Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Lord Owen skrev:
Jag håller med Susan. Vill också gärna tänka i de banorna.

Sedan tycker jag inte att du uppnår det du säger om man tittar på dessa bilder? Hästen skjuter på, ja, hästen sänker ryggen, ja. Den ser framtung ut. Du ser att bröstkorgen snarare faller framåt-nedåt och inte kommer upp - vilket den bör göra om bakbenen bär mer.

På den bilden sänker hon inte ryggen även om du tycker att det ser ut så. Men hon har absolut inte den bärighet jag strävar efter hlr.

Sedan, om jag får vara lite besserwisser (?) så sitter du och spjärnar med fötterna i stigbyglarna och sitter baktungt. Ser det ut som i alla fall. Det kan bidra till att hästens rygg ser sänkt ut/är sänkt (och tusen andra saker... :devil:).

Jaa, jag lutar mig lite bakåt på nån bild och fötterna åker fram på nån annan. Men att jag lutar mig bakåt är för att jag försöker vinkla in mitt bäcken vilket tar emot rejält. Därför hamnar jag lite bakåt. Har dock inget "tryck" i stigbyglarna så jag spjärnar inte. Sitter inte så bra i den sadeln.

Sedan är detta ju ingen extrem "bakomlodbild". :D Hästen kryper lite bakom, men jag tycker inte man ska eftersträva det utan se det som "skit händer" och ha överseende.

Har inte sagt att jag eftersträvar en form bakom lod, har hlr inte sagt att hon går extremt mkt bakom lod.

Lycka till med ridningen i alla fall och God Jul
Tack detsamma.

Nu känner du inte mig, men jag har ett flertal skador i kroppen som också gör att jag inte per automatik hamnar mitt över hästen ( vilket ingen ryttare gör, alla är mer eller mindre asymetriska :smirk: )

Skillnaden mellan dig och mig är i tänket...

Jag har också ridit unghäst, men jag har bara gjort de övningar där jag kan hantera min snedhet dvs rakrikta mig själv. Det är väldigt otäckt för en unghäst att få upp en ryttare på ryggen. :eek: Ju sämre balans denne ryttare har -desto mer stressad blir den. - spänd som du skriver.

Istället för att rida en unghäst bakom lod (vilket ur träningsfysiologisk synpunkt är helt förkastligt då du fråntar hästen dess naturliga sätt att balansera sig - UTAN att erbjuda ngt istället) så måset man börja i en helt annan ände.

I tyskland rider man hästen först i balans bakifrån bäckenet, och i och med att den går i balans är den också avspänd. :o
Först därefter rider man hästen _till_ handen och hamnar alltså aldrig på den unga hästen bakom lod:smirk:
Då man företrädesvis rider hästen med sätet och klarar sig mycket bra utan hand.

Utan den balans och ridning med sätet som lärs ut där är det mcyket svårt att rida en häst som ännu inte hittat sin balans under ryttare. _ALLA_ ryttare som inte fått en korrekt grundutbildning gör som du - kortar upp tygeln för mer kontroll::eek:

Jag vill inte på något sätt såra dig, men du råkade utrycka en så typisk svensk mentalitet.
Jag måste göra såhär för annars går det inte för min hsät är sån och sån
När det i själva verket är så att Jag måste göra såhär för jag kan inte bättre

Det är på få ställen i världen som det lärs ut hur man korrekt grundutbildar en häst. ( Enligt Balkenhol rör man inte hsäten i munnen det första året :o )
Enligt samma tränare som brukar omnämnas som väldens bästa Dressyrtränare så är orsaken till de hälsoproblem hästarna får att de inte ges en korrekt grundutbidlning utan istälelt dras ihop...:devil:

Igen jag är inte ute efter dig. Du är bara en männiks ajg akrockade med dagen då jag hade ont i ryggen Jag vill bara få upp ögonen på människor att det är en stor diskrepans på "vad som anses rätt" i fråga om form arbete osv.
Enligt det Klassiska och det svenska....

Om man överhuvudtaget skall rida unghästar inan man fått en acceptabel sits så kan man kanske börja i en ridning där man själv klarar av att ha en bra balans fältsits tex.

Hästen måste ges tid att själv hitta sin balans under ryttare. Galopparbete framåt - nedåt ett helt år är det tyska recepetet....

Ut i skogen på unghsäten med sytrådskontakt och lååång tygel, Uppåt över stock och sten. Både du och hästen lär er balansera...

Go Fortsättning:)

Susan skrev:
Jag vill inte på något sätt såra dig, men du råkade utrycka en så typisk svensk mentalitet.
Jag måste göra såhär för annars går det inte för min hsät är sån och sån
När det i själva verket är så att Jag måste göra såhär för jag kan inte bättre

Huvudet på spiken.

Hehe men då måste man ju erkänna att någon annan kanske hade kunnat göra det bättre, och det går ju inte ! :D

Totola skrev:
Hehe men då måste man ju erkänna att någon annan kanske hade kunnat göra det bättre, och det går ju inte ! :D

Har inga alls problem med att erkänna att jag är sämre än någo annan, har redan sagt att jag inte är någon superryttare.
Jag tar ofta hjälp av andra för att lösa problem som jag inte klarar sj.

Jag syftade inte på dej, var lite självironisk faktiskt :p

Är själv en sådan som först försöker lösa saker själv, går inte det utan man bara stampar på samma ställe blir nästa steg att ta hjälp av andra (efter visst sållande mellan vilka som faktiskt kan lösa problemet på bästa sätt så att JAG också lär mej något).

Men jag tycker det är otroligt sant det där att det borde finnas vissa krav på de som "får" rida unghästar.
En sak om man bara tänkte ha den för privat bruk och de som proffessionellt rider in hästar.

Ska man kunna kalla sej "beridare", "proffsryttare" osv. borde det vara krav på att de kan rida hästarna på ett bra sätt. Och DÄR skulle man nästan kunna kräva att ryttaren aldrig med flit rider hästen innanför lod, och heller inte "med oflit" mer än kanske 10% av ridpasset max. Ridinstruktörer som livnär sej på det borde nästan också ha såna krav på sej... Även om de bara lär ut upp till en viss nivå så vill väl alla få en bra grund och en bra start i ridkarriären utan att lära sej en massa fel som sen kommer behöva rättas till.

I mina ögon är ett sånt fel till exempel att man driver hästen och fångar upp i handen istället för att jobba bakdelen och ha en mjuk hand.

Totola skrev:
Jag syftade inte på dej, var lite självironisk faktiskt :p

Är själv en sådan som först försöker lösa saker själv, går inte det utan man bara stampar på samma ställe blir nästa steg att ta hjälp av andra (efter visst sållande mellan vilka som faktiskt kan lösa problemet på bästa sätt så att JAG också lär mej något).

Men jag tycker det är otroligt sant det där att det borde finnas vissa krav på de som "får" rida unghästar.
En sak om man bara tänkte ha den för privat bruk och de som proffessionellt rider in hästar.

Ska man kunna kalla sej "beridare", "proffsryttare" osv. borde det vara krav på att de kan rida hästarna på ett bra sätt. Och DÄR skulle man nästan kunna kräva att ryttaren aldrig med flit rider hästen innanför lod, och heller inte "med oflit" mer än kanske 10% av ridpasset max. Ridinstruktörer som livnär sej på det borde nästan också ha såna krav på sej... Även om de bara lär ut upp till en viss nivå så vill väl alla få en bra grund och en bra start i ridkarriären utan att lära sej en massa fel som sen kommer behöva rättas till.

Håller med om allt det du säger här.

I mina ögon är ett sånt fel till exempel att man driver hästen och fångar upp i handen istället för att jobba bakdelen och ha en mjuk hand.

Håller med här oxå. Du kanske fick den uppfattningen att jag håller mina hästar bakom lod när jag rider fram. Faktum är att dom lägger sig där lite själva och jag låter dom går kvar där när jag värmer upp sen plockar jag upp dom "där dom ska vara". Missförstå mig inte nu och tro att jag alltid gör så eftersom alla hästar är individer så rider man ju alla olika.
Jag tror vi tycker lika men uttrycker oss olika så att vi missförstår varann lite. Eller så har jag fel, vi kanske tycker helt olika. Men men då är det så. Vi är nog överens om att rollkur inte är någon bra metod att tillämpa iaf. :bump:

Utan att gå in på alltför mycket detaljer så tror jag det är en omväg att "plocka upp" en häst för då hamnar den gärna innanför lod där också :p
Men vi är alla under utveckling hela livet och du verkar ha rätt inställning :)

Där tycker jag man ska ställa sig frågan "Varför? Varför lägger de sig lite bakom lod? Vad beror det på?" och inte bara acceptera det (jag säger inte att man ska göra allt för att få dem att inte gå där men en bit på vägen är ju att veta varför de lägger sig där).

Madeleen, om jag får vara lite kinkig så är det ju bara nacken som är låg på din häst. Om man håller över huvudet med handen så man inte ser det, så ser man att halsen inte alls sträcker sig framåt. Det är ju tyvärr halsmusklerna som gör att bröstryggen höjs och hästen slappnar av, inte att hästen är "överböjd" längst upptill i nacken. Då måste halsen neråt och framåt.

Har inte någon en halvlåg lång-låg bild att visa? Jag är jättetrött men skall se om jag hittar en.

http://www.kahlin.net/noir/im000933_snowball_semi-low_.jpg
Här joggar Snowball igång i en halv-låg form.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara riktigt långa-låga bilder men din bild var ju rätt bra, tack för den! :)

:bow:

Tror det är väldigt lätt att missa den detaljen att det är bakre delen av halsens höjd som räknas. Själv har jag spenderat större delen av mitt liv ovetandes om det, men nu när man VET vad kriterierna är känns det iallafall lättare att veta om det blir rätt eller fel.

Just det tycker jag är helt sjukt (menas inte personligt nu) att det övht är så snurrat att "folk" inte vet hur grundformen lång-låg ser ut. Det ska inte vara lätt att missa, det ska vara basic grundvetande. Jag blir mörkrädd, för jag fattade själv inte detta förrän jag såg utanför min ridskolas ridhusväggar. Vad händer med dressyren..?

Ridsport skulle i ett nummer för ngra år sedan illustera lång och låg.
Huvva!

Däremot så har ngn begåvad person tecknat de grundformer som skall testas i Zurich, och den personen gjorde det väldigt bra. Kunde man kanske ha som ngn slags standard.

Borde finnas ngnstans på internet , kanske länkdottningen hittar....

Ridsport är verkligen en underbar tidning... :devil:

Jag förstår inte hur man kan missuppfatta lång och låg egentligen (jag har ju själv gjort det, man tror på sin ridlärare)? Det är ju liksom LÅNG och LÅG. Inte KORT och LÅG NACKE. Vart försvann logiken?

Har också sett och hört den fantastiska tränaren, tycker att han var jättebra, duktig och underhållande. Men vad skulle du säga om ett ögonvittne berättade för dig att nästan alla träns i den berömde tränarens sadelkammare var försedda med en kort fast martingal? Och att även gramantyglar gick att hitta bland utrustningen? Men även solen kan väl ha sina fläckar?

Jag skulle i alla fall säga (om vi nu pratar om Zurich-typen) att det var ju kul att han kunde något i alla fall. Det finns inga perfekta ryttare, men alla har något gott som man kan lära sig av dem.

Jag pratar om ett jättestort försök bl.a. angåend ehur ryttaren påverkar hästen med flera olika veterinärer inblandade.

Pma gärn om vilken tränare du menar :confused.

Som vanligt är jag obildad :angel:

*hoppar in*

Ingen har väl nämnt någon berömd tränare här? (Men skicka gärna ett PM till mig... *nyfiken*) Men det du säger - om grejerna ligger i sadelkammaren gör de ingen skada.... Om de används "regelmässigt" visar de att personen inte är så skicklig tränare som det påstås.

(Men fast martingal har personligen inte någon förståelse för, skulle ha svårt att tro på dess välgörande effekt hos alla tänkbara tränare. :devil: )

Jag har inga principer. Vilket låter helt sjukt, speciellt i dessa sammanhang men jag är nästan lite för lagd åt hållet "it depends...". Därför kan man säga att jag har en mycket hög tröskel för övertygning om hjälptyglar och flera tränare har under åren föreslagit att jag ska rida min stjärnkikare med graman men de har inte lyckats övertyga mig. Jag HAR tidigare ridit ridskolehästar med graman för tränare men det känns inte som att grundorsaken till problemet löses utan att man bara tvingar hästen att gå i en viss form (eller rättare sagt, tvingar den att INTE gå i en viss form vid "rätt" ridning på gramanen).

Som konkret exempel så kunde jag inte fatta galopp på min häst utan att hans huvud åkte upp. Min tränare tyckte (efter flertalet lektioner) att jag skulle försöka med graman för att få bort beteendet. Jag övervägde men av någon anledning så tog det en längre tid innan jag red för tränaren igen och då hade jag envist jobbat med detta och plötsligt gick det ganska bra att fatta galopp utan att huvudet åkte upp. För ett år sedan fanns problemet fortfarande kvar till viss del men så red jag för en westerntränare som bad mig lägga min häst i travsluta och ur den fatta galopp då hästen var eftergiven och ha kvar lite stöd på yttertygeln och voila! så fattar han alltid utan att slå upp huvudet. Nästa grej är att jag på senare tid faktiskt upptäckt att han inte kommer upp i övergångarna alls om jag inte tar i honom... För han förväntar sig nog att jag ska bromsa honom och därför går han före och protesterar innan jag drar i honom, vilket jag naturligtvis då gör....

Vart vill jag komma med detta då? Jo, jag har faktiskt ridit på fast martingal. Detta för att trots att min häst blev bättre i fattningarna så kommer han ändå alltid upp med huvudet då och då under ridningen och eftersom han vet att jag då tar itu med det problemet så kan han använda detta då jag vill göra något annat, jobbigare, så en annan tränare lät mig rida med fast martingal (fast lång, inte kort, verkar bara när min häst verkligen kommer upp med huvudet), vilket gav mig ro att jobba med det andra i ridningen. Fast martingal känns bättre än graman för mig, kanske helt fel, men den verkar inte alls så länge min häst har huvudet i en normal position men när han blir som en giraff så tar martingalen den smällen och jag behöver bara fortsätta rida. Så här har jag blivit övertygad om att det kan vara bra för oss i perioder då det bara blir låst. Nu har detta dock hänt bara 1 gång och då red jag 2 pass med den.

Så jag är inte alldeles övertygad om att hjälptyglar är av ondo, precis som med alla bett så beror det på vem som håller i.

/Camilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA