Sv: Rollkür hysteri!
App app app app (eller hur det nu stavas)
Angående det jag skrev om den morderna sporthästen anser jag inte alls att de står ut med en hel del. Och det är det som är problemet.
Man har avlat fram känsliga individer som lyssnar på små signaler, och då blir stora siganler alldelles för mycket.
En modern sporthäst fixar inte att du ryar åt den eller försöker dominera den.
Men ber du den snällt så har du inga problem.
Likaså är det ju med en häst som har sina fyra ben som landningsställ i fyra hörn (armetyp, nordsvensk), där kan du vingla rätt friskt.
Medan en modern sporthäst som redan från början har en mindre understödsyta kan du alls inte vingla lika mycket på. Du rubbar dess balans myclket lättare.
Och eftersom den reagerar starkt på din obalans så händer det grejjor fort, så ena sekunden är du där, och andra sekunden är du fem meter åt sidan och hänger ryttaren inte med då utan hamnar i bakvikt och drar den i munnen blir hästen upprörd.
.................................................................................
Sedan pratar du ju med tanten som har utbidlningspykologi i bagaget
Och säger du straff till mig blir jag alldeles knottrig, och går det riktigt illa börjar jag tugga fradga och bombarderar buke med långa inlägg
.
(Nu får jag säkert halva buke över mig, -men det är okey det är ju rätt länge sedan det regnade tillmälen över mig)
Vi måste helt enkelt börja i änden :
Vad är sanning
Är det sant det som en tränare i NH säger? Eller är det sant det som åratals forskning i inlärningspsykologi och etologi har fått fram???
Det måste man betsämma sig för först.
Det finns ganska mycket forskning på hur inlärning sker. Den är gjord till stor del på djur. Även finns en en viss forkning på djurs beteende. Inte särskilt mycket ren hästforskning, men man vet ganska mycket om djurs kommunikation.
En hel del som vanliga hästmänniskor och även NH människor menar, eller lär ut stämemr inte alls med det vetenskapligt perspektivet.
Men igen man måste betämma sig vad är sant? eller snarare vad är närmare en sanning?
En perons åsikt? eller forskning av ett flertal av varandra oberoede forskare?
Vi kan börja med
straff .
I vår kultur har ofta straffet en central roll då vi ofta "ser" "tolkar" andra varelsers beteende som direkt riktat mot oss personligen, mot vår auktoritet eller något annat.
Känner man sig förorättat, förorättad, trampad på tårna inte respekterad blir man arg - man straffar - då känns det bättre.
Ur inlärningssynpunkt så är straffet meningslöst. Det enda hästen lär sig är att du är en obalanserad person
Att Sätta gränser är ett annat och mycket bättre sätt att hantera saker och guida en häst eller ett barn.
Medan straffet är en svarshandling av dig, så avbryter en gränssättning ett pågående beteende,
och denna skillnad är avgörnade för om det skall ske ngn inlärning annan än den att du är obehaglig
Hästar lär sig genom associationer. Men de kan bara koppla ihop ett beteende med en konsekvens,
om konsekvensen sker samtidigt som beteendet pågår eller inom en tiodels sekund efter att det har upphört:smirk:
Sedan blandar du ihop ledarskap och dominans...
Den mest dominanta hästen i flocken är den är som är bäst på att ta för sig av mat och vatten och ston...
Ledarhästen är en annan häst i flocken, oftast ett sto som de andra följer helt enkelt för att hon hittar så bra.
Hon skiter i om de andra följer med - de andra följer med för att de har lärt sig, att följer man denna blir det mat och vatten. Medan ledarhästen gärna skuffar sig fram till bästa biten när de väl är framme.
Den mest dominanta hästen går inte vare sig först eller sist utan i mitten av flocken ( praktiskt :smirk: ) Den som går sist är den som skyddar flocken ofta en hingst om det är en vild flock. Om de flyr kan han driva sin hjord framför sig....
Precis som du skriver känner sig hästar tryggare med en person som vet vad den vill. framförallt gillar de konsekvens och tydlighet.
De är raka men också bryska i sin kommunikation. Om man som hästägare kan ta efter det, så blir dagarna utan kiv och trams.
1.En häst säger till en annan häst att flytta sig ofta med huvudet
2. Den hotar med kroppsspråket
3. den verkställer i meningen - den flyttar på den andra
Till skillnad mot en del NH are så vill jag inte att mina hästar skall LYDA mig. De skall flytta sig när jag ber om det, stanna när jag ber om det - det är mitt enda krav.
Alla andra saker handlar om förtroende.
Brukar det bli bra det du föreslår så blir du även ledarssto. hästarna gör det du föreslår...
så .... egentligen är vi eniga, jag ser bara
RÖTT när man använder ordet bestraffning.
Och som du säger så har en häst inga problem med en tillsägelse - så länge den är rättvis. *glad gubbe* fick inte klistra in fler...