Roliga ord från dom lite "okunniga".

När vi rider ut passerar vi genom ett villaområde där det bor en hel hög med barn som kommer fram för att prata och klappa om vi inte hinner undan. :p Och med prata menar jag bombardera oss med typ en miljon frågor.

En av flickorna berättade stolt att hon rider på ridskola, och frågade i nästa andetag ivrigt "Är du bra på att göra glasyr?" Efter en stunds total förvirring kom jag fram till att det var mina färdigheter i dressyr hon ville veta. :D

Detta är flera år sedan men jag skrattar fortfarande åt det.

Jag jobbade på ett kontor ett tag och det var ett öppet kontorslandskap. Även om man visade varandra stor hänsyn vid tex telefonsamtal så var det extremt lätt att höra vad andra pratade om i telefonen.

En dag satt jag och pratade med en kompis i telefonen om hennes häst och att hon hade problem med att den trampade sig så lätt. Det hela drog ut på tiden så jag missade fikapausen och gick direkt till vårt möte som min avdelning skulle ha efter rasten (ca 10 pers).

När mötet skulle börja så vänder sig chefen till mig och säger:
"Vi ber så mycket om ursäkt att vi tjuvlyssnade på ditt telefonsamtal men vi måste bara fråga en sak. Vi har diskuterat och vänt och vridit på det hela under fikapausen utan att komma på någon lösning. Frågan är seriös och vi är genuint nyfikna. Men hur sjutton lyckas en häst trampa sig på ballarna? Hur stora måste dom inte vara för att hästen skall lyckas trampa på dom?"

Att jag inte dog av skratt där och då. Dom hade alltså hört mig säga att hästen hade problem med att den trampade sig på ballarna. Detta hade väckt en sådan fundering hos mina medarbetare att dom hade diskuterat det under hela fikapausen och jag fick ta 15 minuter från mötestiden för att googla fram en bild på en häst som visade var de ballarna satt som jag hade pratat om att hästen hade trampat på. :D

På tal om att rida förbi barn så kom jag på en historia till :D
På den tiden då jag fortfarande hade min bjässekuse så brukade vi rida genom ett villaområde. En dag när vi skrittade förbi ett hus hörde jag en liten flicka skrika till sina mamma "Titta mamma! Titta vilken stor ponny!" :D

Min pappa är väldigt intresserad av hundar och är hans största intresse. Så var pappa med mig och mamma i GHS, och när vi kollade på hoppningen så sa han först när det kom in en häst med en väldigt rosa mule: "gud vilken rosa nos hästen har!" Sen sa han om en annan häst: "Va högt den lyfter på baktassarna över hindrena!" :rofl:
Men roligast var en gång när en i stallets mamma sa: "Ja, Ludde ska ju få nya hovar idag!" haha hon menade ju nya skor! :rofl:

Alltså, det här är nog min favorittråd :laugh:

Vi skrattar gott åt de som är hundvana och pratar "hundspråk" om hästar, men min hundvana svägerska skrattade gott åt mig när jag försökte få stopp på hennes hund genom att säga "ptrrrrooo" (spoiler: hunden stannade inte) :o

Ang okunniga som tror att hästarna har dött när de ligger ned så är min sambo lite likadan (säg inte till honom att jag har sagt det, han tycker han är väldigt hästkunnig :angel:) Härom dagen kom han in och var väldigt orolig för den ena hästen då hon låg ned, han hade varit ute i hagen hos henne t.o.m. och hon hade verkat hängig. "Jag tror hon är sjuk." Hon sov :grin:

Detta är garanterat en klassiker, men när pojkvännen var med i stallet senast tittade han på grannens shettis och sa: "tänk så litet o sött fölet är och så blir de sådär stora när de blir äldre" och pekade på halvblodet sidan om.

Vi skrattar fortfarande åt det båda två :D

Min sambo hade varit ute med fyrhjulingen och kört förbi en häst som var inackorderad hos oss förra sommaren.
"Ååh, nu står hon med ett jättesött föl!"
"Haha men älsk! Bara för att hästen är liten så är det inget föl :grin:"

Igår red vi förbi hagen. Och visst var det ett russföl...

