundskolningen.

*knapplån*

Carde tycker jag visar det bra. När han låter hästen följa bettet från marken så är hästen aldrig bakom lod.

I flera böcker om klassisk dressyr så ska näsan vara framme i framåt-nedåt. För mig är det mest korrekt, plus att jag inte vill att hästen ska använda underhalsmusklerna på det sättet (huvudet är tungt). För mig är det en självklarhet att hästen har näsan framme i låg form (alltså framför lod) och naturligt hamnar rätt med huvudet i en högre form. Helt annorlunda mot vad jarakamadan tycker mao.

Zora skrev:
*knapplån*

Carde tycker jag visar det bra. När han låter hästen följa bettet från marken så är hästen aldrig bakom lod.

I flera böcker om klassisk dressyr så ska näsan vara framme i framåt-nedåt. För mig är det mest korrekt, plus att jag inte vill att hästen ska använda underhalsmusklerna på det sättet (huvudet är tungt). För mig är det en självklarhet att hästen har näsan framme i låg form (alltså framför lod) och naturligt hamnar rätt med huvudet i en högre form. Helt annorlunda mot vad jarakamadan tycker mao.

Om du har nacken i en lång linje neråt med huvet som lägsta punkt kan du väl ändå inte påstå att det är DÅ hästar sätter underhalsmuskler ? (enl mina principer "bara" bygande längs mankammen) Det är ju just när hästen går lågt MEN drar upp huvvet/fram nosen som du sätter underhalsmuskler för att "lyfta" upp huvvet hela tiden ... Eller tänker jag fel ?
(mina hästar har iaf aldrig haft problem med underhalsmuskler)

Om hästen går bakom lod i en låg form så kommer den pga gravitationen att behöva använda sina underhalsmuskler för att hålla huvudet där. Kanske inte så extremt som i rollkuren, där hästen måste ta i mycket mer emd underhalsen.

Jag har själv filmen och håller inte med om att de rider utan halvhalter. De syns kanske inte, men det är ju det som är hela grejen. Anky refererar till halvhalter när hon instruerar eleven "små övergångar som man inte kan se" är väl ungefär hur hon uttrycker sig om jag minns rätt. Sjef säger ordet "halfhalt" rätt och slätt när han hjälper Anky på Salinero, om än endast en gång. Det de inte gör är att använda mycket hand och ben samtidigt på sina gröna hästar.

Det stämmer att Sjef började rida som vuxen, men i två år i sträck red han sju timmar om dagen på en klassisk ridskola i Belgien som startats av ryttare från Spanska ridskolan. De hade bland annat skolats av Nuno Oliviera. Så han har nog mer klassiskt i ryggen är de flesta ridskolestartare.

Dessutom har Sjef sagt klart och tydligt att det är dumheter att man måste vara proffs som Anky för att rida enligt deras principer. Det är inte hans påfund att det skulle vara så. Han tror däremot att fler hästar skulle må bra om fler amatörer gjorde det. (Men då menar kanske inte han den rollkur som alla talar om, han ser inte sin metod som rollkur i den tyska bemärkelsen.). Däremot anser han att man inte kan träna en smula av hans metod och resten av en annan, man måste välja en linje och hålla sig till den (den där röda tråden ni vet).

Jag säger inte att allt Anky och Sjef gör måste vara rätt, men fakta ska vara det. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att han säger halv-halt. Men det går inte att utföra dem när hästarna inte går rätt....

Jo men grammantyglen har väl de flesta förståt att det inte är bra, och det syns ju så tydligt på hästarna att de har blivit ridna på gramman..oengagerade bakben och en tradig hals.. rollkur rider ju några i världseliten, och då hade inte bakbenen kunnat vara oengagerade och jag har inte sätt många fula halsar heller..

Lancet skrev:
Jo men grammantyglen har väl de flesta förståt att det inte är bra, och det syns ju så tydligt på hästarna att de har blivit ridna på gramman..oengagerade bakben och en tradig hals.. rollkur rider ju några i världseliten, och då hade inte bakbenen kunnat vara oengagerade och jag har inte sätt många fula halsar heller..

:bow: :bow: :bow:
Mycket bra inlägg!
I övrigt tänker jag inte säga så mycket mer (eftersom jag inte kan så mycket för att kommentera något utan att det finns stor risk att det blir fel ;) haha), men jag tycker i alla fall att den "gamla" dressyren var bättre än den "nya" eftersom de flesta hästar hade nacken som högsta punkt. På många hästar jag sett har nacken varit som en stor båge framför kroppen som varit som om hästen skrittat på långa tyglar. Nämner inga namn (pratar dock om proffsen) eftersom jag inte vill "klanka ner" på någon..
Elin
Ps. Mycket bra tråd, lärorik!

Senast ändrad av en moderator:

Jo hästen ska liksom vara rund genom kroppen i en lång/låg form, halsen i sig själv ska inte bilda en hel halvcirkel....

Kissing Spine skrev:
Håller fullständigt med dig. En unghäst går tex. inte med nacken som högsta punkt, men en grand prix häst gör det. Målet är att ha nacken som högsta punkt, men vägen dit är lång. Inte sjutton sätter jag mig och förväntar att en 4 åring ska gå i samma form som en välutbildad 10 åring?

En unghäst kan visst ha nacken högst UTAN att gå i GP form.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar