Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Lord Owen skrev:
Rollkur är ju ändå en extrem form av bakom lod så det hänger ju ihop?

ja verkligen. förstår inte Doneloges resonemang: vad är bakom lod om inte Rollkur? du menar nån sorts "snällare mellanting" än Rollkur eller?????

Kan undra varför tre personer behöver påpeka samma sak till mig också, men ändå gör de det. Men jag ska bättra mig till nästa gång...

Jag ser en stor skillnad mellan att hästen går lite bakom lod och att hästen går i rollkur. Hästen kan ju gå några cm bakom lod, men Rollkur enligt mig ser ut som på bilderna.

Kissing Spine skrev:
Så fort man får se bilder på andra som rider dreessyr, så kan man ge sig 17 på att några utbrister "aargh! Herregud mänska, vad gör du! Sluta dra ihop hästen, avknäppt i nacken går den etc. etc." Trots att hästen går i en låg, rund form max ett par cm bakom lodplan. Speciellt de som har fina, lovande hästar brukar få höra det här.

Avundsjuka eller okunskap/hjärntvättning? Tror inte att det finns någon som rider sin häst uteslutet bakom lod. Kanske att man måste göra det en period för att få hästen att gå i en rund, låg form och sedan öka trycket bakifrån när den orkar mer, och sätta mer vikt på bakbenen. Personligen tycker jag att det ser värre ut med en lååång häst som inte är bakom lodplan, än en häst som bär sig själv relativt bra och går i en rund form! :)

Jag måste erkänna att jag är en av dom som fuskar och säger rollkur istället för "bakom lod", mest för att få folk inse att de är lite fel ute kanske? ;)
Jag ser också mycket hellre en lååång häst som verkligen sträcker ut sin överlinje och söker sej mot bettet. Det tyder på avslappning tycker jag, och det gäller både det mentala och det fysiska. För att hästen ska slitas så lite som möjligt bör den väl vara avslappnad och nöjd? Särskilt mentalt?

Själv har jag haft stora problem med min förra häst som gått innanför lod, bitvis bokstavligt talat bitit sej i bringan (inte konstant utan som ett missnöjt ryck) den har använt sina bakben bra ändå för det mesta men jag ser det som ett stort problem/misslyckande eftersom det tyder på att den antingen inte accepterar min hand, eller har problem med att länga ut sin överlinje samtidigt som den jobbar. Min tränare tyckte att jag inte skulle bry mej om huvudet, men vara försiktig med att inte ha hård hand. För att han jobbade upp sin styrka ändå i det läget.
Visst fick hästen en bra form bitvis med nosen framför lod och då jobbade den riktigt bra, men vill man inte att själva GRUNDEN ska vara bra hellre än att man har sina glimtar per ridpass?
Och grunden ser jag som lång och låg.. Och att hästen jobbar upp sin samlingsgrad eftersom under ridpasset.

Min reaktion var att nej, så här vill jag inte ha det! Gick tillbaka massor i träningen och jobbade för hand med att ENBART få hästen lååång och låg. Efter bara ett par veckors sådan träning körde hästen fram och ner huvudet själmant när man tog i tyglarna vilket ger ett mycket bättre utgångsläge än en som drar ihop sej.. Man kände sån otrolig skillnad, särskilt t ex i traven där hästen fick en MYCKET rund rygg. Nästa steg var att behålla avslappningen och jobba in samlingen mer eftersom men det är INTE svårt när hästen är så ärlig i sin överlinje tycker jag.

Som Hempfling så fint skrev i "Dansa med hästar" : "Vägen är målet"
Tänker absolut inte klanka ner på de som inte med flit rider sina hästar bakom lod, men att inte ens jobba mot att få hästen framför lod eller med flit dra ihop hästen för att man vill ha den "rund" eller hur det nu uttrycktes, det tycker jag är rent ut sagt tragiskt.
Och har man väl upplevt när ens häst är ÄRLIGT avslappnad i rygglinjen dvs lång i sin överlinje (framåt-/nedåt) så komemr nog de flesta inse att det är något att sträva efter hela tiden. Samlingen, steget och rörelserna borde komma i andra hand.

Doneloge skrev:
Jag ser en stor skillnad mellan att hästen går lite bakom lod och att hästen går i rollkur. Hästen kan ju gå några cm bakom lod, men Rollkur enligt mig ser ut som på bilderna.

självklart är det en skillnad. Rollkur "ser" ju extremt ut, men fokuset är väl ändå inte i slutänden hur det SER UT...utan vad som är skadligt för hästen eller ej? Har man läst effekterna av en för hopdragen/vikt hals, vilket studien på sidan bla. förklarar mycket utförligt genom illustrerande skelett och muskel bilder med förklaringar osv, så förstår man också att även en "liten" bakom lod teknik är att dra sig åt det skadliga hållet. vad är målet med att rida den "lite" bakom lod och tycka att det är förmånligt?

lärde mig massor av att kolla bara på bilderna.

men fy vilka bilder.

tog ut de som var hemskast

vector_rollkur.gif

Kolla vad de gör med skelettet :mad:

horse_head_attachment.gif

AAJ!!

Heh... snälla visa inte sånt i tråden :crazy: blev nog så förskräckt när jag såg det på sidan och kvickt stängde ner! :eek:

Jag säger ungefär som mackan precis skrev- det finns inget förmånligt i att rida sin häst bakom lod. Motbevisa gärna, men än så länge är jag övertygad om att det är så. Har aldrig sett en häst gå optimalt och innanför lod.
Så som sagt, skitsamma om nåns häst går innanför lod, man behöver inte skrika "ROLLKUR!!!!" och fördöma utan att veta ryttarens tanke. Men om man vet med sej att man tycker det kan vara fördelaktigt att gå innanför lod eller på något sätt konstruktivt blir jag skraj.

Hoppas vi alla kan vara överens om att kan man jobba sin häst framför lod så GÖR man det?! Och kan man undvika att hästen hamnar bakom lod så gör man det oavsett om det för tillfället känns som att man får sämre form eller samling.?

Det är skilldnad på bakom lod och bakom lod
Hästen kan gå kvar i eftergift och trampa under sig samtidigt som den sträcker på ryggmuskulaturen och sänker hela halsen, lodplanet är fortfarande detsamma i jämnförelse med nackenspunkten, dvs vinkeln,...
Det är skilldnad att rida en häst och bakom lod då hästen knäcker av i nacken och går bakom lod. Då är ryggen, halsen kvar i samma läge men hästen har knäckt av och kan då inte jobba likadant - Alltså det finns nyanser, skilldnader och det behöver inte vara fel att rida bakom lod om man gör det rätt i ett specifikt syfte.
Försök förstå, även om jag inte är så pedagogisk så här fram på nattimmen.
:banana:

lektra skrev:
Kolla vad de gör med skelettet :mad:

horse_head_attachment.gif

Nja, Lektra! Det är inte så att detta händer med skelettet om man rider rollkur. Detta är en illustration av hur många tror att hästen är ihopsatt i nacke och huvud. Om du vill titta på skardorna så kolla avsnittet om Heuschmann/Weiler under "Why not?"

De är inte ens säkra på att dessa skador kommer sig av rollkur och förböjning, men Weiler tror det starkt. Dock finns inga bevis.

NoExit skrev:
Det är skilldnad på bakom lod och bakom lod
Hästen kan gå kvar i eftergift och trampa under sig samtidigt som den sträcker på ryggmuskulaturen och sänker hela halsen, lodplanet är fortfarande detsamma i jämnförelse med nackenspunkten, dvs vinkeln,...

Jag förstår vad du menar, men kalla det inte lodplan om det inte är lodrätt. Lodplanet är alltid lodrätt ovasett om hästen är död och begraven eller stegrar sig. Det är en fysik-term.

Jag håller inte med dig av det skälet att huvudet hänger från nacken som en död vikt. Om hästen håller näsan framför lodplan eller bakom lodplan måste den använda muskler till det. Om den använder muskler för att hålla tillbaka nosen så tränar den fel muskler, också. Dvs, den kan vara avspänd i ryggen och "jobba på bra" men den är ändå spänd i underhalsen.

