Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Kissing Spine skrev:
Tänkte inflika att jag med lång menar typ. många ridskolehästar man ser. Noll rygg eller bakbensaktivitet och kroppen ser utdragen ut samt går på bogarna. En häst som går i en lång och låg form ser bara trevligt ut.

Ja, där snackar vi ju inte låg och LÅG, isåfall inte tillräckligt låg för den hästen :p utan allmänt i obalans.

Vi som ryttare vill ju också ha hästarna "på rumpan" för att hästen har lättare att hitta balans med ryttaren där, och just det är ett ytterligare argument till att försöka att inte ha hästen bakom lod - oftast känner sej hästen låst i det läget och då tappar man även effekten av bättre balans.

Madeleen skrev:
Håller fullständigt med om det du säger. :bow:
Skäms dock inte att erkänna att jag rider min häst just för tillfället ett par cm bakom lod, eftersom det är där hon orkar bära sig och ha en bättre bakbensaktivitet. Det är ju självklart inget jag eftersträvar men jag nöjer mig för stunden att variera mellan en form ngt bakom lod och en lite friare m nosen framför lod & med ett ngt friskare tempo.

Just att hästen bär sej bättre där tror jag är lite till att lura sej själv, men om man säger så här: alla grundstenar behöver sitta på plats, och om hästen fortfarande motsätter sej t ex vissa hjälper kan det kännas mycket bättre att utgå från ett arbetsläge som man klarar och fokusera på att få en pusselbit på plats i taget innan man är perfektionistisk med varje liten bit.

Rider man hästen med så korta tyglar att den måste gå bakom lod för att vara bekväm, då är man helt fel ute, då har man ju själv "satt" hästen i den positionen! Om man helt enkelt struntar i huvudet däremot och rider resten av kroppen och hästen själv väljer att krypa innanför lod får man jobba vidare med grundernas pusselbitar helt enkelt :p

Hoppas ni hittar ert ultimata läge snart så du slipper känna "bakom lod"-pressen :)

Hoppsan där ser man vad det är lätt att ta saker för givet :)

Ha det bra! Godis Julis!

Susanne

Totola skrev:
Hoppas du med "ni" inte menade mej ;) jag anser att en häst som inte är satt i någon särskild form alls av ryttaren kan vara mindre bogtung än en häst som blockerats av ryttarens hand men som för ögat går "på tygeln" som det fina samlingsuttrycket som vissa har hög ribba för och andra anser vara att kröka på nacken :angel:

Men det är om vi snackar bogtungheten.
Har sett en ryttare som hade sina hästar supersamlade med mycket höjd rygg och nästan äckligt undersatt bak i galoppen. Den ryttaren red på graman och hade hästen ganska rejält innanför lod.
För personens ändamål var det bra (en häst med till synes bra balans och som var väldigt lydig och eftergiven, och som kunde vinkla under sej, det var en hoppryttare och har alltså inga krav på formen från domare) men den var ändå bogtung. Just i galoppen tror jag det spelar lite mindre roll än i trav och skritt, iallafall på just den hästen, men i övriga gångarter skulle jag vilja påstå att han lika gärna hade kunnat rida den i fri form om det var för bogfrihetens skull.

Och att man inte ska STRÄVA efter att ha hästarna bakom lod hoppas jag att alla här är överens om..?

Nä alla är inte överens på lodplanet! Det ska du veta!
Jag har sett tränare (!) ge lektion och få ekipag att jobba bakom lodplan och på bogar osv osv. Skrämmande:crazy:
Men det funkar aldrig på lång sikt, hästar som inte håller hela vägen är ofta ett tecken på felridning.

Jag har ridit för såna :devil: :devil: Vidareutveckling av "sparka där bak och dra där fram"-skolan.. SKRÄMMANDE!! Men verklighet :crazy:.