I övrigt säger (eller sa) han bett till
stigbygel, rep till grimskaft, tömmar till tyglar och har satt tränset bak och fram ett par gånger. Nästan som på bilden! Nackstycket i pannan.
Jätteduktig med hästarna i övrigt :)

Har en hopplöst hästointresserad sambo, som dock har börjat titta på trav med mig - mest för spelandet antar jag, men det är kul att hänga på Valla så jag klagar inte :) Själv är jag hobbydressyrryttare, och nu har han kommit den briljanta idén att försöka köpa Commander Crowe (Elitloppsvinnaren 2012) när han går i pension. Sambon har googlat sig till att hästen snart är för gammal att tävla, och han är ju valack så de kan ju ändå inte "ta valpar" på honom, så då ska jag få honom och tävla dressyr. Jag har dessutom fått strängt förbud mot att trimma manen, som jag förklarat att man oftast gör på ridhästar, för "manen ser ju ut som guld!".

Så om allt går i lås ses vi i ridtravar-tråden om något år :D

Han var dessutom hundrädd när vi träffades, vilket dock gått över med hjälp av en liten röd-vit skönhet. Numera spelar han alltid på fuxarna i travloppen, "eftersom de har samma färg som hunden". Detta sägs oftast med en drömmande ton och blick. Och vidare på hundspåret, har han tagit efter mig och mamma som hänger i utställningsringen. Han uttrycker ibland spontant "Nej gud vilken tråkig golden!" och "Titta vilken vacker topline!". Fantastiskt kul för någon som inte vågade klappa en chihuahua för några år sedan.

Han är rätt rolig min karl, om än helt (sjukt) hopplös stallhjälp :love:

Nu minns jag inte var jag hörde det men har för mig att det var en stallägare som berättade för mig om ett besök från Länsstyrelsens kontrollanter (även om det bara kan ha varit en skröna... mitt minne sviker mig). Hursom, kontrollaterna gick ner för att kolla på hästarna, stallägaren fortsatte pyssla i stallet. När de kom upp till stallet igen tyckte de väl att de var i fin form osv. men "Herregud! De har ju SPIKAR i fötterna". Som jag förstod det menade de uppenbarligen sömmarna på skorna...

Nu minns jag inte var jag hörde det men har för mig att det var en stallägare som berättade för mig om ett besök från Länsstyrelsens kontrollanter (även om det bara kan ha varit en skröna... mitt minne sviker mig). Hursom, kontrollaterna gick ner för att kolla på hästarna, stallägaren fortsatte pyssla i stallet. När de kom upp till stallet igen tyckte de väl att de var i fin form osv. men "Herregud! De har ju SPIKAR i fötterna". Som jag förstod det menade de uppenbarligen sömmarna på skorna...

Det känns ju bra att de bedömer att hästarna är i bra form... :grin:

Diggar din sambo, @holymary :rofl:

Jag har en islandshäst och har nu haft lite hjälp med att rida honom av en duktig hästmänniska men som inte kan något om just islandshästar. Han är lättöltad så när hon ville trava tog han tölt i stället. Efter nästan ett varv, när hon red förbi mig, sa hon plötsligt: "Det är så svårt att rida lätt i tölten!" Joo... Och eftersom hon är så mycket duktigare än jag blev det också lite konstigt när hon till slut börjar låta lite desperat: "Hur får jag honom att trava??" :grin: Det här kanske mer handlar om fördomar, men efter första galoppen utbrister hon: "Och jag som trodde att islänningar inte kan galoppera ordentligt!" Jaa visst är islandshästen en ras som kanske skiljer sig lite mer ur mängden än de flesta vanliga raser, men de är fortfarande hästar!

Senast ändrad:
En gång så diskuterade jag med en lärare jag hade om vad jag ville göra efter skolan. Jag sa att jag ville hålla på med hästar och rida mm. Och då säger hon- ååh du vill bli en sån riderska?
Haha jag försökte verkligen hålla mig för skratt medans jag förklarade för henne att det hette ryttare!:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve