Sv: Rollkür hysteri!
Jag satte inte NH och Psykologi som motpoler.
Jag påpekade att en del som lärs ut av NH och Den traditionella hästhanteringen strider mot vetenskapen...
Jag kan ta ett konkret exempel.
En del NH are lär ut att när hästen slickar sig om munnen är det ett tecken på att hästen förstått (jag har hört det från flera olika tränare)
En Etolog skulle hellre säga att det är en överslagshandling, - vilka djur tar till när de är stressade.
En överslagshandling är en handling som inte har relevans för situationen. Hästen har inte mat runt munnen....
Möjligen är den torr i munnen beroende på stress
Överslagshandlingar komemr ju när ett djur befinner sig i konflikt och inte har resurser för hur det skall lösa situationen, då löser de ofta denna konflikt med att göra ngt helt irrelevant.
Ett känt exempel är katten som mitt i ngt börjar tvätta sig....
(Jag har frågat flera etologer om just detta beteende på häst bla., för jag vill inte hitta på kunskap själv)
Jag vet också mer om NH än jag vill veta
Jag vet att NH är lika oenhetligt som "Dressyr".
Ellen o Warren, och Leslie Desmond ligger väldigt långt ifrån qml@&=(" och *^¨&¤#!=
Jag skrev inte det, för jag skriver ju så långt ändå....
. men det som jag tycker är bra med Nh, är fokuseringen på kopspspråk och framförallt vad man säger med sin position i förhållande till hästen. Men den kunskapen kommer väl från Spanien från början??
Är inte så insatt i Hempfling men jag ser likheter även om jag tycker att Hempfling ger hästen mycket större uttrymme, och behandlar hästen mer respektfullt.
Däremot är det spoooky när man börjar tala om mental eftergift, för då är man inne och tassar på fenomenet inlärd hjälplöshet, och då är vi farligt ute, för det handlar om en mentalt nedbruten häst
En del metoder som kallas att ge hästen ett val - blir i praktiken att lära hsäten att den
inte har ngt val. En lekman satte ett prydligt ord på det = Utpressning
Faran som jag ser det är att man kanske lär sig dessa inlärningstekniker i tron att hsätens psyke är ett enkelt system
där det bara gälelr att trycka på rätt knapp.
Ett annat exempel är habituering, om man inte förstår att habituering är ngt som hsäten själv gör med sig själv så landar man alltför lätt igen åter igen på "inlärd hjälplöshet"
Om du läst psykologi så vet du ju också att människna gärna använder sig av hästen för att tillfredställa allehanda känslomässiga behov.
Då kan en del NH tektniker bli sonm rakkniven i apans hand.
Det blir inte hsätträning det blir hästtterror.
Jag är inte emot all NH.
Jag är inte emot all Dressyr
Men av okunskap görs mycket skada i båda