Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Susan skrev:
"Enligt samma tränare som brukar omnämnas som väldens bästa Dressyrtränare så är orsaken till de hälsoproblem hästarna får att de inte ges en korrekt grundutbidlning utan istälelt dras ihop... "

Honom pratade jag om.

Haha det där skulle man kunna vända till något positivt :D (angående tränaren som föreslår graman..) att om man vet att graman i de flesta fall är en omväg som inte tar bort grundproblemet håller man nästan på att skita på sej när det snackas om graman :D och ger sej sjutton på att klara det utan...

Haha det kanske är DÄRFÖR så många tränare förespråkar graman? :rofl:

Där kommer vi in lite på något som jag funderar en del på.. Man avlar så mkt på att hästarna ska vara "tända" och "explosiva" i dagens tävlingsavel så jag börjar undra om ryttarna snart klarar av dessa hästar som kommer fram..

Camilla_H skrev:
Så jag är inte alldeles övertygad om att hjälptyglar är av ondo, precis som med alla bett så beror det på vem som håller i.

/Camilla
:bow: :bow: :bow:

Lord Owen skrev:
Där kommer vi in lite på något som jag funderar en del på.. Man avlar så mkt på att hästarna ska vara "tända" och "explosiva" i dagens tävlingsavel så jag börjar undra om ryttarna snart klarar av dessa hästar som kommer fram..

Jag tror att det är negativt för de som inte är 100% tävlingsinriktade utan hobbyryttare som ser hästen även som kompis utöver tävlandet. För jag vet inte, det kanske har varit så i alla tider, men nufförtiden verkar det vara svårt att hitta en häst som både tävlar framgångsrikt och som är lugn och snäll i alla (eller nästan alla) situationer?

För de som tävlar och har många hästar enbart inriktade för tävling tror jag inte det är eller kommer bli något problem. Går det för långt däremot tro jag det kommer bli en balansgång mellan att kunna plocka ut glöden ur hästen utan att den blir helt oreglerlig, rätta mej om jag har fel, men har inte Jan Brink påpekat det om Briar?
Jag tror inte att de hästar man "plockat fram" glöden ur kommer bli några problem, de är ju redan disciplinerade och mycket dressyrtränade. Men de som i grunden ÄR väldigt explosiva och som uppmuntras till det tidigt däremot tror jag aldrig klarar sej bra.
Om sedan en ryttare som inte vet bättre än att plocka fram explosiviteten innan den är väl utbildad och lydig får tag på en sån häst tror jag det är stor risk att det blri problemhästar..?:confused:

Ja, för att spinna iväg lite, så tycker jag att speciellt inom de lägre nivåerna av hoppning så puttar man ju mkt för att hästarna ska vara nästintill sprickfärdiga och bara skena runt banan och ungarna håller i sig och styr. :crazy:

Jag håller med dig, jag tror inte att det är något problem med de hästar där man plockar fram den här explosiviteten och när man kan kontrollera den och utnyttja den på ett för häst och ryttare bra sätt. Men om alla tävlingsryttare börjar köpa på sig sådana hästar "för att de vinner med den och den ryttaren" utan att tänka på följderna blir det ju inte bra heller.. :angel:

Jag tror att i aveln börjar det blir för stor skillnad mellan "vanlig" häst och tävlingshäst. Det ena kan liksom inte vara det andra. Och som sagt, frågan är om människorna (ryttarna) utvecklas och blir så pass skickliga att de kan rida det de avlar fram..

När det är FEI som rapporterar så handlar det just om internaionella tävlingshästar, tyvärr. INTE om promenadhästar med lite för mycket krut.....

Om det gäller hopphästar förstår jag problemet. Om det gäller dressyr tycker jag det är riktigt tragiskt om det går mot den utvecklingen :( då försvinner lite av poängen med dressyren.
Eller vaddå,? Får man bättre poäng i dressyr om man kan visa att man tämjt en "otämjbar vilde"? :crazy: visst ska hästarna ha energi men på ryttarens bekostnad?

Det verkar gå mer mot energi och mindre mot lydnad i dressyren... Eftersom jag också rider western så måste jag säga att där är det tvärtom - en lydig, lyhörd häst premieras framför en som inte lyssnar men som ser flashig ut.

/Camilla

Jag tycker nog lydnad är det som premieras - kombinerat med flash.

Just att lydnad premieras tror jag lockar fram den hysteriska framridningen. Där det är fyllt ös - brutal tvärnit. Böj hit, böj dit - gå runt en liten bit. :mad:

Man skrämmer skiten ur hästen så den blir livrädd att göra fel - därför är den spänd som en fiolsträng. :eek:

Och dommarna kan inte skilja på en spänd och spänstig häst:devil:

De kan heller inte se när en häst råkar slinka förbi som går med ryggverksamhet. Därför premieras den inte - utan kommer långt bak.