*kl*

Lättare förklaring av "bogfrihet" eller "lätt i fram" är ju att tänka att hästen bröstkorg välvs upp i manken. Det syns väldigt bra om börstkorgen kommer upp "i manken". Kyra pratar om en tunna som ska upp. Jag tänker mer en spolformad... klump.. som ska välva sin överlinje och komma upp i manken. :D

Jag tycker att det är lättare att tänka så än att bara prata om "bogtung" och "på framdelen".

litet_a skrev:
Nä alla är inte överens på lodplanet! Det ska du veta!
Jag har sett tränare (!) ge lektion och få ekipag att jobba bakom lodplan och på bogar osv osv. Skrämmande:crazy:
Men det funkar aldrig på lång sikt, hästar som inte håller hela vägen är ofta ett tecken på felridning.

Men är det inte bara så att tränaren prioriterar andra saker just då i utbildningen och att "bakom lod" bara blir en bieffekt av träningen?
För att dom skulle EFTERSTRÄVA att alltid ha hästen innanför lod.?

Totola skrev:
Just att hästen bär sej bättre där tror jag är lite till att lura sej själv, men om man säger så här: alla grundstenar behöver sitta på plats, och om hästen fortfarande motsätter sej t ex vissa hjälper kan det kännas mycket bättre att utgå från ett arbetsläge som man klarar och fokusera på att få en pusselbit på plats i taget innan man är perfektionistisk med varje liten bit.

Rider man hästen med så korta tyglar att den måste gå bakom lod för att vara bekväm, då är man helt fel ute, då har man ju själv "satt" hästen i den positionen! Om man helt enkelt struntar i huvudet däremot och rider resten av kroppen och hästen själv väljer att krypa innanför lod får man jobba vidare med grundernas pusselbitar helt enkelt :p

Hoppas ni hittar ert ultimata läge snart så du slipper känna "bakom lod"-pressen :)

Jag försöker ju hela tiden att få fram nosen lite till. Målet med det mesta av min ridning (just på denna häst) är att få henne att arbeta i en mer öppen, stadig & bärig form. Men säg att jag ex sitter & trimmar i 40 min så kanske hon går i en lagom bärig form ca 15 min av dom 40min. Kanske var lite otydlig med mina åsikter från början. Jag menar inte att man ska rida sin häst bakom lod för att den sen ska orka bära sig "i form" utan att det är okej att låta hästen hamna bakom lod då & då när det blir för jobbigt. Självklart ska man ju inte låte den smita undan arbete genom att krulla ihop sig (vad som oftast händer med min häst) :angel: men det är ju lite det som är charmen med att rida, man måste offra lite blodsvett & tårar för att komma dit man vill. Anars är det ju ingen vits med det hela om man bara glider fram på en räkmacka. :rofl:

Känns som att den här diskussionen hamnade lite utanför vad trådskaparen hade tänkt sig. :D

Jag är inte alls för det här men rollkur.
Jag tycker absolut inte att man ska utbilda & träna sina hästar i den här formen och ja det ser väldigt fult ut när dukiga dressyrryttare rider fram sina hästar i den onaturliga formen. Sen finns det säkert jättemånga som tar efter pga okunnighet, i tro om att det ska se ut så.
Jag tror att det är då man får hästar som inte håller.
Personligen så tror jag inte att en rätt utbildad häst tar mkt skada av att ridas så "rund i formen". Såklart att det finns extrema fall där som man mår illa av att se, man behöver ju inte rida med kontakt mellan nos och bringa.

Själv så rider jag ofta fram dom flesta hästar ja rider i en rundare form ngt balom lod, just för att få upp ryggen och in bakbenen.

Madeleen skrev:
Jag är inte alls för det här men rollkur.
Jag tycker absolut inte att man ska utbilda & träna sina hästar i den här formen och ja det ser väldigt fult ut när dukiga dressyrryttare rider fram sina hästar i den onaturliga formen. Sen finns det säkert jättemånga som tar efter pga okunnighet, i tro om att det ska se ut så.
Jag tror att det är då man får hästar som inte håller.
Personligen så tror jag inte att en rätt utbildad häst tar mkt skada av att ridas så "rund i formen". Såklart att det finns extrema fall där som man mår illa av att se, man behöver ju inte rida med kontakt mellan nos och bringa.

Själv så rider jag ofta fram dom flesta hästar ja rider i en rundare form ngt balom lod, just för att få upp ryggen och in bakbenen.

Är de dressyrryttarna så duktiga när de tror att Rollkur är en bra idé? :devil: Jag tycker de har missat hela poängen med dressyr.

En rätt utbildad häst är fortfarande en häst, har fortfarande en hästkropp som inte tål att ridas hur som helst, den har fortfarande samma fysik (om än ev. mer muskler) som en mindre utbildad häst. Sedan finns det ju psykisk skada och fyskisk skada.

Varför tror du/är du säker på att bakbenen kommer in och ryggen upp om du rider hästen i "en rundare form" och ngt bakom lod? Hur får du det att gå ihop rent biomekaniskt? Följer skelettet i hästhalsen halsens övre linje? :devil:

*knapplån*

Man kan göra ett litet experimenet.

Titta på din hästs överlinje när den står med huvudet i en normal avslappnad possition.

Ge den sedan mat i en hink på golvet.

Jmfr överlinjen.

Det är så, att ryggen kommer upp när hästen sänker huvudet- men det händer en sak till.

Hela bålen trillar ned mellan frambenen. :o

Det är ju motsatsen till vad vi vill eller :devil:

Vi vill ju ha uppförbacke inte nedförsbacke. :angel:

Jag tror att man kan bända upp ryggen - ju mer bakom lod -
ju mer upp med ryggen där man sitter - MEN det blir nerförsbacke.

Dessutom blir det statiskt upp med ryggen hsäten tapapr sin losgelassenheit den kan inte jobba omväxlande hö - vänster

Dessutom är det ju något man bänder med. Är detta något anpassat till detta nyttjande. Svar Nej. Om man nu vid en undersökning har funnit att det är väldigt vanligt med pålagringar på ligamnetets fäste på sporthästar, då skulle jag vara väldigt försiktig med att utsätta detta ligamanet för överdriven anspänning.

Jag tror inte att hsäten faller död ned om den vid enstaka tillfällen är bakom lod, men om den ständigt är det under passet, då skulle jag nog försöka hitat ett annat sätt att ruida på-
Likdant är det med hästens munskador . det är inte hur kraftigt trycker är mot lanen som gör skadan. Det är det konstanta trycket som skapar benpålagring.
Det är samma sak med stress. Det är inte fraligt att bli skärrad då och då. Det som är skadligt är att aldrig få koppla av...

Citerar också igen den gode KOTTAS " if you always ride the horse overbent how will ju put any weight in the haunces!!!"

Och det är ju det man vill inom den klassiska dressyren.Där tror man ju fortfarande att målet med Dressyr är att förflytta vikten bakåt det som kallades samling.

Men den moderna Dressyrdomamren SKITER I om hästen är samlad eller inte :devil:.

Dommaren skiter i om om hästen går i nedförsbacke, bara hästen gör vad den skall med benen - och där den skall. Och det ser flashigt ut.

Och bänder man upp ryggen så får man en lydig häst. Och Lydighet ger mycket högre poäng än en korrekt form

Susan med ont i ryggen ( märks det :angel: )

Senast ändrad:

:bow: :bow:
Som vanligt kommer du och skriver rent hus i min dator. :p

Lord Owen skrev:
Är de dressyrryttarna så duktiga när de tror att Rollkur är en bra idé? :devil: Jag tycker de har missat hela poängen med dressyr.

En rätt utbildad häst är fortfarande en häst, har fortfarande en hästkropp som inte tål att ridas hur som helst, den har fortfarande samma fysik (om än ev. mer muskler) som en mindre utbildad häst. Sedan finns det ju psykisk skada och fyskisk skada.

Varför tror du/är du säker på att bakbenen kommer in och ryggen upp om du rider hästen i "en rundare form" och ngt bakom lod? Hur får du det att gå ihop rent biomekaniskt? Följer skelettet i hästhalsen halsens övre linje? :devil:

Rider inte alltid så, alla hästar är ju olika.
Tog ett ex på ett par hästar (öv unghästar) som är spända, tittiga och har lite överskottsenergi. Dom rider jag fram lite rundare & med lite friskare tempo. Skulle jag rida fram dom hästarna med nosen framför lod så skulle dom antingen trippa runt med fin huvud/hals placering utan bakben eller sänka ryggen & springa. Därför låter jag dom trampa på i en rundare, lägre form där jag kan driva bakbenen in under hästen. Sen är dom jättefina att rida i stadig form med nosen framför lod. :)

Pratar du om det som kallas "lång och låg" eller menar du faktiskt bakom lod? Jag blir lite förvirrad. :crazy:

Och jag förstår fortfarande inte hur du får en häst som rids bakom lod (förutsatt att du faktiskt menar det) till en rund häst om du tittar till hur hästens kropp är uppbyggd, det blir liksom inte en rund häst utan en häst med massor av krokar och vassa kanter.

Menar inte lång och låg. Fösöker förklara med bilder.
På första bilden är hon vad jag menar med rund(& bakom lod) hon bär sig själv och aktiverar bakbenen men huvud & hals hamnar lite fel, vilket jag dock har överseende med eftersom hon vissa korta stunder ser ut som på bild 2, där hon har en bättre hals/huvud placering.

http://www.fotogalleriet.se/alb36439

Bild 1 är nr 2 i albumet och bild 2 är nr 4.

(Och eftersom jag har ont i ryggen och inte är så snäll fast man skall vara det just idag - fast å andra sidan kanske jag är snäll mot hästar......)

Och varför hamnar hästen fel :angel:

Är det på hästens initiativ eller ditt?

Beroende på ???

Kanske du hamnar lite fel och oopps :O

Jag håller med Susan. Vill också gärna tänka i de banorna.

Sedan tycker jag inte att du uppnår det du säger om man tittar på dessa bilder? Hästen skjuter på, ja, hästen sänker ryggen, ja. Den ser framtung ut. Du ser att bröstkorgen snarare faller framåt-nedåt och inte kommer upp - vilket den bör göra om bakbenen bär mer.

Sedan, om jag får vara lite besserwisser (?) så sitter du och spjärnar med fötterna i stigbyglarna och sitter baktungt. Ser det ut som i alla fall. Det kan bidra till att hästens rygg ser sänkt ut/är sänkt (och tusen andra saker... :devil:).

Sedan är detta ju ingen extrem "bakomlodbild". :D Hästen kryper lite bakom, men jag tycker inte man ska eftersträva det utan se det som "skit händer" och ha överseende.

Lycka till med ridningen i alla fall och God Jul!

Susan skrev:
(Och eftersom jag har ont i ryggen och inte är så snäll fast man skall vara det just idag - fast å andra sidan kanske jag är snäll mot hästar......)

Och varför hamnar hästen fel :angel:
För att hon är för svag i sin bakdel och inte orkar bära mer vikt på bakbenen.

Är det på hästens initiativ eller ditt?
Jaa, jag lägger henne ju inte där med flit iaf.

Beroende på ???
Skavanker hos oss båda. Hon är tex sned i kors, höft, bogar. Något stum i länden och stel i sina framben.

Kanske du hamnar lite fel och oopps :O
Såklart att jag inte sitter helt perfekt, det ser väl vilken människa som helst. Men jag måste faktiskt skylla lite på att jag ex är sned i höften, har inte 100% rörlighet i ländryggen och är stel i nacken vilket gör att jag spänner mig och hamnar fel. Pga höften så har jag svårt att sitta rakt över hästen. Allting funkar om man anstränger sig men har man en häst som inte är helt hundra själv så försvårar ju det situationen. Man ska inte skylla på allt annat, men man ska inte ta förgivet hlr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?