Halsvinkeln skall öppna sig mer och mer ju lägre halsen är. Men många kan bara inte tro att det är möjligt för hästen att arbeta bra i en sån position, för de har aldrig kännt det eller sett det hända.

Tessan

Jag är inte för rollkur, men jag undrar varför alla har hakat upp sig på att vissa hästar går några cm bakom lod ibland (helst unga hästar, eller hästar som inte är mycket ridna). Känns som det är rena hysterin:devil: . En häst kan faktiskt gå lång och låg utan att bli förstörd. Varför är det inte lika stor debatt om alla hästar som är totalt ihopdragna med huvudet så högt och nacken så ihop (svårt att förklara vad jag menar) att de ser ut som om de skall dö av andningssvårigheter. Dessutom så har dessa hästar en riktig ordentlig underhals vilket inte alls är snyggt. Känns inte som detta är en optimal ridningsform det heller.

Alltså, poängen är väl att hästen inte behöver gå innanför lod för att vara lång och låg. Självklart kan man inte begära en perfekt form av en unghäst, men frågan är om man itne kan kräva av en RYTTARE som anser sej vara duktig nog att rida unghästar att den ska se till att den går i ett bra utgångsläge? Och innanför lod är aldrig ett BRA utgångsläge möjligtvis ett mellansteg tills man kommer underfund med vad som felas i fysik/utbildning/ridning.
Nu tror jag inte hysterin är riktigt såå stor på hästar som är låga i formen (långa vill jag inte kalla det om de är innanför lod) utan snarare de som ser samlade ut men som känns "ihoptryckta".

Tillägg: Poängen med underhalsen är väl också att hästar som går innanför lod (om så bara nån cm) alltid bygger lite underhals, oavsett om den går i låg eller hög form.
Som du kanske såg på beskrivningen i länken, på bilderna framförallt, så måste hästen bära upp sitt huvud i en annan vinkel och spänner då underhalsen. Huvudet väger ändå en hel del på en häst.

Ciazon skrev:
Jag är inte för rollkur, men jag undrar varför alla har hakat upp sig på att vissa hästar går några cm bakom lod ibland (helst unga hästar, eller hästar som inte är mycket ridna). Känns som det är rena hysterin:devil: . En häst kan faktiskt gå lång och låg utan att bli förstörd. Varför är det inte lika stor debatt om alla hästar som är totalt ihopdragna med huvudet så högt och nacken så ihop (svårt att förklara vad jag menar) att de ser ut som om de skall dö av andningssvårigheter.

jag tycker du har allt om bakfoten, du verkar dra ett lika med tecken mellan lång och låg och bakom lod???? det är ju två helt skilda saker?

dessutom är det som Totola säger, debatten om för högt hopdragna hästar är minst sagt stor....!

Doneloge skrev:

Men fortfarande är det olika grader av samma sak, alltså blir biverkningarna de samma fast om än i olika grad. Man måste ju kunna dra egna slutsatser också..

Jag är inte så engagerad i tråden men dom här bilderna visar tydlig rollkur! Bakom lod kan nästan vem som hellst få sin häst att göra. men som du sa, de betyder inte att de är rollkur som är mycket, mycket mer skadligt

Till Mackan också!
Frågan är vad som är mer skadligt, en häst som går lite bakom lod eller en häst som inte jobbar alls. Jag förstår verkligen inte denna hysteri när man säger att man är nyfiken att se en studie om hur hästar påverkas av att ridas lite bakom lod. Folk verkligen hoppar på en. Jag ser ingen mening med att låsa sig till ett "ridsätt", utan tycker allt är intressant och väljer sedan själv vad jag tycker är bra och vill använda mig av. Det måste ju finnas fördelar med Rollkur, annars skulle inte folk rida så, men det betyder inte att jag eller någon annan tycker att våra hästar ska utsättas för detta. Jag tänker inte skriva mina egna tankar om Rollkur i denna tråd, då jag inte ser att det skulle leda till nånting.

Jo jag läste detta också! men de är vad jag tror med :p så de var därför jag satte in bilden

Men...det är väl ingen som hoppar på dig?? detta är ju en diskussion!? har inte sett några otrevliga ord riktas mot dig alls??? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30