Angående modern sporthästavel, så är den "nya typen" inte alls hetsig eller spänd, eller nervös i humöret, tvärtom. Men den är däremot oerhört känslig.

Den tål inte obelans av ryttaren, vare sig i sits eller humör:D

Tala med små bokstäver så blir den en hund som bara vill vara dig till lags.:bow:

Använd för stora bokstäver i sits eller hantering, och den blir halvt hysterisk.

Dessa hästar funkar jättebra för människor som fattat att all hästhantering är en dialog. Att hästen är en spegel av dess ägare.
Som rider med sätet utefter hästens förutsättningar.

Det blir kardinalfel hos den som saknar självinsikt och tror att hästeriet handlar om ordergivining. De har ju också en mindre och käsnligare mun, så de tål inte brutalitet. Genom deras ädlare form är de lättare att knöckla ihop, men de har ju samma muskler och ligament så det blir ju lika skadade, kanske mer efetrtsom de inte har ngt att sätta emot.

Om jag fick önska ngt typ "fred på jorden" så skulle jag önska att alla hästmänniskor vaknade upp e dag och kom till insikt om att hsäten inte kan prata. Den kan bara kommunicera med sitt beteende.

Eftersom det i dess natur ligegr i att var underkastad den som är högre i rang, så har den ngt mycket viktigt på hjärtat när den protesterar = Exploderar.

Tyvärr finns det fler fördömmande människor än förstående så hsätens rop på hjälp tas oftare som trots.....

Stackars hästbarn i världen:angel:

(En modern sporthsät är kanske lite som en arab, med rätt hantering underbar, med fel - en katastrof waiting to happen)

Nu skriver du ur en människar synvinkel till ett försök att se det ur hästens ögon ;) hästar kan stå ut med en hel del. Jag tror de blir mer harmoniska och arbetsvilliga om de känner att de gör det för sin ryttares skull och inte för att den är tvingad till det, men de behöver inte "lida" för att de blir bestraffade, snarare kan det ses som konsekvent att bestraffa hästen om den gör något farligt eller som den vet är fel. En konsekvent ledare är en trygg ledare... Om inte bestraffningen ligger i att spöa upp hästen :p

Anledningen till att jag skriver det här är väl delvis för att det är sällan man är ledare över hästen i alla situationer, det är endast ett fåtal förunnat sett till hur många det faktiskt finns som har häst. Att ALLTID förlita sej till att hästen lyder små signaler och att man ber den snarare än beordrar, det tror jag inte är bättre varken för häst eller ryttare.

Min förra häst gav mej en rejäl tankeställare på den biten.. Den blev otroligt mycket tryggare av konsekventa tillsägelser, även om de var ganska hårda (i förhållande till vad som krävdes för att den skulle haja till) den kunde stå och sova efter att man precis rytit till och ryckt rejält i grimskaftet! Inte skrämt, inte argt utan nöjt och tryggt. Som att "åh, vad bra! matte bestämmer åt mej!" tror knappast att alla hästar fungerar så, men som sagt jag tror att alla hästar i grunden tycker om bestämda ägare, att de vet sina gränser och vet att de ska lyda. Man behöver ju inte missbruka makten för det.

Sv: Rollkur hysteri!

Zora skrev:
Det finns en avhandling som behandlar ämnet om höga påfrestningar i nackbandets infästning på dressyrhästar.

Skulle gärna vilja veta vart den anhandlingen finns?

Ja, "felet" ligger ju inte i hurdana hästar vi avlar fram -egentligen- utan om vi ryttare kan rida/kontrollera/vara bra och trygga ledare för det vi föder upp, den slags hästindivid vi eftersträvar. :devil:

App app app app (eller hur det nu stavas):D

Angående det jag skrev om den morderna sporthästen anser jag inte alls att de står ut med en hel del. Och det är det som är problemet.

Man har avlat fram känsliga individer som lyssnar på små signaler, och då blir stora siganler alldelles för mycket.
En modern sporthäst fixar inte att du ryar åt den eller försöker dominera den.
Men ber du den snällt så har du inga problem.

Likaså är det ju med en häst som har sina fyra ben som landningsställ i fyra hörn (armetyp, nordsvensk), där kan du vingla rätt friskt.
Medan en modern sporthäst som redan från början har en mindre understödsyta kan du alls inte vingla lika mycket på. Du rubbar dess balans myclket lättare.
Och eftersom den reagerar starkt på din obalans så händer det grejjor fort, så ena sekunden är du där, och andra sekunden är du fem meter åt sidan och hänger ryttaren inte med då utan hamnar i bakvikt och drar den i munnen blir hästen upprörd.:eek:

.................................................................................

Sedan pratar du ju med tanten som har utbidlningspykologi i bagaget :D

Och säger du straff till mig blir jag alldeles knottrig, och går det riktigt illa börjar jag tugga fradga och bombarderar buke med långa inlägg:devil: .

(Nu får jag säkert halva buke över mig, -men det är okey det är ju rätt länge sedan det regnade tillmälen över mig)

Vi måste helt enkelt börja i änden : Vad är sanning

Är det sant det som en tränare i NH säger? Eller är det sant det som åratals forskning i inlärningspsykologi och etologi har fått fram???
Det måste man betsämma sig för först.:cool:

Det finns ganska mycket forskning på hur inlärning sker. Den är gjord till stor del på djur. Även finns en en viss forkning på djurs beteende. Inte särskilt mycket ren hästforskning, men man vet ganska mycket om djurs kommunikation.

En hel del som vanliga hästmänniskor och även NH människor menar, eller lär ut stämemr inte alls med det vetenskapligt perspektivet.

Men igen man måste betämma sig vad är sant? eller snarare vad är närmare en sanning?
En perons åsikt? eller forskning av ett flertal av varandra oberoede forskare?

Vi kan börja med straff .
I vår kultur har ofta straffet en central roll då vi ofta "ser" "tolkar" andra varelsers beteende som direkt riktat mot oss personligen, mot vår auktoritet eller något annat.
Känner man sig förorättat, förorättad, trampad på tårna inte respekterad blir man arg - man straffar - då känns det bättre.
Ur inlärningssynpunkt så är straffet meningslöst. Det enda hästen lär sig är att du är en obalanserad person:cool:

Att Sätta gränser är ett annat och mycket bättre sätt att hantera saker och guida en häst eller ett barn.

Medan straffet är en svarshandling av dig, så avbryter en gränssättning ett pågående beteende,
och denna skillnad är avgörnade för om det skall ske ngn inlärning annan än den att du är obehaglig ;)

Hästar lär sig genom associationer. Men de kan bara koppla ihop ett beteende med en konsekvens, om konsekvensen sker samtidigt som beteendet pågår eller inom en tiodels sekund efter att det har upphört:smirk:

Sedan blandar du ihop ledarskap och dominans...

Den mest dominanta hästen i flocken är den är som är bäst på att ta för sig av mat och vatten och ston...:crazy:

Ledarhästen är en annan häst i flocken, oftast ett sto som de andra följer helt enkelt för att hon hittar så bra. :idea:
Hon skiter i om de andra följer med - de andra följer med för att de har lärt sig, att följer man denna blir det mat och vatten. Medan ledarhästen gärna skuffar sig fram till bästa biten när de väl är framme.:crazy:

Den mest dominanta hästen går inte vare sig först eller sist utan i mitten av flocken ( praktiskt :smirk: ) Den som går sist är den som skyddar flocken ofta en hingst om det är en vild flock. Om de flyr kan han driva sin hjord framför sig....

Precis som du skriver känner sig hästar tryggare med en person som vet vad den vill. framförallt gillar de konsekvens och tydlighet.

De är raka men också bryska i sin kommunikation. Om man som hästägare kan ta efter det, så blir dagarna utan kiv och trams.

1.En häst säger till en annan häst att flytta sig ofta med huvudet
2. Den hotar med kroppsspråket
3. den verkställer i meningen - den flyttar på den andra

Till skillnad mot en del NH are så vill jag inte att mina hästar skall LYDA mig. De skall flytta sig när jag ber om det, stanna när jag ber om det - det är mitt enda krav.

Alla andra saker handlar om förtroende.
Brukar det bli bra det du föreslår så blir du även ledarssto. hästarna gör det du föreslår...

så .... egentligen är vi eniga, jag ser bara RÖTT när man använder ordet bestraffning.

Och som du säger så har en häst inga problem med en tillsägelse - så länge den är rättvis. *glad gubbe* fick inte klistra in fler...

"Medan ledarhästen gärna skuffar sig fram till bästa biten när de väl är framme. "

Menar du den dominanta hästen?
:p

Och jag är nog en rätt obalanserad person, det har min häst skrikit åt mig rätt många gånger.

Nope, inte den lydnad som jag tänker på. Inom western har vi mer mental lydnad än fysisk. Dvs avslappnade hästar som rids utan fysisk styrka i rätt hyfsat komplicerade mönster.

Det är inget fel at var dum :angel: som min systerson skulle ha sagt..
kan ju inte jag rå för att jag virrar till allt.:angel:

Tur att de som läser är vakna. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar