Sv: Rollkür hysteri!
Kissing Spine skrev:
Så fort man får se bilder på andra som rider dreessyr, så kan man ge sig 17 på att några utbrister "aargh! Herregud mänska, vad gör du! Sluta dra ihop hästen, avknäppt i nacken går den etc. etc." Trots att hästen går i en låg, rund form max ett par cm bakom lodplan. Speciellt de som har fina, lovande hästar brukar få höra det här.
Avundsjuka eller okunskap/hjärntvättning? Tror inte att det finns någon som rider sin häst uteslutet bakom lod. Kanske att man måste göra det en period för att få hästen att gå i en rund, låg form och sedan öka trycket bakifrån när den orkar mer, och sätta mer vikt på bakbenen. Personligen tycker jag att det ser värre ut med en lååång häst som inte är bakom lodplan, än en häst som bär sig själv relativt bra och går i en rund form!
Jag måste erkänna att jag är en av dom som fuskar och säger rollkur istället för "bakom lod", mest för att få folk inse att de är lite fel ute kanske?
Jag ser också mycket hellre en lååång häst som verkligen sträcker ut sin överlinje och söker sej mot bettet. Det tyder på avslappning tycker jag, och det gäller både det mentala och det fysiska. För att hästen ska slitas så lite som möjligt bör den väl vara avslappnad och nöjd? Särskilt mentalt?
Själv har jag haft stora problem med min förra häst som gått innanför lod, bitvis bokstavligt talat bitit sej i bringan (inte konstant utan som ett missnöjt ryck) den har använt sina bakben bra ändå för det mesta men jag ser det som ett stort problem/misslyckande eftersom det tyder på att den antingen inte accepterar min hand, eller har problem med att länga ut sin överlinje samtidigt som den jobbar. Min tränare tyckte att jag inte skulle bry mej om huvudet, men vara försiktig med att inte ha hård hand. För att han jobbade upp sin styrka ändå i det läget.
Visst fick hästen en bra form bitvis med nosen framför lod och då jobbade den riktigt bra, men vill man inte att själva GRUNDEN ska vara bra hellre än att man har sina glimtar per ridpass?
Och grunden ser jag som lång och låg.. Och att hästen jobbar upp sin samlingsgrad eftersom under ridpasset.
Min reaktion var att nej, så här vill jag inte ha det! Gick tillbaka massor i träningen och jobbade för hand med att ENBART få hästen lååång och låg. Efter bara ett par veckors sådan träning körde hästen fram och ner huvudet själmant när man tog i tyglarna vilket ger ett mycket bättre utgångsläge än en som drar ihop sej.. Man kände sån otrolig skillnad, särskilt t ex i traven där hästen fick en MYCKET rund rygg. Nästa steg var att behålla avslappningen och jobba in samlingen mer eftersom men det är INTE svårt när hästen är så ärlig i sin överlinje tycker jag.
Som Hempfling så fint skrev i "Dansa med hästar" : "Vägen är målet"
Tänker absolut inte klanka ner på de som inte med flit rider sina hästar bakom lod, men att inte ens jobba mot att få hästen framför lod eller med flit dra ihop hästen för att man vill ha den "rund" eller hur det nu uttrycktes, det tycker jag är rent ut sagt tragiskt.
Och har man väl upplevt när ens häst är ÄRLIGT avslappnad i rygglinjen dvs lång i sin överlinje (framåt-/nedåt) så komemr nog de flesta inse att det är något att sträva efter hela tiden. Samlingen, steget och rörelserna borde komma i andra hand.